Hankesuunnitelma, Hiekkarannan väistötila, toiminnallinen muutos

HEL 2022-009625
More recent handlings
Case 4. / 4 §

Hiekkarannantien väistötilan toiminnallinen muutos, hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti korottaa Hiekkarannantien väistötilan toiminnallisen muutoksen enimmäishintaa 287 000 eurolla arvonlisäverottomana siten, että hankkeen korotettu enimmäishinta on 1 410 000 euroa arvonlisäverottomana huhtikuun 2022 kustannustasossa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Osoitteessa Hiekkarannantie 6 sijaitsevia neljää paviljonkirakennusta on käytetty vuoden 2021 kesään saakka Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan väistötiloina eri päiväkodeille. Muutostyöt käynnistettiin Taivallahden peruskoulun peruskorjauksen väistötiloiksi vuoden 2022 alussa 1- ja 2- luokkalaisille sekä koulun erityisoppilaille, jotka käyttävät väistötiloja Hiekkarannantiellä 8/2022 - 11/2024 välisenä aikana, jonka jälkeen niitä voidaan muutosluvan mukaisesti käyttää päivähoito-, esiopetus- ja perusopetustiloina 31.12.2026 saakka.

Enimmäishinnankorotus perustuu Staran esittämään lisä- ja muutostyötarjoukseen (pvm 17.10.2022) ja lisätöiden johdosta nousseisiin suunnittelu- ja rakennuttamiskuluihin.

Close

Hankesuunnitelma

Hyväksytty hankesuunnitelma on päivätty 8.8.2022 Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätöksellä HEL 2022-009625 § 93, pvm 25.8.2022 siten, että hankkeen enimmäishinta oli arvonlisäverottomana 1 123 000 euroa huhtikuun 2022 hintatasossa.

Muutos koulutiloiksi vaati isoja toiminnallisia muutoksia, joihin ei osattu varautua hanketta perustettaessa ja rahoitusta varattaessa, ne havaittiin suunnitteluvaiheessa. Isot muutostyöt kohdistuivat B-rakennuksen uuteen keittiöön ja ruokailutilaan sekä niiden tarvitsemaan uuteen tekniseen tilaan.

Urakoitsija Staran esittämä ensimmäinen tarjous 250 000 euroa, 3.11.2021, sisälsi työvaiheet:
- purkuvaihe, työmaan perustaminen, tilamuutokset, keittiön
rakentaminen, parkkipaikan tasaaminen

Urakoitsija Stara esitti toisen tarjouksen 730 000 euroa, 12.4.2022
- pihan rakennustyöt ja jäljellä olevat rakennustyöt
suunnitelmien mukaisesti.

Kustannusmuutokset ja niiden syyt

Huhtikuussa 2022 päätettiin vielä varmistaa rakennuspaikan haitta-aineet ja teetettiin pilaantuneiden maa-ainesten selvitykset. Muutamasta koekuopasta autopaikoitusalueena käytetyltä hiekkakentältä löytyi terveydelle haitallisia aineita, joten maamassat poistettiin kauttaaltaan saattoliikenne- ja pelialueelta ja alue asvaltoitiin. Edellä mainituista töistä maamassojen poisto ja käsittely on rahoitettu rakentamiskelpoiseksi saattamiseen tarkoitetuista määrärahoista eivätkä ne sisälly enimmäishintaan.

Urakkasopimuksen mukaan kohteen tuli olla valmis 30.6.2022. Työt viivästyivät ja vielä kesäkuussa oli käynnissä seuraavat työt; pilaantuneita maaperätutkimuksia tehtiin piha-alueilla, tilattua kuituliittymää odotettiin, koululta siirrettyjä keittiökalusteita sekä teknisiä lvis- ja turvalaitejärjestelmiä asennettiin. Myös tulevalta väistökäyttäjältä tuli kalustesiirtopyyntöjä.

Pilaantuneista maa-aineksista johtuvat pihatyöt voitiin käynnistää vasta kun Ympäristöpalvelujen päätös oli lainvoimainen eli 27.6.2022 jälkeen.

Urakoitsija Stara esitti lisä- ja muutostyövaraus-tarjouksen
192 860 euroa, 17.10.2022
- maarakennuksen lisätyöt
- rakenteelliset lisätyöt keittiöön (kattoristikon tuenta, lattian
oikaisu höyrysulun korjaus)
- ruokasalin iv-työt
- sähköön liittyvät lisätyöt: kuitutyöt, kameravalvonta,
kulunvalvonta, palovaroitinjärjestelmän rakentaminen
- kuntoarvioraportin mukaiset iv-lisätyöt
- koulutoimintaan liittyvän kuulutusjärjestelmän rakentaminen
kaikkiin 4 rakennukseen
- pesualtaiden, pyykinpesukoneiden ja kuivausrumpujen siirroista
ja poistoista johtuvat putkityöt
- käyttäjän pyynnöstä tehdyt toimintaan liittyvät tehtävät kuten
mm. kalustesiirrot, kynnysluiskaukset, lisäkalustevarusteiden
asennusta

Hankkeen kustannukset

Hankkeen hyväksytty indeksikorjattu arvonlisäveroton enimmäishinta urakoiden tilausajankohtana oli 1 123 000 euroa kustannustasossa huhtikuu 2022.

Hankkeen enimmäishinnankorotus 287 000 euroa muodostuu Staran lisä- ja muutostyötarjouksesta 192 860 euroa sekä lisätöiden johdosta nousseista suunnittelu- ja rakennuttamiskuluista 94 140 euroa.

Hankkeen enimmäishinnan korotuksen jälkeen hankkeen uusi urakkavaiheen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 410 000 euroa kustannustasossa huhtikuu 2022.

Rahoitus

Hanke rahoitettiin talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman talousarviokohdasta 8020202.

Toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutusvastuu oli Kymp/Rya/Tilat-palvelulla.
Rakentamisvaiheen urakoitsijana toimi Stara Rakennustekniikka.

Hanke valmistui sisätilojen osalta aikataulussa. Rakennusvalvonnan myöntämä osittainen käyttöönotto sisätilojen osalta saatiin 9.8.2022 ja koulutoiminta käynnistyi opetussuunnitelman mukaisesti.

Rakennusvalvonnan osittainen loppukatselmus pidettiin vasta 21.12.2022. Ajankohtaan vaikutti sekä pitkälle syksyyn jatkuneet kvv- ja iv-työt että alkuperäistä suunnitelmaa laajemmat piharakennetyöt.

Close

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 25.08.2022 § 93

Close

This decision was published on 16.01.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Marjut Rantapuro, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21025

marjut.rantapuro@hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466

jarmo.raveala@hel.fi

Attachments

1. Kustannusarvio UKA 1.12.2022 Hiekkarannan väistötilat, vaihe 1 ja 2
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.