Yhtymäkokoukset 2024, Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä HSY

HEL 2024-006323
More recent handlings
Case 6. / 48 §

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän kevätyhtymäkokous

City Group Sub-committee

Päätös

Kaupunginhallituksen konsernijaosto kehotti kaupunginkanslian talous- ja suunnitteluosaston konserniohjausyksikön päällikköä tai hänen määräämää edustamaan kaupunkia Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) kevätyhtymäkokouksessa 31.5.2024.

Samalla konsernijaosto kehotti yhtymäkokousedustajaa hyväksymään hallituksen ja tarkastuslautakunnan ehdotukset yhtymäkokoukselle seuraavasti:

  1. merkitä tiedoksi tarkastuslautakunnan vuoden 2023 arviointikertomus ja kehottaa hallitusta antamaan arviointikertomuksen johdosta selvitys yhtymäkokoukselle, 
  2. merkitä tiedoksi tilintarkastuskertomus tilivuodelta 2023,
  3. vahvistaa vuoden 2023 tilinpäätös ja myöntää tilivelvollisille vastuuvapaus tilikaudelta 1.1.–31.12.2023,
  4. kannattaa hallituksen esitystä tilikauden tuloksen käsittelystä,
  5. esittämään, että yhtymäkokous päättää a) myöntää Anna Korkmanille eron hallituksen jäsenen tehtävästä kuntalain 70 §:n perusteella ja b) valita hallituksen jäljellä olevaksi toimikaudeksi Emma Ringbom jäseneksi,
  6. merkitä tiedoksi sidonnaisuusilmoitukset.

Konsernijaosto tarkasti pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

HSY:n yhtymäkokous pidetään 31.5.2024 klo 10.30. Yhtymäkokouksessa käsitellään tarkastuslautakunnan arviointikertomus, tilinpäätös ja sen hyväksyminen, vastuuvapaudesta päättäminen, eron myöntäminen hallituksen jäsenyydestä ja uuden hallituksen jäsenen valinta sekä sidonnaisuusilmoitukset.

Tilikauden toiminta

Talousvettä pumpattiin verkostoon 93,7 milj. m³. Pumpatun veden määrä laski kolmatta vuotta peräkkäin. Tuotettu vesi oli hyvälaatuista. Se täytti talousvesiasetuksen mukaiset laatuvaatimukset ja -tavoitteet sekä HSY:n omat laatutavoitteet. Vettä tuotettiin kahdella pintavesilaitoksella ja yhdellä pohjavesilaitoksella.

Veden laskutettu määrä oli 73,7 milj. m³. Laskeva trendi on jatkunut useamman vuoden. Tähän on vaikuttanut pandemiavuodet sekä energian säästötoimenpiteet. Myös vesikalusteiden uusiminen kiinteistöjen saneerauksien yhteydessä, pitkällä aikavälillä pienentää kulutusta. Asukasmäärän kasvu pääkaupunkiseudulla on ollut odotettua suurempaa (ennakkotieto 1,9 %). Laskutuksen osuutta pumppauksesta ei tule tarkastella vuositasolla arviolaskutuksen vuoksi.

Vuonna 2023 käsiteltiin jätevettä kokonaisuudessaan 144,5 milj. m³, joka oli noin 11 % enemmän kuin edellisenä vuonna. HSY:n jätevedenpuhdistamot saavuttivat ympäristölupamääräysten mukaisen toimintatason kaikilta osin lukuun ottamatta Viikinmäen jätevedenpuhdistamon toisen vuosineljänneksen BHK-tulosta. HSY:n omat, ympäristölupamääräyksiä tiukemmat tonnipohjaiset tavoitteet saavutettiin sekä fosforin että typen osalta. Jätevedenpuhdistuksen kuormitus mereen vuonna 2023 fosforin osalta oli 26,1 tonnia (tavoite 26 tonnia) ja typen osalta 707 tonnia (tavoite 850 tonnia). Blominmäen jätevedenpuhdistamon käyttöönotto näkyy erityisesti typen puhdistustehossa: toteutunut typen kokonaispäästö on noin kolmanneksen viime vuosien tyypillistä tasoa pienempi.

Vuoden 2023 aikana kiinteistöjen jätehuollossa tehtiin yhteensä noin 8,9 miljoonaa jäteastiatyhjennystä. Tyhjennysten kokonaismäärä oli noin 8 900 kpl (+0,1 %) suurempi kuin talousarviossa. Tyhjennyssuoritteiden kokonaismäärä kasvoi 6 846 kpl verrattuna vuoteen 2022 (+0,07 %). Kaikkien hyötyjakeiden osalta tyhjennysmääriin tuli hienoista kasvua vuoteen 2022 verrattuna ja kasvu jakaantui tasaisesti kaikkien jätelajien kesken. Sekajäteastioiden tyhjennyskertojen määrä laski noin 116 000 kpl (-2,5 %) vuoteen 2022 verrattuna. Talousarviossa sekajätteen tyhjennysmäärän arvioitiin tippuvan vuonna 2023 2,3 % verran.

Kerätyn jätteen määrä kiinteistöiltä vuonna 2023 oli 373 369 tonnia, joka on noin 10 000 tonnia vähemmän kuin vuonna 2022. Talousarvioon verrattuna kokonaisjätemäärä oli noin 13 000 tonnia pienempi. Sekajätteen määrä väheni vuoteen 2022 verrattuna noin 8 200 tonnia (-4,8 %), biojätteen määrä väheni noin 500 tonnia (-1,2 %) muovipakkausten määrä väheni noin 190 tonnia (-2,5 %), kartonkipakkausten määrä laski noin 1 000 tonnia (-6,3 %), lasipakkausten määrä kasvoi 95 tonnia (+2,2 %) ja pienmetallin määrä väheni 10 tn (-0,5 %) vuoteen 2022 verrattuna. Lietteen määrä kasvoi 690 tonnia (+0,5 %).

Vuonna 2023 Ämmässuon ekoteollisuuskeskuksessa vastaanotettiin noin 213 000 tonnia jätettä, joka on 4 % vähemmän kuin vuonna 2022. Kokonaisjätemäärä oli noin 7 % pienempi kuin talousarviossa.

Biojätettä vastaanotettiin yhteensä 46 023 tonnia vuonna 2023. Biojätteen määrä laski edellisvuoteen verrattuna noin 5 %. Määrän vähenemiseen vaikutti muun kuin kunnan vastuulle kuuluvan biojätteen ohjautuminen muualle käsiteltäväksi. Biojätteestä tuotettu biokaasumäärä (3,907 miljoonaa kuutiota) oli noin 5,8 % pienempi kuin vuonna 2022. Sähkön tuotanto oli biokaasuvoimalassa vain 3 407 MWh (58 % pienempi kuin 2022), koska CHP2-voimala oli tulipalon vuoksi yli puoli vuotta pois käytöstä. Biokaasu johdettiin korjauksen aikana pääsääntöisesti hyödynnettäväksi kaatopaikkakaasuvoimalaan.

Kivikon, Konalan, Jorvaksen, Ruskeasannan, Ämmässuon Sortti-asemilla ja Koivukylän Sortti-pienasemalla kävi vuonna 2023 yhteensä 550 995 asiakasta. Asiakasmäärä oli lähes sama kuin vuonna 2022. Sortti-asemilla vastaanotettiin 82 941 tonnia jätettä, josta kierrätettiin tai energiana hyödynnettiin muualla kuin jätevoimalassa 67 510 tonnia. Jätemäärät kokonaisuutena laskivat noin 7 % verrattuna vuoteen 2022. Eniten laskua oli puujätteessä ja kiviaineksessa.

HSY seurasi reaaliaikaisesti pääkaupunkiseudun ilmanlaatua 11 mittausasemalla seitsemässä pysyvässä mittauspisteessä ja neljällä siirrettävällä asemilla. Lisäksi Uudenmaan ilmanlaatua seurattiin sekä pysyvällä että siirrettävällä asemalla. HSY:n ilmanlaadun mittausverkossa oli myös useita kymmeniä mittalaite- ja keräinpisteitä ympäri pääkaupunkiseutua. Ilmanlaadun mittausasemien rinnalla toimi HSY:n sensoriverkko, jossa käytetään sensoreita tihennettyyn ilmanlaadun seurantaan pääkatujen ja -väylien varsilla. Vuonna 2023 työmaapölyä mitattiin Espoossa ja katupölyä nastarengaskiellon kokeilukadulla Helsingissä. Valmistelimme pääkaupunkiseudun ja muun Uudenmaan ilmanlaadun seurantaohjelmat vuosille 2024–2028. Ilmanlaadun seuranta jatkuu pääosin samankaltaisena kuin aikaisemmin.

Tuloslaskelma

HSY:n toimintatuotot tilikaudella 2023 olivat 421,7 milj. euroa, josta 309,2 milj. oli vesihuollon ja 103,5 milj. jätehuollon myyntituottoja. Seutu- ja ympäristötiedon tulosalueen kulujen kattamiseksi jäsenkunnilta perityt kuntaosuudet olivat 4,5 milj. euroa. Muita tuottoja kertyi 4,5 milj. euroa. Valmistus omaan käyttöön sisältää vesihuollon investointihankkeiden toteuttamiseen liittyvät, taseeseen aktivoidut henkilöstökulut 2,6 milj. euroa.

Toimintakulut olivat 205,0 milj. euroa, josta henkilöstökulut 54,8 milj., palvelujen ostot 108,8 milj., materiaalihankinnat 31,3 milj. ja muut toimintakulut 10,1 milj. euroa.
Toimintakate oli 219,2 milj. euroa. Rahoitustuotot ja -kulut olivat yhteensä 76,0 milj. euroa, josta rahoitustuotot olivat 2,5 milj., rahoituskulut 78,5 milj. euroa. Vuosikate oli 143,2 milj. euroa.

Investoinnit

Investointien toteuma (netto) oli 185,5 milj. euroa. Tästä vesihuollon investoinnit olivat 161,7 milj., jätehuollon 22,7 milj., seutu- ja ympäristötiedon 0,2 milj. ja muut investoinnit 0,9 milj. euroa.

Sitovien määrärahojen ja tuloarvioiden toteutuminen

Yhtymäkokous hyväksyi 18.11.2022 HSY:n toiminta- ja taloussuunnitelman vuosille 2023–2025 sekä talousarviovuotta 2023 koskevat sitovat määrärahat. Vuoden 2023 sitovat määrärahat eivät ylittyneet.

Vesihuollon investointimenot (netto); toteuma oli 161,7 ja määräraha 177 milj. euroa.
Vesihuollon toimintakulut; toteuma oli 115,1 milj. ja määräraha 124,4 milj. euroa.
Jätehuollon investointimenot (netto); toteuma oli 22,7 milj. ja määräraha 24,3 milj. euroa.
Jätehuollon toimintakulut; toteuma oli 86,6 milj. ja määräraha 87,4 milj. euroa.

HSY:n omistajaohjaustavoitteet vuodelle 2024

Muu omistajalinjaus: Kuntayhtymän talousarviovalmistelussa otetaan huomioon peruspääomalle maksettava 1,5 %:n korvaus

Close

This decision was published on 06.06.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula

Ask for more info

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Attachments

3. Kokouskutsu, kokous 31.5.2024, liite, ääniluettelo 31.5.2024
4. Kokouskutsu, kokous 31.5.2024, liite, tilinpäätös 2023
5. Kokouskutsu, kokous 31.5.2024, liite, TTK 2023
6. Kokouskutsu, kokous 31.5.2024, liite, arviointikertomus 2023

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.