Hankinta, katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalvelut 2024–2026, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2023-010715
More recent handlings
Case 8. / 18 §

Hankinta, katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalvelut puitejärjestely, 1.3.2024 - 28.2.2026 (optio 1.3.2026 - 29.2.2028)

Buildings and Public Areas Sub-committee

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti maankäyttöjohtajan allekirjoittamaan kaupunkiympäristön toimialan osalta katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluja koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti sekä tekemään sopimuksiin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet

1. WSP Finland Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. Sitowise Oy

4. FINNMAP Infra Oy

5. Sweco Finland Oy

6. AFRY Finland Oy

7. FCG Finnish Consulting Group Oy

Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot

1. WSP Finland Oy

2. Sitowise Oy

3. Ramboll Finland Oy

4. Sweco Finland Oy

5. FINNMAP Infra Oy

6. A-Insinöörit Civil Oy

Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut

1. FINNMAP Infra Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. WSP Finland Oy

4. Sweco Finland Oy

5. Sitowise Oy

6. A-Insinöörit Civil Oy

Osa-alue 4: Yhteinen kunnallistekninen työmaa (YKT) -toiminnan kehittäminen

1. WSP Finland Oy

Osa-alue 5: Katutöiden haittojen hallinta

1. WSP Finland Oy

2. Sitowise Oy

3. Ramboll Finland Oy

4. Sweco Finland Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hylätä hankinnan osa-alueen 1 osalta Destia Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hylätä hankinnan osa-alueen 2 osalta AFRY Finland Oy:n, Destia Oy:n ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hylätä hankinnan osa-alueen 4 osalta FINNMAP Infra Oy:n, Sitowise Oy:n ja Sweco Finland Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.

Puitejärjestelyn arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana mahdollinen optiokausi mukaan lukien on 96 140 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 120 183 000 euroa. Ennakoitu arvo ja enimmäisarvo jakaantuvat osa-alueiden kesken seuraavasti:

Osa-alue 1: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 74 600 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 93 250 000 euroa.

Osa-alue 2: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 13 800 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 17 252 000 euroa.

Osa-alue 3: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 6 200 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 7 751 000 euroa.

Osa-alue 4: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 570 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 715 000 euroa.

Osa-alue 5: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 970 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 215 000 euroa.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan osuus hankinnan ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 84 000 000 euroa ja enimmäisarvo 105 000 000 euroa.

Muiden hankintarenkaan tilaajien osuus ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 11 190 000 euroa ja enimmäisarvo 13 994 000 euroa.

Yhteinen kunnallistekninen työmaa- yhteistoimintasopimuksen sopimuksen osapuolten tilauksien osuus ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 950 000 euroa ja enimmäisarvo 1 189 000 euroa.

Kaikissa edellä mainituissa, arvioiduissa arvoissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava kahden (2) vuoden optiokausi.

Puitesopimus tulee voimaan, kun puitesopimus on kaikkien osapuolten osalta allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.3.2024. Puitesopimus päättyy 28.2.2026. Tilaajilla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättävät tilaajat yhdessä.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun kaikki osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen puitesopimuksen.

Hankintarenkaan osapuolet tekevät hankinnasta omat saman sisältöiset hankintapäätöksensä omien päätöksentekomenettelyjensä mukaisesti. Puitesopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen kaikkien tilaajien päätökset ja niiden valitusosoitukset tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Päätilaajan hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Lisäksi jaosto päätti, että tuleviin hankintailmoituksiin sisällytetään pisteytysperiaatteiksi kiertotalouden ja viherryttämisen osaaminen (sis. ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja luonnon monimuotoisuuden lisääminen, sekä vähähiilisyys). Lisäksi tulevissa puitesopimuksissa harkitaan eriyttämistä niin, että katujen ja muiden yleisten alueiden, kuten urbaanit aukiot ja viheralueet, suunnittelu järjestään erillisinä hankintoina.

Käsittely

Esteelliset: Martin Aalto (hallintolain 28 §:n 1 momentin 4 kohta)

Asian aikana kuultavana oli projektinjohtaja Eva-Lisa Karlsson. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Riina Bhatia: Lisätään päätösehdotukseen: "Tuleviin hankintailmoituksiin sisällytetään pisteytysperiaatteiksi kiertotalouden ja viherryttämisen osaaminen (sis. ilmastonmuutokseen sopeutuminen ja luonnon monimuotoisuuden lisääminen, sekä vähähiilisyys). Lisäksi tulevissa puitesopimuksissa harkitaan eriyttämistä niin, että katujen ja muiden yleisten alueiden, kuten urbaanit aukiot ja viheralueet, suunnittelu järjestään erillisinä hankintoina."

Kannattaja: Nina-Ilona Törmikoski

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti yksimielisesti hyväksyä Riina Bhatian vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää hyväksyä kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeuttaa maankäyttöjohtajan allekirjoittamaan kaupunkiympäristön toimialan osalta katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluja koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti sekä tekemään sopimuksiin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:

Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet

1. WSP Finland Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. Sitowise Oy

4. FINNMAP Infra Oy

5. Sweco Finland Oy

6. AFRY Finland Oy

7. FCG Finnish Consulting Group Oy

Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot

1. WSP Finland Oy

2. Sitowise Oy

3. Ramboll Finland Oy

4. Sweco Finland Oy

5. FINNMAP Infra Oy

6. A-Insinöörit Civil Oy

Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut

1. FINNMAP Infra Oy

2. Ramboll Finland Oy

3. WSP Finland Oy

4. Sweco Finland Oy

5. Sitowise Oy

6. A-Insinöörit Civil Oy

Osa-alue 4: Yhteinen kunnallistekninen työmaa (YKT) -toiminnan kehittäminen

1. WSP Finland Oy

Osa-alue 5: Katutöiden haittojen hallinta

1. WSP Finland Oy

2. Sitowise Oy

3. Ramboll Finland Oy

4. Sweco Finland Oy

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää hylätä hankinnan osa-alueen 1 osalta Destia Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää hylätä hankinnan osa-alueen 2 osalta AFRY Finland Oy:n, Destia Oy:n ja FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päättää hylätä hankinnan osa-alueen 4 osalta FINNMAP Infra Oy:n, Sitowise Oy:n ja Sweco Finland Oy:n tarjoukset tarjouspyynnön vastaisina.

Puitejärjestelyn arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana mahdollinen optiokausi mukaan lukien on 96 140 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 120 183 000 euroa. Ennakoitu arvo ja enimmäisarvo jakaantuvat osa-alueiden kesken seuraavasti:

Osa-alue 1: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 74 600 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 93 250 000 euroa.

Osa-alue 2: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 13 800 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 17 252 000 euroa.

Osa-alue 3: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 6 200 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 7 751 000 euroa.

Osa-alue 4: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 570 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 715 000 euroa.

Osa-alue 5: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 970 000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 1 215 000 euroa.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan osuus hankinnan ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 84 000 000 euroa ja enimmäisarvo 105 000 000 euroa.

Muiden hankintarenkaan tilaajien osuus ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 11 190 000 euroa ja enimmäisarvo 13 994 000 euroa.

Yhteinen kunnallistekninen työmaa- yhteistoimintasopimuksen sopimuksen osapuolten tilauksien osuus ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 950 000 euroa ja enimmäisarvo 1 189 000 euroa.

Kaikissa edellä mainituissa, arvioiduissa arvoissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava kahden (2) vuoden optiokausi.

Puitesopimus tulee voimaan, kun puitesopimus on kaikkien osapuolten osalta allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.3.2024. Puitesopimus päättyy 28.2.2026. Tilaajilla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättävät tilaajat yhdessä.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun kaikki osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen puitesopimuksen.

Hankintarenkaan osapuolet tekevät hankinnasta omat saman sisältöiset hankintapäätöksensä omien päätöksentekomenettelyjensä mukaisesti. Puitesopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen kaikkien tilaajien päätökset ja niiden valitusosoitukset tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Päätilaajan hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Close

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Puitejärjestelyllä hankitaan toimeksiantokohtaisesti myöhemmin yksilöitäviä ja sopimuksen liitteenä olevan palvelukuvauksen mukaisia katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluja.

Hankinta on jaettu viiteen (5) eri osa-alueeseen seuraavasti:

Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet

Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot

Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut

Osa-alue 4: Yhteinen kunnallistekninen työmaa (YKT) -toiminnan kehittäminen

Osa-alue 5: Katutöiden haittojen hallinta

Hankinnassa jokaiselle osa-alueelle valitaan seitsemän (7) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän. Toisin sanoen, mikäli hyväksyttäviä tarjouksia saadaan enemmän, valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat seitsemän tarjousta.

Hankinta toteutetaan hankintarenkaana, jossa tilaajina ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL), Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä, Helen Oy sekä Helen Sähköverkko Oy. Helsingin kaupunki toimii hankinnassa päätilaajan roolissa.

Tarjouskilpailulla valitaan saatujen tarjousten perusteella yritykset, joiden kanssa tilaajat tekevät yhteiset puitesopimukset 28.2.2026 saakka. Puitesopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä kahden (2) vuoden optiokaudella. Tilaajat päättävät optiokauden käyttöönotosta yhdessä.

Kilpailutus perustuu hankintarenkaan 3.11.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-010715 sekä alkuperäisen tarjouspyynnön korjausilmoituksiin 20.11.2023 ja 4.12.2023. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU- kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Hankinnassa on käytetty työllistämisehtoa Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ostojen osalta. Työllistämisehto tulee sovellettavaksi, kun kaupunkiympäristön toimialan tekemien toimittajakohtaisten ostojen määrä kaikki osa-alueet yhteenlaskettuna sopimuskaudella (ml. optiokausi) ylittää sopimuksessa määritellyt arvot.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 5.1.2024 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti 9 tarjoajaa:

1. AFRY Finland Oy (osa-alueet 1 ja 2)

2. A-Insinöörit Civil Oy (osa-alueet 1, 2 ja 3)

3. Destia Oy (osa-alueet 1 ja 2)

4. FCG Finnish Consulting Group Oy (osa-alueet 1 ja 2)

5. FINNMAP Infra Oy (osa-alueet 1, 2, 3 ja 4)

6. Ramboll Finland Oy (osa-alueet 1, 2, 3 ja 5)

7. Sitowise Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4 ja 5)

8. Sweco Finland Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4 ja 5)

9. WSP Finland Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4 ja 5)

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää tarjouspyynnön liitteenä olevassa ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin palvelulle asetetut pakolliset vähimmäisvaatimukset osa-alueittain. Tarkastusvaiheessa todettiin seuraavien tarjousten osalta, että ne eivät ole tarjouspyynnön mukaisia.

Hankinnan osa-alue 1

Destia Oy ei ole esittänyt vaadittuja referenssejä taitorakennesuunnittelun vastuuhenkilön tehtävään tarjotusta henkilöstä. Destia Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen ja se tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Hankinnan osa-alue 2

AFRY Finland Oy:n esittämät taitorakennesuunnittelun vastuuhenkilön referenssit eivät ole tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia.

Destia Oy ei ole antanut vaadittuja referenssejä taitorakennesuunnittelun vastuuhenkilön tehtävään tarjotusta henkilöstä.

FCG Finnish Consulting Group Oy:n esittämät projektipäällikkö 2:n sekä taitorakennesuunnittelun vastuuhenkilön referenssit eivät ole tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisia.

AFRY Finland Oy:n, Destia Oy:n sekä FCG Finnish Consulting Group Oy:n tarjoukset eivät ole tarjouspyynnön mukaisia ja ne tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Hankinnan osa-alue 4

FINNMAP Infra Oy:n esittämän projektipäällikön osalta tarjouspyynnössä asetetut pakolliset vähimmäisvaatimukset eivät täyty.

Sitowise Oy:n esittämän projektipäällikön osalta tarjouspyynnössä asetetut pakolliset vähimmäisvaatimukset eivät täyty.

Sweco Finland Oy:n esittämän projektipäällikön osalta tarjouspyynnössä asetetut pakolliset vähimmäisvaatimukset eivät täyty.

FINNMAP Infra Oy:n, Sitowise Oy:n ja Sweco Finland Oy:n tarjoukset eivät ole tarjouspyynnön mukaisia ja ne tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hintalaatusuhde seuraavasti:

Hinta, painoarvo 30 %

Laatu, painoarvo 70 %

Jokainen osa-alue vertaillaan omana kokonaisuutena.

Osa-alueen vertailuhintana käytetään osa-alueelle tarjottua SKOL 01 hintaa. Tarjoajan vertailuhinta muutetaan hintapisteiksi kaavalla: pienin annettu vertailuhinta / tarjottu vertailuhinta * 30. Hintapisteet lasketaan kolmen (3) desimaalin tarkkuudella.

Tarjoajan tarjouksessaan antamaa SKOL 01 veloitushintaa käytetään koko puitesopimuskauden ajan. Tilaaja laskee muiden henkilöryhmien toimeksiantokohtaisesti käytettävät veloitushinnat (alv 0%) seuraavasti:

- annettu aikaveloitushinta ryhmä 01 * 0,85 = ryhmän 02 veloitushinta

- laskettu aikaveloitushinta ryhmä 02 * 0,85 = ryhmän 03 veloitushinta

- laskettu aikaveloitushinta ryhmä 03 * 0,85 = ryhmän 04 veloitushinta

- laskettu aikaveloitushinta ryhmä 04 * 0,85 = ryhmän 05 veloitushinta

Tilaaja noudattaa tässä puitejärjestelyssä SKOL henkilöryhmittelyä koskevaa suositusta siten, että luokkien 01, 02, 03 ja 04 osalta tilaaja edellyttää ylemmän korkeakoulututkinnon lisäksi valmistumisen jälkeistä kokemusta alan töistä seuraavasti:

SKOL 01: 15 vuotta

SKOL 02: 11 vuotta

SKOL 03: 7 vuotta

SKOL 04: 3 vuotta

Tilaaja on muuttanut tarjoajan tarjouksessaan esittämien henkilöiden SKOL-henkilöryhmittelyä, mikäli se on poikennut tästä tilaajan ilmoittamasta ryhmittelystä.

Ilmoitettujen henkilöiden osaamisen taso sekä kokemuksen määrä muodostavat tarjottavan laadun. Laatuarvioinnissa arvioidaan osa-alueelle tarjottujen henkilöiden osaamisesta ja kokemuksesta muodostuvaa kokonaislaatua. Tarjoajan pisteytettävistä vaatimuksista saaman keskiarvopisteiden summa muutetaan laatupisteiksi kaavalla: tarjottu laatu / korkein tarjottu laatu * 70. Laatupisteet lasketaan kolmen (3) desimaalin tarkkuudella.

Tarjouspyynnön osa-aluekohtaisen liitteen "Osaamisalueet ja hinnat" - välilehdellä "Henkilöpisteet" tarjoajat ovat tarjousta laatiessaan nähneet taulukosta kuhunkin tehtävään esittämiensä henkilöiden saamat pisteet, niistä lasketut tehtävätasoiset keskiarvot sekä kaikkien pisteytettävien tehtävien keskiarvopisteiden summan. Yhteenlasketut keskiarvopisteet kuvaavat laadun arvioinnissa yrityksen tarjoamaa laatua. Tarjouspyynnön mukaisesti tilaajalla on oikeus muuttaa tarjoajan esittämää pistevalintaa.

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen osa-aluekohtaisista liitteistä "Osaamisvaatimukset ja hinnat" (OA1, OA2, OA3, OA4, OA5).

Kunkin tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen osa-aluekohtaisesti. Tarjoajakohtaisen yhteispistemäärän perusteella tarjoajat asetetaan etusijajärjestykseen suurimmasta pistemäärästä pienempään jokaisella osa-alueella erikseen.

Kunkin tarjoajan saamat hintapisteet ja laatupisteet sekä tarjoajan sijoittuminen osa-alueittain käyvät ilmi päätöksen osa-aluekohtaisista liitteistä Vertailutaulukko (OA1, OA2, OA3, OA4, OA5). Lisäksi tarjoajakohtaisissa arviointilomakkeissa on esitetty perustelut tilaajan tekemiin pistemuutoksiin.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala sekä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy voivat käyttää sopimusta yksin tai yhdessä muiden mukana olevien tilaajien kanssa. Muut hankintarenkaan osapuolet käyttävät puitesopimusta yhteishankkeissa Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tai muiden mukana olevien tilaajien kanssa.

Mikäli joku hankintarenkaan osapuolista toimii hankkeessa Yhteinen kunnallistekninen työmaa -sopimuksen mukaisessa päätilaajan roolissa, toimeksiantojen tilaajina voivat olla myös seuraavat puitesopimuksen ulkopuoliset yhteisöt: Elisa Oyj, DNA Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Telia Oyj ja Cinia Oy.

Kullekin sopimuskonsultille kohdennetaan toimeksiantoja osa-aluekohtaisten prosenttilukujen mukaisessa suhteessa. Prosenttiosuudet lasketaan osa-alueittain kaikkien tilaajien tilausten euromääräisestä kokonaisarvosta seuraavasti:

Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet

1. WSP Finland Oy 60-40 %

2. Ramboll Finland Oy 40-20 %

3. Sitowise Oy 20-10 %

4. FINNMAP Infra Oy 10-0 %

5. Sweco Finland Oy 7-0 %

6. AFRY Finland Oy 5-0 %

7. FCG Finnish Consulting Group Oy 3-0 %

Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot

1. WSP Finland Oy 60-40 %

2. Sitowise Oy 40-20 %

3. Ramboll Finland Oy 20-10 %

4. Sweco Finland Oy 10-0 %

5. FINNMAP Infra Oy 7-0 %

6. A-Insinöörit Civil Oy 5-0 %

Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut

1. FINNMAP Infra Oy 60-40 %

2. Ramboll Finland Oy 40-20 %

3. WSP Finland Oy 20-10 %

4. Sweco Finland Oy 10-0 %

5. Sitowise Oy 7-0 %

6. A-Insinöörit Civil Oy 5-0 %

Osa-alue 4: Yhteinen kunnallistekninen työmaa (YKT) -toiminnan kehittäminen

1. WSP Finland Oy 100 %

Osa-alue 5: Katutöiden haittojen hallinta

1. WSP Finland Oy 60-40 %

2. Sitowise Oy 40-20 %

3. Ramboll Finland Oy 20-10 %

4. Sweco Finland Oy 10-0 %

Prosenttijakauman mukaisesta järjestyksestä voidaan poiketa sopimuksessa määritellyissä tilanteissa.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 19.12.2023 § 700 mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on hankintavaltuudet yli 3 milj. euron suu- ruisiin hankintoihin. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Close

This decision was published on 13.02.2024

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

tekninen johtaja
Kari Pudas

Ask for more info

Eva-Lisa Karlsson, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 64387

eva-lisa.karlsson@hel.fi

Attachments

1. OA1 Osaamisvaatimukset ja hinnat
The attachment will not be published on the internet.
2. OA2 Osaamisvaatimukset ja hinnat
The attachment will not be published on the internet.
3. OA3 Osaamisvaatimukset ja hinnat
The attachment will not be published on the internet.
4. OA4 Osaamisvaatimukset ja hinnat
The attachment will not be published on the internet.
5. OA5 Osaamisvaatimukset ja hinnat
The attachment will not be published on the internet.
6. Vertailutaulukko OA1
The attachment will not be published on the internet.
7. Vertailutaulukko OA2
The attachment will not be published on the internet.
8. Vertailutaulukko OA3
The attachment will not be published on the internet.
9. Vertailutaulukko OA4
The attachment will not be published on the internet.
10. Vertailutaulukko OA5
The attachment will not be published on the internet.
11. Arviointilomake A-Insinöörit Civil Oy OA1
The attachment will not be published on the internet.
12. Arviointilomake A-Insinöörit Civil Oy OA2
The attachment will not be published on the internet.
13. Arviointilomake A-Insinöörit Civil Oy OA3
The attachment will not be published on the internet.
14. Arviointilomake FCG Finnish Consulting Group Oy
The attachment will not be published on the internet.
15. Arviointilomake FINNMAP Infra Oy OA1
The attachment will not be published on the internet.
16. Arviointilomake FINNMAP Infra Oy OA2
The attachment will not be published on the internet.
17. Arviointilomake FINNMAP Infra Oy OA3
The attachment will not be published on the internet.
18. Arviointilomake Ramboll Finland Oy OA1
The attachment will not be published on the internet.
19. Arviointilomake Ramboll Finland Oy OA2
The attachment will not be published on the internet.
20. Arviointilomake Ramboll Finland Oy OA3
The attachment will not be published on the internet.
21. Arviointilomake Ramboll Finland Oy OA5
The attachment will not be published on the internet.
22. Arviointilomake Sitowise Oy OA1
The attachment will not be published on the internet.
23. Arviointilomake Sitowise Oy OA2
The attachment will not be published on the internet.
24. Arviointilomake Sitowise Oy OA3
The attachment will not be published on the internet.
25. Arviointilomake Sitowise Oy OA5
The attachment will not be published on the internet.
26. Arviointilomake Sweco Finland Oy OA1
The attachment will not be published on the internet.
27. Arviointilomake Sweco Finland Oy OA2
The attachment will not be published on the internet.
28. Arviointilomake Sweco Finland Oy OA3
The attachment will not be published on the internet.
29. Arviointilomake Sweco Finland Oy OA5
The attachment will not be published on the internet.
30. Arviointilomake WSP Finland Oy OA1
The attachment will not be published on the internet.
31. Arviointilomake WSP Finland Oy OA2
The attachment will not be published on the internet.
32. Arviointilomake WSP Finland Oy OA3
The attachment will not be published on the internet.
33. Arviointilomake WSP Finland Oy OA4
The attachment will not be published on the internet.
34. Arviointilomake WSP Finland Oy OA5
The attachment will not be published on the internet.
35. Arviointilomake AFRY Finland Oy OA1
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.