Toimivallan siirtäminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla tulojen, ostolaskujen, maksuosoitusten ja muistiotositteiden hyväksymisessä

HEL 2023-000246
More recent handlings
§ 19

Toimivallan siirtäminen sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tulojen, ostolaskujen, maksuosoitusten ja muistiotositteiden hyväksymisessä 19.1.2023 lukien ja päätöksen 16.1.2023 § 9 poistaminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hallintolain 50 §:n 1 momentin 4 kohdan nojalla poistaa päätöksensä 16.1.2023 § 9 ja ratkaista asian uudelleen seuraavasti:

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti toimialan tulojen, ostolaskujen, maksuosoitusten ja muistiotositteiden hyväksymisestä 16.1.2023 lukien seuraavasti:

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajalla on oikeus hyväksyä tuloja, ostolaskuja, maksuosoituksia ja muistiotositteita koko sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan osalta. Palvelukokonaisuuksien johtajilla, hallintojohtajalla, palvelujen johtajilla ja päälliköillä, yksikön päälliköillä, alayksikön sekä työyksiköiden päälliköillä on oikeus hyväksyä tuloja, ostolaskuja, maksuosoituksia ja muistiotositteita toimintansa määrärahojen osalta. Laskujen hyväksymisessä ei ole euromääräistä rajaa.

Terveysasemien ja keskitetyn palvelun johtavilla ylilääkäreillä on oikeus hyväksyä kiireettömät ja kiireelliset ulkokuntalaskut.

Helsingin sairaalan kuntoutussuunnittelu ja apuvälineet -yksikön kuntoutussuunnittelijoilla on oikeus hyväksyä ostolaskuja ja niihin liittyviä maksuosoituksia ja muistiotositteita 5 000 euroon saakka.

Kuljetuspalvelupäälliköllä on oikeus hyväksyä tuloja, ostolaskuja, maksuosoituksia ja muistiotositteita toimialan yhteisten määrärahojen kuljetuspalvelujen toiminnan osalta. Tilapalvelupäälliköllä on oikeus hyväksyä tuloja, ostolaskuja, maksuosoituksia ja muistiotositteita toimialan yhteisten määrärahojen Sote-kiinteistöt (tilapalvelun vuokrat ulkoinen) toiminnan osalta. Tietohallintojohtajalla on oikeus hyväksyä tuloja, ostolaskuja, maksuosoituksia ja muistiotositteita toimialan yhteisten määrärahojen keskitettyjen ICT-palvelujen toiminnan osalta.

Hallintojohtajalla, hallintopäälliköllä, hankintajohtajalla, talous- ja suunnittelujohtajalla, suunnittelupäälliköllä, talouspäälliköllä, talouden ja toiminnan suunnittelu -yksikön alayksiköiden 1 – 5 johtavilla controllereilla on lisäksi oikeus hyväksyä tuloja, ostolaskuja, maksuosoituksia ja muistiotositteita koko sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan osalta.

Talous- ja suunnittelujohtaja hyväksyy toimialan luottotappiokirjaukset.

Muistiotositteita ja muita kirjanpidon tositteita voivat hyväksyä edellä mainittujen lisäksi talouden ja toiminnan suunnittelu -yksikön taloussuunnittelijat ja talousasiantuntija.

Lisäksi tehtävän luonteen vuoksi perhe- ja sosiaalipalvelujen vammaistyön ostopalvelupäälliköllä ja sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen ostopalvelupäälliköllä on oikeus hyväksyä tuloja, ostolaskuja, maksuosoituksia ja muistiotositteita toimintansa määrärahojen osalta.

Irtaimen omaisuuden hankintoja koskevat ostolaskut

Kalusteiden ja muiden laitteiden (ei ICT) hankintoja koskevat ostolaskut, maksuosoitukset ja muistiotositteet hyväksyvät: palvelukokonaisuuksien johtajat, hallintojohtaja, palvelujen johtajat ja päälliköt sekä yksikön päälliköt. Tilapalvelupäälliköllä on oikeus hyväksyä kaikkien kalusteiden ja muiden laitteiden (ei ICT) hankintoja koskevat ostolaskut, maksuosoitukset ja muistiotositteet.

ICT-hankintoja koskevat ostolaskut, maksuosoitukset ja muistiotositteet hyväksyy tietohallintojohtaja.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestöavustusten maksatukseen liittyvät tehtävät

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti oikeuttaa kaupunginkanslian viestintäosaston osallisuus- ja neuvonta -yksikön käyttämään talousarviokohdan 5 10 01 sosiaali-, terveys- ja pelastuspalvelut, määrärahoja kaupunginhallituksen sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen uudistusjaoston (5.12.2022 § 47) päättämien, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoista myönnettyjen vuoden 2023 järjestöavustuksien, sekä jatkossa sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan ja toimialajohtajan vuosittain päättämien järjestöavustusten maksatukseen noudattaen kaupunginkanslian toimintasäännön mukaisia päätösvaltuuksia ja toimintasäännön perusteella tehtyjä erillispäätöksiä. Lisäksi toimialajohtaja päätti, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan järjestöavustusten maksatuksen hyväksyjä voi toimia vain talousarvion puitteissa ja hänen on noudatettava Helsingin kaupungin ohjeita sekä raportoitava ao. järjestöavustusmäärärahojen käytöstä myös sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalle.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimesta, talous- ja suunnittelupalveluista, on järjestöavustusten osalta siirtynyt yksi henkilöstöresurssi sekä vakanssi kaupunginkansliaan. Siirron myötä kaikki toimialaa koskevat talouden tuki -yksikölle aiemmin kuuluneet toimialan järjestöavustustehtävät, mm. avustusten maksatus, siirtyvät kaupunginkanslian viestintäosaston osallisuus- ja neuvonta -yksikköön hoidettaviksi vuoden 2023 alusta lukien.

Pyöristysten ja toleranssien käyttäminen

Lisäksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valtuuttaa Taloushallintopalvelun käyttämään 50 euron täsmäytystoleranssia täsmäytettäessä ostolaskuja sähköisessä tilausjärjestelmässä olevaan hyväksyttyyn Bosti-tilaukseen sekä käsittelemään toimituskulut ilman laskun erillistä tarkastusta ja hyväksyntää.

Automaattinen täsmäytys voidaan tehdä vain, mikäli sähköisessä Bosti-tilausjärjestelmässä on merkintä, että tavara tai palvelu on vastaanotettu.

Hyväksyjän vastuu ja rooli

Helsingin kaupungin rahoitusjohtajan päätöksellä (29.11.2022 § 84) on annettu ohje kaupungin hankintamenojen käsittelystä, missä ohjeistetaan ostolaskujen tarkastamisesta ja hyväksymisestä sekä tilausten käsittelystä. Taloushallintopalvelun toimintaohje Hankinnasta maksuun 3.0 (29.3.2021) täydentää edellä mainittua rahoitusjohtajan päätöstä. Ostolaskujen hyväksymisessä on noudatettava edellä mainittuja rahoitusjohtajan päätöstä ja Taloushallintopalvelun toimintaohjetta.

Laskun hyväksyjä vastaa laskun sisällön ja tiliöinnin oikeellisuudesta. Laskua tarkastettaessa ja hyväksyttäessä on käytävä läpi laskun sisältö ja historiatiedot sekä varmistettava tiliöinnin oikeellisuus. Laskujen kirjautuminen oikein kirjanpitoon tulee tarkistaa kuukausittain SAP- / BO-järjestelmän vientiluettelosta ja tarvittaessa korjata virheelliset tapahtumat muistiotositteella.

Virheiden ja väärinkäytösten ehkäisyn kannalta on välttämätöntä, että tilausehdotuksen, maksusuunnitelman ja matka- tai kululaskun tekijä ja hyväksyjä ovat eri henkilöitä, ja että ostolaskun asiatarkastaja ja hyväksyjä ovat eri henkilöitä.

Tavaraa tai palvelua hankittaessa siitä tehdään tilaus Bosti-tilausjärjestelmään ja tilaus vastaanotetaan Bosti-tilausjärjestelmässä. Vastaanottomerkinnän tekeminen Bosti-tilausjärjestelmään välittömästi tavaran tai palvelun toimituksen jälkeen on välttämätöntä, jotta laskujen automaattikäsittely on mahdollista.

Kun tilaus tehdään sähköisellä tilausjärjestelmällä ja lasku tiliöidään, tarkastetaan ja hyväksytään sähköisessä ostolaskujen käsittelyjärjestelmässä (P2P), tilauksen ja siitä saapuneen laskun hyväksyjä voi olla sama henkilö. P2P-sähköinen ostolaskujen käsittelyjärjestelmä estää automaattisesti laskun hyväksymisen, mikäli laskua ei ole tarkastettu ohjelman tarkastajaroolilla tai laskun tarkastaja ja laskun hyväksyjä ovat sama henkilö.

Maksuosoitusten ja muistiotositteiden laatija ja hyväksyjä ei saa olla sama henkilö. Edellä mainittuihin tositteisiin tulee merkitä selvästi myös päiväykset ja nimenselvennykset.

Laskuaineisto tulee pyytää toimittajalta siten, ettei se sisällä henkilötietoja. Henkilötietoja ei kirjata myöskään tilauksiin. Mikäli salassa pidettävä tieto on kuitenkin välttämätöntä ostolaskun asiatarkastamisen vuoksi, tulee ostolasku asettaa järjestelmässä luottamukselliseksi laskuksi. Tällöin laskun kuvan ja sen liitteet näkevät järjestelmässä vain ostolaskun käsitelleet henkilöt sekä sellaiset henkilöt, joille on erikseen annettu oikeudet luottamuksellisiin laskuihin.

Esihenkilöiden tehtävänä on valvoa, että sähköiseen ostolaskujen P2P-käsittelyjärjestelmään on käyttöoikeudet vain sellaisilla henkilöillä, jotka tarvitsevat järjestelmää työtehtäviensä hoitamisessa.

Tämä päätös kumoaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätöksen 28.06.2021 § 110.

Voimaan jää edelleen sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan päätös 29.10.2021 § 206, mikä koskee toimialan viranhaltijoiden päättämien täydentävän ja ehkäisevän toimeentulotukipäätösten maksusitoumuslaskujen hyväksymistä.

Päätöksen perustelut

Hallintolain 50 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan viranomainen voi poistaa virheellisen päätöksensä ja ratkaista asian uudelleen, jos asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja on 16.1.2023 § 9 päättänyt toimivallan siirtämisestä sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tulojen, ostolaskujen, maksuosoitusten ja muistiotositteiden hyväksymisessä. Päätökseen oli virheellisesti jäänyt sana ”määrärahoineen”. Lisäksi kaupunginkanslian viestintäosaston osallisuus- ja neuvonta -yksikön oikeutus käyttää sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan käyttötalousmäärärahoja järjestöavustuksien maksatukseen korjattiin oikeaan sanamuotoon. Päätöstä oli tämän vuoksi tarpeen korjata.

Helsingin kaupungin hallintosäännön (kaupunginvaltuusto 7.12.2022 § 316) 14 luvun 1 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan toimialajohtaja päättää laskujen, maksuosoitusten ja muistiotositteiden hyväksymiseen oikeutetuista henkilöistä ja hyväksymismenettelyn järjestämisestä, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty.

This decision was published on 19.01.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Decisionmaker

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja