Avustuksen myöntäminen, sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen avustukset 2023

HEL 2022-013151
More recent handlings
Case 2. / 47 §
This decisionmaker is no longer active

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettävät avustukset 2023

Sub-committee for Reform of Social, Health and Rescue Services

Päätös

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2023 toimintaan yhteensä 1 319 000 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti.

Jaosto toteaa, että se on päätöstä tehdessään korostanut vakautta ja ennakoitavuutta murrosvaiheessa. Jaosto katsoo, että avustuskokonaisuuden kehittämistä tulee jatkaa yhteistyössä järjestöjen kanssa.

Samalla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päättää avustusten ehdoista seuraavaa:

- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2023 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana

- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaa-muotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2024 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksen saaja ei hae avustusta vuodelle 2025. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2025 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2023 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.

- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 3 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita

- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata

- Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle

- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut

Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päättää kehottaa kaupunginkansliaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti.

Avustusesitystä on valmisteltu kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaoston valmisteluun palautuspäätöksen (21.11. 2022) mukaisesti. Uudistusjaoston linjauksen mukaisesti jatkovalmistelussa haettiin keinoja kasvattaa avustusten kokonaismäärää kohti edellisten vuosien tasoa (huomioiden ostopalveluiden laajentamisen perusteltu vaikutus avustustason laskuun). Lisäliikkumavara on kohdennettu eri järjestöille ennen kaikkea avustusten jyrkän vähenemisen välttämiseen uudistusjaoston palautuspäätöksen mukaisesti. Sosiaali- ja terveystoimiala vahvisti vuoden 2023 avustusmäärärahoiksi 1 369 000 euroa.

Käsittely

Vastaehdotus:
Daniel Sazonov:

Lisätään ensimmäisen kappaleen jälkeen teksti: ”Jaosto toteaa, että se on päätöstä tehdessään korostanut vakautta ja ennakoitavuutta murrosvaiheessa. Jaosto katsoo, että avustuskokonaisuuden kehittämistä tulee jatkaa yhteistyössä järjestöjen kanssa.”

Poistetaan päätösehdotuksen viimeisestä kappaleesta:

”Uudessa valmistelussa kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusmääräraha ei ole muuttunut, koska valtuuston 23.11. 2022 hyväksymässä talousarviossa varattiin valtionperinnöistä avustustarkoituksiin jo aiemmin tiedossa ollut 4 000 000 euroa.”

Muutetaan liitteenä 1 olevan taulukon avustusmäärärahoja seuraavasti:

Ensikoti ry 20 000 euroa
Pääkaupungin turvakoti ry 40 000 euroa
Vailla vakinaista asuntoa ry 25 000 euroa
HIV-säätiö 49 000 euroa
Positiiviset ry, HivFinland rf 16 000 euroa
Sexpo-säätiö 15 000 euroa
FinFami - Uusimaa ry, FinFami - Nyland rf 55 000 euroa
Helsingin A-kilta ry 30 000 euroa
KRAN rf 11 000 euroa
Tukikohta ry 49 000 euroa
Sitomaton 0 euroa

Kannattaja: Reetta Vanhanen

Vastaehdotus:
Mari Rantanen: Muutetaan liitteenä olevan taulukon avustusmäärärahoja seuraavasti:
Kesäkoti Kallioniemi +24 000
Monika-Naiset Liitto ry -24 000

Lisäksi kaupunginhallitus kiinnittää huomiota jatkossa siihen, että toiminta on yleishyödyllistä, vaikuttavaa ja avustusta voidaan myöntää vain jos yhdistys ei kykene rahoittamaan toimintaansa muutoin. Kaupunginhallitus lisäksi haluaa muistuttaa jatkossa valmistelua varten yhdistysten olevan nk kolmatta sektoria, jolle tunnuksenomaista on vapaaehtoisuuteen perustuva kansalaistoiminta ja jonka pääasiallinen rahoitus tulee jäsenmaksuista ja lahjoituksista sekä yhdistyksen omasta varainkeruusta. Edellä olevaan viitaten kaupunginhallitus kehottaa jatkossa valmistelua harkitsemaan ovatko pienet avustukset ylipäänsä tarpeellisia ja yleishyödyllisyydeltään ja vaikuttavuudeltaan sellaisia, joita voidaan pitää perusteltuina.

Kaupunginhallitus edellyttää lisäksi, että jatkossa päätöksenteon tueksi valmisteluasiakirjoissa tulee näkyä yhdistyksen muut saadut julkiset avustukset, taloustiedot sekä raportti edellisen avustuksen käytöstä ja vaikuttavuudesta.

Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Daniel Sazonovin vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna

Jaa-äänet: 1
Mari Rantanen

Ei-äänet: 6
Paavo Arhinmäki, Harry Bogomoloff, Nelli Nurminen, Daniel Sazonov, Reetta Vanhanen, Maarit Vierunen

Poissa: 2
Nasima Razmyar, Sanna Vesikansa

Jaosto hyväksyi Daniel Sazonovin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen äänin 1-6 (poissa 2).

Mari Rantasen vastaehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

See table with voting results

Mari Rantanen jätti eriävän mielipiteen, joka oli perusteluiltaan saman sisältöinen kuin hänen tekemänsä vastaehdotus.

Äänestys 1

Ayes: Esityksen mukaan

Noes: Vastaehdotus: Lisätään ensimmäisen kappaleen jälkeen teksti: ”Jaosto toteaa, että se on päätöstä tehdessään korostanut vakautta ja ennakoitavuutta murrosvaiheessa. Jaosto katsoo, että avustuskokonaisuuden kehittämistä tulee jatkaa yhteistyössä järjestöjen kanssa.” Poistetaan päätösehdotuksen viimeisestä kappaleesta: ”Uudessa valmistelussa kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusmääräraha ei ole muuttunut, koska valtuuston 23.11. 2022 hyväksymässä talousarviossa varattiin valtionperinnöistä avustustarkoituksiin jo aiemmin tiedossa ollut 4 000 000 euroa.” Muutetaan liitteenä 1 olevan taulukon avustusmäärärahoja seuraavasti: Ensikoti ry 20 000 euroa Pääkaupungin turvakoti ry 40 000 euroa Vailla vakinaista asuntoa ry 25 000 euroa HIV-säätiö 49 000 euroa Positiiviset ry, HivFinland rf 16 000 euroa Sexpo-säätiö 15 000 euroa FinFami - Uusimaa ry, FinFami - Nyland rf 55 000 euroa Helsingin A-kilta ry 30 000 euroa KRAN rf 11 000 euroa Tukikohta ry 49 000 euroa Sitomaton 0 euroa

Member Political group
Rantanen, Mari Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Arhinmäki, Paavo Vasemmistoliiton valtuustoryhmä
Bogomoloff, Harry Kokoomuksen valtuustoryhmä
Nurminen, Nelli Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Vanhanen, Reetta Vihreä valtuustoryhmä
Vierunen, Maarit Kokoomuksen valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Close
Member Political group
Razmyar, Nasima Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Vesikansa, Sanna Vihreä valtuustoryhmä
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 1 0 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 0 3 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 0 1 0 1
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä 0 1 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 0 1 0 1
Close

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päättää esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöille avustuksia vuoden 2023 toimintaan yhteensä 1 319 000 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti.

Samalla sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päättää avustusten ehdoista seuraavaa:

- Rahoitus tulee käyttää vuoden 2023 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana

- Avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta kaupunginkansliaan, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- Avustuksen käytöstä tulee antaa selvitys kaupunginkanslialle vapaa-muotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2024 kesäkuun loppuun mennessä, mikäli avustuksen saaja ei hae avustusta vuodelle 2025. Muutoin selvitys tulee antaa vuotta 2025 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2023 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus sekä allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta ilmenee tieto vastuuvapauden myöntämisestä.

- Järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 § 723 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 3 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita

- Avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain (1336/1997) ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja järjestettävä kirjanpitonsa siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata

- Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle

- Avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut

Lisäksi sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päättää kehottaa kaupunginkansliaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa kaupungin avustusten yleisohjeiden mukaisesti.

Avustusesitystä on valmisteltu kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaoston valmisteluun palautuspäätöksen (21.11. 2022) mukaisesti. Uudistusjaoston linjauksen mukaisesti jatkovalmistelussa haettiin keinoja kasvattaa avustusten kokonaismäärää kohti edellisten vuosien tasoa (huomioiden ostopalveluiden laajentamisen perusteltu vaikutus avustustason laskuun). Lisäliikkumavara on kohdennettu eri järjestöille ennen kaikkea avustusten jyrkän vähenemisen välttämiseen uudistusjaoston palautuspäätöksen mukaisesti. Sosiaali- ja terveystoimiala vahvisti vuoden 2023 avustusmäärärahoiksi 1 369 000 euroa. Uudessa valmistelussa kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusmääräraha ei ole muuttunut, koska valtuuston 23.11. 2022 hyväksymässä talousarviossa varattiin valtionperinnöistä avustustarkoituksiin jo aiemmin tiedossa ollut 4 000 000 euroa.

Close

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistuksen vaikutukset kaupungin avustustoimintaan

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen uudistuksessa vastuu sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä siirtyy kunnilta hyvinvointialueille 1.1.2023 alkaen. Helsingin kaupunki vastaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä alueellaan. Lainsäädäntö (Laki sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen järjestämisestä Uudellamaalla 20 §) velvoittaa Helsingin kaupungin eriyttämään sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen talouden muusta kaupungin taloudesta. Valtio rahoittaa 1.1.2023 alkaen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palvelut yleiskatteellisella valtion rahoituksella.

Sosiaali- ja terveystoimialan järjestöavustuksia on rahoitettu sekä toimialan käyttötalousmäärärahoista että valtionperintömäärärahoista. Sosiaali- ja terveyslautakunnan jakamat avustukset on jaettu eri avustuslajeihin: lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen, nuorten ja aikuisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen, ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen, kansanterveysjärjestöjen tukeminen, mielenterveystyön ja päihdetyön tukeminen, vammais- ja kehitys-vammatyön tukeminen, maahanmuuttajatyön tukeminen sekä monialayhdistykset. Pelastuslaitos on jakanut käyttötalouden määrärahoista avustuksia, joissa avustusta saavan rekisteröidyn yhdistyksen toiminta ja avustuksen käyttötarkoitus liittyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.

Valtionperintömäärärahat ovat kaupungin talousarviomäärärahoja ja talouden eriyttämisvelvoitteen vuoksi niitä ei voida käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten rahoittamiseen. Kaupungilla on oikeus hakea valtion perintönä saaman omaisuuden luovuttamista kunnalle. Perintökaaren (40/1965) 5 luvun 1 §:n mukaan perintö menee valtiolle, jollei perillistä ole. Perintökaaren 5 luvun 2 §:n 1 momentin mukaan omaisuus voidaan luovuttaa myös sille kunnalle, jossa perittävä viimeksi asui. Kiinteä omaisuus voidaan lisäksi luovuttaa sille kunnalle, jossa omaisuus sijaitsee.

Lain sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä (7 § 4 mom.) perustelutekstissä todetaan, että järjestöjen toimintaedellytyksien turvaaminen voi tarkoittaa esimerkiksi harkinnan mukaan avustusten myöntämistä järjestöille. Valtion yleiskatteellista rahoitusta voidaan käyttää järjestöavustuksiin. Hallintosäännön mukaan järjestöavustusten jakaminen kuuluu jatkossakin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan tehtäviin.

Kaupunginhallitus vahvisti 8.6.2020 (§ 351) valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi sosiaali- ja terveystoimialan sekä kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan myöntämät avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kaupunginhallitus on tehnyt 27.6.2022 (§ 508) päätöksen, jossa se vahvisti kyseessä olevasta päivämäärästä eteenpäin haettavien valtionperintönä kaupungille tulevien kuolinpesien varojen hakuperusteiksi ja käyttötarkoitukseksi avustukset toimintaan, jolla tuetaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistä. Kyseiseen päätökseen asti valtionperinnöt on haettu vuonna 2020 määriteltyyn käyttötarkoitukseen.

Kaupungin avustustoiminnan muutoksiin liittyvä aiempi selvitystyö ja päätökset

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto käsitteli kokouksessaan 2.5.2022 § 19 sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen eräiden toimintojen uudelleenjärjestelytarpeita. Jaosto kehotti järjestöyhteistyön ja kaupungin avustustoiminnan kaupunkiyhteinen malli -työryhmää valmistelemaan, mitkä järjestöavustukset jatkuisivat sisällöllisesti sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialalla ja mitkä voisi sisällöllisesti siirtää kaupungin talousarvion puolelle.

Kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaosto päätti kokouksessaan 6.6. 2022 (§27) kaupungin avustustoiminnan päälinjoista työryhmän tulosten pohjalta. Kaupungin avustustoiminnan muutoksissa keskitytään sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan ja kunta-Helsingin väliseen vastuunjakoon. Kunta-Helsingin sisäistä avustustoiminnan työnjakoa ei muutettu.

Kaupunginkansliaan keskitettiin keskushallinnon ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan avustusten hallinnollinen käsittely ja valmistelu. Avustuspäätösten sisällöllisessä valmistelussa tehdään yhteistyötä ja hyödynnetään kaikkien toimialojen asiantuntemusta. Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta antaa jatkossa vuodesta 2023 alkaen lausunnon hyvinvoinnin ja terveyden edistämiseen liittyvistä avustuksista ennen niiden päätöksentekoa keskushallinnossa.

Avustusten myöntämistä koskeva päätöksenteko jakautuu sen mukaan, mistä määrärahoista avustuksia myönnetään. Jos sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellista valtionrahoitusta koskevassa käyttösuunnitelmassa varaudutaan avustusten myöntämiseen, päätös tehdään sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnassa (tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Kunta-Helsingin budjettirahoitukseen perustuvassa avustustoiminnassa päätös tehdään keskushallinnossa (kaupunginhallitus tai delegoinnin perusteella viranhaltija). Avustusten jakamisessa kiinnitetään jatkossa korostetusti huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen.

Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä määritellään hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävät kunnissa ja hyvinvointialueilla. Valtionperinnöistä jaettavien avustusten tulee ensisijaisesti tukea kunnan vastuuta hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä siltä osin, kuin tämä tehtävä kytkeytyy kunnan muihin lakisääteisiin tehtäviin.

Valtion rahoituksesta jaettavien avustusten tulee tukea sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyötä, joka kytkeytyy hyvinvointialueen lakisääteisiin tehtäviin (sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut).

Kaupunginhallitus päätti 26.9.2022 § 661 hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen ja sosiaali- ja terveydenhuollon- ja pelastustoimen avustusten kriteerit vuodelle 2023.

Avustuskriteerit

Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea voimassa olevan kaupunkistrategian ja kaupunginvaltuuston hyväksymän lakisääteisen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen suunnitelman tavoitteiden toteutumista. Avustuksilla tuetaan helsinkiläisten hyvinvointia ja terveyttä edistävää sekä hyvinvointieroja kaventavaa toimintaa.

Avustusten jakamisessa kiinnitetään huomiota järjestöjen yleishyödyllisyyteen, toiminnan vaikuttavuuteen sekä järjestöjen omavaraisuuteen. Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esim. vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole yhden ulkoisen rahoittajan tuen varassa.

Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esim. luentopalkkiot, juhlat ja retket).

Avustuksia ei myönnetä kertaluontoiseen toimintaan. Toiminnan tulee olla pitkäjänteistä ja jatkuvamuotoista. Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.

Pelastustoiminnan avustukset kohdennetaan järjestöille, joiden toiminta kytkeytyy onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.

Vuoden 2023 avustusten haku ja viestintä ja saapuneet hakemukset

Kaupunginhallituksen ja sosiaali- ja terveydenhuollon hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten hakuaika vuodelle 2023 oli 1.‒17.10.2022. Kaupunginhallituksen vahvistamista avustuskriteereistä, avustushaun aukeamisesta ja hakuajasta julkaistiin tiedot suomeksi ja ruotsiksi sosiaali- ja terveystoimialan verkkosivuilla järjestöyhteistyö ja -avustukset alasivulla sekä kaupunginkanslian kuulutukset -sivulla 27.9.2022. Avustushaun aukeaminen kuulutettiin Helsingin Sanomissa sekä Hufvudstadsbladetissa 30.9.2022. Avustusviestintä on hoidettu hyvää hallintotapaa noudattaen ja riittävätasoisesti.

Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi(Link leads to external service)). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 17.10.2022 kello 16.00.

Avustushausta järjestettiin avustusinfo 28.9.2022 Teamisin kautta. Kutsu avustusinfoon lähetettiin sähköpostitse 20.9.2022 avustuksia vuonna 2022 saaneille järjestöille sähköpostiosoitteeseen, jonka he olivat avustushakemuksessaan ilmoittaneet. Sähköpostissa oli infon ohjelma, jonka osana oli mm. avustuskriteerit 2023 ja hakuaikataulu.

Tiedot avustusinfosta julkaistiin myös sosiaali- ja terveystoimialan verkkosivuilla järjestöyhteistyö ja -avustukset alasivulla sekä tapahtumailmoituksena Helsingin kaupungin verkkosivuilla. Avustusinfosta julkaistiin myös hel.fi -uutinen 20.9.2022. Viesti avustusinfosta meni kaupungin työntekijöiden kautta myös seuraaville järjestöverkostoille: KuJaTo, Vety, jalkautuvan päihdetyön verkosto sekä Stadin recovery.

Avustusinfon tallenne julkaistiin Helsinki-kanavalla 29.9.2022 ja linkki jaettiin sosiaali- ja terveystoimialan verkkosivuilla järjestöyhteistyö ja -avustukset alasivulla. Tallenne oli katsottavissa kaksi viikkoa julkaisusta. Avustusinfon esitykset ovat edelleen sosiaali- ja terveystoimialan verkkosivuilla järjestöyhteistyö ja -avustukset alasivulla katsottavissa. Avustusinfossa oli 28.9.2022 linjoilla puhujien lisäksi 209 osallistujaa.

Pakollisia liitteitä koskeva hakemusten täydennyspyyntö lähetettiin haki-joille sähköpostilla 18.10.2022. Määräaika liitteiden toimittamiselle oli 25.10.2022 mennessä. Hakijoille kerrottiin viestissä, että mikäli pyydetyt liitteet eivät saavu määräajassa, hakemus tullaan esittämään kaupungin yleisten avustusohjeiden mukaisesti hylättäväksi. Hakijoihin, joilla oli edelleen puutteita pakollisissa liitteissä 25.10. määrärajan jälkeen, oltiin vielä yhteydessä 8.11. ja annettiin lisäaikaa 10.11. asti toimittaa koko-naan puuttuvat tai puutteelliset liitteet.

Pelastuslautakunnan avustukset vuodelle 2023 ovat olleet haettavissa keväällä 2022. Hakuaika vuodelle 2023 oli 1.1.2022–30.4.2022. Avustukset kuulutettiin haettavaksi kaupungin yhteisessä avustuskuulutuksessa kaupungin kuulutukset verkkosivulla, Helsingin Sanomissa ja Hufvudstadsbladetissa joulukuussa 2021.

Kaupunginhallitukselle ja sosiaali- ja terveystoimelle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2023 saapui yhteensä 197 kappaletta. Pelastustoimelle osoitettuja hakemuksia vuodelle 2023 saapui neljä kappaletta.

Avustusten jakamisessa noudatettavat ohjeet ja periaatteet

Avustusesityksen valmistelussa noudatettiin asian liitteenä 4 olevaa Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019 § 723). Lisäksi kaupunginhallitus 26.9.2022 § 661 päätti avustuskriteerit (liite 3), jotka täydentävät kaupungin avustusten yleisohjeita.

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan valtion yleiskatteellisella rahoituksella avustettavien toimintojen arvioinnissa on tunnistettu toimintoja, joiden on katsottu olevan merkittävässä ja kriittisessä roolissa sosiaali- ja terveydenhuollon lakisääteisten palvelutoimintojen täydentämisessä ja turvaamisessa kohdennettuna haavoittuvassa asemassa oleville helsinkiläisille. Avustuksilla tuetaan hyvinvointia ja terveyttä edistävää ja hyvinvointi- ja terveyseroja kaventavaa korjaavaa/kuntouttavaa yksilö- tai ryhmämuotoista auttamistoimintaa järjestöissä.

Sekä kunnalla, että hyvinvointialueella on tehtävänä hyvinvoinnin edistäminen. Valtionperinnöistä rahoitettavien avustettavien toimintojen arvioinnissa on tunnistettu toimintoja, jotka tukevat kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävää sekä kunnan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tavoitteita.

Pelastustoiminnan avustusten arvioinnissa on noudatettu periaatetta, jonka mukaan jaettavien avustusten toiminnan tulee kytkeytyä onnettomuuksien ehkäisyyn, pelastustoimintaan tai väestönsuojelun edistämiseen Helsingin kaupungissa.

Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus

Kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen sekä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan myöntämiin järjestöjen avustuksiin on käytettävissä vuonna 2023 yhteensä 5 369 000 euroa.

Rahoitus koostuu siten, että sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastus-toimialan valtion yleiskatteellisista vuoden 2023 määrärahoista osoitetaan käytettäväksi 1 369 000 euroa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimialan järjestöavustuksiin. Määrärahasta on jätetty 50 000 euroa sosiaali- ja terveys sekä pelastuslautakunnan käytettäväksi vuoden 2023 aikana. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestötoimijoille kohdennetaan avustusmäärärahasta 1 273 000 euroa ja pelastustoimialan toimintaa täydentäville järjestöille 96 000 euroa.

Lisäksi vuonna 2023 myönnetään valtionperinnöistä saatuja määrärahoja 4 000 000 euroa hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustuksiin, joista päättää kaupunginhallitus. Tämän kokouksen omana esityksenä on esitys sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimialan uudistusjaoston lausunnosta kaupunginhallitukselle näitä avustuksia koskien.

Avustukset ovat harkinnanvaraisia ja perustuvat käytettävissä olevaan määrärahaan. Sosiaali- ja terveystoimialan yleisavustuksiin järjestöille on ollut vuosina 2021 ja 2022 käytettävissä 6 661 000 euroa. Rahoitus on koostunut sosiaali- ja terveystoimen talousarvion määrärahasta ja valtionperinnöistä. Valtionperinnöistä jaettavien avustusten vuosittainen määrä perustuu valtionperintöinä saatuihin tuloihin. Valtiolta saatu rahoitus Helsingille sosiaali-, terveys- ja pelastuspalveluihin on tiukka. Tämän vuoksi joidenkin hakijoiden avustussummaa on jouduttu esittämään vähennettäväksi vuodesta 2022. Avustusesityksessä on priorisoitu jatkuvuuden turvaamista ja vakiintunutta toimintaa.

Edellisen avustuksen käytön valvonta

Käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2021 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi. Mikäli näin ei ole, niin hakemus esitetään hylättäväksi.

Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2021 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2021 ja omavaraisuusaste (%). Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2021, taloustietoja ei ole saatu tai niissä on epäselvyyksiä.

Omavaraisuusasteprosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseen kokonaissummalla ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on Yritystutkimus ry:n mukaan seuraava: yli 40 % hyvä, 20‒40 % tyydyttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaittiin uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), niin näihin pyydetään kiinnittämään huomiota.

Avustusehdotuksen laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet

Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin, tuottaako avustuksen hakija sosiaali- ja terveystoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen avustusten jakoperusteisiin, hakija ei ole ollut sosiaali- ja terveystoimialan avustusten piirissä vuonna 2022 tai hylkäämiseen on muu painava syy.

Hylkäysesitysten perusteita ovat myös pakollisten liitteiden puuttuminen, liitteiden puutteellisuus, tietojen virheellisyys tai epäluotettavuus sekä puutteet järjestön hallinnollisissa menettelyissä.

Avustusesityksessä ja määrärahojen jakautumisessa on kiinnitetty huomioita edellisenä vuonna avusta saaneiden toimijoiden toiminnan jatkuvuuden turvaamiseen ja avustussummien jyrkän vähenemisen ehkäisyyn. Käytettävissä oleva määräraha huomioiden yli 10 000 euroa avustusta saavien hakijoiden avustustasoon on esitetty pientä laskua aikaisempiin vuosiin verrattuna.

Aikaisempina vuosina alle 10 000 euron avustuksia saaneiden avustuksiin ei ole katsottu tarkoituksenmukaiseksi kohdentaa vähennyksiä, jotta voidaan turvata järjestöjen toimintaedellytykset jo valmiiksi matalan avustustason piirissä oleville toimijoille. Jatkuvuuden turvaamisen vuoksi avustusta ei ole esitetty uusille hakijoille, jotka eivät ole olleet avustuksen piirissä vuonna 2022. Esityksessä on esitetty avustusta eräille järjestöille Ukrainan sotaa paenneita tukevan toiminnan jatkuvuuden turvaamiseksi, joihin on myönnetty avustusta sosiaali- ja terveystoimialan kevään 2022 erillishaussa. Ukrainan kriisi on syttynyt kevättalvella 2022, joten tähän toimintaan ei ole voitu hakea avustusta vuoden 2022 sosiaali- ja terveystoimialan avustushaussa syyskuussa 2021.

Kaupunkistrategian mukaisesti vuoden 2023 alusta sosiaali- ja terveys-palvelut sekä pelastustoimi rahoitetaan yleiskatteellisella valtion rahoituksella ja eriytetään talousarviossa lainsäädännön mukaisesti omaksi kokonaisuudekseen. Kaupunki ei myöskään valtionperinnöistä rahoita järjestöavustuksilla sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamista.

Jotkin avustettavat toiminnot sijoittuivat jaottelussa kunnan ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tehtävien rajapinnalle. Näiden toimintojen hakijakohtaisissa perusteluissa on kirjaus ”Avustus tulee käyttää kunnan vastuulla olevaan hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön. Avustusta ei saa käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestämisvastuulla oleviin, ostamiin tai avustamiin palveluihin tai toimintoihin. Mikäli avustuksen kohteena on osin tai kokonaan edellä mainitut sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelut tai toiminnot, avustuksensaajan tulee neuvotella avustuksen uudelleen kohdentamisesta kaupungin kanssa.” Järjestöt raportoivat toiminnasta avustuksen käytönvalvonnan yhteydessä.

Avustuksen saajissa on järjestöjä, joiden avustettava toiminta on jakaantunut sekä kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten, että sosiaali-,terveys- ja pelastustoimen avustusten piiriin. Näitä järjestöjä ovat Suomen Punainen Risti, Helsingin Muistiyhdistys ry, Etelä-Suomen Klubitalot ESKOT ry, Mielenterveys-yhdistys HELMI ry, Mieli Suomen Mielenterveys ry (ent. Suomen Mielenterveys-seura ry), Tukiyhdistys Karvinen ry, Tukiyhdistys Majakka ry, Kehitysvammatuki 57 ry ja Monika-Naiset liitto ry.

Kaupunginkanslia järjestää alkuvuodesta 2023 järjestöille kunnan ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen tehtävien rajapintoja koskevan infotilaisuuden ja tarvittavat neuvottelut avustuksen kohdentamisesta. Samalla käynnistetään kaupungin avustustoiminnan kehittäminen, johon kuuluu muun muassa keskushallinnon ja toimialojen avustuslajeja, tavoitteita ja kriteereitä koskevan kokonaiskuvan tarkentaminen. Tavoitteena on selkiyttää kaupunkitasoisesti hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustamisen kokonaisuutta ja avustusten kohdentumista kunta- Helsingissä ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla.

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimialan uudistusjaoston päätettäväksi esitettävät hakemukset ja päätösehdotukset myönnettävistä avustuksista käyttötarkoituksineen, on kuvattu tämän asian liitteessä yksi, jossa hakemukset esitetään kohderyhmittäin. Liitteessä kaksi esitetään kohderyhmittäin koontina avustuskokonaisuuden 5 319 000 euron jakautuminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen valtion yleiskatteellisesta rahoituksesta myönnettävien avustusten ja valtionperinnöistä myönnettävien kaupunginhallituksen hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen avustusten välillä.

Liitetaulukoissa sarakkeen otsikossa Ehdotettu sote ja pela 2023 ja otsikossa Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste 2023 sote ja pela viitataan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan yleiskatteellisesta rahoituksesta esitettäviin avustuksiin. Sarakkeen otsikossa Ehdotettu hyte 2023 ja Käyttötarkoitus tai hylkäysperuste hyte 2023, viitataan kunta-Helsingin valtionperintöjen rahoituksella esitettäviin avustuksiin.

Close

This decision was published on 14.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Ask for more info

Titta Reunanen, vuorovaikutuspäällikkö, puhelin: 09 310 23437

titta.reunanen@hel.fi

Johanna Seppälä, osallisuus- ja neuvontayksikön päällikkö, puhelin: 09 310 79780

johanna.m.seppala@hel.fi

Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi