Hankinta, hätämajoitus ja tilapäinen asuminen, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala
Hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinta
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti
A hyväksyä hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä
B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan
- tekemään hankintaa koskevat päätökset
- päättämään optiokauden käyttöönotosta
- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.
Käsittely
Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Rosa Saarinen ei osallistunut tämän asian käsittelyyn. Nuorisoneuvoston edustaja poistui kokouksesta koko loppu kokouksen ajaksi.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta ei katsonut tarpeelliseksi kuulla asiassa kutsuttuja asiantuntijoita, eivätkä nämä siitä syystä osallistuneet kokoukseen.
Asiassa tehtiin seuraava palautusehdotus:
Palautusehdotus 1:
Jäsen Laura Korpinen: Hankinta-asia tulisi palauttaa valmisteluun siltä osin kuin kyse on hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinnasta laittomasti maassa oleville (asiakirjoissa ns. "paperittomille").
Asiakirjoissa annetaan perustuslain 19 § 1 momentin sisällöstä virheellinen ja liian väljä kuva. Todellisuudessa oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon koskee sitä joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa. Velvollisuus järjestää hätämajoitusta ja tilapäistä asumista ei siten koske henkilöä, joka kykenee itse järjestämään asumisensa. Kyky rahoittaa matka Suomeen indikoi sitä, että henkilöllä on todellisuudessa rahallisia resursseja, jotka eivät luonnollisesti näy kotimaisista tulorekistereistä.
Siltä osin kuin henkilö ei kykene järjestämään asumistaan ja tarvitsee hätämajoitusta, ja on laittomasti maassa, ei järjestettävää palvelutasoa tule kaupungin asettamin lisämäärein korottaa. Majoituksen tulee olla minimitasoa, eli korkeintaan asuntola-/retkeilymajatasoinen, ja asumuksen tulisi voida sijaita muuallakin kuin Helsingissä, eikä majoituksen välttämättä tarvitse sijaita hyvien julkisten kulkuvälineiden varrella, eikä palveluntuottajille pidä asettaa velvoitteita tarjota majoitustiloja laittomasti maassa olevien lemmikeille.
Kannattaja: jäsen Mikko Paunio
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen seurauksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Palautusehdotus 1 (jäsen Laura Korpinen)
Jaa-äänet: 10
Pentti Arajärvi, Eva Biaudet, Maaret Castrén, Kati Juva, Minna Lindgren, Seija Muurinen, Matti Niiranen, Daniel Sazonov, Oula Silvennoinen, Sinikka Vepsä
Ei-äänet: 2
Laura Korpinen, Mikko Paunio
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Samuel Adouchief
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 2 (poissa 1).
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti asiasta esittelijän ehdotuksen mukaisesti.
Jäsenet Laura Korpinen ja Mikko Paunio jättivät jäsen Laura Korpisen palautusehdotuksen mukaiset eriävät mielipiteet.
Äänestys 1
Jaa: Esityksen mukaan
Ei: Hankinta-asia tulisi palauttaa valmisteluun siltä osin kuin kyse on hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen hankinnasta laittomasti maassa oleville (asiakirjoissa ns. "paperittomille"). Asiakirjoissa annetaan perustuslain 19 § 1 momentin sisällöstä virheellinen ja liian väljä kuva. Todellisuudessa oikeus välttämättömään toimeentuloon ja huolenpitoon koskee sitä joka ei kykene hankkimaan ihmisarvoisen elämän edellyttämää turvaa. Velvollisuus järjestää hätämajoitusta ja tilapäistä asumista ei siten koske henkilöä, joka kykenee itse järjestämään asumisensa. Kyky rahoittaa matka Suomeen indikoi sitä, että henkilöllä on todellisuudessa rahallisia resursseja, jotka eivät luonnollisesti näy kotimaisista tulorekistereistä. Siltä osin kuin henkilö ei kykene järjestämään asumistaan ja tarvitsee hätämajoitusta, ja on laittomasti maassa, ei järjestettävää palvelutasoa tule kaupungin asettamin lisämäärein korottaa. Majoituksen tulee olla minimitasoa, eli korkeintaan asuntola-/retkeilymajatasoinen, ja asumuksen tulisi voida sijaita muuallakin kuin Helsingissä, eikä majoituksen välttämättä tarvitse sijaita hyvien julkisten kulkuvälineiden varrella, eikä palveluntuottajille pidä asettaa velvoitteita tarjota majoitustiloja laittomasti maassa olevien lemmikeille.
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Arajärvi, Pentti | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Biaudet, Eva | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Castrén, Maaret | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Juva, Kati | Vihreä valtuustoryhmä |
Lindgren, Minna | Vihreä valtuustoryhmä |
Muurinen, Seija | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Niiranen, Matti | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Sazonov, Daniel | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Silvennoinen, Oula | Vihreä valtuustoryhmä |
Vepsä, Sinikka | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Korpinen, Laura | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Paunio, Mikko | Perussuomalaisten valtuustoryhmä |
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|
Jäsen | Valtuustoryhmä |
---|---|
Adouchief, Samuel | Ei valtuustoryhmää |
Äänestystulos valtuustoryhmittäin
Valtuustoryhmä | Jaa | Ei | Tyhjä | Poissa |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 4 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 3 | 0 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 1 | 0 | 0 | 0 |
Ei valtuustoryhmää | 0 | 0 | 0 | 1 |
Perussuomalaisten valtuustoryhmä | 0 | 2 | 0 | 0 |
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Palvelukeskuksen johtaja ********** aikuissosiaalityön päällikkö ********** aikuissosiaalityön päällikkö ********** ja hankinta-asiantuntija ********** ovat kutsuttuina asiantuntijoina.
Hankinnan kohde
Perustuslain 19 §:n 1 momentin takaama ihmisarvoisen elämän edellyttämä välttämätön huolenpito merkitsee, että sellaisessa tilanteessa, jossa henkilö on vailla vakinaista asuntoa ja hänen olosuhteensa muutoin edellyttävät kiireellisen asumisen tai majoituksen järjestämistä, voi hyvinvointialueelle syntyä velvoite järjestää kiireellisesti asumista tai asumisolosuhteita koskeva ratkaisu järjestämällä sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaisia asumispalveluja.
Sosiaalihuoltolain 21 §:n mukaan tilapäistä asumista järjestetään henkilölle, joka erityisestä syystä tarvitsee asumisensa järjestämisessä hyvinvointialueen lyhytaikaista, kiireellistä apua.
Palvelu on kuvattu tarkemmin palvelukuvauksissa.
Tässä hankinnassa yhdistetään aikaisemmin useammilla eri kilpailutuksilla hankittuja palveluja.
Hankinta on jaettu osa-alueisiin:
1 a Päihteetön hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen (yksinelävät ja pariskunnat)
1 b Päihde- ja/tai mielenterveysasiakkaiden hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen (yksinelävät ja pariskunnat)
1 c Ympärivuorokautisen tuen tilapäinen asuminen, asunnottomat päihde- ja/tai mielenterveysasiakkaat (yksinelävät ja pariskunnat)
2 a Tilapäinen asuminen, yksin elävät
2 b Tilapäinen asuminen, yksin elävät, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea
2 c Tilapäinen asuminen, pariskunnat ja perheet
2 d Tilapäinen asuminen, perheet, jotka tarvitsevat tiiviimpää tukea
2 e Tilapäinen asuminen, turvakodista muuttavien tilapäinen asuminen, johon annetaan tukea
3 a Paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihteetön ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen
3 b Paperittomien aikuisten ja pariskuntien päihdeongelmaisten ryhmämuotoisena hätämajoituksena järjestettävä tilapäinen asuminen
3 c Paperittomille lapsiperheille ja eräissä tilanteissa aikuisille välttämättömäksi katsottu tilapäinen asuminen asunnoissa
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 29 000 000 euroa kahden (2) vuoden perussopimuskauden ja enintään kahden (2) vuoden optiokauden ajalle.
Tuotantotapa-analyysi hankinnan valmistelussa
Hankinnan valmistelussa on hyödynnetty joulukuussa 2022 valmistuneen hätämajoituksen ja tilapäisen asumisen tuotantotapa-analyysin tuloksia. Tuotantotapa-analyysin raporttia on esitelty sosiaali- ja terveyslautakunnan kokouksessa 13.12.2022.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjousten vertailuperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo on 100 prosenttia. Laadulliset kriteerit otetaan huomioon asettamalla hankinnan kohteena olevalle palvelulle tiukat vähimmäisvaatimukset.
Kukin osa-alue vertaillaan erikseen ja valinnat tehdään osa-alueittain.
Puitejärjestelyyn valitaan osa-alueittain riittävä määrä palveluntuottajia, jotta tarvittava kapasiteetti saadaan täytettyä.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan edustaja valitsee asiakkaalleen ensisijaisuusjärjestykseen ja asiakkaan yksilölliseen tarpeeseen perustuen sopivan palveluntuottajan.
Mikäli ensisijaisella palveluntuottajalla asiakkaan yksilölliset tarpeet huomioiden ei ole tarjota asiakkaalle soveltuvaa vaihtoehtoa määritellyn ajan puitteissa, valitaan järjestyksessä seuraava asiakkaalle soveltuva palveluntuottaja.
Tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään hankittava palvelu sekä palvelulle asetetut vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.
Esitys tarjouspyyntöasiakirjoiksi on liitteinä 1–7 (tarjouspyyntö, palvelukuvaukset, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, käsittelytoimien kuvaus). Hankintalain (1397/2016) 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla, ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internet-osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun), joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityslistan liitteenä.
Sopimus
Kilpailutuksen perusteella tehtävä sopimus on voimassa kaksi (2) vuotta. Sopimuskauden arvioitu aloitusajankohta on 1.1.2024. Sopimusta on tilaajan niin päättäessä mahdollista jatkaa enintään kahden (2) vuoden optiokaudella. Tilaaja ilmoittaa option käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.
Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.
Tilaaja voi irtisanoa sopimuksen noudattaen kuuden (6) kuukauden irtisanomisaikaa. Irtisanominen on tehtävä kirjallisesti. Irtisanomisoikeus on voimassa myös mahdollisen optiokauden aikana. Irtisanominen koskee myös mahdollista voimassa olevaa tilausta.
Hankintavaltuuksista päättäminen
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on päättänyt 14.2.2023 § 28 toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että toimialajohtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 1 000 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 1 000 000 euroa.
Sopimuksen allekirjoittaja
Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä.
Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on toimialajohtajalla.
Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta 06.06.2023 § 108
Päätös tullut nähtäväksi 22.06.2023
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Pöytäkirjan 119, 120, 121 (A), 122 (A) ja 126 §:t.
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 121 (B), 122 (B), 124 ja 125 §:t.
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mikko Tamminen, psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 58655
Sari Karisto, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 37579
Henna Niiranen, aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 62843
Maria Kirjavainen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35993
Elina Takamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 040 5703609