Oppilaaksiottoalueen muutos 1.8.2025 alkaen, Puistolan alue

HEL 2024-006730
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Oikaisuvaatimus kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätöksestä

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätösehdotus

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää hylätä Puistolanraitin ala-asteen vanhemmat ry:n oikaisuvaatimuksen, joka on tehty kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston 19.11.2024 (§ 93) tekemästä päätöksestä, koska oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Kasvatus- ja koulutuslautakunta viittaa perusteluinaan esittelijän esittämiin seikkoihin.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen tekijästä

Puistolanraitin ala-asteen vanhemmat ry on tehneet 27.11.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon saapuneen oikaisuvaatimuksen kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston 19.11.2024 (§ 93) tekemästä päätöksestä, jolla jaosto on täydentänyt 18.6.2024 (§ 47) tekemäänsä päätöstä Puistolan ja Tapulikaupungin alueen koulujen oppilaaksiottoalueiden muutoksista 1.8.2025 alkaen Täydennys on liittynyt oppilaaksioton perusteisiin.

Kuntalain 134 §:n 1 momentin nojalla kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Oikeuskirjallisuuden mukaan sillä, johon päätös on kohdistettu, tarkoitetaan sitä, jolle on asetettu jokin velvollisuus, rajoitus tai kielto tai jonka hakemus on hylätty kokonaan tai osittain (Harjula ja Prättälä, Kuntalaki, 2015, s. 932). Koska suomenkielisen jaoston 19.11.2024 (§ 93) tekemä päätös ei kohdistu vanhempainyhdistykseen eikä myöskään välittömästi vaikuta tämän oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, ei oikaisuvaatimuksen tekijä ole asiassa asianosainen.

Kuntalain 3 §:n mukaan kunnan jäsen on:

1) henkilö, jonka kotikuntalaissa (201/1994) tarkoitettu kotikunta kyseinen kunta on (kunnan asukas);

2) yhteisö ja säätiö, jonka kotipaikka on kunnassa;

3) se, joka omistaa tai hallitsee kiinteää omaisuutta kunnassa.

Puistolanraitin ala-asteen vanhemmat ry:n kotipaikka on Helsingissä, joten yhdistys on voinut kunnan jäsenenä tehdä oikaisuvaatimuksen.

Oikaisuvaatimus on tehty määräajassa ja oikealle toimielimelle.

Toimivallasta

Hallintosäännön 15 luvun 2 §:n 2 mom 2 kohdan mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto tai ruotsinkielinen jaosto oman kieliryhmänsä osalta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää oppilaaksioton perusteista.

Oikaisuvaatimuksesta

Oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on virheellinen, koska mm. päätöksessä todetut lyhyet koulumatkat toteutuisivat vasta vuonna 2029. Edelleen oikaisuvaatimuksen mukaan päätös on virheellinen, koska se on vastoin yhdenvertaisuuslakia, koska mm. päätös johtaa siihen, että vain ne lapset, joilla on vanhempi sisarus maantieteellisesti lähimmässä koulussa saisivat valita lähikoulun ja yhtenäiskoulun, joka toimii samassa rakennuksessa. Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan kaikille oppilaille samanlaista mahdollisuutta hakea riippumatta siitä, onko oppilaalla sisarus vai ei. Tarkemmat perustelut liitteenä olevassa oikaisuvaatimuksessa.

Lainsäädännöstä

Perusopetuslain 4 §:n mukaan kunta on velvollinen järjestämään alueellaan asuville oppivelvollisuusikäisille perusopetusta. Perusopetuslain 6 §:n 1 momentin mukaan opetus tulee kunnassa järjestää siten, että oppilaiden matkat ovat asutuksen, koulujen ja muiden opetuksen järjestämispaikkojen sijainti sekä liikenneyhteydet huomioon ottaen mahdollisimman turvallisia ja lyhyitä. Perusopetuslain 6 §:n 2 momentin mukaan kunta osoittaa lähikoulun.

Perusopetuslain 28 §:n 2 momentin mukaan oppivelvollinen voi pyrkiä oppilaaksi myös muuhun kuin kunnan 6 §:n 2 momentin nojalla osoittamaan kouluun.

Asian arviointi

Yleisesti voidaan todeta, että oppilaaksiottoalueita on aika ajoin tarpeen tarkistaa kokonaisuutena. Huomioon otetaan edellä todettu perusopetuslain 6 §:n 1 momentti. Toimivalta tähän kuten myös edellä todetusti oppilaaksioton perusteista päättämiseen on kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisellä jaostolla.

Osa oikaisuvaatimuksessa esitetyistä asioista liittyy 18.6.2024 (§ 47) kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston tekemään päätökseen oppilaaksiottoalueista. Tämä päätös on jo lainvoimainen, joten niihin liittyviä asioita ei tässä käsitellä.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston 19.11.2024 (§ 93) tekemässä päätöksessä on todettu, että huoltaja voi hakea lukuvuosina 2025 – 2026 ja 2026 – 2027 ensimmäiselle luokalle koulupaikkaa vuoden 2024 oppilaaksiottorajojen mukaisesti, jos lapsella on sisarus ko. koulussa luokka-asteella 1.- 6.

Edellä todettu kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston päätös ei sinällään oikeuta paikan saamiseen, vaan varsinainen yksilökohtainen oppilaaksiottamista koskeva myönteinen tai kielteinen päätös tehdään hakemuksen perusteella myöhemmin. Jos huoltaja on tällöin tyytymätön tehtyyn päätökseen oppilaan oikeusturva toteutuu yksilökohtaiseen oppilaaksiottopäätökseen liittyvän muutoksenhakuohjauksen kautta. Tilanteessa on kysymys ns. toissijaisesta oppilaaksiotosta, jolloin huoltajat vastaavat mahdollisista koulumatkaan liittyvistä kustannuksista.

Aluehallintovirasto ei ole ottanut oppilaaksiottoon liittyvissä aikaisemmissa ratkaisuissaan kantaa sisaruusperusteen yhdenvertaisuuteen ns. toissijaisessa oppilaaksiotossa.

Lähikoulun osalta todetaan, että lähikoulu ei tarkoita välttämättä fyysisesti lähintä koulua, toisin kuin oikaisuvaatimuksessa on todettu. Oppilailla on subjektiivinen oikeus opetukseen, mutta heillä ei ole subjektiivista oikeutta tiettyyn koulurakennukseen. Se, missä rakennuksessa opetusta järjestetään, on opetuksen järjestäjän harkinnassa.

Pitkien koulumatkojen osalta todetaan, että niille oppilaille, jotka käyvät lähikoulua, voidaan myöntää koulumatkaetuutta perusopetuslain 32 §:n mukaisesti koulumatkan pituuden tai muun kyseissä pykälässä säädetyn syyn perustella. Lainsäädännön mukaan jos perusopetusta saavan oppilaan koulumatka on viittä kilometriä pitempi, oppilaalla on oikeus maksuttomaan kuljetukseen. Helsingin kaupungissa on päätetty tätäkin selkeästi lyhyemmistä matkoista. Etuun on täällä oikeutettu, jos vuosiluokilla 1 - 6 matkan pituus vähintään kaksi kilometriä ja vuosiluokilla 7 – 9 kolme kilometriä.

Edellä todetun perusteella oikaisuvaatimuksessa esitetyt perusteet eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen. Esittelijä esittää edellä lausuttuun sekä kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielisen jaoston 19.11.2024 (§ 93) tekemään päätökseen viitaten, että Puistolanraitin ala-asteen vanhemmat ry:n tekemä oikaisuvaatimus hylätään.

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto 19.11.2024 § 93

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti täydentää 18.6.2024 §47 tekemäänsä päätöstään Puistolan ja Tapulikaupungin alueen koulujen oppilaaksiottoalueiden muutoksista 1.8.2025 alkaen seuraavasti: huoltaja voi hakea lukuvuosina 2025–2026 ja 2026–2027 ensimmäiselle luokalle koulupaikkaa vuoden 2024 oppilaaksiottorajojen mukaisesti, jos lapsella on sisarus ko. koulussa luokka-asteella 1.–6.

Jaosto kehotti toimialaa olemaan yhteydessä Puistolan oppilaaksiottoalueiden vanhempainyhdistyksiin päivitetyin tiedoin ja jatkamaan vuoropuhelua kaupunkiympäristötoimialan kanssa terveysturvallisten kiinteistöratkaisuiden edistämisestä.

Käsittely

Vastaehdotus:
Mari Holopainen: Jaosto kehottaa toimialaa olemaan yhteydessä Puistolan oppilaaksiottoalueiden vanhempainyhdistyksiin päivitetyin tiedoin ja jatkamaan vuoropuhelua kaupunkiympäristötoimialan kanssa terveysturvallisten kiinteistöratkaisuiden edistämisestä.

Kannattaja: Marika Koski

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti yksimielisesti hyväksyä Mari Holopaisen tekemän vastaehdotuksen.

Esittelijä
vs. perusopetusjohtaja
Taina Tervonen
Lisätiedot

Verta Katja, Perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 15320

katja.verta@hel.fi

Viivi Snellman, johtava arkkitehti, puhelin: 310 22378

viivi.snellman@hel.fi
Sulje

Esittelijä

vs. perusopetusjohtaja
Taina Tervonen

Lisätietojen antaja

Anu Kangaste, johtava lakimies, puhelin: 09 310 87180

anu.kangaste@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus, Puistolanraitin ala-asteen vanhemmat ry, 27.11.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.