Lausunto tarkastuslautakunnalle tarkastusjohtajan viran täyttämistä koskevassa asiassa
Val av revisionsdirektör vid revisionskontoret
Beslut
Stadsfullmäktige utsåg FöM, OFR-revisor Timo Terävä till innehavare av tjänsten som revisionsdirektör från och med 1.6.2018.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Stadsstyrelsen har 23.10.2017 (§ 951) konstaterat att revisionsdirektör Pirjo Hakanpääs tjänsteförhållande upphör 1.1.2018 och uppmanat revisionsnämnden att inleda ett offentligt ansökningsförfarande för att tillsätta tjänsten.
Tjänsten som revisionsdirektör var offentligt utlyst 1.12–18.12.2017. Annonsen publicerades i Helsingin Sanomat och Hufvudstadsbladet 3.12.2017. Dessutom fanns den i stadens tjänst eRekry och i tjänsterna TE-palvelut.fi, Oikotie.fi och Kuntalehti.fi.
Enligt 7 kap. 1 § 1 mom. 14 punkten i förvaltningsstadgan beslutar stadsfullmäktige om anställningen för tjänsten som revisionsdirektör. Enligt 13 kap. 1 § 2 mom. 12 punkten i förvaltningsstadgan framställer revisionsnämnden förslag hos stadsfullmäktige om valet av revisionsdirektör, sedan stadsstyrelsen gett utlåtande om de sökande.
Stadsstyrelsen gav revisionsnämnden ett utlåtande 26.2.2018. Syftet med stadsstyrelsens utlåtande var att bedöma erfarenheten och kunnandet hos dem som sökt tjänsten som revisionsdirektör utgående från de krav som ställts på ledarskapet och chefsarbetet inom den allmänna förvaltningen samt med tanke på en framgångsrik ledning av revisions- och utvärderingsverksamheten.
Revisionsdirektörens uppgift är att leda verksamheten vid Helsingfors stads revisionskontor. Revisionsdirektören har som ledande tjänsteinnehavare till uppgift att planera, följa och övervaka revisionskontorets verksamhet och ansvara för dess resultat och för att dess mål uppnås. Revisionsdirektören har också till uppgift att svara för den strategiska styrningen av revisionskontoret och utvecklingen och upprätthållandet av prestationsförmågan och verksamhetens resultat. Revisionsdirektören är föredragande i revisionsnämnden.
Behörighetsvillkoren för revisionsdirektören är enligt 23 kap. 1 § 2 mom. i förvaltningsstadgan högre högskoleexamen, erfarenhet av ledarskaps- och revisionsuppgifter, utmärkta muntliga och skriftliga kunskaper i finska och nöjaktiga muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. De allmänna utnämningsgrunderna enligt grundlagen är skicklighet, förmåga och beprövad medborgerlig dygd.
Förutom de formella krav som nämns ovan meddelades att det i tjänsten förutsätts grundlig kännedom om verksamheten i en stor kommunorganisation, ingående expertis inom revision av offentlig förvaltning och ekonomi samt utvärdering, förtrogenhet med revisionssystemet för den offentliga förvaltningen och ekonomin samt erfarenhet av ledning av en expertorganisation. Dessutom förutsätts goda kommunikations- och interaktionskunskaper och förmåga att samarbeta med intressentgrupper inom och utanför staden. Det internationella samarbetet förutsätter också flytande kunskaper i engelska och förmåga att arbeta i internationella nätverk inom den egna branschen.
Om den som anställs för tjänsten inte är i stadens tjänst och inga uppgifter om hans eller hennes hälsa är tillgängliga vid anställningen är beslutet villkorligt tills anställningen blivit fastställd med stöd av en utredning om hälsotillståndet. Utredningen ska visas upp inom en månad räknat från den dag han eller hon fått del av beslutet om anställning.
Stadsstyrelsens utlåtande till revisionsnämnden 26.2.2018
Sökande
Tjänsten söktes inom ansökningstiden av åtta personer, varav sex kallades till intervju och tre av de intervjuade till personbedömning. En av de intervjuade återtog senare sin ansökan. En förteckning över sökandena finns som bilaga 1.
Sökandena intervjuades av revisionsnämndens ordförande Dan Koivulaakso, kanslichef Sami Sarvilinna, ledande personalexpert Riitta Hellman vid stadskansliets personalavdelning samt rekryteringskonsulten och psykologen Anu Säilä-Kiukas vid Psycon Ab. Personbedömningarna utfördes av Psycon Ab.
Gällande de intervjuade sökandena konstaterade stadsstyrelsen följande:
Sökande 2, ********** har avlagt ekonomie magisterexamen vid Helsingfors handelshögskola. Dessutom har sökanden avlagt en examen i kontroll av riskhantering (Certification in Risk Management Assurance) samt en examen i styrning av självutvärdering (Certification in Control Self-Assessment) vid läroanstalten Institute of Internal Auditors. ********** har sedan 2011 haft förtroendeuppdrag och uppgifter som varit bisysslor och har bland annat varit ordförande för Tekes revisionsutskott. Tidigare har sökanden varit revisionsdirektör för Ruukki Group Plc och haft ledarpositioner inom revisionsbranschen, bland annat vid Ernst & Young Ab, KPMG Wideri Ab och Osuuspankkikeskus. ********** styrka är en mångsidig erfarenhet av revisionsverksamhet. Sökanden har erfarenhet av att jobba med omfattande helheter, och erfarenheten i företag som verkar internationellt har gett sökanden mångsidiga nätverk. Sökandens erfarenheter av utvärderingsarbete är å andra sidan ringare och sökanden har inte direkt erfarenhet av revision och utvärdering inom offentlig förvaltning och ekonomi. Sökanden har heller inte erfarenhet av att arbeta med förtroendevalda.
Sökande 4, ********** har avlagt förvaltningsdoktorsexamen vid Lapplands universitet och har där även beviljats titeln docent. Dessutom har sökanden avlagt magisterexamen i förändringsstyrning vid handelshögskolan HEC Paris och Said Business School, Oxfords universitets program för förändringsstyrning. Sökanden har avlagt en MBA-examen vid Jyväskylä universitet. ********** har sedan 2013 innehaft tjänsten som förvaltningsdirektör vid affärsverket byggtjänsten (Stara) vid Helsingfors stad. Tidigare har sökanden innehaft ledaruppgifter vid bland annat Helsingfors stads socialverk och ungdomscentral. ********** styrka är kännedomen om stadens ledarskapssystem och erfarenheten av ledarskapsarbete inom stadsorganisationen. Sökanden har skapat omfattande nätverk i både inhemska och internationella sammanhang. Sökanden har inte erfarenhet av revisionsarbete inom offentlig förvaltning och heller ingen erfarenhet av att arbeta med revisionssystemet för den offentliga förvaltningen. Sökanden kallades till en personbedömning.
Sökande 5, ********** har avlagt förvaltningsdoktorsexamen vid Lapplands universitet och har där även beviljats titeln docent. Dessutom har sökanden avlagt examen för revisor inom den offentliga förvaltningen och ekonomin (OFR-examen). ********** har sedan 2017 varit stadsrevisor på Jyväskylä stad. Tidigare har sökanden varit revisionschef och utvecklingschef på Rovaniemi stad samt universitetslektor och överassistent vid Lappland universitet. ********** styrka är erfarenheten av revisions- och utvärderingsuppgifter och allmän tjänstgöring inom kommunförvaltningen. Sökanden har även mångsidig erfarenhet av att leda nätverk, men erfarenheten av direkt chefsarbete och organisationsledarskap är kort. Sökanden kallades till en personbedömning.
Sökande 6, Timo Terävä, har avlagt förvaltningsmagisterexamen vid Vasa universitet. Sökanden har också avlagt Helsingfors stads Executive MBA-examen vid Aalto-universitetet. Dessutom har sökanden avlagt examen för revisor inom den offentliga förvaltningen och ekonomin (OFR-examen) samt deltagit i chefs- och controllercoachning vid Oiva Akatemia. Terävä har sedan 1.1.2018 tillfälligt innehaft den vakanta tjänsten som revisionsdirektör vid Helsingfors stad. Sökanden har innehaft en ordinarie tjänst som utvärderingschef vid revisionskontoret sedan 2008. Tidigare har sökanden varit stadsrevisor vid revisionskontoret och skatterevisor vid Nylands skatteverk. Teräväs styrka är den gedigna erfarenheten av utvärderings- och revisionsuppgifter inom Helsingfors stad. Som medlem i ledningsgruppen, sekreterare för revisionsnämnden och ordförande för revisionskontorets ARVI-grupp har han en bra uppfattning om revisionskontorets verksamhetsfält samt erfarenhet av ledarskaps- och chefsuppgifter vid revisionskontoret. Han har en välgrundad syn på hur utvärderings- och revisionsverksamheten kan utvecklas på Helsingfors stad och vilka riktlinjer som kan följas. Sökanden har ett ringare internationellt nätverk än de andra sökandena. Sökanden kallades till en personbedömning.
Sökande 7, ********** har avlagt politices doktorsexamen vid Helsingfors universitet. Sökanden har dessutom avlagt studieavsnitt inom OFR-utbildningsprogrammet och chefscoachningar vid Oiva Akatemia. ********** har sedan 2016 varit ledande effektivitetsrevisor vid Helsingfors stads revisionskontor. Tidigare har sökanden varit stadsrevisor samt ledande effektivitetsrevisor och överrevisor vid Statens revisionsverk. ********** styrka är en bra erfarenhet av utvärderings- och revisionsarbetet vid revisionskontoret. Sökanden har bra synpunkter gällande revisionskontorets verksamhet och en verifierad förmåga att främja nya tillvägagångssätt och samarbeta i nätverk. Sökanden har inte praktisk erfarenhet av direkt chefsarbete eller av att inneha rollen som ledare för en organisation.
Bedömning
Alla ovannämnda sökande uppfyller de formella behörighetsvillkoren för tjänsten. De har de samarbets- och kommunikationsfärdigheter som tjänsten förutsätter och tillräckliga språkkunskaper för att sköta arbetet.
Utgående från intervjuerna och personbedömningarna bedöms att sökande 6, Timo Terävä, tack vare sin gedigna praktiska erfarenhet, sina välgrundade och väldisponerade utvecklingssynpunkter samt sina ledarskapsfärdigheter har bättre förutsättningar än de andra sökandena att leda revisionskontorets verksamhet framgångsrikt.
Revisionsnämndens bedömning
Revisionsnämnden anser utifrån sökandenas arbetserfarenhet, utbildning, intervjuer och personbedömningar att Timo Terävä förutom behörighetsvillkoren för uppgiften dessutom uppfyller de meddelade förutsättningarna samt är mest lämplig för tjänsten som revisionsdirektör.
Kompletterande material i anknytning till förslaget
Före och under mötet har stadsfullmäktiges ledamöter möjlighet att bekanta sig med de ansökningar som anknyter till förslaget, en sammanfattning av ansökningarna och personbedömningsrapporterna. Kontakta registratorskontoret för detta ändamål fram till samma morgon som sammanträdet hålls. Kontakta organets sekreterare från och med samma morgon som sammanträdet hålls. Den som ger upplysningar svarar på frågor gällande innehållet i det kompletterande materialet.
Verkställighet av beslutet
Stadsstyrelsen har för avsikt att vid verkställigheten av beslutet i ärendet uppmana kanslichefen att ge den som valts till innehavare av tjänsten ett tjänsteförordnande baserat på fullmäktiges beslut.
Tarkastuslautakunta 20.03.2018 § 23
Päätös
Tarkastuslautakunta päätti esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto päättää valita HM, JHTT Timo Terävän tarkastusjohtajan virkaan 1.6.2018 lukien.
Lisäksi tarkastuslautakunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.
Käsittely
Timo Terävä ja Minna Tiili eivät esteellisinä osallistuneet asian käsittelyyn eivätkä olleet läsnä sitä käsiteltäessä.
Esittelijä
Lisätiedot
Vilma Lamminpää, controller, puhelin: 310 36581
Kaupunginhallitus 26.02.2018 § 105
Lausunto
Kaupunginhallitus totesi lausuntonaan tarkastuslautakunnalle, että hakijoista parhaat edellytykset tarkastusjohtajan viran menestyksekkääseen hoitamiseen on arviointipäällikkö Timo Terävällä.
Tehtävän kuvaus
Tarkastusjohtajan tehtävänä on johtaa Helsingin kaupungin tarkastusviraston toimintaa. Johtavana viranhaltijana tarkastusjohtajan tehtävänä on suunnitella, seurata ja valvoa tarkastusviraston toimintaa sekä vastata sen tuloksellisuudesta ja tavoitteiden saavuttamisesta. Tarkastusjohtajan tehtävänä on myös viraston strateginen ohjaus sekä suorituskyvyn ja toiminnan tuloksellisuuden kehittäminen ja ylläpito. Tarkastusjohtaja toimii tarkastuslautakunnan esittelijänä.
Hallintosäännön 23 luvun 1 §:n mukaan tarkastusjohtajan kelpoisuusvaatimuksena on ylempi korkeakoulututkinto ja kokemusta johtamis- ja tarkastustehtävissä sekä suomen kielen erinomainen ja ruotsin kielen tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito. Perustuslain mukaiset yleiset virkanimitysperusteet ovat kyky, taito ja koeteltu kansalaiskunto. Edellä mainittujen muodollisten vaatimusten lisäksi tarkastusjohtajan tehtävässä edellytetään suuren kuntaorganisaation toiminnan vankkaa tuntemusta, syvällistä julkisen hallinnon ja talouden tarkastuksen sekä arvioinnin asiantuntijuutta, perehtyneisyyttä julkishallinnon ja -talouden tilintarkastusjärjestelmään sekä kokemusta asiantuntijaorganisaation johtamisesta. Lisäksi edellytetään hyviä viestintä- ja vuorovaikutustaitoja sekä kykyä tehdä yhteistyötä kaupungin sisäisten ja ulkoisten sidosryhmien kanssa. Kansainvälinen yhteistyö edellyttää myös sujuvaa englannin kielen taitoa ja kykyä toimia oman alan kansainvälisissä verkostoissa.
Hakijat
Virkaa haki hakuajan kuluessa kahdeksan henkilöä. Heistä kuusi kutsuttiin haastatteluun ja haastatelluista kolme henkilöarviointiin. Yksi haastatelluista peruutti sittemmin hakemuksensa. Hakijaluettelo on liitteenä 1. Haastateltujen hakijoiden osalta kaupunginhallitus toteaa seuraavaa.
Hakija 2, ********** on suorittanut Helsingin kauppakorkeakoulussa kauppatieteiden maisterin tutkinnon. Lisäksi hän on suorittanut Institute of Internal Auditors -oppilaitoksessa riskienhallinnan varmentajan tutkinnon sekä itsearviointien ohjaajatutkinnon. ********** on toiminut vuodesta 2011 luottamus- ja sivutoimisissa tehtävissä muun muassa Tekesin tarkastusvaliokunnan puheenjohtajana. Aiemmin hän on toiminut tarkastusjohtajana Ruukki Group Plc:ssä sekä tarkastusalan johtamistehtävissä muun muassa Ernst & Young Oy:ssä, KPMG Wideri Oy:ssä ja Osuuspankkikeskuksessa. ********** vahvuutena on monipuolinen kokemus tarkastustoiminnasta. Hänellä on kokemusta työskentelystä laajoissa kokonaisuuksissa ja kokemus kansainvälisesti toimivissa yrityksissä on tuonut hänelle monipuoliset verkostot. Hänen kokemuksensa arviointityöstä on kuitenkin vähäisempää, eikä hänellä ei ole suoraa kokemusta julkishallinnon ja -talouden tarkastuksesta ja arvioinnista. Hänellä ei ole kokemusta työskentelystä luottamushenkilöiden kanssa.
Hakija 4, ********** on suorittanut Lapin yliopistossa hallintotieteen tohtorin tutkinnon ja hänelle on myönnetty Lapin yliopistosta dosentin arvo. Lisäksi hän on valmistunut muutosjohtamisen maisteriksi Pariisin kauppakorkeakoulun (HEC Paris) ja Oxfordin yliopiston Said Business Schoolin muutosjohtamisen ohjelmasta. Hän on suorittanut MBA-tutkinnon Jyväskylän yliopistossa. ********** on toiminut vuodesta 2013 lähtien Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran hallintojohtajan virassa. Aiemmin hän on toiminut johtamistehtävissä muun muassa Helsingin kaupungin sosiaalivirastossa ja nuorisoasiainkeskuksessa. ********** vahvuutena on kaupungin johtamisjärjestelmän tuntemus sekä kokemus johtamistyöstä kaupungin organisaatioissa. Hän on verkostoitunut kattavasti toimiessaan kotimaisissa ja kansainvälisissä verkostoissa. Hänellä ei ole kokemusta julkisen talouden tarkastustyöstä eikä kokemusta työskentelystä julkisen talouden tilintarkastusjärjestelmän parissa. Hakija kutsuttiin henkilöarviointiin.
Hakija 5, ********** on suorittanut Lapin yliopistossa hallintotieteiden tohtorin tutkinnon ja hänelle on myönnetty Lapin yliopistosta dosentin arvo. Lisäksi hän on suorittanut julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajan (JHTT) tutkinnon. ********** on toiminut vuodesta 2017 lähtien Jyväskylän kaupunginreviisorina. Aiemmin hän on toiminut Rovaniemen tarkastuspäällikkönä ja kehittämispäällikkönä, sekä yliopistonlehtorina ja yliassistenttina Lapin yliopistossa. ********** vahvuutena on kokemus julkisen hallinnon tarkastus- ja arviointitehtävistä ja yleisesti toimimisesta kunnallishallinnossa. Hänellä on myös monipuolista kokemusta verkostojen johtamisesta, mutta hänen kokemuksensa suorasta esimiestyöstä ja organisaation johtajana toimimisesta on lyhyt. Hakija kutsuttiin henkilöarviointiin.
Hakija 6, Timo Terävä, on valmistunut Vaasan yliopistosta hallintotieteen maisteriksi. Hän on suorittanut Helsingin kaupungin Aalto-yliopiston executive MBA-tutkinnon. Lisäksi hän on suorittanut julkishallinnon ja -talouden tilintarkastajan (JHTT) tutkinnon sekä Oiva Akatemian esimies- ja controller-valmennukset. Terävä on hoitanut 1.1.2018 alkaen väliaikaisena Helsingin kaupungin tarkastusjohtajan avointa virkaa. Vakinaisessa virassaan tarkastusviraston arviointipäällikkönä hän on toiminut vuodesta 2008 lähtien. Aiemmin hän on toiminut tarkastusviraston kaupunkitarkastajana sekä verotarkastajana Uudenmaan verovirastossa. Terävän vahvuutena on hänen vankka kokemuksensa Helsingin kaupungin arviointi- ja tarkastustehtävistä. Johtoryhmän jäsenenä, tarkastuslautakunnan sihteerinä ja viraston ARVI-ryhmän puheenjohtajana hänellä on hyvä käsitys tarkastusviraston toimintakentästä sekä kokemusta johtamis- ja esimiestehtävistä virastossa. Hänellä on perusteltuja näkemyksiä Helsingin arviointi- ja tarkastustoiminnan kehittämisen suuntaviivoista. Hänen kansainvälinen verkostoitumisensa on vähäisempää kuin muilla hakijoilla. Hakija kutsuttiin henkilöarviointiin.
Hakija 7, ********** on suorittanut Helsingin yliopistossa valtiotieteiden tohtorin tutkinnon. Hän on lisäksi suorittanut JHTT-koulutusohjelman opintojaksoja sekä Oiva Akatemian esimiesvalmennuksia. ********** on toiminut vuodesta 2016 lähtien johtavana tuloksellisuustarkastajana Helsingin kaupungin tarkastusvirastossa. Aiemmin hän on toiminut kaupunkitarkastajana sekä johtavana tuloksellisuustarkastajana ja ylitarkastajana Valtiontalouden tarkastusvirastossa. ********** vahvuutena on hyvä kokemus tarkastus- ja arviointityöstä tarkastusvirastossa. Hänellä on hyviä näkemyksiä tarkastusviraston toimintaan ja näyttöjä kyvystä edistää uudenlaisia toimintatapoja ja tehdä yhteistyötä verkostoissa. Hänellä ei ole käytännön kokemusta työskentelystä suorassa esimiestyössä ja roolin ottamisesta organisaation johtajana.
Arviointi
Kaikki edellä mainitut hakijat täyttävät viran muodolliset kelpoisuusvaatimukset. Heillä on tehtävän edellyttämät yhteistyö- ja vuorovaikutustaidot ja riittävä käytännön kielitaito tehtävän hoitamiseksi.
Haastattelujen ja henkilöarviointien perusteella on arvioitava, että hakijalla 6, Timo Terävä, on vankan käytännön kokemuksensa ja perusteellisten ja hyvin jäsenneltyjen kehittämisnäkemystensä sekä johtamisvalmiuksiensa johdosta muita hakijoita paremmat edellytykset johtaa tarkastusviraston toimintaa menestyksekkäästi.
Esittelijä
Lisätiedot
Riitta Hellman, rekrytointipäällikkö, puhelin: 310 32950
This decision was published on 26.04.2018
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Presenter information
Ask for more info
Vilma Lamminpää, ledande sakkunnig, telefon: 09 310 36581