Tutkimuslupa, Maanvuokraussopimusten uusimisen sosioekonomiset vaikutukset

HEL 2023-010800
More recent handlings
§ 34

Päätös tutkimusluvan myöntämisestä Aalto-yliopiston tutkimusprojektia varten

Yksikön päällikkö

Päätös

Tontit -yksikön päällikkö päätti myöntää tutkimusluvan Aalto-yliopiston tutkimusprojektia varten “Maanvuokraussopimusten uusimisen sosioekonomiset vaikutukset” tutkimuslupaan soveltuvilla ehdoilla. Tutkimuslupa koskee Helsingin kaupungin MVJ maanvuokrausjärjestelmästä ja Facta kuntarekisteristä luovuttua aineistoa ja sen käyttöä. Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2025 saakka.

Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
- Asiantuntijahaastatteluissa kerättyjä tietoja saa käyttää vain päätöksessä mainittua tarkoitusta varten.
- Tutkija ja tutkijaryhmä sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan
lainsäädännön tutkijoille asettamia vaatimuksia.
- Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan
hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
- Tutkimusaineisto hävitetään tai arkistoidaan arkistolain edellyttämällä tavalla opinnäytetyön hyväksymisen ja julkaisemisen ja tutkimushankkeen valmistumisen jälkeen.
- Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia Kaupunkiympäristön toimialalle
- Tutkija tai tutkijaryhmä saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään
tutkimuksen tuloksia.
- Tutkimuksen valmistuttua tutkimusraportti tai sen sähköinen osoite,
josta raportti on luettavissa, toimitetaan Helsingin Kaupunkiympäristön toimialan käyttöön lähettämällä se sähköpostiosoitteeseen:
kymp.arkisto@hel.fi

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki omistaa pitkäjänteisen maanhankinnan tuloksena suuren osan hallinta-alueensa maa-alasta. Laajan maanomistuksen johdosta tontinvuokraus on keskeinen ja tärkeä osa Helsingin maapolitiikkaa, jota Helsingin kaupunki noudattaa maata vuokratessaan ja vuokrasopimuksia uusittaessa. Vuokrasopimuksia uusittaessa maanvuokriin on tehty huomattavia, jopa yli 15-kertaisia korotuksia, kun tontin vuokrat on korotettu vastaamaan paremmin niiden markkina-arvoa. Aiemmissa selvityksissä on todettu (ks. Falkenbach ja Harjunen, 20231), että vuokrankorotukset kapitalisoituvat asuntojen hintoihin, mutta viiveellä. Tässä esitetyssä tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat vuokrankorotusten sosioekonomiset vaikutukset.
Tutkimus pyrkii vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Onko omistus- ja vuokratontilla asunnon omistavissa ryhmissä merkittäviä sosioekonomisia eroavaisuuksia, kun huomioidaan niiden sijainti erilaisilla alueilla, eli kohdistuvatko tonttivuokrien korotukset tiettyihin sosioekonomisiin ryhmiin?
2. Johtavatko tonttivuokrien korotukset kohdassa 1 mainittujen erojen syntymiseen tai lisääntymiseen?
3. Missä määrin vuokrankorotukset laukaisevat asukkaiden muuttoja ja jos muuttoja syntyy, painottuvatko ne tiettyihin sosioekonomisiin ryhmiin?
4. Aiheuttavatko vuokrankorotukset muutoksia asukkaiden muuttojen suuntautumiseen? Suuntautumisen tarkastelu sisältää sekä muutot erityyppisten alueiden välillä (kalliimmat tai halvemmat alueet) että mahdolliset muutokset asumisväljyydessä. Ensimmäiset kaksi tutkimuskysymystä antavat vastauksen siihen kohdistuvatko tonttivuokrien korotukset erilaisiin sosioekonomisiin ryhmiin ja/tai johtavatko ne erilaiseen sosioekonomiseen rakenteeseen hallintamuotojen välillä.
Kysymykset 3 ja 4 paljastavat onko tonttivuokrien korotuksilla mahdollisia segregatiivisia vaikutuksia.

This decision was published on 01.09.2023

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Jani Kuokkanen, maankäyttöinsinööri, puhelin: 09 310 71427

jani.kuokkanen@hel.fi

Decisionmaker

Timo Laiho
yksikön päällikkö

Attachments

1. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
2. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k
3. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 21 k

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.