Vahingonkorvaus, esinevahinko, 23.2.2022
Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, esinevahinko Isonniitynpolulla 23.2.2022
Päätös
Staran kaupunkitekniikan yksikönjohtaja päätti hyväksyä vahingonkorvausvaatimuksen ja korvata hakijalle maksukuittia vastaan uuden postilaatikon (49 euroa) ja postikulut (9,80 euroa), yhteensä 58,80 euroa hakijan ilmoittamalle tilille.
Päätöksen perustelut
Vahingonkorvausvaatimuksessa todetaan, että hakijan ajoradan vieressä, tontilla sijaitseva postilaatikko oli vaurioitunut Isonniitynpolulla 23.2.2022 kello 13:00. Hakija epäilee, että lumiaura oli repinyt postilaatikon irti kiinnikkeistään ja hajottanut postilaatikon. Hakijan mukaan postilaatikon ympäristö oli ennen kyseistä aurausta puhdistettu asianmukaisesti lumesta.
Hakija on toimittanut 1.6. ja 14.6.2022 Helsingin kaupungin kirjaamoon eritellyn suuruisen korvausvaateen postilaatikon hankintakuluista yhteensä 181 euron osalta: vastaava uusi postilaatikko 85 euroa, postilaatikon asennuskulut 64 euroa sekä asentajan matkakustannukset 32 euroa. Uuden postilaatikon maksukuitti on toimitettu Kirjaamoon 19.9.2022.
Staran työnjohdolta saadun selvityksen mukaan Staran on ollut auraamassa kyseisessä kohteessa 23.2.2022 ja vahinko on Staran aiheuttama. Stara korvaa hakijalle maksukuittia vastaan uuden laatikon hankintakuluineen eli 58,80 euroa. Stara ei korvaa hakijan esittämiä oheiskuluja eli postilaatikon asennuskuluja ja asentajan matkakustannuksia (yhteensä 96 euroa), koska ne ovat kohtuuttomat verrattuna vahingoittuneen postilaatikon alkuperäiseen hankintahintaan vuonna 2015 sekä käypään nykyarvoon.
Staran työkoneiden kuljettajien velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista välittömästi työnjohdolle ja vahingonkärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota kuljettajillemme.
Päätös tullut nähtäväksi 21.09.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943