Hankesuunnitelma, Hiekkarannan väistötila, toiminnallinen muutos

HEL 2022-009625
More recent handlings
Case 7. / 93 §

Hiekkarannan väistötilan toiminnallinen muutos, hankesuunnitelman hyväksyminen

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä 8.8.2022 päivätyn, Hiekkarannan väistötilan toiminnallisen muutoksen hankesuunnitelman siten, että rakennuksen laajuus on noin 1 320 brm², ja hankkeen enimmäishinta arvonlisäverottomana huhtikuun 2022 kustannustasossa on 1 123 000 euroa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Hanke on käynnistetty kiireellisenä palvelun päällikön yhden milj. euron toimivaltarajan alittava hankkeena palvelun päällikön päätettäväksi. Työn aikana kaupungin sisäinen urakoitsija arvioi, että kokonaiskustannukset tulevat ylittämään palvelun päällikön toimivaltarajan, joten rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää asiasta.

Hankesuunnitelma koskee Etu-Töölön puistossa, osoitteessa Hiekkarannantie 6, sijaitsevaa, jo toiminnassa olevaa 4 paviljonkirakennusta, joita Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala on esittänyt väistötilaksi Taivallahden peruskoulun perusparannuksen 08/2022 - 11/2024 välisenä aikana 1- ja 2- luokkalaisille ja POY-oppilaille. Tämän jälkeen paviljonkeja käytetään kaskon väistötiloina päivähoidolle rakennusluvan mukaisesti 31.12.2026 saakka.

Close

Hiekkarannantien väistötiloja on aiempina vuosina käytetty päiväkotina. Muutos koulutiloiksi vaati isoja toiminnallisia muutoksia, joista suurimmat kohdistuivat B-rakennuksen uuteen keittiöön ja ruokailutilaan sekä niiden tarvitsemaan uuteen tekniseen tilaan.

POY-opetuksen (pidennetyn oppivelvollisuuden) sijoittelua selvitettiin myös Arkadiankatu 24 vuokrahankkeeseen, mutta Töölön vilkas kaupunkiliikenne koululaisten saattokuljetusten osalta ja vaatimus koulurakennusten esteettömyydestä estivät toimintojen sijoittamisen Arkadiankadulle, joten yhdessä kaskon kanssa päädyttiin sijoittamaan POY-oppilaat Hiekkarannantielle, joka on liikenteeltään ja sijainniltaan rauhallinen ja kulku yksikerroksisiin paviljonkirakennuksiin on esteetön.

POY-oppilaiden saatto- ja paikoitusalue tuli järjestää turvalliseksi ja se vaati ison nykyisen paikoitusalueena käytetyn alueen muokkaamisen pintarakenteineen. Tontilla tehtiin myös PIMA-selvitykset, ja maamassoja jouduttiin vaihtamaan löytyneiden haitta-aineiden vuoksi.

Kaikkien paviljonkirakennusten sähkö- ja turvatekniikkaa sekä henkilöturvallisuutta parannettiin yhdenmukaistamalla lukitus-, kamera-, av-, rikosilmoitin- ja kuulutusjärjestelmät.

Rakennukset A ja B ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan omistuksessa ja rakennukset C ja D ovat Parmaco Oy:n omistuksessa.

Hankkeen investointikustannukset

Kustannusarvion mukaan hankkeen investointikustannukset ovat 1 123 000 euroa.

Tilakustannus käyttäjälle

Väistötilojen vuokrat on esitetty Taivallahden koulun perusparannuksen hankesuunnitelmassa.

Hankkeen rahoitus

Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman talousarviokohdasta 8020202.

Hankkeen toteutus ja aikataulu

Hankkeen toteutusvastuu on Kymp/Rya/Tilat-palvelulla.

Rakentamisvaiheen urakoitsijana toimii Stara Rakennustekniikka.

Hanke valmistuu syyslukukaudeksi 2022.

Close

This decision was published on 29.08.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Marjut Rantapuro, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 21025

marjut.rantapuro@hel.fi

Jarmo Raveala, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 23466

jarmo.raveala@hel.fi

Attachments

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.