Hankesuunnitelma, pallokentän ja leikkipihan korjaus- ja muutostyöhanke, Tullivuorentie 14, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-009884
More recent handlings
§ 28

Hankesuunnitelma, pallokentän ja leikkipihan korjaus- ja muutostyöhanke, Tullivuorentie 14, kaupunkiympäristön toimiala

Tilapäällikkö

Päätös

Tilapäällikkö päätti hyväksyä 5.7.2024 päivätyn, osoitteeseen Tullivuorentie 14, laaditun päiväkoti Poutapilven pallokentän ja päiväkodin leikkipihan korjaus- ja muutostyöhankkeen hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 604 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankkeen tarve

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala (Kasko) on tarvekuvauksessaan 30.03.2024 esittänyt päiväkoti Poutapilven pihan toiminnallisia parannuksia.

Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun mukaan toiminnallisten muutosten toteuttamisen yhteydessä on tarkoituksenmukaista tehdä rakenteellisia korjauksia, kuten hankalasti rinteeseen sijoitetun leikkipihan vahvistaminen pengerryksin ja tukimuurein. Lisäksi myönnetty AVI-apuraha mahdollistaa uudishankkeen yhteydessä toteuttamatta jääneen pelikentän rakentamisen. Hanke sisältää myös tontilla sijaitsevan, aiemmin keskeneräiseksi jääneen lähiliikuntapaikan viimeistelyn.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan oman rakennuksen kokonaistilavuokrasta (sis. maanvuokra sekä pääoman tuotto- ja investointivastikkeet) sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta ja yleiskustannuksesta.

Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 28,44 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran kokonaisuuden osuus on 19,36 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 8,41 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk.

Piharemontin toteutuksen jälkeen tilakustannus käyttäjälle on 31,32 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran kokonaisuuden osuus on 19,36 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 8,41 euroa/htm2/kk, yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk sekä lisävuokra piharemontin toiminnallisen osuuden kustannuksesta 10 vuoden ajalle alkaen 1.1.2025 on 2,88 euroa/htm2/kk.

Käyttöönottoaikataulu

Hankkeen hanke- ja toteutussuunnittelu 10/2023–02/2024,
rakentamisen valmistelu 10/2023–06/2024,
rakentaminen 04/2024 – 10/2024,
käyttöönotto 10/2024.
Takuuaika remontin osalta on 2 vuotta valmistumisesta.

Rahoitus

Toiminnallisen muutoksen osuuden investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista ja veloitetaan kaskolta lisävuokrana. Ylläpidon osuus hankkeesta rahoitetaan käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon budjetista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.11.2022 (116 §) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.

This decision was published on 09.07.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Ask for more info

Harriet Andersson, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32429

harriet.andersson@hel.fi

Decisionmaker

Pasi Lönnberg
vs. tilapäällikkö

Attachments

2. Hankesuunnitelman liite 1, suunnittelutyöryhmä
3. Hankesuunnitelma liite 2, pihasuunnitelma
4. Hankesuunnitelman liite 3, toiminnallinen tarvekuvaus
5. Hankesuunnitelman liite 4, tekninen tarveselvitys

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.