Hankesuunnitelma, Makasiinilaituri, kaupunkiympäristön toimiala
Makasiinilaiturin ja Pakkahuoneenlaiturin perusparannuksen hankesuunnitelma
Päätös
Kaupunginvaltuusto hyväksyi Makasiinilaiturin ja Pakkahuoneenlaiturin perusparannuksen 26.6.2024 hankesuunnitelman ja hankkeen toteuttamisen siten, että rakennuskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 31 000 000 euroa huhtikuun 2024 kustannustasossa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Tausta ja tarpeellisuus
Kaupunkistrategian mukaan Eteläsatamasta ja Makasiinirannasta kehitetään elämyksellistä keskusta, joissa kulttuuri ja vapaa-aika ovat vahvasti läsnä. Tavoitteena on kehittää rantavyöhykettä niin, että alueesta muodostuisi keskustan elinvoimaisuutta tukeva toiminnallisesti eheä kokonaisuus ja osa käveltävää keskustaa.
Makasiinilaituri sijaitsee Eteläsatamassa Olympiaterminaalin pohjoispuolella ja Pakkahuoneenlaituri on Makasiinilaiturin pohjoispuolella. Alue on tärkeä osa merelliseen Helsinkiin liittyvää kulttuurihistoriallista maisemaa.
Kaupunki järjesti alueen kehittämisen, asemakaavoituksen ja toteutuksen pohjaksi laatu- ja konseptikilpailun, jonka voitti Konsortium Granin Saaret-hanke. Alueelle on suunnitteilla kaupungin ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteisvalmisteluna arkkitehtuuri- ja designmuseo (ADM). Saaret-hankkeen ja museon toteuttamisedellytysten selvittämiseksi on tehty vuoden 2025 loppuun voimassaolevat aluevaraukset.
Kaupunginvaltuusto on tehnyt 3.2.2021 § 19 periaatepäätöksen satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä ja satama-alueiden maankäytön lähtökohdista Eteläsatamassa, Katajanokalla ja Länsisatamassa. Eteläsataman Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne keskitetään Länsisatamaan, jolloin Eteläsatamasta voidaan siirtää Tukholman matkustaja-autolauttaliikenne Katajanokalle. Satamatoimintojen keskittäminen avaa mahdollisuuden Makasiinirannan maankäytön kehittämiselle.
Makasiinilaiturin ja Pakkahuoneenlaiturin perusparannus on ensimmäinen osa Eteläsataman alueen maankäytön vaiheittaista toiminnallista kokonaismuutosta. Laiturien perusparannus mahdollistaa maankäytön jatkokehittämisen.
Alue on entistä merenpohjaa, joten sen geotekninen vakavuus ei nykytilassa täytä rakentamisen asettamia vaatimuksia ja alueen kokonaisvakavuus on melko huono. Nykyinen Makasiinilaiturin rantamuuri on huonossa kunnossa. Viereinen Pakkahuoneenlaiturin rantamuuri alkaa olemaan käyttöikänsä päässä. Makasiinilaituri tulee korjata, jotta alueen stabiliteetti voidaan varmistaa. Arkkitehtuuri- ja designmuseon ja Saaret-hankkeen rakentamista ei voida aloittaa ennen kuin Makasiinilaituri on korjattu. Pakkahuoneenlaituri korjataan, jotta alueella ei tarvitse aloittaa massiivista rakenteen perusparantamista heti uuden maankäytön valmistuttua.
Alue on Helsingin Sataman hallinnassa ja alueella on sataman rakenteita. Helsingin kaupunki ja Helsingin Satama sopivat tarvittavista sopimusmuutoksista ennen töiden aloittamista sekä kiinteän aidan poistamisen aikataulusta Sataman toimintojen vetäytymissuunnittelun yhteydessä.
Lisätietoja ja aiempia päätöksiä:
- Kaupunginhallitus 22.5.2023 § 336: Elämyksellinen ydinkeskusta, ydinkeskustan maankäytön kehityskuvan 2032 hyväksyminen
- Kaupunginhallitus 5.6.2023 § 388: Alueen varaaminen Kiinteistö Oy ADM:lle arkkitehtuuri- ja designmuseohankkeen toteutusedellytysten jatkoselvittämistä varten (Makasiiniranta, Kaartinkaupunki)
- Kaupunginhallitus 12.6.2023 § 414: Alueen varaaminen Niam Oy:lle Makasiinirannan laatu- ja konseptikilpailun voittaneen ehdotuksen ’Saaret’ kehittämistä ja kumppanuuskaavoitusta varten (Makasiiniranta, Kaartinkaupunki)
- Kaupunkiympäristölautakunta on 13.4.2021 § 173: Makasiinirannan ja Olympiarannan asemakaavamuutoksen suunnitteluperiaatteet
Hankesuunnitelma
Eteläsataman Makasiinilaiturin ja Pakkahuoneenlaiturin laiturirakenteiden perusparannus on edellytys alueen maankäytön kehittämiselle.
Makasiinilaiturin perusparannus mahdollistaa maankäytön kehittämisen. Nykyinen laituri on huonokuntoinen ja käyttöikänsä päässä. Alueen geotekninen kokonaisvakavuus ei mahdollista maankäytön kehittämistä, mikäli laiturirakennetta ei uusita.
Pakkahuoneenlaiturin käyttöikää on jäljellä rajallisesti. Laitureiden uusimisen yhteydessä varaudutaan siihen, että Pakkahuoneenlaituriin voi rakenteiden kestävyyden puolesta kiinnittyä jatkossa keskisuuria aluksia. Laiturirakenne uusitaan, jotta alueella ei tarvitse aloittaa massiivista rakenteen perusparantamista heti uuden maankäytön valmistuttua.
Hanke kattaa Makasiinilaiturin uudelleen rakentamisen nykyiselle paikalleen. Laiturialueen pituus on noin 160 metriä ja laajuus noin 3 400 m². Samassa yhteydessä toteutettava porapaaluseinän jatke varmistaa Makasiinirannan Saaret-hankkeen kortteleiden geoteknisen vakavuuden.
Lisäksi hankkeessa rakennetaan uudelleen Pakkahuoneenlaituri nykyiselle paikalleen kuitenkin siten, että nykyinen laiturilinja siirtyy noin 1,5 metriä merelle päin. Uusittavan laiturilinjan pituus on noin 190 metriä ja laajuus noin 2 200 m².
Rakentamisessa molemmat rantamuuriosuudet uusitaan ensin, ja tämän yhteydessä uusittaville alueille tehdään tilapäiset pintarakenteet. Rantamuurille tavoitellaan laadukasta visuaalista ilmettä, joka tarkentuu jatkosuunnittelussa. Laadukkuuteen on varauduttu kustannusarviossa. Alueen muu esirakentaminen ajoittuu osittain samaan aikaan laitureiden perusparannuksen kanssa. Lopullisten päällysrakenteen sekä muiden alueen viimeistelytöiden ennakoidaan tapahtuvan alueelle sijoittuvan museon ja muiden rakennusten rakennustöiden jälkeen, osittain samanaikaisesti.
Hanke sisältää myös rakentamisen kannalta välttämättömät putki- ja johtosiirrot.
Hankesuunnitelma on liitteenä 1.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristön toimialan maakäyttö ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuudessa yhdessä kaupunginkanslian aluerakentamisyksikön kanssa. Hankesuunnittelussa on kuultu asiantuntijoina mm. Helsingin Satamaa, kaupunginmuseota ja Museovirastoa.
Hankkeen toteutus- sekä ylläpitovastuu on kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden yleiset alueet -palvelulla.
Perusparannushanke on tarkoitus aloittaa keväällä 2025 ja tavoiteaikataulu rakennustöiden valmistumiselle on kevät 2027.
Laitureiden perusparannus aloittaa rakentamisen ja mahdollistaa maankäytön kehittämisen alueella. Alueen muu esirakentaminen ajoittuu osittain samaan aikaan laitureiden perusparannuksen kanssa.
Hankkeen toteutusaikataulussa on huomioitu Makasiinirannan uuden maankäytön toteuttaminen ja se sovitetaan yhteen sataman vetäytymiseen alueelta.
Pakkahuoneenlaituri on satama-aluetta. Pakkahuoneenlaiturin korjaustyön aikana Pakkahuoneenlaituri on pois käytöstä, työmaalla ei ole vaikutuksia alueen muihin liikennejärjestelyihin.
Laiturien korjaamisen jälkeen muu alue vapautuu esirakentamiselle. Sataman työnaikainen vaiheistus suunnitellaan siten, että sataman maaliikenne voi jatkua sujuvasti. Suunnittelussa ja rakentamisessa varmistetaan, että rakennustyöllä ei ole vaikutusta meriliikenteeseen muualla kuin uusittavilla laituriosuuksilla.
Eteläsatamassa satamatoiminnot kehittyvät lähivuosina niin, että Makasiinilaituri risteilyalueen pohjoinen puolikas vapautuu satamatoiminnoilta kaupunkilaisten käyttöön Makasiininlaiturin taitorakenteiden peruskorjauksen valmistuttua.
Pakkahuoneenlaiturin risteilyaluetta tullaan käyttämään jatkossa vain rajoitetusti satamatoimintoihin valtiovierailujen ja viranomaiskäyntien tarpeisiin. Alueen rakentuessa Pakkahuoneenlaituri on vapaasti kaupunkilaisten käytettävissä lukuun ottamatta hetkiä, jolloin vesiteitse tapahtuvien erityiskäyntien aikana pääsy asiattomilta estetään kansainvälisen alusliikenteen vaatimalla kiinteällä ISPS-aidalla turvallisuuden varmistamiseksi. Kiinteän aidan poistamisen aikataulusta sovitaan Helsingin Sataman vetäytymissuunnittelun yhteydessä.
Pakkahuoneenlaiturin avaaminen kaupunkilaisille ja vierailijoille on myönteinen asia ja tukee kaupungin strategisia linjauksia elinvoimaisen keskustan toteuttamiseksi ja rantavyöhykkeen kehittämiseksi osana käveltävää keskustaa.
Makasiinilaiturin nykyisen risteilyalueen pohjoinen puolikas vapautuu satamatoiminnoilta kaupunkilaisten käyttöön Makasiinilaiturin taitorakenteiden peruskorjauksen valmistuttua.
Makasiinilaituri ja Pakkahuoneenlaituri voidaan toteuttaa joko yhdessä tai kahdessa erillisessä urakassa. Makasiinilaiturin toteuttaminen ei vaadi toimenpidelupaa ja se tulee rakentaa ennen arkkitehtuuri- ja designmuseon sekä Saaret-hankkeen rakentamisen aloittamista.
Pakkahuoneenlaituri puolestaan tarvitsee poikkeaman rakennuskiellosta sekä toimenpideluvan.
Liitteenä 1 olevassa hankesuunnitelmassa on esitetty alustava tarkempi arvio hankkeen toteutusaikataulusta, osittelusta ja vaiheistuksesta. Toteutusaikataulu tarkentuu urakoiden valmistelun yhteydessä.
Kustannukset
Hankkeen arvonlisäveroton kokonaiskustannusarvioon perustuva enimmäishinta on 31 miljoonaa euroa huhtikuun 2024 kustannustasossa. Enimmäishinta sidotaan maanrakennuskustannusindeksin pistelukuun 131,22 (04/2024, 100= 2015 taso).
Makasiininlaituria uusitaan noin 160 metrin matkalta ja uusimisen suurimmat kustannukset muodostuvat porapaaluseinästä. Makasiininlaiturin uusimisen kustannukseksi on arvioitu 16,6 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi samaan aikaan Saaret-hankkeen tonttien geoteknisen vakavuuden varmistamiseksi rakennettavan porapaaluseinän jatkon kustannuksiksi on arvioitu noin 600 000 euroa. Lisäksi kustannuksia tulee johtosiirroista noin 400 000 euroa.
Pakkahuoneenlaituri on myös arvioitu huonokuntoiseksi ja uusiminen on järkevää tehdä ennen rannan tonttien rakentamista. Pakkahuoneenlaiturin kunnostamisen yhteydessä pistolaituria levennetään noin 1,5 metriä, jotta laiturilinja pysyy suorana ja mahdollistaa paremmin alusten kiinnittymisen laituriin. Pakkahuoneenlaiturin uusimisen kustannukseksi on arvioitu 11,0 miljoonaa euroa.
Hankesuunnitelmassa esitettyjen edellä mainittujen kustannusten lisäksi päätösesityksen enimmäishintaan on sisällytetty hankkeen suunnittelun keskeneräisyyden takia kunnallistekniikan ja
pilaantuneiden maiden kunnostamiseen sekä tarvittaviin lisä- ja muutostyövarauksiin yhteensä 2,4 miljoonaa euroa.
Hanke lisää kaupungin vastuulla olevan infrastruktuurin määrää. Vuosittainen laskennallinen kustannus on noin 1,5 % hankkeen jälleenhankinta-arvosta eli noin 400 000 euroa, josta 1 %-yks on varautumista peruskorjaukseen ja 0,5 %-yks kunnossapito- ja hoitotöitä.
Rahoitus
Makasiinirannan esirakentamiseen on vuoden 2025 talousarvion valmistelussa varattu vuosille 2025 - 2027 talousarviokohdalle 8 08 01 Projektialueiden infrarakentaminen, kaupunginhallituksen käytettäväksi yhteensä 43,5 miljoonaa euroa sisältäen laiturien rakentamisen lisäksi myös alueen muun esirakentamisen aloittamisen.
Makasiinirannan esirakentamiseen vuosille 2025 - 2034 on vuoden 2025 talousarvion valmistelussa varattu yhteensä 88,5 miljoonaa euroa. Makasiinirannan esirakentamisen tarkentuva rahoitustarve ja ajoitus tullaan huomioimaan tulevien vuosien talousarvioehdotuksissa.
Kaupunkiympäristölautakunnan esitys
Kaupunkiympäristölautakunta on 3.9.2024 § 410 esittänyt kaupunginhallitukselle hankesuunnitelman hyväksymistä. Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta on esittänyt kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi, että Pakkahuoneenlaiturin aluetta tavoitellaan pääosin kaupunkilaisten käyttöön poistamalla satamatoimintaan liittyvät turvatoimialueen kiinteät aidat.
Asiasta on saatu Helsingin Sataman arvio, jonka mukaan Pakkahuoneenlaituri vapautuu Sataman toiminnoilta kaupunkilaisten ja vierailijoiden käyttöön viimeistään koko alueen valmistuttua, jolloin myös kiinteä aita voidaan poistaa. Tarkoituksena on vapauttaa alue heti, kun Sataman toimintojen keskittäminen ja uudelleenjärjestely sen mahdollistaa.
Toimivalta
Hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan kaupunginvaltuusto päättää kaupungin hankkeita koskevista hankesuunnitelmista, kun kustannusarvio ylittää 10 miljoonaa euroa.
Kaupunginhallitus 18.11.2024 § 716
Päätös
A)
Kaupunginhallitus hyväksyi, että Pakkahuoneenlaiturin aluetta tavoitellaan pääosin kaupunkilaisten käyttöön poistamalla satamatoimintaan liittyvät turvatoimialueen kiinteät aidat. Tarkoituksena on vapauttaa alue heti, kun Helsingin Sataman toimintojen keskittäminen ja uudelleenjärjestely sen mahdollistaa.
B)
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy Makasiinilaiturin ja Pakkahuoneenlaiturin perusparannuksen 26.6.2024 hankesuunnitelman ja hankkeen toteuttamisen siten, että rakennuskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 31 000 000 euroa huhtikuun 2024 kustannustasossa.
Esittelijä
Lisätiedot
Susanna Hyvärinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 60716
Kaupunkiympäristölautakunta 03.09.2024 § 410
Esitys
Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle liitteen mukaisen Makasiinilaiturin ja Pakkahuoneenlaiturin perusparannuksen 26.6.2024 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä ja hankkeen toteuttamista siten, että rakennuskustannusten enimmäishinta on arvonlisäverottomana 31 000 000 euroa huhtikuun 2024 kustannustasossa.
Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle hyväksyttäväksi, että Pakkahuoneenlaiturin aluetta tavoitellaan pääosin kaupunkilaisten käyttöön poistamalla satamatoimintaan liittyvät turvatoimialueen kiinteät aidat.
Käsittely
Esteelliset: Otso Kivekäs (hallintolain 28 §:n 1 momentin 5 kohta)
Esittelijä
Lisätiedot
Lasse Toivanen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39343
This decision was published on 04.12.2024
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Presenter information
Ask for more info
Susanna Hyvärinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 60716