Avustusta saaneiden toimijoiden tilinpidontarkastus, avustukset vuodelta 2021, kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala

HEL 2023-006918
More recent handlings
Case 4. / 18 §

Liikunnan avustusta saaneiden toimijoiden tilinpidontarkastus vuoteen 2021 pistokokeena

Sports Sub-committee of the Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan liikuntajaosto merkitsi tiedoksi KPMG Oy:n tilinpidontarkastajan raportit koskien vuonna 2021 avustusta saaneiden tilinpidontarkastusta.

Tilinpidontarkastajan raportit käydään läpi tarkastettujen seurojen kanssa. Sen lisäksi avustusten käytön seurantaa sekä liikuntaseurojen talouden ja hallinnon osaamista edistetään sekä sisäisesti liikuntapalveluiden toimesta että toimialayhteisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo avustusperiaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Lautakunnan jaostot päättävät jaoston käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta sekä hyväksyvät perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää avustusmäärärahojen jakamisesta. Lisäksi jaostot valvovat avustusten käyttöä. (luku 17, § 1–4.)

Avustustoiminta on yksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan merkittävimmistä tehtävistä, jota toteutetaan kolmessa (liikunta, kulttuuri ja nuoriso) palvelukokonaisuudessa. Vuosittaiset tilinpidontarkastukset ovat yksi osa toimialan avustusten käytön seurannan laadunvarmistamista ja yhtenäisten toimintatapojen kehittämistä. Tarkastukset toteutettiin yhdessä nyt neljättä kertaa kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan päätöksen (21.6.2022, § 107) mukaisesti. Yhteistä prosessia jatketaan myös vuonna 2024. Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta käsitteli avustusta saaneiden toimijoiden tilinpidon tarkastuksen koskien vuotta 2021 kokouksessaan 6.6.2023, § 76.

Liikuntajaoston, nuorisojaoston ja kulttuuri- ja kirjastojaoston avustuksia myönnettäessä noudatetaan Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita. Tämän lisäksi noudatetaan avustuslajikohtaisia arviointikriteerejä ja myöntämisperusteita. Liikuntajaosto päätti vuoden 2021 liikunnan avustuslajikohtaisista kriteereistä ja myöntämisperusteista kokouksessaan 27.10.2020, § 30.

Avustusten käytön valvonnan tarkoituksena on varmistaa, että avustusta käytetään avustuspäätöksen mukaisesti ja siihen käyttötarkoitukseen, johon se on myönnetty. Tässä tarkoituksessa valvotaan avustusta saaneen yhteisön toimintaa ja taloutta. Valvonta on mitoitettava siten, että avustuksen käytöstä avustuspäätöksen mukaisesti saadaan riittävä varmuus ottaen huomioon avustuksen suuruus ja luonne. Avustuksen myöntäjällä on oikeus tarkastaa avustuksen hakijan/saajan kirjanpito ja hallinto sekä tarvittaessa tehdä muutakin toimintaa koskevia tarkastuksia (Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeet, Khs 28.10.2019).

Tilinpidon tarkastusten keskeisenä tavoitteena on auttaa tarkastustoiminnan ja vuoropuhelun kautta yhteisöjä kehittämään omaa toimintaansa. Tarkastustoiminnan avulla kumppanuusyksiköissä pystytään kehittämään avustamiseen liittyvää neuvontaa ja opastusta. Kaikki tarkastuksen kohteena olevat yhteisöt saavat omaa toimintaansa koskevan tarkastusraportin.

Tarkastus vuoden 2021 taloudesta ja toiminnasta

Tilinpidontarkastuksen toteuttajana jatkoi KPMG Oy toimeksiantosopimuksella. Liikunnan osalta seurojen toimintaa tarkasteltiin suhteessa kaupunkiyhteisiin avustusohjeisiin ja periaatteisiin, liikuntajaoston päättämiin toiminta-avustusten myöntämisperusteisiin/arviointikriteereihin, yhdistys- ja kirjanpitolakeihin sekä hyvän hallinnon periaatteisiin.

Tarkastus kohdistui kuuteen avustusta saaneeseen liikuntaseuraan, jotka valikoituivat pistokoeluonteisesti avustusvalmistelijoiden harkintaan perustuen. Tarkastettaville seuroille toimitettiin tarkastajan toimesta lista materiaaleista, joita heidän tuli toimittaa tarkastuksen tekemistä varten. Lisäksi liikunnan avustusvalmistelijat toimittivat tarkastajille avustushakemuksiin ja niiden päätöksiin liittyvän materiaalin.

Tarkastetut liikuntaseurat olivat:

Liikuntaseura Helsinkiläiset aktiiviharrastajat Vuonna 2021 myönnetty
  Yht. (aikuiset/juniorit) toiminta-avustus 
Helsingfors Segelsällskap r.f. (purjehdus, purjelautailu) 204 (105/99) 5 234
Kiipeilyurheilijat ry (kiipeily) 584 (417/167) 19 553
Käpylän Urheilijat ry (lasten ja nuorten shakki, biljardi, sirkus, palloilulajit) 267 (17/250) 3 760
Suomen Ven. Kiel. teemaosasto - Maunulan Spinni ry (pöytätennis, voimistelu, nykytanssi, jooga, shakki) 295 (27/248) 13 313
Skydive Finland ry (laskuvarjohyppy) 113 (111/2) 1 830
Unifight club Helsinki ry (unifight paini) 73 (9/64) 2 479

Tarkastuksen havaintoja

Keskeisenä havaintona voidaan todeta, että toiminnantarkastuksen kohteena olleiden liikuntaseurojen avustusten osalta ei ole tehdyn asiantuntija-arvion mukaan perustetta takaisinperinnälle.

Tarkastuskierroksella havaittiin, että edellisvuosien tapaan koronatilanne vaikutti liikuntaseurojen toimintamahdollisuuksiin ja talouteen.

Helsingfors Segelsällskap r.f.:n, Kiipeilyurheilijat ry:n, Skydive Finland ry:n, ja Maunlan Spinni ry:n ja Unifight ry:n osalta tarkastaja ei havainnut seikkoja, joiden perusteella avustuksen myöntäjän olisi katsottava tarpeelliseksi ryhtyä takaisinperintään tai muihin hallinnollisiin toimenpiteisiin avustuksen saajaan nähden. Käpylän Urheilijat ry:n osalta tarkastaja kiinnitti huomiota käyttöomaisuudeksi luettavan telttakatoksen hankintaan. Käyttöomaisuuden hankintaa ei rahoiteta avustuksella, elleivät tarkoituksenmukaisuussyyt edellytä kaupungin osuuden suorittamista avustuksena. Lisäselvityksissä ilmeni, että Käpylän Urheilijat käyttää seuran telttakatosta järjestämissään liikuntatapahtumissa ja hankinta katsottiin seuran toiminnan kannalta tarkoituksenmukaiseksi. Käpylän Urheilijat ry:n toiminta katsottiin tukikelpoiseksi, eikä avustuksen myöntäjällä ollut tarpeellista ryhtyä takaisinperintään.

Liikuntaseurojen osalta tarkastaja kiinnitti huomiota mm. vuosikokousten pitämiseen sääntöjen määräämänä ajankohtana, maksuaineiston tallentamiseen (esim. matkakulut), lähipiiritapahtumien seuraamiseen ja dokumentointiin sekä avustuksen käytön seurannan kehittämiseen kirjanpidossa. Avustusten yleisohjeiden mukaan avustettavan toiminnan tulee kohdistua pääosin helsinkiläisiin. Etenkin pienissä lajeissa seuran harrastajat tulevat yli kuntarajojen, tämä on tarkoituksenmukaista seuratoiminnan kannalta. Liikunnan toiminta-avustukset määräytyvät kuitenkin helsinkiläisten aktiiviharrastajien toiminnan perusteella.

Kumppanuus- ja kehittämisyksikön avustusvalmistelijat tapaavat kunkin tarkastetun seuran syksyn aikana, jolloin seurakohtaiset tarkemmat huomiot käydään läpi ja seuralla on mahdollisuus saada tarkempaa neuvontaa esim. avustusten käyttöön ja tilinpidon seurantaan liittyen.

Tarkastuksen kohteet antoivat tarkastusprosessin aikana lähtökohtaisesti myönteistä palautetta tarkastuksesta. He kokivat tarkastuksen hyödyllisenä prosessina toimintansa jatkokehittämisen kannalta.

Toimialan yhteistä tilinpidontarkastusmallia on vuosien mittaan kehitetty. Työkaluna on esimerkiksi avustusvalmistelijoille mahdollistettu konsultointi ja opastus haastavammissa avustusvalmistelutapauksissa. Tästä on tehty erillinen sopimus kht-tilintarkastajan kanssa. Konsultointi- ja opastusmahdollisuutta jatketaan.

Tilinpidon tarkastusten tavoitteena on edistää helsinkiläisten kulttuurin ja vapaa-ajan toimintaa järjestävien yhteisöjen toimintaedellytyksiä, osaamista ja tasa-arvoa. Näin omalta osaltaan tuetaan kansalaisyhteiskuntaa, rakennetaan luottamusta ja lisätään helsinkiläisten mahdollisuuksia kokea elämyksiä, harrastaa ja osallistua.

Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta 06.06.2023 § 76

Close

This decision was published on 04.09.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

liikuntapalvelupäällikkö
Tuuli Salospohja

Ask for more info

Ritva Oljakka, suunnittelija, puhelin: 09 310 87439

ritva.oljakka@hel.fi

Taina Korell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38038

taina.korell@hel.fi

Attachments

1. Liikunta_raportti_Helsingfors Segelsällskap ry
The attachment will not be published on the internet.
2. Liikunta_raportti_Kiipeilyurheilijat ry
The attachment will not be published on the internet.
3. Liikunta_raportti_Skydive Finland ry
The attachment will not be published on the internet.
4. Liikunta_raportti_Suomen Venäjänkielisten teemaosasto - Maunulan Spinni ry
The attachment will not be published on the internet.
5. Liikunta_raportti_Unifight club Helsinki ry
The attachment will not be published on the internet.
6. Liikunta_raportti_Voimistelu- ja urheiluseura Käpylän Urheilijat ry
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.