Hankinta, hätämajoitus ja tilapäinen asuminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2023-006104
More recent handlings
Case 3. / 121 §

Hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinta

Social Services, Health Care and Rescue Services Committee

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti

A hyväksyä hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä

B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Rosa Saarinen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn. Nuorisoneuvoston edustaja poistui kokouksesta koko loppu kokouksen ajaksi.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.

Asiassa tehtiin seuraava palautusehdotus:

Palautusehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Hankinta-asia tulisi palauttaa valmisteluun siltä osin kuin kyse on hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinnasta laittomasti maassa oleville (asiakirjoissa ns. "paperittomille").

Asiakirjoissa annetaan perustuslain 19 § 1 momentin sisällöstä virheellinen ja liian väljä kuva. Todellisuudessa oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon koskee sitä joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa. Velvollisuus järjestää hätämajoitusta ja tilapäistä asumista ei siten koske henkilöä, joka kykenee itse järjestämään asumisensa. Kyky rahoittaa matka Suomeen indikoi sitä, että henkilöllä on todellisuudessa rahallisia resursseja, jotka eivät luonnollisesti näy kotimaisista tulorekistereistä.

Siltä osin kuin henkilö ei kykene järjestämään asumistaan ja tarvitsee hätämajoitusta, ja on laittomasti maassa, ei järjestettävää palvelutasoa tule kaupungin asettamin lisämäärein korottaa. Majoituksen tulee olla minimitasoa, eli korkeintaan asuntola-/retkeilymajatasoinen, ja asumuksen tulisi voida sijaita muuallakin kuin Helsingissä, eikä majoituksen välttämättä tarvitse sijaita hyvien julkisten kulkuvälineiden varrella, eikä palveluntuottajille pidä asettaa velvoitteita tarjota majoitustiloja laittomasti maassa olevien lemmikeille.

Kannattaja: jäsen Mikko Paunio

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen seurauksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Palautusehdotus 1 (jäsen Laura Korpinen)

Jaa-äänet: 10
Pentti Arajärvi, Eva Biaudet, Maaret Castrén, Kati Juva, Minna Lindgren, Seija Muurinen, Matti Niiranen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Sinikka Vepsä

Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Samuel Adouchief

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 2 (poissa 1).

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.

See table with voting results

Jäsenet Laura Korpinen ja Mikko Paunio jättivät jäsen Laura Korpisen palautusehdotuksen mukaiset eriävät mielipiteet.

Äänestys 1

Ayes: Esityksen mukaan

Noes: Hankinta-asia tulisi palauttaa valmisteluun siltä osin kuin kyse on hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinnasta laittomasti maassa oleville (asiakirjoissa ns. "paperittomille"). Asiakirjoissa annetaan perustuslain 19 § 1 momentin sisällöstä virheellinen ja liian väljä kuva. Todellisuudessa oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon koskee sitä joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa. Velvollisuus järjestää hätämajoitusta ja tilapäistä asumista ei siten koske henkilöä, joka kykenee itse järjestämään asumisensa. Kyky rahoittaa matka Suomeen indikoi sitä, että henkilöllä on todellisuudessa rahallisia resursseja, jotka eivät luonnollisesti näy kotimaisista tulorekistereistä. Siltä osin kuin henkilö ei kykene järjestämään asumistaan ja tarvitsee hätämajoitusta, ja on laittomasti maassa, ei järjestettävää palvelutasoa tule kaupungin asettamin lisämäärein korottaa. Majoituksen tulee olla minimitasoa, eli korkeintaan asuntola-/retkeilymajatasoinen, ja asumuksen tulisi voida sijaita muuallakin kuin Helsingissä, eikä majoituksen välttämättä tarvitse sijaita hyvien julkisten kulkuvälineiden varrella, eikä palveluntuottajille pidä asettaa velvoitteita tarjota majoitustiloja laittomasti maassa olevien lemmikeille.

Member Political group
Arajärvi, Pentti Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Biaudet, Eva Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä
Castrén, Maaret Kokoomuksen valtuustoryhmä
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Lindgren, Minna Vihreä valtuustoryhmä
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Niiranen, Matti Kokoomuksen valtuustoryhmä
Sazonov, Daniel Kokoomuksen valtuustoryhmä
Silvennoinen, Oula Vihreä valtuustoryhmä
Vepsä, Sinikka Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Korpinen, Laura Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Paunio, Mikko Perussuomalaisten valtuustoryhmä
Close
Member Political group
Close
Member Political group
Adouchief, Samuel No council group
Close
By political group
Political group Ayes Noes Blank Absent
Kokoomuksen valtuustoryhmä 4 0 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 3 0 0 0
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä 2 0 0 0
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä 1 0 0 0
No council group 0 0 0 1
Perussuomalaisten valtuustoryhmä 0 2 0 0
Close

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Palvelukeskuksen johtaja ********** aikuissosiaalityön päällikkö ********** aikuissosiaalityön päällikkö ********** ja hankinta-asiantuntija ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.

Hankinnan kohde

Perustuslain 19 §:n 1 momentin takaama ihmisarvoisen elämän edellyttämä välttämätön huolenpito merkitsee, että sellaisessa tilanteessa, jossa henkilö on vailla vakinaista asuntoa ja hänen olosuhteensa muutoin edellyttävät kiireellisen asumisen tai majoituksen järjestämistä, voi hyvinvointialueelle syntyä velvoite järjestää kiireellisesti asumista tai asumisolosuhteita koskeva ratkaisu järjestämällä sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisia asumispalveluja.

Sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaan tilapäistä asumista järjestetään henkilölle, joka erityisestä syystä tarvitsee asumisensa järjestämisessä hyvinvointialueen lyhytaikaista, kiireellistä apua.

Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksissa.

Tässä hankinnassa yhdistetään aikaisemmin useammilla eri kilpailutuksilla hankittuja palveluja.

Hankinta on jaettu osa-alueisiin:

1 a Päihteetön hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen (yksinelävät ja pariskunnat)

1 b Päihde- ja/tai mielenterveysasiakkaiden hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen (yksinelävät ja pariskunnat)

1 c Ympärivuorokautisen tuen tilapäinen asuminen, asunnottomat päihde- ja/tai mielenterveysasiakkaat (yksinelävät ja pariskunnat)

2 a Tilapäinen asuminen, yksin elävät

2 b Tilapäinen asuminen, yksin elävät, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea

2 c Tilapäinen asuminen, pariskunnat ja perheet

2 d Tilapäinen asuminen, perheet, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea

2 e Tilapäinen asuminen, turvakodista muuttavien tilapäinen asuminen, johon annetaan tukea

3 a Paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihteetön ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen

3 b Paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihdeongelmaisten ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen

3 c Paperittomille lapsiperheille ja eräissä tilanteissa aikuisille välttämättömäksi katsottu tilapäinen asuminen asunnoissa

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 29 000 000 euroa kahden (2) vuoden perussopimuskauden ja enintään kahden (2) vuoden optiokauden ajalle.

Tuotantotapa-analyysi hankinnan valmistelussa

Hankinnan valmistelussa on hyödynnetty joulukuussa 2022 valmistuneen hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen tuotantotapa-analyysin tuloksia. Tuotantotapa-analyysin raporttia on esitelty sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 13.12.2022.

Tarjouskilpailu

Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Laadulliset kriteerit otetaan huomioon asettamalla hankinnan kohteena olevalle palvelulle tiukat vähimmäisvaatimukset.

Kukin osa-alue vertaillaan erikseen ja valinnat tehdään osa-alueittain.

Puitejärjestelyyn valitaan osa-alueittain riittävä määrä palveluntuottajia, jotta tarvittava kapasiteetti saadaan täytettyä.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan edustaja valitsee asiakkaalleen ensisijaisuusjärjestykseen ja asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen perustuen sopivan palveluntuottajan.

Mikäli ensisijaisella palveluntuottajalla asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden ei ole tarjota asiakkaalle soveltuvaa vaihtoehtoa määritellyn ajan puitteissa, valitaan järjestyksessä seuraava asiakkaalle soveltuva palveluntuottaja.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–7 (tarjouspyyntö, palvelukuvaukset, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, käsittelytoimien kuvaus). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityslistan liitteenä.

Sopimus

Kilpailutuksen perusteella tehtävä sopimus on voimassa kaksi (2) vuotta. Sopimuskauden arvioitu aloitusajankohta on 1.1.2024. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään kahden (2) vuoden optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa option käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Tilaaja voi irtisanoa sopimuksen noudattaen kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti. Irtisanomisoikeus on voimassa myös mahdollisen optiokauden aikana. Irtisanominen koskee myös mahdollista voimassa olevaa tilausta.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 14.2.2023 § 28 toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.

Sopimuksen allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.

Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla.

Close

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 06.06.2023 § 108

Close

This decision was published on 22.06.2023

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 119, 120, 121 (A), 122 (A) ja 126 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 121 (B), 122 (B), 124 ja 125 §:t.

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Ask for more info

Mikko Tamminen, psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 58655

mikko.tamminen@hel.fi

Sari Karisto, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 37579

sari.karisto@hel.fi

Henna Niiranen, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 62843

henna.niiranen@hel.fi

Maria Kirjavainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35993

maria.kirjavainen@hel.fi

Elina Takamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 5703609

elina.takamaki@hel.fi

Attachments

1. Confidential: HankL 60 §, 138 §
2. Confidential: HankL 60 §, 138 §
3. Confidential: HankL 60 §, 138 §
4. Confidential: HankL 60 §, 138 §
5. Confidential: HankL 60 §, 138 §
6. Confidential: HankL 60 §, 138 §
7. Confidential: HankL 60 §, 138 §

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.