Hankesuunnitelma, pallokentän ja leikkipihan korjaus- ja muutostyöhanke, Tullivuorentie 14, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-009884
Ärendet har nyare handläggningar
§ 28

Hankesuunnitelma, pallokentän ja leikkipihan korjaus- ja muutostyöhanke, Tullivuorentie 14, kaupunkiympäristön toimiala

Lokalchef

Päätös

Tilapäällikkö päätti hyväksyä 5.7.2024 päivätyn, osoitteeseen Tullivuorentie 14, laaditun päiväkoti Poutapilven pallokentän ja päiväkodin leikkipihan korjaus- ja muutostyöhankkeen hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 604 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Hankkeen tarve

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala (Kasko) on tarvekuvauksessaan 30.03.2024 esittänyt päiväkoti Poutapilven pihan toiminnallisia parannuksia.

Kaupunkiympäristön toimialan Tilat-palvelun mukaan toiminnallisten muutosten toteuttamisen yhteydessä on tarkoituksenmukaista tehdä rakenteellisia korjauksia, kuten hankalasti rinteeseen sijoitetun leikkipihan vahvistaminen pengerryksin ja tukimuurein. Lisäksi myönnetty AVI-apuraha mahdollistaa uudishankkeen yhteydessä toteuttamatta jääneen pelikentän rakentamisen. Hanke sisältää myös tontilla sijaitsevan, aiemmin keskeneräiseksi jääneen lähiliikuntapaikan viimeistelyn.

Tilakustannus käyttäjälle

Tilakustannus käyttäjälle muodostuu kaupunkiympäristön toimialan oman rakennuksen kokonaistilavuokrasta (sis. maanvuokra sekä pääoman tuotto- ja investointivastikkeet) sekä kaupunkiympäristön toimialan ylläpitovuokrasta ja yleiskustannuksesta.

Nykyinen tilakustannus käyttäjälle on 28,44 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran kokonaisuuden osuus on 19,36 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 8,41 euroa/htm2/kk ja yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk.

Piharemontin toteutuksen jälkeen tilakustannus käyttäjälle on 31,32 euroa/htm2/kk, josta tilavuokran kokonaisuuden osuus on 19,36 euroa/htm2/kk, kaupunkiympäristön ylläpitovuokra 8,41 euroa/htm2/kk, yleiskustannus 0,67 euroa/htm2/kk sekä lisävuokra piharemontin toiminnallisen osuuden kustannuksesta 10 vuoden ajalle alkaen 1.1.2025 on 2,88 euroa/htm2/kk.

Käyttöönottoaikataulu

Hankkeen hanke- ja toteutussuunnittelu 10/2023–02/2024,
rakentamisen valmistelu 10/2023–06/2024,
rakentaminen 04/2024 – 10/2024,
käyttöönotto 10/2024.
Takuuaika remontin osalta on 2 vuotta valmistumisesta.

Rahoitus

Toiminnallisen muutoksen osuuden investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista ja veloitetaan kaskolta lisävuokrana. Ylläpidon osuus hankkeesta rahoitetaan käyttötalouden korjauksen ja kunnossapidon budjetista.

Toimivalta

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on 3.11.2022 (116 §) siirtänyt hallintosäännön 16 luvun 3 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaista toimivaltaansa liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa kaupunkiympäristön toimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuuden tilat-palvelun tilapäällikölle siten, että tilapäällikkö päättää liikehuoneistojen vuokralle ottamisesta, kun liikehuoneisto vuokrataan enintään 10 vuoden määräajaksi tai kun liikehuoneisto vuokrataan toistaiseksi enintään kahdentoista kuukauden irtisanomisajoin, sopimuksen ennakoidun kokonaisarvon ollessa enintään 1 000 000 euroa.

Detta beslut publicerades 09.07.2024

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Harriet Andersson, asiakaspäällikkö, puhelin: 09 310 32429

harriet.andersson@hel.fi

Beslutsfattare

Pasi Lönnberg
vs. tilapäällikkö

Bilagor

2. Hankesuunnitelman liite 1, suunnittelutyöryhmä
3. Hankesuunnitelma liite 2, pihasuunnitelma
4. Hankesuunnitelman liite 3, toiminnallinen tarvekuvaus
5. Hankesuunnitelman liite 4, tekninen tarveselvitys

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.