Hankinta, raportointiratkaisun jatkohankinta, sosiaali- ja terveystoimiala
Raportointiratkaisun jatkohankinta
Päätös
Hallintojohtaja päätti hankkia hankintalain 15 §:n perusteella Apotti-järjestelmän tietojen raportoinnin mahdollistaman raportointipalveluja Oy Apotti Ab:ltä. Ratkaisun toteutus arvioidaan kestävän 31.12.2022 asti. Hankinnan kokonaiskustannukset ovat enintään 632 452,50 euroa (alv 0 %).
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupunki on käynnistänyt keväällä 2021 tiedolla johtamisen palveluiden arkkitehtuurisuunnittelun, jonka tavoitteena on ollut tuottaa suunnitelma tunnistettujen lähdetietojen hyödyntämisen toimintaympäristöstä, infrastruktuurista ja palveluiden tuottamisesta. Tiedolla johtamisen palvelut yhdistävät tietoja eri lähteistä ja mahdollistavat tietojen hyödyntämisen eri käyttötarpeisiin. Yhtenä keskeisenä tunnistettuina lähdetietoina ovat Apotti-järjestelmän tiedot, joihin kohdistuu erilaisia raportointitarpeita. Apotti-tietojen osalta on tunnistettu, että Apotti-järjestelmästä suoraan saatava raportointi ei riitä toimialatasoisiin tarpeisiin. Tämän vuoksi Helsingillä on tarpeen saada Apotti-tietojen saaminen Helsingin käyttöön, jotta tiedoista voidaan koostaa ja rikastaa koko toimialaa koskevaa kokonaiskuva sekä yhdistää tietoja tietosisältöön, jota ei ole Apotti-järjestelmässä. Tätä varten on aiemmin hankittu (toimialajohtaja 198 § 20.10.2021, 648 067,50 euroa) raportointipalvelun määrittelyä, teknisen arkkitehtuurin suunnitelmia tietojen siirtoa, määritelty tietoalustapohjaista data-arkkitehtuurin, tietopalveluiden työvälineistöä ja tietoturva-arkkitehtuuria.
Tavoitearkkitehtuurin toteutus on käynnistynyt huhtikuussa 2022, jolloin on lähdetty toteuttamaan Apotti-järjestelmän tietoihin perustuvia raportointipalveluita, kehitetty tietoalustaa sekä tuotettu tietosuojan ja turvallisuuden suunnitelmia, palveluita ja lopputuotteita. Seuraavaksi raportointiympäristön toteutuksessa tullaan toteuttamaan tiedonsiirtopalveluita, joilla Helsingin tiedot Apotti-järjestelmästä otetaan vastaan ja välitetään Helsingin tietoalustalle huomioiden tietosuojaan tarvitsemat lisäpalvelut. Lisäksi toteutetaan tietoalustan ja työvälineiden käyttöönottoja sekä raportointi ja tietopalveluita sekä tarvittavia integraatioita.
Raportointipalveluiden toteuttamiseksi Helsinki hankkii ratkaisujen toteutukseen palvelua Oy Apotti Ab:lta. Hankinnan kokonaisarvo on tämän hankinnan jälkeen 1 280 520 euroa.
Hankinnan kustannukset maksetaan tiedolla johtaminen ja raportoinnin kehittäminen/tietoallas -hankkeelle varatuista määrärahoista.
Oy Apotti Ab on kaupungin sidosyksikkö. Hankintalakia (1397/2016) ei sovelleta hankintoihin, jotka hankintayksikkö tekee sidosyksiköltään (hankintalaki 15 §).
Hallintojohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 24.5.2022 § 104.
This decision was published on 12.09.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Iiro Jarnila, tilastopäällikkö, puhelin: 09 310 22921