Velvoitteen asettaminen, Laajasalo

HEL 2022-013566
More recent handlings
Case 8. / 8 §

Velvoitteen asettaminen epäsiistin kiinteistön siistimiseksi, Vartiosaari

Environment and Permits Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti velvoittaa kiinteistörekisteriin kiinteistönä merkityn tilan ********** omistajat ********** nyt asetettavan juoksevan sakon uhalla poistamaan kiinteistön pihamaalta kaikki sinne varastoidut tavarat 31.5.2023 mennessä. Pihamaalta on poistettava sinne varastoidut autonrenkaat, vesikulkuneuvo, kisko, sekaiset metallitavarat, tynnyrit, kanisterit, purkutuotteet sekä muut sekalaiset romut. Pihamaalle voidaan jättää pihamaan hoitamisessa tarvittavat välttämättömät lumityökalut ja puutarhanhoitovälineet. Rakennusten remontoinnissa käytettävät tavarat on varastoitava yhteen kasaan pressujen alle.

********** kullekin erikseen asetettavan juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on neljätuhatta (4000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka aikana kyseistä velvoitetta ei ole noudatettu, on tuhat (1000) euroa.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston hyväksymän rakennusvalvontataksan 12 §:n mukainen valvontamaksu kaupungin suorittamista valvontatoimenpiteistä on kaksituhatta (2 000) euroa, jonka velvoitetut ovat, kukin kolmasosan 666,66 euroa, tällä päätöksellä velvollisia maksamaan kaupungille. Valvontamaksuun voidaan hakea muutosta kaupunkiympäristölautakunnalta oikaisuvaatimuksella kuntalain 134 §:n mukaisesti.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan palvelut- ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti lisäksi, että asian luonteen vuoksi asiasta ei ilmoiteta maankäyttö- ja rakennuslain 186 §:n mukaisesti poliisille esitutkintaa varten.

Pöytäkirjanote Maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote liitteineen saantitodistuksella velvoitetuille.

Asian vireilletulo rakennusvalvonnassa

Nuorisopalveluiden tarkastuksella 27.6.2019 on tehty roskaantumishavaintoja Vartiosaaressa. Kiinteistön alueelle kerätään kaikenlaista romua, jota kuljetetaan saareen. Veden noustessa rannassa olleet romut ovat huuhtoutuneet mereen. Nuorisopalveluiden viesti liitteineen (8 valokuvaa) on kulkenut terveydensuojeluyksikön kautta ympäristösuojeluyksikköön ja tätä kautta rakennusvalvontaan, jossa asia on tullut vireille 2.7.2019.

Rakennusvalvontapalveluiden paikallakäynnit

Kirjallisen ilmoituksen johdosta tehdyllä paikallakäynnillä 13.8.2019 ja 24.5.2022 on havaittu epäsiisti kiinteistö.

Tarkastuslausunto

Tarkastuslausunto 9.6.2022

Rakennusvalvontapalvelut on toimittanut kiinteistön omistajille ********** suomenkielisen 9.6.2022 päivityn tarkastuslausunnon. Tämän jälkeen (23.6.2022) on käynyt ilmi tarve ruotsinkieliselle käännökselle, joten asiassa on toimitettu uusi samansisältöinen tarkastuslausunto sekä suomeksi että ruotsiksi.

Tarkastuslausunto 29.6.2022

Kirjallisen toimenpidepyynnön johdosta tehdyllä paikallakäynnillä 13.8.2019 ja 24.5.2022 on havaittu epäsiisti kiinteistö. Paikallakäynnillä 24.5.2022 on havaittu piha-alueella olevan runsaasti erilaisia tavaroita, muun muassa metalliesineitä, autonrenkaita, tynnyreitä ja kanistereita sekä purkutuotteita. Tarkastuslausunnon liitteenä on kaksitoista valokuvaa 24.5.2022 paikallakäynnistä.

Edellä esitetyn johdosta kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle tullaan, jollei asiassa muuta ilmene, esittämään, että tilan ********** omistajille ********** asetetaan velvoite sakon uhalla poistaa kiinteistön pihamaalta kaikki sinne varastoidut tavarat ja siistiä kiinteistön pihamaa maankäyttö- ja rakennuslain 166 ja 169 §:n edellyttämään kuntoon. Pihamaalle voidaan jättää pihamaan hoitamisessa tarvittavat välttämättömät esineet ja tavarat (esim. vähäiset ja välttämättömät lumityökalut ja puutarhanhoitovälineet). Velvoitteen määräajasta sekä uhkasakon määrästä päättää ympäristö- ja lupajaosto.

Tarkastuslausunnolla on varattu tilaisuus antaa vastine tarkastuslausunnosta ympäristö- ja lupajaostolle kahden viikon kuluessa tämän kirjeen tiedoksisaannista. Tarkastuslausunnon mukaan vastineen antamatta jättäminen ei estä päätöksen tekemistä asiassa.

Tiedoksianto

Suomenkielinen tarkastuslausunto (päivätty 9.6.2022) on annettu todisteellisesti tiedoksi velvoitetuille seuraavasti; **********

Suomen- ja ruotsinkielinen tarkastuslausunto (päivätty 29.6.2022) on annettu todisteellisesti tiedoksi velvoitetuille seuraavasti: **********

Vastine

Rakennusvalvontapalveluille on 4.7.2022 annettu vastine ja vastinetta on täydennetty lisätiedoilla 7.8.2022 ja 22.9.2022. Vastineen on antanut ********** poika ********** Vastine on sisältänyt työsuunnitelman ja aikatauluarvion kiinteistön siivoamiseksi. Rakennusvalvontapalveluiden rakennusmestari on 3.8.2022 ohjeistanut vastineen antajaa työn suorittamiseen liittyvissä kysymyksissä. Rakennusvalvontapalvelut on 15.9.2022 tiedustellut vastineen antajalta asian tilannetta. 22.9.2022 saapuneessa vastauksessa on kerrottu asian siirtymisestä toisen viranomaisen hoidettavaksi. Rakennusvalvontapalveluihin ei ole oltu 22.9.2022 jälkeen yhteydessä.

Rakennusvalvontapalveluiden paikallakäynti asiassa saadun vastineen jälkeen

Rakennusvalvontapalveluiden 12.10.2022 suorittamalla paikallakäynnillä on havaittu, että rakennuksen ympäristö on epäsiistissä kunnossa. Rakennuksen piha-alueella varastoidaan runsaasti erilaisia tavaroita, muun muassa kisko, vesikulkuneuvo, metalliesineitä, autonrenkaita, tynnyreitä ja kanistereita sekä purkutuotteita ja muuta romua.

Ympäristö- ja lupajaoston päätöksen perustelut

Maankäyttö-ja rakennuslain 166 §:n 1 momentin mukaan rakennus
ympäristöineen on pidettävä sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset eikä aiheuta ympäristöhaittaa tai rumenna ympäristöä.

Maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n 3 momentin mukaan jos rakennuksen kunnossapitovelvollisuus laiminlyödään, kunnan rakennusvalvontaviranomainen voi määrätä rakennuksen ympäristön siistittäväksi.

********** on rakennusvalvontapalveluiden tarkastuslausunnolla kuultu velvoittamisesta sakon uhalla (HL 34 §, UhkasakkoL 22 §).

Ympäristö- ja lupajaosto katsoi selvitetyn, että kiinteistörekisteriin kiinteistönä merkityn tilan ********** pihamaata ei ole pidetty maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n säännöksen mukaisesti kunnossa. Vastine ei anna aihetta arvioida asiaa toisin. Nykyisessä kunnossaan yleisilmeeltään epäsiisti pihamaa aiheuttaa ympäristöhaittaa ja rumentaa ympäristöä ja on siten maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n vastaisessa kunnossa. Varastointi aiheuttaa maisemallisten haittojen lisäksi sekä paloturvallisuus- että ympäristöriskejä.

Ympäristö- ja lupajaosto katsoi edellä esitetyin perustein, että kiinteistön omistajat ovat laiminlyöneet maankäyttö- ja rakennuslaissa säädetyn kunnossapitovelvollisuuden (166 §) ja toimineet siten maankäyttö- ja rakennuslain 182 §:ssä kuvatulla tavalla. Tämän vuoksi on nyt asetettava uhkasakolla tehostettu velvoite kiinteistön pihamaan siistimiseksi maankäyttö- ja rakennuslain 166 §:n edellyttämään kuntoon.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 166 §, 182 §

Uhkasakkolaki 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, 25 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

This decision was published on 24.01.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 5 ja 8 (Velvoitteen osalta) §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS

Pöytäkirjan 8 § (Velvoitteen osalta).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 24.12.2021 saakka seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on 27.12.2021 alkaen seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Sörnäistenkatu 1
 
00580 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Sörnäistenkatu 1
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).

Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Ask for more info

Liisa Mäkelä, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 23638

liisa.makela@hel.fi

Attachments

1. ILM (Vartiosaari)
The attachment will not be published on the internet.
2. ILM_kuvaliitteet (2019)
The attachment will not be published on the internet.
3. Vartiosaari ja kohde kartalla
The attachment will not be published on the internet.
4. TARKASTUSLAUSUNTO_48-0060-19-HAL_FIN
The attachment will not be published on the internet.
5. TARKASTUSLAUSUNTO_48-0060-19-HAL_FIN
The attachment will not be published on the internet.
6. TARKASTUSLAUSUNTO_48-0060-19-HAL_FIN
The attachment will not be published on the internet.
7. Tarkastuslausunnon liite_valokuvat 24.5.2022
The attachment will not be published on the internet.
8. FIN_SWE Granskningsutlåtande
The attachment will not be published on the internet.
9. FIN_SWE Granskningsutlåtande
The attachment will not be published on the internet.
10. FIN_SWE Granskningsutlåtande
The attachment will not be published on the internet.
11. Bilaga till granskningsutlåtandet_bilder_24.5.2022
The attachment will not be published on the internet.
12. Rakennusvalvontapalveluiden paikallakäynti 13.8.2019
The attachment will not be published on the internet.
13. Rakennusvalvontapalveluiden paikallakäynti 24.5.2022
The attachment will not be published on the internet.
14. Rakennusvalvontapalveluiden paikallakäyti 12.10.2022
The attachment will not be published on the internet.
15. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k, JulkL (621/1999) 24.1 § 32 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.