Toivomusponsi, omien ilotulitteiden kieltoalueen laajentaminen Helsingissä uudenvuoden yönä
Kaupunginvaltuuston 27.9.2023 tekemien päätösten täytäntöönpano
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi kaupunginvaltuuston 5.10.2022 § hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimista ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle ja tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijän perustelut
Käsitellessään 5.10.2022 valtuutettu Sirpa Asko-Seljavaaran aloitetta yksityisten ilotulitteiden kieltämisestä Helsingin kantakaupungin alueella valtuusto hyväksyi valtuutettu Sirpa Asko-Seljavaaran toivomusponnen, jonka mukaan selvitetään mahdollisuudet laajentaa omien ilotulitteiden kieltoaluetta Helsingissä uudenvuoden yönä.
Ilotulitteiden yksityisestä käytöstä tulee ilmoittaa pelastusviranomaiselle lukuun ottamatta uuttavuotta. Pelastusviranomainen voi antaa alueellaan paikallisista olosuhteista johtuen ilotulitteiden käyttöä koskevia yleisiä määräyksiä ja kieltää ilotulitteiden käytön sellaisissa paikoissa, joissa käytön voidaan katsoa aiheuttavan erityistä vaaraa. Helsingissä pelastusviranomainen on kieltänyt ilotulitteiden käytön tietyillä alueilla uutenavuotena, pelastusjohtaja 28.12.2020 § 37. Kiellot ovat voimassa toistaiseksi eivätkä ne koske ilotulitusnäytöksiä.
Kieltoalueiden määrittäminen perustuu pelastusviranomaisen riskiarvioon, jossa huomioidaan muun muassa tapahtuneet onnettomuudet ja vaaraa aiheuttaneet tilanteet, alueiden erityispiirteet, olemassa olevien rakennusten läheisyys sekä saadut palautteet. Riskiarviota päivitetään säännöllisesti ja kieltoalueisiin tehdään tarvittaessa muutoksia. Kieltoalueita arvioidaan yhdessä ilotulitteiden käyttöä valvovan poliisin kanssa. Edellisen kerran kieltoalueisiin on tehty muutoksia vuonna 2020, jonka jälkeen riskinarvion mukaan ei ole ollut tarvetta tehdä muutoksia.
Pelastuslaitoksen arvion mukaan Helsingissä on alueita, joissa on mahdollista käyttää ilotulitteita turvallisesti huomioiden niiden käyttöä koskevat säännökset ja käyttöön liittyvät turvallisuusvaatimukset. Ilotulitteiden käyttäjän tulee huolehtia, että ilotulitteita käytetään turvallisesti ja valmistajan antamia ohjeita noudattaen. Ilotulitteita ei tule käyttää silloin, kun esimerkiksi tuotteen valmistajan ilmoittama suojaetäisyys (turvaetäisyys) ei täyty. Kuluttajailotulitteissa suojaetäisyys on yleensä 8–25 metriä. Suojaetäisyys eivät täyty tiheästi rakennetuilla alueilla tai paikoissa, joihin ihmisiä kokoontuu runsaasti. Ilotulitteiden käyttäjän on aina arvioitava täyttyvätkö ilotulitteiden käyttämisen edellytykset ja jos edellytykset eivät täyty, ei ilotulitetta saa käyttää, vaikka käyttöä ei erikseen olisi kyseisellä alueella kielletty
Joka uudenvuoden jälkeen kieltoalueita tarkastellaan ja kieltoalueista vastaanotettuja palautteita sekä ilotulitteista aiheutuneita onnettomuuksia seurataan aktiivisesti. Tarkastelun perusteella ei ole ilmennyt tarvetta tehdä muutoksia nykyisiin kieltoalueisiin. Seurantaa tehdään myös jatkossa ja muutoksia toteutetaan, jos niille ilmenee tarvetta.
Ympäristönsuojelulain mukaan kunnan ympäristönsuojelumääräykset voivat koskea esimerkiksi toimia, rajoituksia ja rakennelmia, joilla ehkäistään päästöjä tai niiden haitallisia vaikutuksia taikka esimerkiksi erityisen häiritsevän tilapäisen melun torjuntaa. Määräysten tulee olla tarpeellisia paikallisista olosuhteista johtuvia ja liittyä ympäristönsuojelulain täytäntöönpanoon.
Helsingin ympäristönsuojelumääräyksissä on rajoitettu ammattimaisissa ilotulitusnäytöksissä käytössä olevien kaikkein meluisimpien ilotulitteiden käyttöä yöaikaan. Määräykset ovat mahdollistaneet meluilmoituspäätöksessä rajoittaa yksittäisestä tapahtumasta aiheutuvaa meluhaittaa.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto toteaa lausunnossaan, että iloitulitteiden käytön laajempi rajoittaminen on kannatettavaa, mutta se tulisi tehdä valtakunnallisesti ilotulitteiden myyntiä ja yksityistä käyttöä rajoittaen. Jaosto ei pidä tarkoituksenmukaisena, että ympäristönsuojelumääräyksissä asetettaisiin ilotulitteiden yksityisen käytön kieltävää tai rajoittavaa määräystä, koska ympäristönsuojeluviranomaisella ei ole tosiasiallisia keinoja rajoittaa ilotulitteiden myyntiä tai valvoa niiden yksityistä käyttöä. Määräyksen antamiselle ei myöskään ole löydettävissä paikallisista olosuhteista johtuvia ja ympäristönsuojelulain täytäntöönpanoon liittyviä erityisiä perusteita, jotka puoltaisivat määräyksen antamista.
Asiasta on saatu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan sekä kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston lausunnot. Vastaus on lausuntojen mukainen.
Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava myös muille valtuutetuille.
Presenter information
Ask for more info
Timo Linden, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550