Oppilaaksiottoalueen muutos 1.8.2025 alkaen, Puistolan alue

HEL 2024-006730
More recent handlings
This is a motion

Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätöksestä

Education Committee

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hylätä Puistolanraitin ala-asteen vanhemmat ry:n oikaisuvaatimuksen, joka on tehty kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston 19.11.2024 (§ 93) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijästä

Puistolanraitin ala-asteen vanhemmat ry on tehneet 27.11.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston 19.11.2024 (§ 93) tekemästä päätöksestä, jolla jaosto on täydentänyt 18.6.2024 (§ 47) tekemäänsä päätöstä Puistolan ja Tapulikaupungin alueen koulujen oppilaaksiottoalueiden muutoksista 1.8.2025 alkaen Täydennys on liittynyt oppilaaksioton perusteisiin.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikeuskirjallisuuden mukaan sillä, johon päätös on kohdistettu, tarkoitetaan sitä, jolle on asetettu jokin velvollisuus, rajoitus tai kielto tai jonka hakemus on hylätty kokonaan tai osittain (Harjula ja Prättälä, Kuntalaki, 2015, s. 932). Koska suomenkielisen jaoston 19.11.2024 (§ 93) tekemä päätös ei kohdistu vanhempainyhdistykseen eikä myöskään välittömästi vaikuta tämän oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, ei oikaisuvaatimuksen tekijä ole asiassa asianosainen.

Kuntalain 3 §:n mukaan kunnan jäsen on:

1) henkilö, jonka kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta kyseinen kunta on (kunnan asukas);

2) yhteisö ja säätiö, jonka kotipaikka on kunnassa;

3) se, joka omistaa tai hallitsee kiinteää omaisuutta kunnassa.

Puistolanraitin ala-asteen vanhemmat ry:n kotipaikka on Helsingissä, joten yhdistys on voinut kunnan jäsenenä tehdä oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Toimivallasta

Hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 mom 2 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto tai ruotsinkielinen jaosto oman kieliryhmänsä osalta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää oppilaaksioton perusteista.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on virheellinen, koska mm. päätöksessä todetut lyhyet koulumatkat toteutuisivat vasta vuonna 2029. Edelleen oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on virheellinen, koska se on vastoin yhdenvertaisuuslakia, koska mm. päätös johtaa siihen, että vain ne lapset, joilla on vanhempi sisarus maantieteellisesti lähimmässä koulussa saisivat valita lähikoulun ja yhtenäiskoulun, joka toimii samassa rakennuksessa. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan kaikille oppilaille samanlaista mahdollisuutta hakea riippumatta siitä, onko oppilaalla sisarus vai ei. Tarkemmat perustelut liitteenä olevassa oikaisuvaatimuksessa.

Lainsäädännöstä

Perusopetuslain 4 §:n mukaan kunta on velvollinen järjestämään alueellaan asuville oppivelvollisuusikäisille perusopetusta. Perusopetuslain 6 §:n 1 momentin mukaan opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Perusopetuslain 6 §:n 2 momentin mukaan kunta osoittaa lähikoulun.

Perusopetuslain 28 §:n 2 momentin mukaan oppivelvollinen voi pyrkiä oppilaaksi myös muuhun kuin kunnan 6 §:n 2 momentin nojalla osoittamaan kouluun.

Asian arviointi

Yleisesti voidaan todeta, että oppilaaksiottoalueita on aika ajoin tarpeen tarkistaa kokonaisuutena. Huomioon otetaan edellä todettu perusopetuslain 6 §:n 1 momentti. Toimivalta tähän kuten myös edellä todetusti oppilaaksioton perusteista päättämiseen on kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisellä jaostolla.

Osa oikaisuvaatimuksessa esitetyistä asioista liittyy 18.6.2024 (§ 47) kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston tekemään päätökseen oppilaaksiottoalueista. Tämä päätös on jo lainvoimainen, joten niihin liittyviä asioita ei tässä käsitellä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston 19.11.2024 (§ 93) tekemässä päätöksessä on todettu, että huoltaja voi hakea lukuvuosina 2025 – 2026 ja 2026 – 2027 ensimmäiselle luokalle koulupaikkaa vuoden 2024 oppilaaksiottorajojen mukaisesti, jos lapsella on sisarus ko. koulussa luokka-asteella 1.- 6.

Edellä todettu kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös ei sinällään oikeuta paikan saamiseen, vaan varsinainen yksilökohtainen oppilaaksiottamista koskeva myönteinen tai kielteinen päätös tehdään hakemuksen perusteella myöhemmin. Jos huoltaja on tällöin tyytymätön tehtyyn päätökseen oppilaan oikeusturva toteutuu yksilökohtaiseen oppilaaksiottopäätökseen liittyvän muutoksenhakuohjauksen kautta. Tilanteessa on kysymys ns. toissijaisesta oppilaaksiotosta, jolloin huoltajat vastaavat mahdollisista koulumatkaan liittyvistä kustannuksista.

Aluehallintovirasto ei ole ottanut oppilaaksiottoon liittyvissä aikaisemmissa ratkaisuissaan kantaa sisaruusperusteen yhdenvertaisuuteen ns. toissijaisessa oppilaaksiotossa.

Lähikoulun osalta todetaan, että lähikoulu ei tarkoita välttämättä fyysisesti lähintä koulua, toisin kuin oikaisuvaatimuksessa on todettu. Oppilailla on subjektiivinen oikeus opetukseen, mutta heillä ei ole subjektiivista oikeutta tiettyyn koulurakennukseen. Se, missä rakennuksessa opetusta järjestetään, on opetuksen järjestäjän harkinnassa.

Pitkien koulumatkojen osalta todetaan, että niille oppilaille, jotka käyvät lähikoulua, voidaan myöntää koulumatkaetuutta perusopetuslain 32 §:n mukaisesti koulumatkan pituuden tai muun kyseissä pykälässä säädetyn syyn perustella. Lainsäädännön mukaan jos perusopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Helsingin kaupungissa on päätetty tätäkin selkeästi lyhyemmistä matkoista. Etuun on täällä oikeutettu, jos vuosiluokilla 1 - 6 matkan pituus vähintään kaksi kilometriä ja vuosiluokilla 7 – 9 kolme kilometriä.

Edellä todetun perusteella oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Esittelijä esittää edellä lausuttuun sekä kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston 19.11.2024 (§ 93) tekemään päätökseen viitaten, että Puistolanraitin ala-asteen vanhemmat ry:n tekemä oikaisuvaatimus hylätään.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto 19.11.2024 § 93

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti täydentää 18.6.2024 §47 tekemäänsä päätöstään Puistolan ja Tapulikaupungin alueen koulujen oppilaaksiottoalueiden muutoksista 1.8.2025 alkaen seuraavasti: huoltaja voi hakea lukuvuosina 2025–2026 ja 2026–2027 ensimmäiselle luokalle koulupaikkaa vuoden 2024 oppilaaksiottorajojen mukaisesti, jos lapsella on sisarus ko. koulussa luokka-asteella 1.–6.

Jaosto kehotti toimialaa olemaan yhteydessä Puistolan oppilaaksiottoalueiden vanhempainyhdistyksiin päivitetyin tiedoin ja jatkamaan vuoropuhelua kaupunkiympäristötoimialan kanssa terveysturvallisten kiinteistöratkaisuiden edistämisestä.

Käsittely

Vastaehdotus:
Mari Holopainen: Jaosto kehottaa toimialaa olemaan yhteydessä Puistolan oppilaaksiottoalueiden vanhempainyhdistyksiin päivitetyin tiedoin ja jatkamaan vuoropuhelua kaupunkiympäristötoimialan kanssa terveysturvallisten kiinteistöratkaisuiden edistämisestä.

Kannattaja: Marika Koski

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti yksimielisesti hyväksyä Mari Holopaisen tekemän vastaehdotuksen.

Esittelijä
vs. perusopetusjohtaja
Taina Tervonen
Lisätiedot

Verta Katja, Perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 15320

katja.verta@hel.fi

Viivi Snellman, johtava arkkitehti, puhelin: 310 22378

viivi.snellman@hel.fi
Close

Presenter information

vs. perusopetusjohtaja
Taina Tervonen

Ask for more info

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus, Puistolanraitin ala-asteen vanhemmat ry, 27.11.2024
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information or information that could compromise the protection of privacy or a private trader's business or trade secret when published. The published documents also exclude appendices that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Status and Rights of Social Welfare Clients 812/2000, Act on the Status and Rights of Patients 785/1992, Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.