Avustuksen myöntäminen, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala, kulttuurin ja liikunnan laitosavustukset 2023
- Sports Sub-committee of the Culture and Leisure Committee 6/07.12.2023
- Culture and Libraries Sub-comittee of the Culture and Leisure Committee 9/08.12.2022
- Culture and Libraries Sub-comittee of the Culture and Leisure Committee 9/08.12.2022
- Sports Sub-committee of the Culture and Leisure Committee 6/08.12.2022
- Sports Sub-committee of the Culture and Leisure Committee 6/08.12.2022
- Culture and Leisure Committee 17/13.09.2022
- Culture and Leisure Committee 16/06.09.2022
- Culture and Libraries Sub-comittee of the Culture and Leisure Committee 6/30.08.2022
- Sports Sub-committee of the Culture and Leisure Committee 4/30.08.2022
Liikunnan laitosavustukset 2023, talousarvioon merkityt
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto myönsi liikunnan laitosavustuksia yhteensä 15 859 504 euroa vuodelle 2023 seuraavasti:
Liikunnan laitosavustukset | Avustus 2022 | Haettu 2023 | Avustus 2023 |
Helsinki Stadion Oy, josta | 338 000 | 225 000 | 225 000 |
- toiminta-avustus | 298 000 | 185 000 | 185 000 |
- vuokra-avustus | 40 000 | 40 000 | 40 000 |
Jääkenttäsäätiö sr, josta | 1 328 000 | 1 332 000 | 1 332 000 |
- korot ja lyhennykset | 1 094 000 | 1 090 000 | 1 090 000 |
- vuokra-avustus | 234 000 | 242 000 | 242 000 |
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy | 605 000 | 1 341 000 | 669 000 |
Stadion-säätiö sr, josta | 6 234 904 | 8 303 408 | 7 018 504 |
- korot ja lyhennykset | 5 650 000 | 6 433 600 | 6 433 600 |
- toiminta-avustus | 0 | 700 000 | 0 |
- vuokra-avustus | 584 904 | 1 169 808 | 584 904 |
Urhea-säätiö sr | 250 000 | 270 000 | 250 000 |
Urheiluhallit Oy | 4 000 000 | 5 210 000 | 4 023 000 |
Vuosaaren Urheilutalo Oy | 2 340 000 | 3 025 000 | 2 342 000 |
Kaikki yhteensä | 15 095 904 | 19 706 408 | 15 859 504 |
Ohjeet avustuksen saajille
Yli 40 000 euron avustukset maksetaan 4. erässä eräpäivillä 9.1.2023, 7.3.2023, 7.6.2023 ja 7.9.2023, jos ei erikseen ole muuta sovittu.
Mikäli avustuksen saaja on velkaa kaupungille, kuitataan myönnetystä avustuksesta kaupungin perimiskelpoinen saatava avustuksen saajalta.
Avustushakemusten käsittelyssä, avustusten myöntämisessä ja maksamisessa sekä avustusten käytön valvonnassa noudatetaan Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita.
Kaupungilla on oikeus periä avustus tai sen osa takaisin, mikäli avustuksensaaja ei noudata avustusehtoja.
Vuoden 2024 laitosavustuksia haetaan pe 21.4.2023 mennessä kaupungin sähköisen asioinnin kautta (asiointi.hel.fi).
Laitosavustuksen saajien edellytetään Helsingin kaupungin talousarvioesityksen ennustettavuuden parantamiseksi toimittavan avustuksen hakemuksen yhteydessä kolmivuotisen toimintasuunnitelman sekä siihen liittyvän talousarvion.
Käsittely
Esteellinen: Tarja Loikkainen
Esteellisyyden syy: yhteisöjääviys (hallintolain 28.1 § kohta 5)
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta esitti 13.9.2022, § 157 kaupunginhallitukselle liikunnan laitosavustuksia vuoden 2023 Helsingin kaupungin talousarvioon yhteensä 16 108 504 euroa, josta talousarvioon merkityille laitoksille esitettiin 15 859 504 euroa.
Kaupunginvaltuusto päätti vuoden 2023 talousarviosta 23.11.2022. Liikunnan laitosavustuksiin osoitettiin yhteensä 16 108 504 euroa, josta talousarvioon merkityille laitoksille 15 859 504 euroa.
Tässä kokouksessa liikuntajaosto tekee lopullisen, oikaisukelpoisen päätöksen laitosavustusten jakamisesta.
Helsingin kaupungin hallintosäännön 22.9.2021 § 275 luvun 17 mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti.
Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 14.12.2021 § 202 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla vahvistetaan kansalaisyhteiskuntaa, helsinkiläisten osallisuutta ja yhdenvertaisuutta, tuetaan monipuolista kulttuurin ja vapaa-ajan tarjontaa, parannetaan helsinkiläisten mahdollisuuksia merkitykselliseen elämään sekä edistetään ekologisesti, taloudellisesti, sosiaalisesti ja kulttuurillisesti kestävää toimintaa.
Helsingin kaupunki on varautunut tukemaan liikunnan ja kulttuurin laitosavustusta saavien tytäryhteisöjen nopeasta energianhinnan noususta aiheutuneita ja aiheutuvia sähkö- ja lämmityskustannuksia sekä energiatehokkuutta nopeasti parantavia investointeja. Kaupungin konserni- ja taloudenohjaus on tiedottanut tytäryhteisöjä energia-avustuksen hakemisesta marraskuun alusta. Avustuksen hakuaika on 2.12.2022 saakka ja sen myöntämisestä päättää kaupunginhallitus.
Valtiontukiarvioinnit
Avustusta saavien tahojen osalta on tehty valtiontukiarvioinnit.
Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 107 (1) mukaan, jollei perussopimuksissa toisin määrätä, jäsenvaltion myöntämä taikka valtion varoista muodossa tai toisessa myönnetty tuki, joka vääristää tai uhkaa vääristää kilpailua suosimalla jotakin yritystä tai tuotannonalaa, ei sovellu sisämarkkinoille, siltä osin kuin se vaikuttaa jäsenvaltioiden väliseen kauppaan.
Helsinki Stadion Oy
Helsinki Stadion Oy:n osalta on arvioitu, että se ei hallinnoidessaan vuokraoikeuden nojalla Helsingin kaupungin 14. kaupunginosassa (Töölö) korttelissa 528 sijaitsevaa tonttia n:o 1 ja sillä olevaa stadionrakennusta harjoita sellaista taloudellista toimintaa, joilla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 196 ja 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta. Vuokrattaessa tiloja kolmansille osapuolille taloudelliseen toimintaan tulee tiloista periä markkinaehtoinen vuokra.
Jääkenttäsäätiö sr
Jääkenttäsäätiö sr:n osalta on arvioitu, että Jääkenttäsäätiön ylläpitäessä jää -ja urheiluhalleja se ei harjoita sellaista taloudellista toimintaa, jolla olisi vaikutusta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohdat 196, 197). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta. Sikäli kuin Jääkenttäsäätiö sr harjoittaa myös taloudellista toimintaa, tuki myönnetään ehdolla, että säätiö pitää ei-taloudellisesta toiminnasta ja taloudellisesta toiminnasta erillistä kirjanpitoa.
Stadion-säätiö sr
Stadion-säätiö sr:n osalta arviointi on seuraavanlainen. Valtiontuen käsitteestä annetun komission tiedonannon (2016/C 262/01) mukaan tiettyjen kulttuuriin ja kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvien toimintojen erityisluonteen vuoksi ne voidaan järjestää toisin kuin kaupalliselta pohjalta, eivätkä ne siksi ole luonteeltaan kaupallisia (kohta 34). Lisäksi monet kulttuuriin tai kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvät toiminnot eivät ole korvattavissa, minkä vuoksi todellisia markkinoita ei ole. Myös nämä toiminnot olisi komission mukaan katsottava luonteeltaan muiksi kuin taloudellisiksi (kohta 36).
Stadion-säätiö sr:n hallinnoimassa Helsingin Olympiastadionin rakennuksen ylläpidossa ja perusparannushankkeessa on kyse sellaisesta kulttuurin ja kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvästä toiminnasta, jolle ei ole todellisia markkinoita ja, joka edellyttää, että julkinen taho rahoittaa rakennuksen ylläpitoa ja perusparannusta. Näin ollen Olympianstadionin rakennukseen kohdistuvaan avustukseen ei sisälly SEUT 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea.
Stadion-säätiö sr:n hallinnoimassa Helsingin Olympiastadionin rakennuksen ylläpidossa ja perusparannushankkeessa on kyse sellaisesta kulttuurin ja kulttuuriperinnön edistämiseen liittyvästä toiminnasta, jolle ei ole todellisia markkinoita ja, joka edellyttää, että julkinen taho rahoittaa rakennuksen ylläpitoa ja perusparannusta. Näin ollen Olympianstadionin rakennukseen kohdistuvaan avustukseen ei sisälly SEUT 107 (1) artiklan mukaista valtiontukea.
Sikäli kuin Stadion-säätiö sr harjoittaa myös taloudellista toimintaa, tuki myönnetään ehdolla, että säätiö pitää ei-taloudellisesta toiminnasta ja taloudellisesta toiminnasta erillistä kirjanpitoa.
Urhea-säätiö sr
Urhea-säätiö sr:lle myönnettävän avustuksen osalta on arvioitu, että säätiön toiminta ei vaikuta jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Tuensaaja toimittaa palveluita rajatulla alueella jäsenvaltiossa ja toiminta ei todennäköisesti houkuttele asiakkaita muista jäsenvaltioista ja lisäksi tuen vaikutus rajat ylittäviin investointeihin tai sijoittautumisen edellytyksiin on todennäköisesti enintään marginaalinen. (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01, kohta 196). Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy, Urheiluhallit Oy ja Vuosaaren Urheilutalo Oy
Mäkelänrinteen Uintikeskus Oy:n, Urheiluhallit Oy:n ja Vuosaaren Urheilutalo Oy:n osalta on katsottu, että myönnettävät avustukset käytetään urheilutiloihin liittyviin kustannuksiin. Kyseiset urheilutilat palvelevat ensisijaisesti paikallisia asukkaita ja tilat eivät todennäköisesti houkuttele asiakkaita tai investointeja muista EU:n jäsenvaltioista (Komission tiedonanto valtiontuen käsitteestä 2016/C 262/01 kohdat 196, 197). Avustuksen myöntäminen näille toimijoille ei näin ollen ole omiaan vaikuttamaan jäsenvaltioiden väliseen kauppaan. Kyse ei siis ole SEUT 107 (1) artiklan mukaisesta valtiontuesta.
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 13.09.2022 § 157
06.09.2022 Pöydälle
30.08.2022 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
30.08.2022 Esittelijän ehdotuksesta poiketen
This decision was published on 19.12.2022
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Ritva Oljakka, suunnittelija, puhelin: 09 310 87439
Taina Korell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38038