Vahingonkorvaus, kiinteistövahinko, 5.1.2024, Tuomarinkylä

HEL 2024-002739
More recent handlings
§ 16

Yksikönjohtajan päätös vahingonkorvausasiassa, esinevahinko Torpparinmäentiellä 5.1.2024

Yksikönjohtaja

Päätös

Staran kaupunkitekniikan ylläpidon yksikönjohtaja päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen alla mainituin perusteluin.

Päätöksen perustelut

Kuvaus vahingosta ja vaatimus

Hakija on esittänyt kaupungille 19.2.2024 vahingonkorvausvaatimuksen, jonka mukaan hakijan jalkakäytävän varressa oleva postilaatikko oli vaurioitunut Torpparinmäentiellä. Vahingon tarkka ajankohta ei ole tiedossa, mutta hakija teki siitä ilmoituksen palautekanavaan 5.1.2024, kun hän havaitsi postilaatikkonsa vaurioituneen. Postilaatikon jalka vaurioitui ja repeytyi liitoksistaan lumenaurauksen seurauksena ja hakija epäilee vahinkoa aura-auton aiheuttamaksi.

Hakija on yksilöinyt korvausvaateensa ja vaatii hakemuksessaan korvausta teräksisen postilaatikon jalan vaurioista 125 euroa toimitettua maksukuittia vastaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Staran työnjohdolta saadun selvityksen ja GPS-tietojen mukaan Torpparinmäentiellä on tehty polanteenpoistoa 5.1.2024 kello 11:48, mutta kuljettaja ei ole huomannut aiheuttaneensa kyseistä vahinkoa. Staran työnjohto on kuullut kuljettajaa vahinkoasiassa.

Hakijan toimittamasta kuvasta (liite 1) ei ole nähtävillä, miten vahingoittunut laatikko on sijainnut katualueella ja onko sen etäisyys riittävä jalkakäytävästä. GoogleMaps-sovelluksesta on saatavilla kuvakaappaus (liite 2) vuodelta 2022, jossa kyseinen postilaatikko näyttää sijaitsevan nurmialueella, hyvin lähellä jalkakäytävää. Ei ole varmuutta siitä, täyttääkö kyseinen postilaatikko Postin ohjeistuksen (liite 2) laatikon sijoittamisesta ja täyttääkö laatikon jalka riittävät kestävyysvaatimukset huomioiden talvikunnossapidon vaatimukset.

Postilla on olemassa ohje, miten yksittäinen postilaatikko tai postilaatikkoryhmät tulee sijoittaa taajamassa tai haja-asutusalueella (liite 2): ”Taajaman katualueella ja yleisen tien alueella postilaatikko tai laatikkoryhmä sijoitetaan noin 50 cm:n etäisyydelle jalkakäytävän tai ajoradan piennaralueen reunasta”. Lisäksi Posti ohjeistaa, mitä on huomioitava yksittäisen postilaatikon ja laatikkoryhmän pystytyksessä: ”Postilaatikkoteline voi olla esimerkiksi metallia tai puuta. Laatikoiden kiinnittämisessä pitää ottaa huomioon myös kestävyysvaatimukset, kuten talvella auraussuihkun paine”.

Postilaatikoita ei tule sijoittaa siten, että niistä aiheutuu haittaa tai estettä kunnossapidolle. Postilaatikon omistajan on huolehdittava myös siitä, että postilaatikon jalan tai telineen kestävyys on riittävä talvikunnossapito huomioiden.

Staran työkoneiden kuljettajien ja työntekijöiden velvollisuus on ilmoittaa työssä sattuvista vahingoista viipymättä työnjohdolle ja vahingonkärsijälle. Vahingosta ei aiheudu sanktiota työntekijöille.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Hakijalle on esitetty 6.3.2024 lisäselvityspyyntö vireillä olevan vahingonkorvausvaatimuksen osalta. Tuolloin hakijaa on pyydetty toimittamaan lisätiedot siitä, miten kyseinen postilaatikko on sijoitettu vahinkokohteeseen ja täyttääkö jalustan kiinnitys esim. lujuusvaatimukset. Lisäselvityspyynnön mukaan oli laitettu Postin ohje ja linkki postilaatikoiden pystytyksestä. Vastauksen määräajaksi oli annettu 27.3.2024. Hakija ei ole toimittanut pyydettyjä lisäselvityksiä päätöspäivämäärään mennessä.

Edellä esitetyin perustein Stara toteaa, että Staralla ei ole ollut käytettävissä tarpeellisia tietoja asian selvittämiseksi ja ratkaisemiseksi, koska hakija ei ole toimittanut pyydettyjä lisäselvityksiä määräaikaan mennessä. Näin ollen hakijan vahingonkorvausvaatimus hylätään asian arviointiin tarvittavien riittävien selvitysten puuttuessa.

Hakijalla on mahdollisuus esittää vahingonkorvausvaatimus uudelleen, mikäli hän toimittaa pyydetyt selvitykset. Tällöin hakijaa pyydetään huomioimaan velan vanhentumisesta annetun lain säännökset.

This decision was published on 08.04.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Maarit Viinanen, projektisuunnittelija, puhelin: 09 310 29129

maarit.viinanen@hel.fi

Ville Alatyppö, yksikönjohtaja, puhelin: 09 310 39943

ville.alatyppo@hel.fi

Decisionmaker

Ville Alatyppö
yksikönjohtaja

Attachments

1. Vahingonkorvausvaatimus 19.2.2024, liite, kuva
2. Postin ohje ja Google maps kuva

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.