Kokoonpanon muutos, kaupunginvaltuusto, kokoonpano ja valtuuston 2. varapuheenjohtajan valinta

HEL 2023-004671
More recent handlings
Case 3. / 93 §

Beviljande av avsked från förtroendeuppdraget som ledamot i stadsfullmäktige och val av stadsfullmäktiges andra vice ordförande

Helsinki City Council

Beslut

Stadsfullmäktige

  • beviljade Pilvi Torsti avsked från förtroendeuppdraget som ledamot i stadsfullmäktige,
  • konstaterade att Thomas Wallgren i enlighet med 17 § 2 mom. i kommunallagen (410/2015) blir ny fullmäktigeledamot för stadsfullmäktiges återstående mandattid sedan stadsfullmäktiges ordförande kallat honom,
  • konstaterade att centralvalnämnden förordnar en 13 ersättare i Socialdemokratiska fullmäktigegruppen för stadsfullmäktiges återstående mandattid samt
  • valde Ville Jalovaara till andra vice ordförande för den mandattid som tar slut vid utgången av maj 2023.

Stadsfullmäktige justerade dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.

Behandling

På förslag av ledamoten Eveliina Heinäluoma valde stadsfullmäktige enhälligt Ville Jalovaara till andra vice ordförande i stadsfullmäktige för den mandattid som tar slut vid utgången av maj 2023.

Stadsfullmäktige

  • beviljar Pilvi Torsti avsked från förtroendeuppdraget som ledamot i stadsfullmäktige,
  • konstaterar att Thomas Wallgren i enlighet med 17 § 2 mom. i kommunallagen (410/2015) blir ny fullmäktigeledamot för stadsfullmäktiges återstående mandattid sedan stadsfullmäktiges ordförande kallat honom,
  • konstaterar att centralvalnämnden förordnar en 13 ersättare i Socialdemokratiska fullmäktigegruppen för stadsfullmäktiges återstående mandattid samt
  • väljer andra vice ordförande för den mandattid som tar slut vid utgången av maj 2023.

Stadsfullmäktige justerar dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.

Close

Stadsfullmäktige valde 24.8.2022 (§ 197) Pilvi Torsti (SDP) till stadsfullmäktiges andra vice ordförande för den mandattid som tar slut vid utgången av maj 2023.
Stadsfullmäktige konstaterar att Pilvi Torsti 5.4.2023 har bett om avsked från förtroendeuppdraget som ledamot i stadsfullmäktige och uppdraget som stadsfullmäktiges andra vice ordförande av arbetsrelaterade skäl. Socialdemokratiska fullmäktigegruppens första ersättare Thomas Wallgren blir enligt substitutionsordningen ny ledamot i fullmäktige efter att stadsfullmäktiges ordförande kallat honom.

Enligt 70 § 3 mom. i kommunallagen (410/2015) kan den som har giltiga skäl avgå från ett förtroendeuppdrag. Det organ som utser den förtroendevalda beslutar om beviljande av avsked. Till ett förtroendeuppdrag som blivit ledigt under pågående mandattid ska en ny förtroendevald utses för den återstående mandattiden.

Enligt 17 § i kommunallagen väljs till ersättare för fullmäktigeledamöterna av de första icke invalda kandidaterna från varje valförbund, parti och gemensam lista i kommunalvalet ett lika stort antal som antalet ledamöter, dock minst två. Antalet ersättare blir således ofullständigt.

Enligt 93 § i vallagen (714/1998) ska den kommunala centralvalnämnden på begäran av fullmäktiges ordförande förordna nya ersättare om antalet ersättare blir ofullständigt under fullmäktiges mandatperiod. När stadsfullmäktige har beviljat Pilvi Torsti avsked från förtroendeuppdraget som stadsfullmäktigeledamot kommer stadsfullmäktiges ordförande att begära att centralvalnämnden ska förordna en 13 ersättare i SDP:s fullmäktigegrupp.

Enligt 18 § i kommunallagen (410/2015) väljer fullmäktige bland sina ledamöter en ordförande och ett behövligt antal vice ordförande för fullmäktiges mandattid, om inte fullmäktige har beslutat att de ska ha en kortare mandattid än fullmäktiges mandattid.

Close

Kaupunginhallitus 17.04.2023 § 229

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto

  • myöntää Pilvi Torstille eron kaupunginvaltuutetun luottamustoimesta,
  • toteaa, että kuntalain (410/2015) 17 §:n 2 momentin mukaisesti kaupunginvaltuuston puheenjohtajan kutsuttua hänet uudeksi kaupunginvaltuutetuksi tulee Thomas Wallgren kaupunginvaltuuston jäljellä olevaksi toimikaudeksi,
  • toteaa, että keskusvaalilautakunta nimeää Sosialidemokraattiselle valtuustoryhmälle 13. varavaltuutetun kaupunginvaltuuston jäljellä olevaksi toimikaudeksi
  • sekä valitsee toisen varapuheenjohtajan toukokuun 2023 lopussa päättyväksi toimikaudeksi.

Samalla kaupunginvaltuusto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Esittelijä
hallintojohtaja
Kirsi Remes
Lisätiedot

Pilvi Ainola, hallintoasiantuntija, puhelin: 09 310 38460

pilvi.ainola(a)hel.fi
Close

This decision was published on 17.05.2023

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens besöksadress fram till 24.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Förvaltningsdomstolens besöksadress från och med 27.12.2021 är den följande

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Sörnäsgatan 1
 
00580 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB 10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
09 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Close

Presenter information

Stadsstyrelsen

Ask for more info

Pilvi Ainola, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 38460

pilvi.ainola(a)hel.fi

Attachments

1. Eronpyyntö 5.4.2023
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.