Tutkimuslupa, Maanvuokraussopimusten uusimisen sosioekonomiset vaikutukset
Päätös tutkimusluvan myöntämisestä Aalto-yliopiston tutkimusprojektia varten
Päätös
Tontit -yksikön päällikkö päätti myöntää tutkimusluvan Aalto-yliopiston tutkimusprojektia varten “Maanvuokraussopimusten uusimisen sosioekonomiset vaikutukset” tutkimuslupaan soveltuvilla ehdoilla. Tutkimuslupa koskee Helsingin kaupungin MVJ maanvuokrausjärjestelmästä ja Facta kuntarekisteristä luovuttua aineistoa ja sen käyttöä. Tutkimuslupa on voimassa 31.12.2025 saakka.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
- Asiantuntijahaastatteluissa kerättyjä tietoja saa käyttää vain päätöksessä mainittua tarkoitusta varten.
- Tutkija ja tutkijaryhmä sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen, tietosuojalain 1050/2018 sekä muun voimassa olevan
lainsäädännön tutkijoille asettamia vaatimuksia.
- Tutkimusaineistoa käsitellään ja säilytetään tutkimuksen teon ajan
hyvää tieteellistä käytäntöä noudattaen.
- Tutkimusaineisto hävitetään tai arkistoidaan arkistolain edellyttämällä tavalla opinnäytetyön hyväksymisen ja julkaisemisen ja tutkimushankkeen valmistumisen jälkeen.
- Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia Kaupunkiympäristön toimialalle
- Tutkija tai tutkijaryhmä saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään
tutkimuksen tuloksia.
- Tutkimuksen valmistuttua tutkimusraportti tai sen sähköinen osoite,
josta raportti on luettavissa, toimitetaan Helsingin Kaupunkiympäristön toimialan käyttöön lähettämällä se sähköpostiosoitteeseen:
kymp.arkisto@hel.fi
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupunki omistaa pitkäjänteisen maanhankinnan tuloksena suuren osan hallinta-alueensa maa-alasta. Laajan maanomistuksen johdosta tontinvuokraus on keskeinen ja tärkeä osa Helsingin maapolitiikkaa, jota Helsingin kaupunki noudattaa maata vuokratessaan ja vuokrasopimuksia uusittaessa. Vuokrasopimuksia uusittaessa maanvuokriin on tehty huomattavia, jopa yli 15-kertaisia korotuksia, kun tontin vuokrat on korotettu vastaamaan paremmin niiden markkina-arvoa. Aiemmissa selvityksissä on todettu (ks. Falkenbach ja Harjunen, 20231), että vuokrankorotukset kapitalisoituvat asuntojen hintoihin, mutta viiveellä. Tässä esitetyssä tutkimuksessa tarkastelun kohteena ovat vuokrankorotusten sosioekonomiset vaikutukset.
Tutkimus pyrkii vastaamaan seuraaviin tutkimuskysymyksiin:
1. Onko omistus- ja vuokratontilla asunnon omistavissa ryhmissä merkittäviä sosioekonomisia eroavaisuuksia, kun huomioidaan niiden sijainti erilaisilla alueilla, eli kohdistuvatko tonttivuokrien korotukset tiettyihin sosioekonomisiin ryhmiin?
2. Johtavatko tonttivuokrien korotukset kohdassa 1 mainittujen erojen syntymiseen tai lisääntymiseen?
3. Missä määrin vuokrankorotukset laukaisevat asukkaiden muuttoja ja jos muuttoja syntyy, painottuvatko ne tiettyihin sosioekonomisiin ryhmiin?
4. Aiheuttavatko vuokrankorotukset muutoksia asukkaiden muuttojen suuntautumiseen? Suuntautumisen tarkastelu sisältää sekä muutot erityyppisten alueiden välillä (kalliimmat tai halvemmat alueet) että mahdolliset muutokset asumisväljyydessä. Ensimmäiset kaksi tutkimuskysymystä antavat vastauksen siihen kohdistuvatko tonttivuokrien korotukset erilaisiin sosioekonomisiin ryhmiin ja/tai johtavatko ne erilaiseen sosioekonomiseen rakenteeseen hallintamuotojen välillä.
Kysymykset 3 ja 4 paljastavat onko tonttivuokrien korotuksilla mahdollisia segregatiivisia vaikutuksia.
Päätös tullut nähtäväksi 01.09.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jani Kuokkanen, maankäyttöinsinööri, puhelin: 09 310 71427