Avustuksen myöntäminen, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen avustukset 2023
Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettävät avustukset 2023
Päätös
Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti palauttaa asian uudelleen valmisteltavaksi.
Käsittely
Esteelliset:
Sanna Vesikansa
Esteellisyyden syy: palvelussuhde- ja toimeksiantosuhdejäävi (hallintolain 28.1 § kohta 4)
Anna Vuorjoki
Esteellisyyden syy: yhteisöjäävi (hallintolain 28.1 § kohta 5)
Palautusehdotus:
Daniel Sazonov: Palautetaan valmisteluun
Jatkovalmistelussa tulee hakea keinoja kasvattaa avustusten kokonaismäärää kohti edellisten vuosien tasoa (huomioiden ostopalveluiden laajentamisen perusteltu vaikutus avustustason laskuun).
Lisäliikkumavara tulee kohdentaa eri järjestöille ennen kaikkea avustusten jyrkän vähenemisen välttämiseen.
Kannattaja: Nasima Razmyar
Jaosto palautti yksimielisesti asian uudelleen valmisteltavaksi.
Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päättää esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2023 toimintaan yhteensä 596 000 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti. Avustuspäätös edellyttää määrärahojen myöntämistä talousarvioon vuodelle 2023 ja on ehdollinen, kunnes kaupungin talousarvio on vahvistettu.
Samalla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päättää avustusten ehdoista seuraavaa:
- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2023 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana
- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.
- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2024 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksensaaja ei hae avustusta vuodelle 2025. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2025 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2023 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.
- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita
- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata
- Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle
- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut
Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päättää kehottaa kaupunginkansliaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmi- kuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen vaikutukset kaupungin avustustoimintaan
Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksessa vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä siirtyy kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023 alkaen. Helsingin kaupunki vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä alueellaan. Lainsäädäntö (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla 20 §) velvoittaa Helsingin kaupungin eriyttämään sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen talouden muusta kaupungin taloudesta. Valtio rahoittaa 1.1.2023 alkaen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut yleiskatteellisella valtion rahoituksella.
Sosiaali- ja terveystoimialan järjestöavustuksia on rahoitettu sekä toimialan käyttötalousmäärärahoista että valtionperintömäärärahoista. Sosiaali- ja terveyslautakunnan jakamat avustukset on jaettu eri avustuslajeihin: lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen, nuorten ja aikuisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen, ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen, kansanterveysjärjestöjen tukeminen, mielenterveystyön ja päihdetyön tukeminen, vammais- ja kehitysvammatyön tukeminen, maahanmuuttajatyön tukeminen sekä monialayhdistykset. Pelastuslaitos on jakanut käyttötalouden määrärahoista avustuksia, joissa avustusta saavan rekisteröidyn yhdistyksen toiminta ja avustuksen käyttötarkoitus liittyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.
Valtionperintömäärärahat ovat kaupungin talousarviomäärärahoja ja talouden eriyttämisvelvoitteen vuoksi niitä ei voida käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten rahoittamiseen. Kaupungilla on oikeus hakea valtion perintönä saaman omaisuuden luovuttamista kunnalle. Perintökaaren (40/1965) 5 luvun 1 §:n mukaan perintö menee valtiolle, jollei perillistä ole. Perintökaaren 5 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan omaisuus voidaan luovuttaa myös sille kunnalle, jossa perittävä viimeksi asui. Kiinteä omaisuus voidaan lisäksi luovuttaa sille kunnalle, jossa omaisuus sijaitsee.
Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (7 § 4 mom.) perustelutekstissä todetaan, että järjestöjen toimintaedellytyksien turvaaminen voi tarkoittaa esimerkiksi harkinnan mukaan avustusten myöntämistä järjestöille. Valtion yleiskatteellista rahoitusta voidaan käyttää järjestöavustuksiin. Hallintosäännön mukaan järjestöavustusten jakaminen kuuluu jatkossakin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan tehtäviin.
Kaupunginhallitus vahvisti 8.6.2020 (§ 351) valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi sosiaali- ja terveystoimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan myöntämät avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kaupunginhallitus on tehnyt 27.6.2022 (§ 508) päätöksen, jossa se vahvisti kyseessä olevasta päivämäärästä eteenpäin haettavien valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kyseiseen päätökseen asti valtionperinnöt on haettu vuonna 2020 määriteltyyn käyttötarkoitukseen.
Kaupungin avustustoiminnan muutoksiin liittyvä aiempi selvitystyö ja päätökset
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto käsitteli kokouksessaan 2.5.2022 § 19 sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen eräiden toimintojen uudelleenjärjestelytarpeita. Jaosto kehotti järjestöyhteistyön ja kaupungin avustustoiminnan kaupunkiyhteinen malli -työryhmää valmistelemaan, mitkä järjestöavustukset jatkuisivat sisällöllisesti sotepe- toimialalla ja mitkä voisi sisällöllisesti siirtää kaupungin talousarvion puolelle.
Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti kokouksessaan 6.6. 2022 (§27) kaupungin avustustoiminnan päälinjoista työryhmän tulosten pohjalta. Kaupungin avustustoiminnan muutoksissa keskitytään sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja kunta-Helsingin väliseen vastuunjakoon. Kunta-Helsingin sisäistä avustustoiminnan työnjakoa ei muutettu.
Kaupunginkansliaan keskitettiin keskushallinnon ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten hallinnollinen käsittely ja valmistelu. Avustuspäätösten sisällöllisessä valmistelussa tehdään yhteistyötä ja hyödynnetään kaikkien toimialojen asiantuntemusta. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antaa jatkossa vuodesta 2023 alkaen lausunnon hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa keskushallinnossa.
Avustusten myöntämistä koskeva päätöksenteko jakautuu sen mukaan, mistä määrärahoista avustuksia myönnetään. Jos sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellista valtionrahoitusta koskevassa käyttösuunnitelmassa varaudutaan avustusten myöntämiseen, päätös tehdään sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa (tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Kunta-Helsingin budjettirahoitukseen perustuvassa avustustoiminnassa päätös tehdään keskushallinnossa (kaupunginhallitus tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Avustusten jakamisessa kiinnitetään jatkossa korostetusti huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen.
Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä määritellään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät kunnissa ja hyvinvointialueilla. Valtionperinnöistä jaettavien avustusten tulee ensisijaisesti tukea kunnan vastuuta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin, kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.
Valtion rahoituksesta jaettavien avustusten tulee tukea sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä, joka kytkeytyy hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin (sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut).
Kaupunginhallitus päätti 26.9.2022 § 661 hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali- ja terveydenhuollon- ja pelastustoimen avustusten kriteerit vuodelle 2023.
Avustuskriteerit
Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea voimassa olevan kaupunkistrategian ja kaupunginvaltuuston hyväksymän lakisääteisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelman tavoitteiden toteutumista. Avustuksilla tuetaan helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointieroja kaventavaa toimintaa.
Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen. Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esim. vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole yhden ulkoisen rahoittajan tuen varassa.
Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esim. luentopalkkiot, juhlat ja retket).
Avustuksia ei myönnetä kertaluontoiseen toimintaan. Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä ja jatkuvamuotoista. Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.
Pelastustoiminnan avustukset kohdennetaan järjestöille, joiden toiminta kytkeytyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.
Vuoden 2023 avustusten haku ja viestintä ja saapuneet hakemukset
Kaupunginhallituksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten hakuaika vuodelle 2023 oli 1.‒17.10.2022. Kaupunginhallituksen vahvistamista avustuskriteereistä, avustushaun aukeamisesta ja hakuajasta julkaistiin tiedot suomeksi ja ruotsiksi sosiaali- ja terveystoimialan verkkosivuilla järjestöyhteistyö ja -avustukset alasivulla sekä kaupunginkanslian kuulutukset -sivulla 27.9.2022. Avustushaun aukeaminen kuulutettiin Helsingin Sanomissa sekä Hufvudstadsbladetissa 30.9.2022. Avustusviestintä on hoidettu hyvää hallintotapaa noudattaen ja riittävätasoisesti.
Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi(Link leads to external service)). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 17.10.2022 kello 16.00.
Avustushausta järjestettiin avustusinfo 28.9.2022 Teamisin kautta. Kutsu avustusinfoon lähetettiin sähköpostitse 20.9.2022 avustuksia vuonna 2022 saaneille järjestöille sähköpostiosoitteeseen, jonka he olivat avustushakemuksessaan ilmoittaneet. Sähköpostissa oli infon ohjelma, jonka osana oli mm. avustuskriteerit 2023 ja hakuaikataulu.
Tiedot avustusinfosta julkaistiin myös sosiaali- ja terveystoimialan verkkosivuilla järjestöyhteistyö ja -avustukset alasivulla sekä tapahtumailmoituksena Helsingin kaupungin verkkosivuilla. Avustusinfosta julkaistiin myös hel.fi -uutinen 20.9.2022. Viesti avustusinfosta meni kaupungin työntekijöiden kautta myös seuraaville järjestöverkostoille: KuJaTo, Vety, jalkautuvan päihdetyön verkosto sekä Stadin recovery.
Avustusinfon tallenne julkaistiin Helsinki-kanavalla 29.9.2022 ja linkki jaettiin sosiaali- ja terveystoimialan verkkosivuilla järjestöyhteistyö ja -avustukset alasivulla. Tallenne oli katsottavissa kaksi viikkoa julkaisusta. Avustusinfon esitykset ovat edelleen sosiaali- ja terveystoimialan verkkosivuilla järjestöyhteistyö ja -avustukset alasivulla katsottavissa. Avustusinfossa oli 28.9.2022 linjoilla puhujien lisäksi 209 osallistujaa.
Pakollisia liitteitä koskeva hakemusten täydennyspyyntö lähetettiin hakijoille sähköpostilla 18.10.2022. Määräaika liitteiden toimittamiselle oli 25.10.2022 mennessä. Hakijoille kerrottiin viestissä, että mikäli pyydetyt liitteet eivät saavu määräajassa, hakemus tullaan esittämään kaupungin yleisten avustusohjeiden mukaisesti hylättäväksi. Hakijoihin, joilla oli edelleen puutteita pakollisissa liitteissä 25.10. määrärajan jälkeen, oltiin vielä yhteydessä 8.11. ja annettiin lisäaikaa 10.11. asti toimittaa kokonaan puuttuvat tai puutteelliset liitteet.
Pelastuslautakunnan avustukset vuodelle 2023 ovat olleet haettavissa keväällä 2022. Hakuaika vuodelle 2023 oli 1.1.2022–30.4.2022. Avustukset kuulutettiin haettavaksi kaupungin yhteisessä avustuskuulutuksessa kaupungin kuulutukset verkkosivulla, Helsingin Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa joulukuussa 2021.
Kaupunginhallitukselle ja sosiaali- ja terveystoimelle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2023 saapui yhteensä 197 kappaletta. Pelastustoimelle osoitettuja hakemuksia vuodelle 2023 saapui neljä kappaletta.
Avustusten jakamisessa noudatettavat ohjeet ja periaatteet
Avustusesityksen valmistelussa noudatettiin asian liitteenä 5 olevaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723). Lisäksi kaupunginhallitus 26.9.2022 § 661 päätti avustuskriteerit (liite 4), jotka täydentävät kaupungin avustusten yleisohjeita.
Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan valtion yleiskatteellisella rahoituksella avustettavien toimintojen arvioinnissa on tunnistettu toimintoja, joiden on katsottu olevan merkittävässä ja kriittisessä roolissa sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisten palvelutoimintojen täydentämisessä ja turvaamisessa kohdennettuna haavoittuvassa asemassa oleville helsinkiläisille. Avustuksilla tuetaan hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja hyvinvointi- ja terveyseroja kaventavaa korjaavaa/kuntouttavaa yksilö- tai ryhmämuotoista auttamistoimintaa järjestöissä.
Sekä kunnalla, että hyvinvointialueella on tehtävänä hyvinvoinnin edistäminen. Valtionperinnöistä rahoitettavien avustettavien toimintojen arvioinnissa on tunnistettu toimintoja, jotka tukevat kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävää sekä kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteita.
Pelastustoiminnan avustusten arvioinnissa on noudatettu periaatetta, jonka mukaan jaettavien avustusten toiminnan tulee kytkeytyä onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.
Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus
Kaupunginvaltuuston vuoden 2023 talousarvion vahvistamisen päätöksen yhteydessä vahvistetaan avustuksiin varattavat määrärahat kunta-Helsingin ja sosiaali- terveys- ja pelastustoimialan osalta. Avustuspäätös liitteen 1 mukaan edellyttää määrärahojen myöntämistä talousarvioon vuodelle 2023 ja on ehdollinen, kunnes kaupungin talousarvio on vahvistettu.
Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan myöntämiin järjestöjen avustuksiin on kaupunginhallituksen hyväksymän talousarvioesityksen mukaan käytettävissä vuonna 2023 yhteensä 4 596 000 euroa. Rahoitus koostuu siten, että sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimialan valtion yleiskatteellisista vuoden 2023 määrärahoista osoitetaan käytettäväksi 596 000 euroa sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimialan järjestöavustuksiin. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestötoimijoille kohdennetaan avustusmäärärahasta 500 000 euroa ja pelastustoimialan toimintaa täydentäville järjestöille 96 000 euroa.
Lisäksi vuonna 2023 myönnetään valtionperinnöistä saatuja määrärahoja 4 00 000 euroa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin, joista päättää kaupunginhallitus. Tämän kokouksen omana esityksenä on esitys sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimialan uudistusjaoston lausunnosta kaupunginhallitukselle näitä avustuksia koskien.
Avustukset ovat harkinnanvaraisia ja perustuvat käytettävissä olevaan määrärahaan. Sosiaali- ja terveystoimialan yleisavustuksiin järjestöille on ollut vuosina 2021 ja 2022 käytettävissä 6 661 000 euroa. Rahoitus on koostunut sosiaali- ja terveystoimen talousarvion määrärahasta ja valtionperinnöistä. Valtionperinnöistä jaettavien avustusten vuosittainen määrä perustuu valtionperintöinä saatuihin tuloihin.
Vuoden 2023 avustusmääräraha sosiaali- ja terveystoimialan ja kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin on 4 500 000 euroa. Sosiaali- ja terveystoimen valtion yleiskatteellisessa talousarviossa avustuksiin on varattu 500 000 euroa. Lisäksi avustuksiin on varattu valtionperintöjen varoja 4 000 000 euroa. Valtiolta saatu rahoitus Helsingille sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluihin on tiukka. Tämän vuoksi joidenkin hakijoiden avustussummaa on jouduttu esittämään vähennettäväksi tai hakemus kokonaan hylättäväksi. Avustusesityksessä on priorisoitu jo vakiintunutta toimintaa.
Edellisen avustuksen käytön valvonta
Käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2021 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi. Mikäli näin ei ole, niin hakemus esitetään hylättäväksi.
Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2021 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2021 ja omavaraisuusaste (%). Taulukko on tämän asian liitteenä 2. Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2021, taloustietoja ei ole saatu tai niissä on epäselvyyksiä.
Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseen kokonaissummalla ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on Yritystutkimus ry:n mukaan seuraava: yli 40 % hyvä, 20‒40 % tyydyttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaittiin uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), niin näihin pyydetään kiinnittämään huomiota.
Avustusehdotuksen laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet
Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin, tuottaako avustuksen hakija sosiaali- ja terveystoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen avustusten jakoperusteisiin tai hylkäämiseen on muu painava syy.
Hylkäysesitysten perusteita ovat myös pakollisten liitteiden puuttuminen, liitteiden puutteellisuus, tietojen virheellisyys tai epäluotettavuus sekä puutteet järjestön hallinnollisissa menettelyissä. Avustusta ei myöskään esitetä, mikäli hakijalla on merkittävä ylijäämä edelliseltä tilikaudelta tai merkittävä määrä omaisuutta ja voidaan olettaa, että näistä syistä toimintaa voidaan toteuttaa ilman avustusta. Ylijäämän arvioinnissa on huomioitu esimerkiksi, onko se syntynyt koronan vuoksi käyttämättä jääneistä määrärahoista, jotka tullaan kuitenkin käyttämään avustettavaan toimintaan esimerkiksi sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskuksen (STEA) ohjeiden mukaisesti.
Hylkäysperuste voi myös olla järjestön monivuotinen negatiivinen omavaraisuusaste, joka kertoo erittäin vakavista talouden haasteista. Taloudellisen tilanteen arvioinnissa on käytetty yksilöllistä harkintaa. Erittäin painavasta syystä avustusta voidaan esittää, vaikka toiminnasta ei vielä olisi vahvaa näyttöä.
Avustusta ei myönnetä subventioina osallistumismaksuihin, joita kohdennetaan yksittäisille henkilöille tai perheille heikon sosiaalisen ja taloudellisen tilanteen ja sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkuuden perusteella. Yksilölliset tuet ja etuudet tulee kattaa sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisten palveluiden tuottamiseen tarkoitetuista määrärahoista, esimerkiksi ehkäisevästä tai täydentävästä toimeentulotuesta. Avustusmäärärahat tulee kohdentaa lakisääteistä toimintaa tukevaan ja täydentävään toimintaan.
Kaupunkistrategian mukaisesti vuoden 2023 alusta sosiaali- ja terveyspalvelut sekä pelastustoimi rahoitetaan yleiskatteellisella valtion rahoituksella ja eriytetään talousarviossa lainsäädännön mukaisesti omaksi kokonaisuudekseen. Kaupunki ei myöskään valtionperinnöistä rahoita järjestöavustuksilla sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamista.
Jotkin avustettavat toiminnot sijoittuivat jaottelussa kunnan ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tehtävien rajapinnalle. Vuoden 2023 aikana tullaan tarkastelemaan keskushallinnon ja toimialojen avustuslajeja, tavoitteita ja kriteereitä kokonaiskuvan tarkentamiseksi. Tavoitteena on selkiyttää kaupunkitasoisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustamisen kokonaisuutta ja avustusten kohdentumista kunta- Helsingissä ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.
Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimialan uudistusjaoston päätettäväksi esitettävät hakemukset ja päätösehdotukset myönnettävistä avustuksista käyttötarkoituksineen, on kuvattu tämän asian liitteessä yksi, jossa hakemukset esitetään kohderyhmittäin. Liite kaksi sisältää edellä mainittujen tietojen lisäksi hakijoiden taloustiedot. Liitteessä kolme esitetään kohderyhmittäin koontina avustuskokonaisuuden 4 596 000 euron jakautuminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen valtion yleiskatteellisesta rahoituksesta myönnettävien avustusten ja valtionperinnöistä myönnettävien kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten välillä.
Liitetaulukoissa sarakkeen otsikossa Ehdotettu sote ja pela 2023 ja otsikossa Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste 2023 sote ja pela viitataan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisesta rahoituksesta esitettäviin avustuksiin. Sarakkeen otsikossa Ehdotettu hyte 2023 ja Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste hyte 2023, viitataan kunta-Helsingin valtionperintöjen rahoituksella esitettäviin avustuksiin.
This decision was published on 01.12.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Titta Reunanen, vuorovaikutuspäällikkö, puhelin: 09 310 23437
Johanna Seppälä, Osallisuus- ja neuvontayksikön päällikkö, puhelin: 09 310 79780
Armi Vadén, Talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970