Hankinta, ratakuorma-auton nro 4 peruskorjauksen lisä- ja muutostyöt, Liikenneliikelaitos,
Ratakuorma-auton nro 4 peruskorjauksen lisä- ja muutostyöt
Päätös
Toimitusjohtaja tilasi ratakuorma-auto nro 4 peruskorjauksen lisä- ja muutostyöt Plasser Robel Services GmbH:lta lisä-/muutostyötarjousten 2 ja 3 mukaisesti yhteensä 38.860,00 euron arvonlisäverottomaan hintaan.
Päätöksen perustelut
Metroradan ja siihen liittyvän alueen kunnossapitoon liikenneliikelaitos (HKL) omistaa 8 kappaletta metroraiteilla liikkuvia rata-autoja erilaisiin kunnossapitotehtäviin. Ratakuorma-auto nro 4 on ollut aktiivisessa käytössä hankinnasta saakka ja ilman peruskorjausta olisi ollut todennäköistä, että HKL:n olisi täytynyt varautua joko vielä kalliimpiin korjauksiin ja kunnostukseen tai täysin uuden vastaavan ratatyökoneen hankintaan.
HKL:n johtokunta hyväksyi 11.10.2023, 53 §, ratakuorma-auto nro 4 peruskorjauksen hankesuunnitelman enimmäishinnan korottamisen siten, että hankkeen korotettu arvonlisäveroton enimmäishinta sisältäen suunnittelun, toteutuksen sekä hankkeen aikaiset lisä- ja muutostyöt on yhteensä 1.550.000,00 euroa syyskuun 2023 kustannustasossa.
Ratakuorma-auto nro 4 peruskorjaus on tilattu ratakuorma-auton alkuperäiseltä valmistajalta Plasser Robel Services GmbH:lta (aiemmin Robel Bahnbaumaschinen GmbH), koska alkuperäisvalmistaja on ainoa joka pystyy peruskorjauksen toteuttamaan tarkoituksenmukaisessa laajuudessa. Alkuperäisen tilauksen mukaan peruskorjauksen hinta optioineen olisi enintään 1.290.000,00 euroa.
Suorahankinnan perusteena oli vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016) annetun lain 43 §:n 2 momentin 2 kohta:
”teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.”
Perusparannuksen toteutuksen lisä- ja muutostöiden tarve on osoittautunut alkuperäistä arviota laajemmaksi. Lisätöiden tarvetta ei ole pystytty ennakoimaan, joten hankinnasta päätettäessä niitä ei ollut vielä tiedossa.
Nyt päätettävänä ovat seuraavat peruskorjauksen lisä- ja muutostyöt Plasser Robel Services GmbH:lta saatujen tarjousten mukaisesti:
2 | Kaikkien jarrulevyjen, kuormalavan laitojen, hydrauliikkamoottorin ja jäähdyttimen uusiminen sekä ohjaamon ruostevaurioiden korjaus | 15.060,00 eur |
3 | Ratakuorma-auton Deutz-moottorin täyskorjauksessa ilmenneet moottorin osien uusimistarpeet | 23.800,00 eur |
Kaikki hinnat alv 0 %.
Päätettävänä olevien peruskorjauksen lisä- ja muutostöiden yhteenlaskettu arvo on siten 38.860,00 euroa (alv 0 %).
Sovellettavat säännökset
Erityisalojen hankintalain 124 § 2 momentin kohdan 5 mukaan hankintasopimukseen voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos kyse on sellaisesta vähäarvoisesta sopimusmuutoksesta, joka alittaa 13 §:ssä säädetyt kynnysarvot eikä vaikuta sopimuksen yleiseen luonteeseen.
Erityisalojen hankintalain 124 § 4 momentin mukaan 2 momentin 5 kohdassa tarkoitetun muutoksen arvo tulee olla pienempi kuin 10 prosenttia alkuperäisen palvelu- tai tavarahankintasopimuksen tai palveluja koskevan käyttöoikeussopimuksen arvosta ja 15 prosenttia alkuperäisen rakennusurakkasopimuksen tai käyttöoikeusurakan arvosta. Jos 2 momentin 5 kohdan tarkoittamia muutoksia tehdään peräkkäin useampia, arvo arvioidaan peräkkäisten muutosten kumulatiivisen nettoarvon perusteella.
Ratakuorma-auto nro 4 peruskorjauksen lisä- ja muutostöiden kokonaismäärä on tämän päätöksen jälkeen n. 9,6 % alkuperäisestä hinnasta. Lisä- ja muutostöiden kokonaissumma pysyvät nämä muutokset hankintasopimukseen siten erityisalojen hankintalain 124 § mukaisina vähäarvoisina sopimusmuutoksina.
Toimivalta
Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.
Johtokunta valtuutti 11.10.2023, 53 §, toimitusjohtajan päättämään ratakuorma-auto nro 4 peruskorjaukseen liittyvien hankintojen edellyttämistä lisä- ja muutostyötilauksista hankkeen enimmäishinnan sisällä.
Peruskorjaukseen liittyvät tilaukset
Peruskorjaukseen liittyviä tilauksia on ennen tätä päätöstä tehty seuraavasti:
Tilaus | Hinta |
Alkuperäinen peruskorjauksen tilaus | 1.290.000,00 eur |
Lisä- ja muutostyötilaus 1 | 85.460,00 eur |
Tämän päätöksen jälkeen peruskorjauksen toteuttamista koskevien päätöksien yhteenlaskettu summa on siten 1.414.320,00 euroa.
Kaikki hinnat alv 0 %.
This decision was published on 20.10.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277