Yhtymäkokoukset vuonna 2023, Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä HSL

HEL 2023-005696
More recent handlings
Case 7. / 119 §

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän syysyhtymäkokous

City Group Sub-committee

Päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto kehotti kaupunginkanslian oikeuspalvelut -yksikköä edustamaan kaupunkia Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) syysyhtymäkokouksessa 28.11.2023.

Samalla konsernijaosto kehotti yhtymäkokousedustajaa:

1. kannattamaan hallituksen esitystä, että yhtymäkokous päättää:

  • merkitä tiedoksi hallituksen lausunto tarkastuslautakunnan vuotta 2022 koskevan arviointikertomuksen johdosta,
  • merkitä tiedoksi osavuosikatsauksen 2/2023,
  • muuttaa HSL:n infrakorvauksiin varattua talousarvioita niin, että Espoolle maksettava infrakorvaus PR15 on yhteensä 614 521,66 euroa ja Helsingille 1 990 000,00 euroa.

2. esittämään, että yhtymäkokous päättää:

  • muuttaa vuoden 2023 talousarviota kuntaosuuksien ja kuntaosuuksissa käytettävien ylijäämien osalta siten, että Helsingin kaupungin kuntaosuus vähennysten jälkeen on 232 159 000 euroa aiemmin talousarvion yhteydessä päätetyn 233 139 000 euron sijaan. Muutos tehdään käyttämällä Helsingin kaupungille kertynyttä ylijäämää, jota ei ole allokoitu HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelmakaudelle 2024–2026. Ylijäämän käyttö Helsingin kaupungin kuntaosuudessa vuonna 2023 on näin ollen 11 287 000 euroa aiemmin talousarvion yhteydessä päätetyn 10 307 000 euron sijaan,
  • muuttaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa (TTS-suunnitelma) ja sitovaa kuntaosuuksien tuloarviota 2024 siten, että kuntakohtaisten ylijäämien kertymä (arviolta 76 755 000 euroa) huomioidaan kokonaisuudessaan jäsenkuntien kuntaosuuksia pienentävinä määrinä TTS-suunnitelmakauden aikana vuosina 2024–2026 ja huomioidaan seuraavissa vuosien 2025–2026 TTS-suunnitelmissa siten, ettei se vaaranna HSL:n maksukykyä,
  • muuttaa TTS-suunnitelmaa siten, että peruspääomalle maksetaan talousarviovuonna PKS-omistajaohjauslinjauksen mukaisesti  1,5 % korkoa,
  • muuttaa vuoden 2024 talousarviota kuntaosuuksien ja kuntaosuuksissa käytettävien ylijäämien osalta siten, että Helsingin kaupungin kuntaosuus vähennysten jälkeen on 242 445 000 euroa talousarvioehdotuksessa esitetyn 252 034 000 euron sijaan. Muutos tehdään käyttämällä Helsingin kaupungille kertynyttä ylijäämää, jota ei ole allokoitu TTS-suunnitelma 2024–2026. Ylijäämän käyttö Helsingin kaupungin kuntaosuudessa vuonna 2024 on näin ollen 16 370 000 euroa talousarvioehdotuksessa esitetyn 6 781 000 euron sijaan,
  • hyväksyy HSL:n hallituksen ehdotuksen talousarvioksi vuodelle 2024, toiminta- ja taloussuunnitelmaksi vuosille 2025–2026 sekä sitovat määrärahat ja tuloarviot edellä mainituin muutoksin.

3. esittämään, että yhtymäkokous kehottaa kuntayhtymän hallitusta ottamaan talous- ja toimintasuunnitelman valmistelussa sekä muussa kuntayhtymän toiminnassa huomioon kuntayhtymälle asetetut omistajaohjauksen tavoitteet, kuten perussopimuksen mukaisen subventiotason ja joukkoliikenteen toimivuuden parantamisen.

4. kannattamaan Espoon mahdollista esitystä, että yhtymäkokous kehottaa kuntayhtymän hallitusta huomioimaan toiminnassaan Espoon toiminta- ja taloussuunnitelmasta antamassaan lausunnossa esittämät seuraavat huomiot:
- HSL:n on kehitettävä jäsenkuntien kanssa tehtävää yhteistyötä ja esiteltävä keinovalikoimaa omistajaohjaustavoitteisiin pääsemiseksi,
- HSL:n on valmisteltava toimintansa kehittämiseen ja hinnoittelumalleihin liittyvät toimenpiteet ja muutosehdotukset avoimesti ja yhteistyössä jäsenkuntien kanssa,
- HSL:n tulee jatkossakin olla aktiivinen jäsenkuntiensa edunvalvoja suhteessa valtioon.

5. kannattamaan Vantaan mahdollista esitystä, että yhtymäkokous kehottaa HSL:ää osallistamaan jäsenkunnat Nousut nousuun -toimenpiteiden jatkovalmisteluun ja esittämään seuraavassa TTS:ssä 2025–2027 yksilöidyt toimenpiteet Nousut nousuun -toimien osalta vuosille 2025–2026.

6. kannattamaan hallituksen esitystä myöntää Sakari Rokkaselle ero hallituksen jäsenyydestä kuntalain 70 §:n perusteella sekä valita Rokkasen tilalle uusi hallituksen jäsen hallituksen jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

7. kannattamaan hallituksen esitystä myöntää Johanna Laisaarelle ero hallituksen jäsenyydestä kuntalain 70 §:n perusteella sekä esittämään, että Johanna Laisaaren tilalle valitaan Jaana Ylitalo uudeksi hallituksen jäseneksi hallituksen jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

8. toteamaan, että Mira Vaahermäki on menettänyt yleisen vaalikelpoisuutensa tarkastauslautakunnan varajäsenen tehtävään Kuntalain 71 §:n ja 76 §:n perusteella 1.10.2023 alkanen kuntayhtymän jäsenkunnasta poismuuton vuoksi sekä valita Vaahermäen tilalle uuden tarkastuslautakunnan varajäsenen tarkastuslautakunnan jäljellä olevaksi toimikaudeksi.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän perussopimuksen mukaan yhtymäkokouksia pidetään vähintään kaksi vuodessa. Yhtymäkokouksessa on jokaisella jäsenkunnalla yksi edustaja, joka käyttää jäsenkunnan äänivaltaa.

Perussopimuksen mukaan syysyhtymäkokouksessa käsitellään:

- talousarvion, taloussuunnitelman ja strategian sekä sitovat tavoitteet
sisältävän toimintasuunnitelman hyväksyminen.

HSL:n 28.11.2023 pidettävän yhtymäkokouksen kutsu liitteineen on liitteinä 1–6.

Osavuosikatsaus

Vuoden 2023 toinen osavuosikatsaus perustuu talouslukujen osalta pääosin kahdeksan kuukauden toteutumatietoihin. Osavuosikatsaus sisältää vuositason ennusteen, johon sisältyy epävarmuutta erityisesti energian hintakehityksen ja sitä seuraavan kustannustason kehityksen osalta. Bussiliikenteessä ja kaupunkiraideliikenteessä kustannustaso on sidottu indekseihin. Polttoaineiden hintataso on pysytellyt alkuvuoden ajan suhteellisen vakaalla tasolla, kun taas pörssisähkö on ollut leudoksi osoittautuneen talven jäljiltä usein jopa edullista. Sähkömarkkinoiden herkkyydet esimerkiksi joustojen ja niiden puutteiden suhteen voivat aiheuttaa huomattavia heilahteluja esimerkiksi tarjonnan vaihtelun aiheuttamien pullonkaulojen ja kysyntäpiikkien ajankohtina.

Osavuosikatsauksen tulosennuste perustuu skenaarioon, jonka mukaan nousijamääräksi muodostuu 351,9 milj. nousua ja ne jäävät -11 % alle vuoden 2019 tason. Nousijamääräennuste on vain hieman parempi kuin talousarviossa ennustettiin (TA-ennuste 348,6 milj. nousua). Vuoden 2023 talousarvion lipputulotavoite on kunnianhimoinen ja talousarvio on vain 0,5 % alle vuoden 2019 toteuman. Osavuosikatsausennusteen mukaan aivan tähän ei olla pääsemässä. Lipputulot jäävät ennusteen mukaan 376,1 milj. euroon (TA 381,0 milj. euroa), mikä jäisi 1,8 % alle vuoden 2019 toteuman. Lipputulot ovat kuitenkin ennusteessa viidenneksen (21 %) suuremmat kuin vuoden 2022 tulot. Lippujen hintoja korotettiin vuoden 2023 alussa keskimäärin 8 prosentilla.

Osavuosikatsausennusteessa toimintatuottojen arvioidaan olevan vuositasolla 865,8 milj. euroa, 4,2 milj. euroa (0,5 %) talousarviossa arvioitua vähemmän. Toimintatuottoihin sisältyviä lipputuloja arvioidaan kertyvän 376,1 milj. euroa eli 4,9 milj. euroa (1,3 %) talousarviossa ennakoitua vähemmän. Matkustajamäärien ennustetaan jäävän 352 milj. nousuun, joka on hieman parempi kuin talousarviossa ennustettu 349 milj. nousijamäärää. Strateginen tavoite vuodelle oli 362 nousua, josta ennuste jää vajaalla 3 prosentilla. Tukia ja avustuksia arvioidaan saatavan 12,2 milj. euroa, joka vastaa talousarviossa arvioitua perustukien määrää.

Toimintakulujen arvioidaan olevan 842,9 milj. euroa ja alittavan talousarvion 32,7 milj. eurolla (3,7 %). Joukkoliikenteen operointikustannukset alittavat ennusteen mukaan talousarvion 25,8 milj. eurolla (4,3 %). Suurin yksittäinen tekijä on bussiliikenteen operointi, jossa kustannustaso jää ennusteen mukaan talousarviossa arvioitua alemmalle tasolle ja myös sähköbussien osuus liikenteestä on suurempi mitä talousarviossa on arvioitu. Pikaraitiotien liikennöinnin aloituksen siirtymisestä lokakuulle aiheutuu noin 5,8 milj. euron talousarvion alitus operointi- ja infrakustannuksissa.

Infrakustannusten arvioidaan olevan 198,6 milj. euroa, kun talousarviossa infrakustannukset budjetoitiin 200,7 milj. euron suuruisiksi. Helsingin ja Espoon HSL:ltä laskuttamat pikaraitiotien käyttökorvaukset eivät toteudu talousarvion mukaisina ja ne tarkennetaan, kun PR15:sta liikenne alkaa. Infran käyttökorvauksia maksetaan liikennöintiä seuraavan kuukauden alusta lukien. Infrasopimuksen mukaan merkittävät muutokset käsitellään talousarvionmuutoksina ja tästä valmistellaan HSL:n hallitukseen ja edelleen Yhtymäkokouksen päätettäväksi talousarvion muutosesitys

Tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 6,3 milj. euroa ylijäämäinen, kun talousarvio oli laadittu 21,7 milj. euron alijäämäiseksi.

Vuoden 2023 talousarvion muuttaminen (infrakorvaukset)

Jäsenkunnat laskuttavat HSL:ltä erillisillä sopimuksilla joukkoliikenteen käyttöön osoitetusta joukkoliikenneinfraomaisuudesta käyttökorvausta. Erillisessä infrasopimuksessa määritellään, että kuntayhtymältä laskutettava ja edelleen HSL:n tuloilla katettava infrakorvaus perustuu HSL:n talousarvioon. Infrasopimuksessa määritellään myös, että mikäli vuoden aikana tulee tietoon huomattavia muutoksia joukkoliikenteen infrakorvauksen suuruuteen, käsitellään muutokset HSL:ssä talousarviomuutoksena. Aikataulu pikaratikan PR15 liikennöinnin aloitukselle on tarkentunut ja aloitusajankohdan tarkentumisen myötä tulee myös tarkastaa talousarvio Espoolle ja Helsingille maksettavan infrakorvausten osalta

Joukkoliikenneinfraa koskevien sopimusten lähtökohtana on, että HSL maksaa kaupungeille korvausta uudesta infrasta seuraavan täyden kuukauden alusta alkaen siitä kun infra on otettu käyttöön. PR15 aloitti liikennöinnin 21.10.2023. Espoo ja Helsinki voivat siten laskuttaa PR15 osuuden infrakorvauksia HSL:ltä 1.11.2023 alkaen. Talousarviossa oli varauduttu maksamaan infrakorvauksia jo aiemmin. HSL:n talousarvio 2023 sisältää PR15 osuudesta Espoolle maksettavaa infrakorvausta yhteensä 1 229 043,33 euroa ja Helsingille maksettavaa korvausta 4 552 631,24 euroa. Talousarvio muutetaan niin, että korvaus PR15 osuudesta Espoolle on 614 521,66 euroa ja Helsingille 1 990 000,00 euroa.

HSL:n hallituksen esitys toiminta- ja taloussuunnitelmaksi 2024–2026

HSL:n toiminta- ja taloussuunnitelma on laadittu kolmeksi vuodeksi, joista ensimmäinen on talousarviovuosi. Kuntayhtymän perussopimuksen 11 §:n mukaan talousarviosta ja -suunnitelmasta tulee päättää viimeistään marraskuun loppuun mennessä pidettävässä yhtymäkokouksessa. Talousarvioehdotuksesta on perussopimuksen 23 §:n mukaan pyydettävä jäsenkuntien lausunnot, jotka on liitettävä yhtymäkokoukselle annettavaan talousarvioehdotukseen.

Talousarvion ja -suunnitelman perusteena ovat:

• HSL:n strategia, • voimassa oleva TTS 2023–2025, • vuoden 2022 tilinpäätöstiedot ja saatavissa olevat toteutuma- ja ennustetiedot vuodelta 2023 sekä • hyväksytty liikennöintisuunnitelma 2023–2024 ja pidemmän aikavälin suunnitelmat.

Toiminnan keskiössä tulevina vuosina on hyvän palvelutason säilyttäminen ja joukkoliikenteen käytön lisääntyminen, joka puolestaan parantaa taloutta kasvaneina lipputuloina. Tavoittelemme ennen kaikkea matkustuksen lisäämistä tarkoituksenmukaisesti kohdennetuilla ja erinomaisen asiakaskokemuksen tarjoamilla palveluilla, emme liikenteen supistamista.

Toiminta- ja taloussuunnitelmassa esitetyt keskeiset tavoitteet on johdettu strategian keskeisistä menestystekijöistä, joita ovat:

• Kasvu asiakasymmärryksellä • Sujuvat matkaketjut • Tieto ja osaaminen

Taloussuunnitelma

a) toimintatulot

Toimintatulot vuonna 2024 ovat yhteensä 894,1 milj. euroa. Kasvua vuoden 2023 ennusteeseen verrattuna on 28,3 milj. euroa (3,3 %). Toimintatuloista vuonna 2024 43,1 % on lipputuloja ja 55,0 % kuntaosuuksia. Toimintatulojen arvioidaan olevat 926,2 milj. euroa vuonna 2025 ja 924,9 milj. euroa vuonna 2026.

Lipputulot

Toiminta- ja taloussuunnitelma perustuu tavoitteeseen, jossa matkustajamäärät kasvavat 375 milj. nousuun vuonna 2024. Kokonaisuudessaan vuodelle 2024 tavoitellaan lipputuloja yhteensä 385,0 milj. euron edestä. Lipputulotavoite vuonna 2024 on 8,9 milj. euroa (2,4 %) kuluvan vuoden 2023 ennustetta suurempi. Vuonna 2025 lipputulot on arvioitu 412,5 milj. euron mukaisiksi ja vuonna 2026 421,5 milj. euron mukaan.

Tarkastusmaksutuloja arvioidaan vuonna 2024 kertyvän 4,5 milj. euroa, joista kirjataan luottotappiota ja luottotappiovarauksia yhteensä noin 2,0 milj. euroa.

Kuntaosuudet

Ne menot, joita ei voida kattaa lipputuloilla tai muilla tuloilla, jäsenkunnat maksavat HSL:lle kuntaosuuksina. Kuntaosuudet jaetaan jäsenkunnille perussopimuksessa sovittujen periaatteiden mukaisesti. Laskutettavat kuntaosuudet ovat talousarviossa 2024 yhteensä 491,7 milj. euroa ja kuntaosuudet muodostavat 55,0 % HSL:n toimintatuloista. Kuntaosuudet vuosina 2024 ja 2025 ovat 496,8 milj. euroa ja 486,3 milj. euroa. Toiminta- ja taloussuunnitelma on laadittu siten, että mm. koronatuista kertyneitä ylijäämiä käytetään toiminnan rahoittamiseen 16 milj. euron edestä TTS-vuosina eli tätä osuutta kustannuksista ei kateta kuntaosuuksilla vaan kertyneillä ylijäämillä.

b) toimintamenot

Toimintamenot vuonna 2024 ovat yhteensä 908,7 milj. euroa. Toimintamenot kasvavat vuoden 2023 ennusteesta 65,8 milj. euroa (7,8 %). Vuonna 2025 toimintamenojen arvioidaan olevan 928,8 milj. euroa ja 925,9 milj. euroa vuonna 2026.

Palveluiden ostomenot ovat yhteensä 870,9 milj. euroa vuonna 2024, 95,8 % HSL:n kaikista toimintamenoista. Palveluiden ostoon käytetään vuonna 2025 yhteensä 890,3 milj. euroa ja 886,9 milj. euroa vuonna 2026.

Joukkoliikenteen infrakorvaukset

HSL:n ja jäsenkuntien välisissä infrasopimuksissa on sovittu joukkoliikenteen infrakorvauksen laskutusperiaatteista. Sopimuksen mukaan kullekin kaupungille maksettavan joukkoliikenteen infrakorvauksen määrä vahvistetaan HSL:n talousarvion hyväksymisen yhteydessä.

Vuonna 2024 infrakuluja maksetaan yhteensä 220,6 milj. euroa. Kuntien HSL:ltä laskuttamat infrakustannukset ovat seuraavat: Helsinki 100,3 milj. euroa, Espoo 105,0 milj. euroa, Vantaa 12,3 milj. euroa ja Kirkkonummi 0,5 milj. euroa. Lisäksi HSL hankkii ostopalveluna Espoossa ja Helsingissä sijaitsevien sähköbussien latausinfran kokonaiskustannuksiltaan 2,5 milj. euroa vuonna 2024. Infrakustannukset ovat vuoden 2025 suunnitelmassa 222,4 milj. euroa ja vuonna 2026 223,3 milj. euroa.

Rahoitustuotot ja -kulut

HSL rahoittaa investointinsa tarvittaessa lainanotolla rahoituslaitoksilta. Toiminta- ja taloussuunnitelma 2024-2026 sisältää vuonna 2020 nostetun 50,0 milj. euron talousarviolainan kustannukset takaisin-maksuerinä rahoituslaskelmassa ja korkoina tuloslaskelmassa. Tätä lainaa on jäljellä vuoden 2023 lopussa 34,2 milj. euroa, jota lyhennetään 5,3 milj. eurolla vuosittain. TTS-suunnitelma ei sisällä varausta uuden talousarviolainan nostoon. Uuden lainan nostotarvetta arvioidaan vuosittain TTS-valmistelun yhteydessä.

Helsingin kaupungin esitys yhtymäkokoukselle koskien vuoden 2023 talousarviota

Helsingin kaupunki on varannut vuoden 2023 talousarviossaan HSL-kuntayhtymän maksuosuuteen 232 159 000 euron määrärahan, joka on 980 000 euroa pienempi kuin HSL:n yhtymäkokouksen hyväksymässä talousarviossa oleva Helsingin kaupungin kuntaosuus vähennysten jälkeen.

HSL:n vuoden 2023 toisessa osavuosikatsauksessa HSL:n tilikauden tuloksen arvioidaan olevan 6 342 000 euroa ylijäämäinen, ja Helsingin kuntaosuuden 7 791 000 euroa ylijäämäinen. HSL:n vuoden 2023 talousarvio oli laadittu 21 744 000 euroa alijäämäiseksi, ja Helsingin kuntaosuus 10 307 000 euroa alijäämäiseksi. Helsingin osalta vuosi toteutuu siis arviolta 18 098 000 euroa talousarviota parempana.

Toisen osavuosikatsauksen ennuste Helsingin ylijäämästä tilanteessa 31.12.2023 on yhteensä 32 532 000 euroa. Tämä sisältää aiempina vuosina kertyneet ylijäämät sekä vuodelta 2023 kertyvän ylijäämän 7 791 000 euroa

Huomioiden HSL:n talousarviota huomattavasti parempi tilikauden tulos, Helsingin kaupungin talousarviossa varatun määrärahan ylittämisen välttämiseksi on perusteltua pienentää Helsingille vuonna 2023 kertyvää ylijäämää ja muuttaa vuoden 2023 kuntaosuutta kaupungin esityksen mukaisesti

Helsingin esitys kaupungin ylijäämän käytöstä HSL:n yhtymäkokouksen hyväksymästä talousarviosta poikkeavasti ei heikennä HSL:n taloutta tai vaikuta Helsingin kaupungin tai muiden jäsenkuntien joukkoliikenteen suunniteltuun palvelutasoon toiminta- ja taloussuunnitelmakaudella 2024–2026. HSL on esittänyt Helsingin ylijäämiä käytettäväksi TTS-kaudella kaupungin kuntaosuudessa yhteensä 20 343 000 euroa. Kaupungin esittämä muutos voidaan näin ollen kattaa Helsingin kaupungin ylijäämäosuudesta, jota HSL ei ole osoittanut käytettäväksi TTS-kaudella (12 189 000 euroa).

Helsingin kaupungin esitys yhtymäkokoukselle koskien HSL:n hallituksen esitystä vuoden 2024 talousarvioiksi

Helsingin kaupunki on varannut vuoden 2024 talousarvioesityksessään HSL-kuntayhtymän maksuosuuteen 242 445 000 euron määrärahan, joka on 9 589 000 euroa pienempi kuin HSL:n hallituksen talousarvioesityksessä oleva Helsingin kaupungin kuntaosuus vähennysten jälkeen.

HSL:n talousarvioesityksessä 2024 Helsingille vuoden 2023 loppuun mennessä kertynyt ylijäämä on 32 532 000 euroa. HSL:n hallitus on esityksessään osoittanut toiminta- ja taloussuunnitelmakaudella 2024–2026 Helsingin ylijäämistä kaupungin kuntaosuudessa käytettäväksi yhteensä 20 343 000 euroa. Jäljelle jäävää osuutta kaupungin ylijäämistä, 12 189 000 euroa, ei ole osoitettu käytettäväksi TTS-kaudella 2024–2026.

Huomioiden HSL:n aiempia arvioita huomattavasti parempi tilikauden tulos 2023 sekä TTS-kauden ulkopuolelle jätetty Helsingin kaupungin ylijäämä, kaupungin talousarvioesityksessä varatun määrärahan ylittämisen välttämiseksi on perusteltua käyttää Helsingin ylijäämää ja muuttaa vuoden 2024 kuntaosuutta kaupungin esityksen mukaisesti.

Helsingin esitys kaupungin ylijäämän käytöstä HSL:n hallituksen esityksestä poikkeavasti ei heikennä HSL:n taloutta tai vaikuta Helsingin kaupungin tai muiden jäsenkuntien joukkoliikenteen suunniteltuun palvelutasoon TTS-kaudella 2024–2026. Kaupungin esittämä muutos voidaan kattaa Helsingin kaupungin ylijäämäosuudesta, jota HSL ei ole osoittanut käytettäväksi TTS-kaudella (12 189 000 euroa).

HSL:n omistajaohjaustavoitteet

Muu omistajalinjaus: Kuntayhtymän talousarviovalmistelussa otetaan huomioon peruspääomalle maksettava 1,5 %:n korvaus

Lisäksi yhteisesti keskusteltavaksi kumppanuusindeksin toteuttaminen, jossa olisi erikseen jäsenkuntien (ym.) substanssikumppanit ja toisaalta omistajaohjaukseen liittyvät kumppanit. Indeksi voisi olla tarkoituksenmukaista toteuttaa, vaikka sitä ei otettaisikaan operatiivisluonteisena asiana osaksi omistajaohjaustavoitteita.

Lopuksi

Esitystä on valmisteltu yhdessä Espoon ja Vantaan konserniohjauksen kanssa.

Close

Kaupunginhallituksen konsernijaosto 22.05.2023 § 69

Päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto kehotti kaupunginkanslian oikeuspalveluita edustamaan Helsingin kaupunkia Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) kevätyhtymäkokouksessa 23.5.2023 klo 11.00.

Samalla konsernijaosto kehotti yhtymäkokousedustajaa:

1. ehdottamaan, että yhtymäkokous merkitsee tarkastuslautakunnan arviointikertomuksen vuodelta 2022 tiedoksi ja pyytää hallitusta antamaan selvityksen arviointikertomuksen johdosta yhtymäkokoukselle.

2. kannattamaan tarkastuslautakunnan ehdotusta liittyen tilintarkastuskertomukseen, tilinpäätökseen ja vastuuvapauteen.

3. kannattamaan hallituksen esitystä, että tilikauden ylijäämä 62 059 284,26 euroa kirjataan edellisten vuosien yli-/alijäämätilille.

4. kannattamaan hallituksen esitystä, jonka mukaan kuntakohtaisesta peruspääomaosuudesta ei makseta korkoa.

5. esittämään, että yhtymäkokous päättää a) myöntää Sini Korpiselle eron hallituksen jäsenen tehtävästä kuntalain 70 §:n perusteella; sekä b) valita hallituksen jäljellä olevaksi toimikaudeksi Sanna Hämäläisen jäseneksi ja Sanna Hämäläisen tilalle varajäseneksi Sirpa Asko-Seljavaara.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi
Close

This decision was published on 28.11.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

va. kansliapäällikkö
Tuula Saxholm

Ask for more info

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Attachments

1. Kokouskutsu, kokous 28.11.2023
2. Kokouskutsu, kokous 28.11.2023, liite, esityslista
3. Kokouskutsu, kokous 28.11.2023, liite, ääniluettelo
4. Kokouskutsu, kokous 28.11.2023, liite, osavuosikatsaus 2.2023
5. Kokouskutsu, kokous 28.11.2023, liite, toiminta- ja taloussuunnitelma 2024-2026
6. Kokouskutsu, kokous 28.11.2023, liite, HSL hallituksen lausunto tarkastuslautakunnan arviointikertomukseen vuodelta 2022

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.