Velvoitteen asettaminen, Laajasalo

HEL 2022-013566
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 8 §

Åläggande av förpliktelse för uppsnyggande av ovårdad lägenhet, Vårdö

Miljö- och tillståndssektionen

Beslut

Stadsmiljönämndens miljö- och tillståndssektion beslutade att ålägga i fastighetsregistret införda lägenhetens ********** ägare ********** förpliktelse med nu förelagda hot om löpande vite att avlägsna alla på lägenheten lagrade varor innan 31.5.2023. Från gården måste avlägsnas där lagrade bildäck, vattenfarkost, skena, diverse metallföremål, tunnor, dunkar, rivningsprodukter samt övrigt diverse skrot. På gården kan lämnas de snöredskap och trädgårdsverktyg som är nödvändiga för gårdens skötsel. De varor som används för renovering av byggnaderna skall lagras ihop i en hög under presenning.

********** var och en separat, föreläggs ett löpande vite vars fasta grundbelopp är fyratusen (4000) euro, och tilläggsbeloppet för varje kalendermånad under vilken förpliktelsen i fråga underlåtits att uppfyllas, är tusen (1000) euro.

Enligt byggnadstillsynstaxans 12 § som miljö- och byggnadsnämnden har godkänt är tillsynsavgiften för övervakningsuppgifter utförda av staden tvåtusen (2000) euro, vilken de förpliktade är, var och en tredjedel 666,66 euro, med detta beslut förpliktade att betala till staden. Ändring i tillsynsavgiften kan sökas av stadsmiljönämnden med omprövningsbegäran i enlighet med kommunallagens 134 §.

Om fastigheten eller nyttjanderätten till denna överlåts, skall uppgiften om förpliktelsen och hotet ålagda med detta beslut lämnas förvärvaren genom omnämnande i överlåtelsehandlingen eller informeringen skall omhändertas på annat bevisligt sätt. Den förpliktade skall dessutom lämna Helsingfors stads stadsmiljösektorns tjänster- och tillstånd - serviceenhetens byggnadstillsyn uppgift om förvärvarens namn och adress.

Stadsmiljönämndens miljö- och tillståndssektion beslutade därtill med beaktande av ärendets art, att ärendet inte anmäls enligt markanvändnings- och bygglagens 186 § till polisen för förundersökning.

Protokollutdrag till Lantmäterverket för införande av anteckning i registret över inteckningar.

Protokollutdrag med bilagor mot mottagningsbevis till de förpliktade.

Äredets anhängigblivande vid byggnadstillsynen

Vid ungdomstjänstens inspektion 27.6.2019 har gjorts iakttagelser av nedskräpning på Vårdö. På fastighetens område insamlas allt möjligt skrot som transporteras till ön. Då strandvattnet stigit har skrotet på stranden sköljts i havet. Ungdomstjänstens meddelande med bilagor (8 bilder) har gått via hälsoskyddsenheten till miljöskyddsenheten och denna väg till byggnadstillsynen, där ärendet blivit anhängigt 2.7.2019.

Byggnadstillsynstjänstens platsbesök

På basis av skriftlig angivelse utfört platsbesök 13.8.2019 och 24.5.2022 har upptäckts en ovårdad lägenhet.

Granskningsutlåtande

Granskningsutlåtande 9.6.2022

Byggnadstillsynen har skickat lägenhetens ägare ********** ett granskningsutlåtande på finska, daterad 9.6.2022. Efter detta (23.6.2022) har framkommit behov av svensk översättning, därav ett nytt likalydande granskningsöverlåtande skickats på både finska och svenska.

Granskningsutlåtande 29.6.2022

På basis av skriftlig åtgärdsbegäran har gjorts ett platsbesök 13.8.2019 och 24.5.2022 under vilka upptäckts en ovårdad fastighet. På platsbesöket 24.5.2022 upptäcktes en hel mängd olika varor på gården, bland annat metallföremål, bildäck, tunnor och dunkar samt rivningsprodukter. Som bilaga till granskningsutlåtande följer tolv bilder från 24.5.2022 platsbesöket.

På basis av det ovannämnda kommer man att framföra, ifall inget annat i ärendet framkommer, att lägenhetens ********** ägare ********** kommer att med hot om vite åläggas att avlägsna från fastighetens gård alla på gården lagrade varor och snygga upp fastighetens mark i det skick som markanvändnings- och bygglagens 166 och 169 § förutsätter. På gården kan lämnas de föremål och varor som är nödvändiga för skötseln av gården (till exempel mindre och nödvändiga snöredskap och trädgårdsverktyg). Miljö- och tillståndssektionen bestämmer om tidsfristen för åläggandet samt vitets storlek.

Med granskningsutlåtandet har reserverats tillfälle att framföra svaromål om granskningsutlåtandet till miljö- och tillståndssektionen inom två veckor från delfående av brevet. Enligt granskningsutlåtandet kan ärendet avgöras även om svaromål uteblir.

Delgivning

Granskningsutlåtandet på finska (daterat 9.6.2022) har blivit delgivits bevisligen till de förpliktade följande: **********

Granskningsutlåtandet på finska och svenska (daterat 29.6.2022) har blivit delgivits bevisligen till de förpliktade följande: **********

Svaromål

Till byggnadstillsynen har givits ett svaromål 4.7.2022 och svaromålet har kompletterats 7.8.2022 och 22.9.2022 med ytterligare information. Svaromålet har givits av ********** son ********** Svaromålet har innefattat en arbetsplan och beräknad tidtabell för uppsnyggning av lägenheten. Byggnadstillsynens byggmästare har 3.8.2022 instruerat svaromålets givare i frågor som berör utförandet av uppgiften. Byggnadstillsynen har 15.9.2022 skickat svaromålets givare en förfrågan om ärendets tillstånd. I svaret anlänt 22.9.2022 har berättats att ärendet överförts till behandling av en annan myndighet. Byggnadstillsynen har inte kontaktats efter 22.9.2022.

Byggnadstllsynens platsbesök efter erhållet svaromål

På platsbesöket 12.10.2022 utfört av byggnadstillsynen har upptäckts att byggnadens omgivning är i ovårdat skick. På byggnadens gårdsområde lagras en hel mängd diverse varor, blad annat skena, vattenfarkost, metallföremål, bildäck, tunnor och dunkar samt rivningsprodukter och annat skrot.

Motiveringar för miljö- och tillståndssektionens beslut

Enligt markanvändnings- och bygglagens 166 §:s 1 moment skall en byggnad och dess omgivning hållas i sådant skick att den hela tiden uppfyller de sanitära kraven, kraven på säkerhet och användbarhet och inte medför miljöolägenheter eller förfular omgivningen.

I markanvändnings- och bygglagens 166 §:s 3 moment stadgas att om skyldigheten att underhålla byggnaden försummas, kan kommunens byggnadstillsynsmyndighet bestämma att byggnaden skall repareras eller dess omgivning snyggas upp.

********** har blivit hörda om åläggande av förpliktelse förenat med hot om vite (Förvaltningslagen 34 §, Viteslagen 22 §)

Miljö- och tillståndssektionen ansåg klargjort, att i fastighetsregistret införda lägenhetens ********** gård inte hållits i skick enligt bestämmelserna i markanvändnings- och bygglagens 166 §. Svaromålet ger inte anledning att utvärdera saken på annat sätt. I sitt av allmänintrycket ovårdade skick medför gården miljöolägenheter och förfular sin omgivning och är således emot markanvändnings- och bygglagens 166 §. Förutom de landskapsmässiga nackdelarna orsakar upplagringen både brandsäkerhets- och miljörisker.

Miljö- och tillståndssektionen ansåg med anledning av ovanstående, att fastighetens ägare har underlåtit underhållningsskyldigheten föreskriven markanvändnings- och bygglagen (166 §) och därmed agerat på det sätt som föreskrivs i markanvändnings- och bygglagens 182 §. På grund av detta måste nu åläggas förpliktelse förenat med hot om vite att snygga upp fastighetens gård till det skick markanvändnings- och bygglagens 166 § förutsätter.

Tillämpade lagrum

Markanvändnings- och bygglagen 166 §, 182 §

Viteslagen 6 §, 7 §, 8 §, 9 §, 18 §, 19 §, 25 §

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Detta beslut publicerades 24.01.2023

BESVÄRSANVISNING

8 § (gällande åläggadet) i protokollet.

Ändring i beslutet söks genom förvaltningsbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas av den som beslutet avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet samt av den som har besvärsrätt enligt särskilda bestämmelser i lag. En myndighet får även anföra besvär över ett beslut om överklagandet är behövligt med anledning av det allmänna intresse som myndigheten ska bevaka.

Besvärstid

Besvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

En part anses ha fått del av beslutet den dag, då handlingen överlämnats till vederbörande eller hans lagliga företrädare. Vederbörande anses ha fått del av per post mot mottagningsbevis sänd handling vid den tid mottagningsbeviset utvisar.

Vid bevislig elektronisk delgivning anses beslutet ha delgivits då handlingen har blivit hämtad från en av myndigheten anvisad server, databas eller någon annan fil.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsmyndighet

Besvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000
 

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015). Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Anvisningar om hur man begär omprövning

8 § (gällande åläggadet) i protokollet.

Den som är missnöjd med beslutet kan framställa en skriftlig begäran om omprövning. Ändring i beslutet får inte sökas genom besvär hos domstol.

Rätt att begära omprövning

Omprövning får begäras

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Den tid inom vilken omprövning ska begäras

Omprövning ska begäras inom 14 dagar från delfåendet av beslutet.

Begäran om omprövning ska inlämnas till Helsingfors stads registratorskontor senast den bestämda tidens sista dag under registratorskontorets öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i den bestämda tiden. Om sista dagen av den bestämda tiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får begäran om omprövning inlämnas första vardagen därefter.

Omprövningsmyndighet

Omprövning begärs hos Helsingfors stads stadsmiljönämnd.

Omprövningsmyndighetens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00.

Formen för och innehållet i begäran om omprövning

Begäran om omprövning ska göras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I begäran om omprövning ska uppges

  • det beslut som begäran om omprövning gäller
  • hurdan omprövning som begärs
  • på vilka grunder omprövning begärs
  • vem som begär omprövning
  • på vilka grunder den som begär omprövning är berättigad att göra detta
  • kontaktuppgifter till den som begär omprövning
Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor

Stäng

Föredragande

enhetschef
Pentti Ruuska

Mer information fås av

Liisa Mäkelä, Byggnadsjurist, telefon: 09 310 23638

liisa.makela@hel.fi

Bilagor

1. ILM (Vartiosaari)_ILM (Vårdö)
2. ILM_kuvaliitteet (2019)_ILM_bildbilagor (2019)
3. Vartiosaari ja kohde kartalla_Vårdö och plats på kartan
4. TARKASTUSLAUSUNTO_48-0060-19-HAL_FIN
5. TARKASTUSLAUSUNTO_48-0060-19-HAL_FIN
6. TARKASTUSLAUSUNTO_48-0060-19-HAL_FIN
7. Tarkastuslausunnon liite_valokuvat 24.5.2022
8. FIN_SWE Granskningsutlåtande
9. FIN_SWE Granskningsutlåtande
10. FIN_SWE Granskningsutlåtande
11. Bilaga till granskningsutlåtandet_bilder_24.5.2022
12. Rakennusvalvontapalveluiden paikallakäynti 13.8.2019_Byggnadstillsynstjänstens platsbesök 13.8.2019
13. Rakennusvalvontapalveluiden paikallakäynti 24.5.2022_Byggnadstillsynstjänstens platsbesök 24.5.2022
14. Rakennusvalvontapalveluiden paikallakäyti 12.10.2022_Byggnadstillsynstjänstens platsbesök 12.10.2022
15. Confidential: MyndOffL (621/1999) 24.1 § 25 p, MyndOffL (621/1999) 24.1 § 32 p

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.