Hankinta, katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalvelut 2024–2026, kaupunkiympäristön toimiala
Katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluja koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 1.3.2024 – 28.2.2026
Päätös
Johtokunta hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja oikeutti toimitusjohtajan allekirjoittamaan liikenneliikelaitoksen (HKL) osalta katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluja koskevat puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa osa-aluekohtaisesti sekä tekemään sopimuksiin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:
Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet
AFRY Finland Oy
FCG Finnish Consulting Group Oy
FINNMAP Infra Oy
Ramboll Finland Oy
Sitowise Oy
Sweco Finland Oy
WSP Finland Oy
Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut
A-Insinöörit Civil Oy
FINNMAP Infra Oy
Ramboll Finland Oy
Sitowise Oy
Sweco Finland Oy
WSP Finland Oy
Johtokunta hylkäsi hankinnan osa-alueen 1 osalta Destia Oy:n tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.
Puitejärjestelyn kaikkien viiden osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana mahdollinen optiokausi mukaan lukien on 96.140.000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 120.183.000 euroa. Ennakoitu arvo ja enimmäisarvo jakaantuvat osa-alueiden 1 ja 3 osalta seuraavasti:
Osa-alue 1: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 74.600.000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 93.250.000 euroa.
Osa-alue 3: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 6.200.000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 7.751.000 euroa.
Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen osuus hankinnan ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 550.000 euroa ja enimmäisarvo 688.000 euroa. Tämä jakautuu osa-alueiden 1 ja 3 välillä seuraavasti:
Osa-alue 1: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 500.000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 625.000 euroa.
Osa-alue 3: Osa-alueen arvonlisäveroton ennakoitu arvioitu arvo koko sopimuskauden aikana optiokaudet mukaan lukien on 50.000 euroa ja arvonlisäveroton enimmäisarvo 63.000 euroa.
Muiden hankintarenkaan tilaajien osuus ennakoidusta arvioidusta arvosta on arvonlisäverottomana 94.640.000 euroa ja enimmäisarvo 118.306.000 euroa.
Lisäksi Yhteinen kunnallistekninen työmaa- yhteistoimintasopimuksen mukaisten tilauksien arvioitu arvo on arvonlisäverottomana 950.000 euroa ja enimmäisarvo 1.189.000 euroa.
Kaikissa edellä mainituissa, arvioiduissa arvoissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava kahden (2) vuoden optiokausi.
Puitesopimus tulee voimaan, kun puitesopimus on kaikkien osapuolten osalta allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.3.2024. Puitesopimus päättyy 28.2.2026. Tilaajilla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättävät tilaajat yhdessä.
Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun kaikki osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen puitesopimuksen.
Hankintarenkaan osapuolet tekevät hankinnasta omat saman sisältöiset hankintapäätöksensä omien päätöksentekomenettelyjensä mukaisesti. Puitesopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen kaikkien tilaajien päätökset ja niiden valitusosoitukset tiedoksi.
Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.
Hankintapäätös on ehdollinen siihen asti, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet päätilaajan hankintayksikölle tarjouspyynnössä vaaditut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajia jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.
Johtokunta tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta välittömästi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hankinnan kohde ja hankintamenettely
Puitejärjestelyllä hankitaan toimeksiantokohtaisesti myöhemmin yksilöitäviä ja sopimuksen liitteenä olevan palvelukuvauksen mukaisia katujen ja yleisten alueiden suunnittelu- ja asiantuntijapalveluja.
Hankinta on jaettu viiteen (5) eri osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet
Osa-alue 2: Tavanomaiset suunnittelutoimeksiannot
Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut
Osa-alue 4: Yhteinen kunnallistekninen työmaa (YKT) -toiminnan kehittäminen
Osa-alue 5: Katutöiden haittojen hallinta
Hankinnassa jokaiselle osa-alueelle valitaan seitsemän (7) konsulttia, ellei kelpoisuusehdot täyttäviä tarjoajia ja hyväksyttäviä tarjouksia ole vähemmän. Toisin sanoen, mikäli hyväksyttäviä tarjouksia saadaan enemmän, valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat seitsemän tarjousta.
Hankinta toteutetaan hankintarenkaana, jossa tilaajina ovat Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala, Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos (HKL), Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy, HSY Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä, Helen Oy sekä Helen Sähköverkko Oy. Helsingin kaupunki toimii hankinnassa päätilaajan roolissa.
HKL osallistuu hankintarenkaaseen osa-alueiden 1 ja 3 osalta.
Tarjouskilpailulla valitaan saatujen tarjousten perusteella yritykset, joiden kanssa tilaajat tekevät yhteiset puitesopimukset 28.2.2026 saakka. Puitesopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä kahden (2) vuoden optiokaudella. Tilaajat päättävät optiokauden käyttöönotosta yhdessä.
Kilpailutus perustuu hankintarenkaan 3.11.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2023-010715 sekä alkuperäisen tarjouspyynnön korjausilmoituksiin 20.11.2023 ja 4.12.2023. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU- kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinnasta on julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Link leads to external service). Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu -toimittajaportaalin ko. tarjouspyyntöä koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.
Hankinnassa on käytetty työllistämisehtoa Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan ostojen osalta. Työllistämisehto tulee sovellettavaksi, kun kaupunkiympäristön toimialan tekemien toimittajakohtaisten ostojen määrä kaikki osa-alueet yhteenlaskettuna sopimuskaudella (ml. optiokausi) ylittää sopimuksessa määritellyt arvot.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 5.1.2024 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti 9 tarjoajaa:
1. AFRY Finland Oy (osa-alueet 1 ja 2)
2. A-Insinöörit Civil Oy (osa-alueet 1, 2 ja 3)
3. Destia Oy (osa-alueet 1 ja 2)
4. FCG Finnish Consulting Group Oy (osa-alueet 1 ja 2)
5. FINNMAP Infra Oy (osa-alueet 1, 2, 3 ja 4)
6. Ramboll Finland Oy (osa-alueet 1, 2, 3 ja 5)
7. Sitowise Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4 ja 5)
8. Sweco Finland Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4 ja 5)
9. WSP Finland Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4 ja 5)
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää tarjouspyynnön liitteenä olevassa ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Kaikki tarjoajat täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä esitettiin palvelulle asetetut pakolliset vähimmäisvaatimukset osa-alueittain. Tarkastusvaiheessa todettiin seuraavien tarjousten osalta, että ne eivät ole tarjouspyynnön mukaisia.
Hankinnan osa-alue 1
Destia Oy ei ole esittänyt vaadittuja referenssejä taitorakennesuunnittelun vastuuhenkilön tehtävään tarjotusta henkilöstä. Destia Oy:n tarjous ei ole tarjouspyynnön mukainen ja se tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.
Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hintalaatusuhde seuraavasti:
Hinta, painoarvo 30 %
Laatu, painoarvo 70 %
Jokainen osa-alue vertaillaan omana kokonaisuutena.
Osa-alueen vertailuhintana käytetään osa-alueelle tarjottua SKOL 01 hintaa. Tarjoajan vertailuhinta muutetaan hintapisteiksi kaavalla: pienin annettu vertailuhinta / tarjottu vertailuhinta * 30. Hintapisteet lasketaan kolmen (3) desimaalin tarkkuudella.
Tarjoajan tarjouksessaan antamaa SKOL 01 veloitushintaa käytetään koko puitesopimuskauden ajan. Tilaaja laskee muiden henkilöryhmien toimeksiantokohtaisesti käytettävät veloitushinnat (alv 0%) seuraavasti:
- annettu aikaveloitushinta ryhmä 01 * 0,85 = ryhmän 02 veloitushinta
- laskettu aikaveloitushinta ryhmä 02 * 0,85 = ryhmän 03 veloitushinta
- laskettu aikaveloitushinta ryhmä 03 * 0,85 = ryhmän 04 veloitushinta
- laskettu aikaveloitushinta ryhmä 04 * 0,85 = ryhmän 05 veloitushinta
Tilaaja noudattaa tässä puitejärjestelyssä SKOL henkilöryhmittelyä koskevaa suositusta siten, että luokkien 01, 02, 03 ja 04 osalta tilaaja edellyttää ylemmän korkeakoulututkinnon lisäksi valmistumisen jälkeistä kokemusta alan töistä seuraavasti:
SKOL 01: 15 vuotta
SKOL 02: 11 vuotta
SKOL 03: 7 vuotta
SKOL 04: 3 vuotta
Ilmoitettujen henkilöiden osaamisen taso sekä kokemuksen määrä muodostavat tarjottavan laadun. Laatuarvioinnissa arvioidaan osa-alueelle tarjottujen henkilöiden osaamisesta ja kokemuksesta muodostuvaa kokonaislaatua. Tarjoajan pisteytettävistä vaatimuksista saaman keskiarvopisteiden summa muutetaan laatupisteiksi kaavalla: tarjottu laatu / korkein tarjottu laatu * 70. Laatupisteet lasketaan kolmen (3) desimaalin tarkkuudella.
Tarjouspyynnön osa-aluekohtaisen liitteen "Osaamisalueet ja hinnat" - välilehdellä "Henkilöpisteet" tarjoajat ovat tarjousta laatiessaan nähneet taulukosta kuhunkin tehtävään esittämiensä henkilöiden saamat pisteet, niistä lasketut tehtävätasoiset keskiarvot sekä kaikkien pisteytettävien tehtävien keskiarvopisteiden summan. Yhteenlasketut keskiarvopisteet kuvaavat laadun arvioinnissa yrityksen tarjoamaa laatua. Tarjouspyynnön mukaisesti tilaajalla on oikeus muuttaa tarjoajan esittämää pistevalintaa.
Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen osa-aluekohtaisista liitteistä "Osaamisvaatimukset ja hinnat" (OA1 ja OA3).
Kunkin tarjoajan saamat hinta- ja laatupisteet lasketaan yhteen osa-aluekohtaisesti. Tarjoajakohtaisen yhteispistemäärän perusteella tarjoajat asetetaan etusijajärjestykseen suurimmasta pistemäärästä pienempään jokaisella osa-alueella erikseen.
Tarjouspyynnön mukaan, jos kaksi tai useampi tarjoaja saa osa-alueen vertailussa saman yhteenlasketun pistemäärän, tarjousten etusijalle asetetaan se tarjoaja, jonka saadut laatupisteet ovat korkeammat. Jos kaksi tai useampi tarjoaja saa osa-alueen vertailussa saman yhteenlasketun pistemäärän ja laatupisteet ovat samat tarjousten etusijalle asetetaan se tarjoaja, jonka vertailuhinta on alempi. Jos kaksi tai useampi tarjoaja saa osa-alueen vertailussa saman yhteenlasketun pistemäärän ja laadun vertailupisteet ja vertailuhinta on sama, arvotaan näiden tarjoajien välinen järjestys.
Kunkin tarjoajan saamat hintapisteet ja laatupisteet sekä tarjoajan sijoittuminen osa-alueittain käyvät ilmi päätöksen osa-aluekohtaisista liitteistä Vertailutaulukko (OA1 ja OA3).
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala sekä Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy voivat käyttää sopimusta yksin tai yhdessä muiden mukana olevien tilaajien kanssa. Muut hankintarenkaan osapuolet käyttävät puitesopimusta yhteishankkeissa Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan tai muiden mukana olevien tilaajien kanssa.
Mikäli joku hankintarenkaan osapuolista toimii hankkeessa Yhteinen kunnallistekninen työmaa -sopimuksen mukaisessa päätilaajan roolissa, toimeksiantojen tilaajina voivat olla myös seuraavat puitesopimuksen ulkopuoliset yhteisöt: Elisa Oyj, DNA Oyj, Auris Kaasunjakelu Oy, Telia Oyj ja Cinia Oy.
Kullekin sopimuskonsultille kohdennetaan toimeksiantoja osa-aluekohtaisten prosenttilukujen mukaisessa suhteessa. Prosenttiosuudet lasketaan osa-alueittain kaikkien tilaajien tilausten euromääräisestä kokonaisarvosta seuraavasti:
Osa-alue 1: Monialaiset suunnittelukokonaisuudet
1. WSP Finland Oy 60-40 %
2. Ramboll Finland Oy 40-20 %
3. Sitowise Oy 20-10 %
4. FINNMAP Infra Oy 10-0 %
5. Sweco Finland Oy 7-0 %
6. AFRY Finland Oy 5-0 %
7. FCG Finnish Consulting Group Oy 3-0 %
Osa-alue 3: Infran tietotekniset asiantuntijapalvelut
1. FINNMAP Infra Oy 60-40 %
2. Ramboll Finland Oy 40-20 %
3. WSP Finland Oy 20-10 %
4. Sweco Finland Oy 10-0 %
5. Sitowise Oy 7-0 %
6. A-Insinöörit Civil Oy 5-0 %
Prosenttijakauman mukaisesta järjestyksestä voidaan poiketa sopimuksessa määritellyissä tilanteissa.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää, hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
HKL:n johtokunta on 19.11.2020, 175 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.
Hankinnan arvon ollessa suurempi kuin 500.000 euroa, päättää hankinnasta johtokunta.
This decision was published on 16.02.2024
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Presenter information
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277