Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 5.1.2024, Tuomarinkylä

HEL 2024-002739
More recent handlings
§ 17

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, esinevahinko Torpparinmäentiellä 5.1.2024

Yksikönjohtaja

Päätös

Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja päätti korjata hylkäämänsä päätöksen vahinkoasiassa 3.4.2024 § 16, ja hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen korvaamalla vahingosta 125 euroa maksukuittia vastaan hakijan ilmoittamalle pankkitilille alla mainituin perusteluin.

Päätöksen perustelut

Kuvaus vahingosta ja vaatimus

Hakija on esittänyt kaupungille 21.2.2024 vahingonkorvausvaatimuksen, jonka mukaan hakijan jalkakäytävän varressa oleva postilaatikko vaurioitui Torpparinmäentiellä aurauslumen painosta. Hakija huomasi vahingon 5.1.2024 ja arvelee vahingon syntyneen tuolloin tai vuodenvaihteessa. Postilaatikon jalka vaurioitui ja repeytyi liitoksistaan lumenaurauksen seurauksena. Hakija epäilee vahinkoa aura-auton aiheuttamaksi.

Hakija on vaatinut hakemuksessaan korvausta teräksisen postilaatikon jalan vaurioista 125 euroa toimitettua maksukuittia vastaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Staran työnjohdolta saadun selvityksen ja GPS-tietojen mukaan Torpparinmäentiellä on tehty polanteenpoistoa 5.1.2024 kello 11:48, mutta kuljettaja ei ole huomannut aiheuttaneensa kyseistä vahinkoa. Staran työnjohto on kuullut kuljettajaa vahinkoasiassa. Stara on tehnyt kunnossapitotöitä myös vuodenvaihteessa, joten on mahdollista, että kyseinen vahinko on päässyt syntymään Staran tuottamuksesta.

Hakijaa pyydettiin toimittamaan vahinkoasiaan liittyen lisäselvityksiä sähköpostitse 6.3.2024 ja vastauksen määräajaksi oli annettu 27.3.2024. Hakija toimitti pyydetyt lisäselvitykset määräaikaan mennessä vastaamalla sähköpostiin 9.3.2024. Tuntemattomasta syystä hakijan toimittamat tiedot eivät kuitenkaan tulleet perille, joten yksikönjohtaja päätti hylätä vahingonkorvausvaatimuksen päätöksellä 3.4.2024 § 16, koska Staralla ei ollut käytettävissä tarpeellisia tietoja asian selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi.

Hylkäyspäätöksen saatuaan hakija toimitti selvitykset uudelleen, ja näin ollen hakijalta on saatu riittävät selvitykset siitä, että hänen postilaatikkonsa täyttää Postin ohjeen ja suosituksen postilaatikon sijoittamisesta kohteessa sekä jalustan kestävyydestä.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen ja sen syntymiseksi on täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Hallintolain 8 luvun 50 §:n 1 momentin 4 kohdan mukaan viranomainen voi korjata asiavirheen ja ratkaista asian uudelleen, jos asiaan on tullut sellaista uutta selvitystä, joka voi olennaisesti vaikuttaa päätökseen. Hallintolain 52 §:n mukaan viranomainen voi käsitellä korjaamisasian omasta aloitteestaan tai asianosaisen vaatimuksesta.

Edellä esitetyin perustein Stara toteaa, että Stara on saanut hakijalta uutta selvitystä määräaikaan mennessä ja näin ollen kyseinen vahinkoasia on arvioitu uudelleen korvausvastuun osalta.

This decision was published on 12.04.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Maarit Viinanen, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 29129

maarit.viinanen@hel.fi

Decisionmaker

Ville Alatyppö
yksikönjohtaja

Attachments

1. Kuvat vahingosta Hel 2024-002739
2. Postin ohje postilaatikoille
3. Sähköpostiviestit 9.3.2024, Hel 2024-002739

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.