Virkasuhteen täyttäminen, tietohallintopalvelut, tietohallintojohtaja, KASKO-05-65-24
Tietohallintojohtajan viran täyttäminen, tietohallintopalvelut, KASKO-05-65-24
Päätös
Toimialajohtaja päätti ottaa ********** tietohallintojohtajan vakinaiseen virkaan 1.1.2025 lukien. Virkaan valitulle ei aseteta koeaikaa.
Mikäli virkaan otetaan henkilö, joka ei ole kaupungin palveluksessa, eikä terveydellisiä tietoja ole käytettävissä virkaan otettaessa, on päätös tällaisen henkilön osalta ehdollinen, kunnes henkilön terveydentilasta saadun selvityksen perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitys on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.
Virkaan valitulle henkilölle on tehty virkaan vaadittu henkilöturvallisuusselvitys sekä luottotietojen tarkistus.
Päätöksen perustelut
Tietohallintojohtajan virka (vakanssinumero 009381) on ollut julkisesti haettavana ajalla 27.9.2024 – 14.10.2024 Helsingin kaupungin sähköisessä rekrytointijärjestelmässä sekä muissa Helsingin kaupungin rekrytointikanavissa. Hakuilmoitus oli lisäksi esillä Työmarkkinatorin, Joblyn, Oikotien ja Duunitorin työnhakusivustoilla sekä LinkedInin työpaikkajulkaisuissa.
Hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 2 momentin 5 kohdan mukaan toimialajohtaja, ellei ole siirtänyt tehtävää toiselle viranhaltijalle, ottaa palvelukseen toimialan viranhaltijat ja työntekijät.
Tietohallintojohtajan tehtäviin kuuluu tietohallinnon talouden hallinta, budjetointi, seuranta ja toimintojen kustannustehokkuus, henkilöstösuunnittelu ja työhyvinvoinnin edistäminen sekä riskien hallinta ja ulkoisten toimittajien hallinta. Tietohallintojohtaja vastaa toimialan tietoturvasta sekä tietosuojavaatimusten noudattamisesta.
Virkaa täytettäessä on noudatettava perustuslain 125 § 2 momenttia säädettyjä yleisiä virkanimitysperusteita, jotka ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto. Tietohallintojohtajan viran kelpoisuusvaatimuksena on soveltuva korkeakoulututkinto sekä suomen kielen erinomainen, englannin kielen hyvä ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Lisäksi edellytettiin kokemusta tietohallinto-organisaation johtamisesta.
Lisäksi hakuilmoituksessa odotettiin yhteistyö- ja verkostotaitoja sekä kehittämistä toimialalla, kaupunkiorganisaatiossa ja muiden sidosryhmien kanssa ja kykyä huomioida ydintoiminnan tarpeet tietohallinnon ratkaisuissa sekä kykyä oikea-aikaiseen ja selkeään viestintään.
Eduksi hakuilmoituksessa luettiin toimialan ydintoiminnan riittävä tuntemus sekä kokemus palvelutoiminnan tietojärjestelmistä ja niiden kehittämisestä.
Määräajassa hakemuksen jätti 72 hakijaa, joista kaksi veti hakemuksensa myöhemmin pois. Vaadittu kelpoisuus on 56 hakijalla.
Haun ensimmäinen vaihe toteutettiin videohaastatteluna. Videohaastatteluun kutsuttiin 18 hakijaa, joilla hakemuksen perusteella arvioitiin olevan riittävästi tietohallinto-organisaation johtamiskokemusta. Videovastaukset pyydettiin Helbit-rekrytointijärjestelmän videohaastattelutyökalulla 21.10.2024 mennessä. Yksi hakija jätti vastaamatta haastatteluun. Videohaastattelun vastauksia arvioivat toimialajohtaja ********** yhteisten palvelujen johtaja ********** digitalisaatiojohtaja ********** senior HR- partner ********** ja HR-asiantuntija **********
Haastatteluun kutsuttujen valinnassa painotettiin erityisesti hakijan kykyä osoittaa laajempaa strategista näkemyksellisyyttä tietohallintojohtajan roolissa ja tietohallinnon johtamiskokemusta isommasta kuntaorganisaatiosta. Yksilöhaastattelussa kerättiin tarkempaa tietoa hakijan motivaatiotekijöistä, vahvuuksista, tietohallinnon johtamisosaamisesta ja johtamistyylistä. Tietohallinnon asiantuntijuutta ja tietohallinnon johtamisosaamista kartoitettiin hanke-esittelyn arviointikysymyksellä, jossa arvioitiin, miten sujuvasti ja laaja-alaisesti hakijat pystyivät vastauksessaan tuomaan esille tietojärjestelmän palvelinympäristöratkaisussa edellytettäviä asioita.
Arvioinnissa kiinnitettiin huomiota tietohallinnon johtamisosaamisen lisäksi Helsingin kaupungin johtamisen kulmakivien ja strategian mukaiseen johtamistapaan sekä palvelutoiminnan tarpeiden tunnistamiseen.
Ensimmäinen varsinainen haastattelukierros toteutettiin 30.-31.10.2024ja siihen kutsuttiin viisi hakijaa, joista yksi vetäytyi haastattelun jälkeen pois rekrytointiprosessista. Haastatteluihin valittuja henkilöitä yhdistää ison kuntaorganisaation tuntemus ja kokemus tietohallintojohtamisesta kuntaorganisaation toimintaympäristössä. Lisäksi heidän vastauksissaan korostui laajempi strateginen näkökulma. Hakijoita haastattelivat toimialajohtaja ********** yhteisten palvelujen johtaja ********** digitalisaatiojohtaja ********** Senior HR- partner ********** ja HR-asiantuntija **********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
**********
Tietohallintojohtajan tehtävässä korostuvat strateginen ajattelu, talouden hallinta, henkilöstön hyvinvointi sekä vastuullinen johtaminen, joka pohjautuu Helsingin kaupungin johtamisen kulmakiviin ja johtamisen palvelulupaukseen.
Toimialajohtaja katsoo hakijoiden työkokemuksen, koulutuksen sekä haastatteluista ilmenevien seikkojen kokonaisarvioinnin perusteella,että **********
**********
Päätös annetaan tiedoksi virkaan valitulle sekä muille hakijoille oikaisuvaatimusohjeineen. Päätöksen tiedoksianto tapahtuu sähköisessä rekrytointijärjestelmässä niiden osalta, jotka ovat antaneet suostumuksensa sähköiseen tiedoksiantoon ja muiden osalta kirjeitse.
This decision was published on 29.11.2024
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Ask for more info
Kati Takanen, yhteisten palvelujen johtaja, puhelin: 09 310 42502