Innovaatiorahastoasiat vuosille 2023-2024

HEL 2022-013346
More recent handlings
Case 4. / 40 §

Käynnissä olevien innovaatiorahastosta rahoitettujen hankkeiden jatkuminen

Economic Development Sub-committee

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto myönsi käynnissä oleville hankkeille innovaatiorahastosta jo sidottua rahoitusta yhteensä enintään 4 838 873 euroa vuonna 2023. Rahoitus myönnetään seuraavasti:

Hanke
Toteuttaja
Myönnettävä rahoitus vuodelle 2023
Biodesign Helsinki (PRR 3599795)
Aalto-yliopisto
198 020
Fiksu Kaupunki - Helsinki Innovation Districts (PRR 3599776 ja 3599789)
Forum Virium Helsinki Oy
428 482
 
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
70 000
Mobility Data Lab (PRR 3599790 ja 3599793)
Forum Virium Helsinki Oy
426 120
 
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
131 700
PasilaHUB: kuluttajaliiketoiminnan yhteistyö- ja innovaatiotoiminnan alustan luominen (PRR 3599782)
 
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy
117 358
Finnish AI Region – FAIR (PRR 3599797)
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto
150 502
Helsinki Education Hub (PRR 3599781)
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto
634 170
Helsinki yritysten kehitys- ja kokeilualustana (PRR 3599771)
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
395 000
Urban Tech Helsinki -hautomo (PRR 3599772)
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia, elinkeino-osasto
594 550
Heka Kalasatama Kaljaasi Fortunakatu energiapilotti (PRR 3599773)
Helsingin kaupunki, Kaupunkiympäristön toimiala, RYA, asuntotuotanto
573 000
Viikki Innovation Platform & Food Lab - biokampuksen innovaatiokeskittymän kehittäminen (PRR 3599785)
Helsingin yliopisto
316 840
Health Proof Helsinki – Health business RDI ecosystem environment (PRR 3599791)
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
149 946
Maria 01 - Euroopan johtavan kasvuyrityskeskittymän laajentuminen ja kansainvälistyminen (PRR 3599752)
Startup Maria Oy
338 283
Match made in Helsinki (PRR 3599796)
Slush Oy
88 733
Helsinki – Female Tech Founder Frontrunner (PRR 3599794)
Tech Nordic Advocates ry
145 541
Women´s Academy/ The Shortcut Spark Academy (PRR 3599792)
The Startup Shortcut Oy
80 628
 
Yhteensä
 
4 838 873
 

Lisäksi kaupunginhallituksen elinkeinojaosto siirtää käynnissä olevien hankkeiden käyttämättä jäävää määrärahaa yhteensä enintään 905 016 euroa käytettäväksi ja sidottavaksi seuraavasti:

Hanke
Toteuttaja
Siirrettävä ja siirretty rahoitus vuodelle 2023
Siirrettävä sidottavaksi vuodelle 2024
Siirrettävä sidottavaksi vuodelle 2025
Biodesign Helsinki (PRR 3599795)
Aalto-yliopisto
7 500
-
-
Fiksu Kaupunki - Helsinki Innovation Districts (PRR 3599776 ja 3599789)
Forum Virium Helsinki Oy
 
84 500
-
-
 
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
20 500
-
-
Mobility Data Lab (PRR 3599790)
Forum Virium Helsinki Oy
78 000
13 000
-
Finnish AI Region - FAIR (PRR 3599797)
Helsingin kaupunki, elinkeino-osasto
36 826
-
-
Helsinki yritysten kehitys- ja kokeilualustana (PRR 3599771)
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
100 571
-
-
Heka Kalasatama Kaljaasi Fortunakatu energiapilotti (PRR 3599773)
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala, RYA, asuntotuotanto
459 600
-
34 362
Health Proof Helsinki – Health business RDI ecosystem environment (PRR 3599791)
Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy
-
70 157
-
Yhteensä
 
787 497
83 157
34 362

Tech Nordic Advocates ry:n hankkeelle myönnettävä rahoitus on ehdollinen ja edellyttää, että hankkeen budjettiin vuodelle 2023 sisällytetty muu rahoitus varmistuu.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli erityisasiantuntija Jussi Kulonpalo. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Kaikille käynnissä oleville hankkeille, jotka ovat jättäneet väliraporttinsa innovaatiorahastolle ja joille aikaisemmin on sidottu innovaatiorahaston rahoitusta vuodelle 2023, myönnetään rahoitusta. Hankkeet ovat edenneet pääosin suunnitelmien mukaisesti ja suunnitelmat vuodelle 2023 arvioidaan täyttävän innovaatiorahaston kriteerit.

Lisäksi osalle hankkeista myönnetään käyttämättä jäävien määrärahojen siirto käytettäväksi tulevina vuosina, koska siirtojen arvioidaan olevan tarpeellisia hankkeiden tavoitteiden toteutumisen kannalta.

Yhteenveto sidotuista, haetuista ja myönnettäväksi esitetystä rahoituksesta, lyhyt kuvaus jokaisesta hankkeesta ja sen vaiheesta sekä valmistelusihteeristön hankekohtaiset arvioinnin tulokset ovat liitteenä 1. Hankkeiden väliraportit ovat liitteinä 2-16.

Close

Käynnissä olevien hankkeiden jatkuminen vuonna 2023

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto on sitonut innovaatiorahaston vuoden 2023 varoja viidelletoista hankkeelle (11.11.2019 § 39, 9.12.2019 § 49, 8.6.2020 § 20, 19.10.2020 36 § ja 7.12.2020 §46, 8.11.2021 §20, 29.11.2021 § 26, 11.4.2022 ja 13.6.2022 § 26). Kaikki viisitoista hanketta ovat jättäneet väliraporttinsa innovaatiorahastolle. Raportoinnin perusteella elinkeinojaosto päättää jatkorahoituksesta ja määrärahojen käyttötarkoituksen muutoksista. Kaikki viisitoista hanketta hakivat vuodelle 2023 sidottuja määrärahoja käyttöönsä. Seitsemän hanketta haki lisäksi vuonna 2022 käyttämättä jäävälle määrärahalle siirtoa tuleville vuosille.

Kaikki hankkeet ovat edenneet pääosin suunnitelmien mukaisesti ja vuodelle 2023 sidottujen hankerahojen myöntäminen hankkeille on perusteltu. Vuodelta 2022 käyttämättä jääneiden ja tuleville vuosille siirrettäväksi haettujen hankemäärärahojen siirtämisen arvioidaan olevan kaikkien hankkeiden osalta perusteltua, koska monen hankkeen osalta merkittävät muutokset toimintaympäristössä ovat aiheuttaneet viiveitä tai muutoksia hankkeiden toteutukseen, erityisesti tapahtumien järjestymisen, ulkomaanmatkojen ja joidenkin hankintojen ja yritysten kanssa tehtävän yhteistyön osalta.

Kaksi hanketta ”Health Proof Helsinki – Health business RDI ecosystem environment” ja ”HEKA Kalasatama Kaljaasi Fortunakatu 6 energiapilotti” hakevat kuluvalta vuodelta käyttämättä jääneiden määrärahojen siirtoa vuodelle 2024, ja samalla hankkeiden toteutusajan pidentämistä. Siirrot ja hankkeiden toteutusaikataulujen pidentäminen on perusteltua, jotta hankkeet toteutuvat täysimääräisesti.

Vuodelta 2022 käyttämättä jääneiden hankerahojen palauttaminen ja tuleville vuosille aikaisemmin sidottu rahoitus

Forum Virium Helsinki Oy:n ja Helsingin kaupungin kaupunginkanslian hanke ”Fiksu Kaupunki - Helsinki Innovation Districts” palauttaa arviolta 38 960 euroa innovaatiorahastolle vuodelta 2022 rahoitusta.

Forum Virium Helsinki Oy:n ja Helsingin kaupungin kaupunginkanslian hanke ”Mobility Data Lab” palauttaa kuluvalta vuodelta rahoitusta kaupunginkanslian elinkeino-osaston osuudesta arviolta noin 23 500 euroa.

Helsingin kaupungin kaupunginkanslian elinkeino-osaston hanke ”Helsinki Education Hub” palauttaa innovaatiorahastolle arviolta 60 000 euroa vuoden 2022 määrärahoista.

Osalle hankkeista on aikaisemmilla päätöksillä sidottu rahoitusta innovaatiorahastosta vuosille 2024 ja 2025.

Valtiontukiarviointi

Korkeakoulut

Aalto-yliopiston, Helsingin yliopiston, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu Oy:n ja Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n hankerahoituksessa ei ole kyse Euroopan unionin perussopimuksen (SEUT) 107(1) mukaisesta valtiontuesta, koska kyseiset yliopistot ja ammattikorkeakoulut eivät koulutusta antaessaan eivätkä tutkimus- ja kehittämistoiminnassaan harjoita taloudellista toimintaa markkinoilla.

Forum Virium Helsinki Oy:n, Tech Nordic Advocates ry:n ja The Startup Shortcut Oy:n hankkeet

Forum Virium Helsinki Oy:lle myönnettävä tuki ei kuulu Euroopan unionin perussopimuksen (SEUT) 107(1) alaisuuteen, koska yhtiö eivät harjoita taloudellista toimintaa markkinoilla.

Tech Nordic Advocates ry:n saama tuki ei ole valtiontukea, koska tuen saaja ei harjoita taloudellista toimintaa kilpailluilla markkinoilla. yhdistyksen tarkoituksena on edistää ja laajentaa Suomen sekä muiden Pohjoismaiden ja Baltian maiden startup- ja scaleup-yritysten ja teknologiasektorin yhteistyötä ja kasvua. Yhdistyksen tarkoituksena on lisäksi edistää Suomen, muiden Pohjoismaiden ja Baltian maiden teknologiakeskusten yhteistyötä ja kasvua yhdessä globaalien teknologiakeskusten kanssa, sekä ohjata sijoituksia Suomeen tarjoamansa yhteistyöverkoston Tech Nordic Advocatesin kautta.

The Startup Shortcut Oy:n toteuttamaan toimenpiteeseen sisältyvä tuki, joka on määrältään 80 628 euroa, myönnetään vähämerkityksisenä tukena eli ns. de minimis -tukena. Tuen myöntämisessä noudatetaan komission asetusta (EU) 1407/2013, annettu 24.12.2013, perustamissopimuksen 107 ja 108 artiklan soveltamisesta vähämerkityksiseen tukeen (EUVL L352, 24.12.2013).

Startup Maria Oy:n hanke ” Maria 01 - Euroopan johtavan kasvuyrityskeskittymän laajentuminen ja kansainvälistyminen”

Helsingin kaupungin Start up Maria Oy:lle antamaa toimintatukea on pidettävä Euroopan unionin perussopimuksen 107 artiklan 1 kohdan mukaisena valtiontukena. Tuki myönnetään komission asetuksen (EU) N:o 651/2014 (yleinen ryhmäpoikkeusasetus) 27 artiklan mukaisena innovaatioklusterille myönnettävänä tukena.

Tuensaajaa Start up Maria Oy –nimistä osakeyhtiötä kohtaan ei ole annettu sellaista komission aikaisempaan päätökseen perustuvaa maksamatonta perintäpäätöstä, jossa tuki olisi julistettu sääntöjen vastaiseksi tai sisämarkkinoille soveltumattomaksi eikä säätiö ole ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti vaikeuksissa oleva yritys. Tuki täyttää myös muut ryhmäpoikkeusasetuksen I luvun mukaiset yhteisten sääntöjen edellytykset.

Tuen myöntävän toimielimen päätöksestä tehdään komissiolle yleisen ryhmäpoikkeusasetuksen liitteen II mukainen jälki-ilmoitus työ- ja elinkeinoministeriön välityksellä sähköisesti.

Innovaatiorahastosta myönnettävä tuki on 338 283 euroa eli 27,8 % tukikelpoisista kustannuksista. Tuki ei siten ylitä 50 % tukikelpoisista kustannuksista. Tukikelpoiset kustannukset sisältävät muun muassa palkkakuluja ja ostopalveluja, mutta ei vuokrakuluja.

Slush Oy:n hanke ”Match made in Helsinki”

Avustus Slush Oy:n hankkeeseen myönnetään komission asetuksen EU) N:o 651/2014 (yleinen ryhmäpoikkeusasetus, myöh. RPA) 25 artiklan mukaisena tutkimus- ja kehityshankkeisiin myönnettävänä tukena. Hankkeessa on kyse RPA:n mukaisesta kokeellisesta kehittämisestä. Tuensaajakohtainen tuki-intensiteetti on 45 prosenttia tukikelpoisista kustannuksista tuensaajan ollessa pieni yritys.

Slush Oy:lle ei ole annettu sellaista komission aikaisempaan päätökseen perustuvaa maksamatonta perintäpäätöstä, jossa tuki olisi julistettu sääntöjen vastaiseksi ja sisämarkkinoille soveltumattomaksi eikä Slush Oy ole ryhmäpoikkeusasetuksen mukaisesti vaikeuksissa oleva yritys. Tuki täyttää myös muut ryhmäpoikkeusasetuksen 1 luvun mukaiset yhteisten sääntöjen edellytykset.

Kaupunginkanslian oikeuspalvelut tekee toimintatuesta komissiolle RPA:n liitteen II mukaisen jälki-ilmoituksen työ- ja elinkeinoministeriön välityksellä. Tuki myönnetään ehdolla, että tuensaaja antaa suostumuksensa RPA:n 9 artiklassa säädettyjen tietojen julkaisemiseen.

Hankkeelle on sidottu rahoitusta myös vuodelle 2024. RPA:n (ks alla) ollessa voimassa vain 31.12.2023 asti vuoden 2024 rahoitus on sidottu hankkeelle ehdollisena (kaupunginhallituksen elinkeinojaosto 13.6.2021 §26). Rahoituksen myöntäminen edellyttää, että EU:n komissio jatkaa asetuksen voimassaoloaikaa vuodelle 2024 tai että tukea voidaan myöntää valtiontukisääntelyn mahdollistaman muun hyväksyttävän perusteen nojalla.

Innovaatiorahaston säännöt ja käytön periaatteet

Kaupunginvaltuusto on 17.5.2017 § 240 päättänyt innovaatiorahaston säännöistä, joiden mukaan rahaston varoja käytetään Helsingin elinkeino- ja osaamisperustaa luovien investointihankkeiden ja projektien rahoitukseen yhteistyössä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän kanssa. Rahoitusta voidaan myöntää joko kaupungin yksin tai yhteistyössä muiden osapuolien kanssa toteuttamiin hankkeisiin.

Sääntöjen mukaisesti rahaston hallinnosta vastaa kaupunginhallitus ja rahastoa hoitaa kaupunginkanslia. Rahasto toimii itsenäisenä taseyksikkönä, ja sen tilinpäätös yhdistellään kaupungin tilinpäätökseen. Rahastoa kartutetaan siirtämällä rahastoon vuosittain tilinpäätöksen yhteydessä rahaston tilikauden tulos sekä kaupunginvaltuuston erikseen päättämät varat.

Hallintosäännön 8. luvun 2 §:n 6 kohdan mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää innovaatiorahaston käytöstä. Jaosto päätti 8.11.2021, § 19 innovaatiorahaston käytön periaatteet vuodesta 2022 eteenpäin.

Innovaatiorahaston käytön periaatteiden mukaisesti rahastosta voidaan myöntää hankkeille kokonaisrahoitusta tai rahoitusta ulkopuolisen rahoituksen vastinrahaksi rahaston tarkoituksenmukaisiin projekteihin ja investointihankkeisiin. Varoja voidaan lähtökohtaisesti myöntää enintään 12 kuukaudeksi kerrallaan, mutta niitä voidaan sitoa useammalle vuodelle.

Väliraporttien arviointi

Kaupunginkanslian ja kaupungin toimialojen edustajista koostuva innovaatiorahaston ohjausryhmä ja kaupunginkanslian valmistelijat ovat arvioineet hankkeiden väliraportit. Arvioinnissa on kuultu myös hankkeiden aiheisiin liittyviä kaupungin asiantuntijoita. Yhteenveto haetuista, sidotuista ja myönnettäväksi esitetyistä rahoituksista, kuvaus jokaisesta hankkeesta ja hankkeen etenemisvaiheesta sekä valmistelusihteeristön hankekohtaiset arvioinnin tulokset ovat liitteenä 1.

Toimeenpano ja rahoitettujen hankkeiden seuranta

Vuonna 2022 rahoitusta saaneet hankkeet jättävät erillisestä pyynnöstä innovaatiorahastolle koko vuoden kattavat taloudelliset loppuselvitykset keväällä 2023.

Kaupungin ulkopuolisille toimijoille myönnetty hankerahoitus maksetaan pääsääntöisesti etukäteen vuodeksi kerrallaan. Yli 12 kuukautta kestävistä hankkeista rahoituksen saaja toimittaa väliraportit kerran vuodessa. Raportoinnin perusteella kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää jatkorahoituksesta ja määrärahojen käyttötarkoituksen muutoksista.

Hankkeella tulee olla oma erillinen kirjanpito. Hankkeen päätyttyä toteuttajan on toimitettava loppuraportti ja taloudellinen loppuselvitys kuukauden sisällä loppuraportointilomakkeella, ellei muusta sovita. Rahoituksen saaja sitoutuu käymään loppukeskustelun rahoittajan kanssa erikseen sovittavana ajankohtana.

Mikäli rahoituksen saaja ei ole toteuttanut rahoituspäätöksen mukaista hankesuunnitelmaa ja/tai noudattanut rahoituspäätöksen muita ehtoja, myönnetty tuki voidaan periä takaisin osittain tai kokonaisuudessaan.

Jos hyväksytyssä hankehakemuksessa ilmoitettu omarahoitusosuus ei toteudu hankkeen aikana, myönnettyä rahoitusta voidaan pienentää samassa suhteessa ja mahdollisesti ennakkoon maksettua rahoitusta voi tulla palautettavaksi innovaatiorahastolle.

Close

This decision was published on 14.12.2022

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva

Ask for more info

Ida Björkbacka, erityissuunnittelija, puhelin: 25281

ida.bjorkbacka@hel.fi

Jussi Kulonpalo, erityisasiantuntija, puhelin: 040 569 2561

jussi.kulonpalo@hel.fi

Attachments

2. Fiksu kaupunki väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
3. Mobility Data Lab väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
4. Pasila Hub väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
5. Finnish AI Region FAIR väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
6. Helsinki Education Hub väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
7. Helsinki kokeilualustana väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
8. Urban Tech Helsinki valiraportti
The attachment will not be published on the internet.
9. Heka Kaljaasi Fortunankatu energiapilotti valiraportti
The attachment will not be published on the internet.
10. Viikki innovation platform väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
11. Health Proof Helsinki väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
12. Maria 01 väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
13. Slush Match made in HEL väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
14. Helsinki – Female Tech Founder Frontrunner väliraportti
The attachment will not be published on the internet.
15. The Shortcut Spark Academy väliraportti
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.