Rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muutostyöt pelastuslaitoksen käyttöön, hankesuunnitelman laajentaminen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-004893
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 23 §

Rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muutostyöt pelastuslaitoksen käyttöön, hankesuunnitelman laajentaminen

Sektionen för byggnader och allmänna områden

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti laajentaa kokouksessaan 15.5.2018, § 74 hyväksytyn hankesuunnitelman (päivätty 26.4.2018) uuden, sisällöltään laajennetun hankesuunnitelman mukaiseksi (päivätty 25.1.2019). Laajennettu hankesuunnitelma koskee rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muuttamisen kokonaisuudessaan pelastuslaitoksen käyttöön. Hankkeen uusi enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4,3 miljoonaa euroa 12/2018 kustannustasossa.

Esitys on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Rya-jaosto päätti 15.5.2018 Malmin lentokenttäalueella sijaitsevan rajavartiostolta vapautuneen vartiolentolaivueen tukikohtakiinteistön osan muuttaminen pelastuslaitoksen ajoneuvokorjaamon, keskusvaraston, elektroniikkahuollon ja puusepän työpajan käyttöön. Rakennuksesta otettiin tuolloin käyttöön noin puolet sen pinta-alasta.

Hanketta laajennetaan nyt niin, että Malmin nykyisen pelastusaseman kaikki toiminnot siirretään samaan rakennukseen. Tämä tarkoittaa koko rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen ottamisen pelastuslaitoksen käyttöön

Malmin nykyisen pelastusaseman käytössä olevissa tiloissa on kärsitty usean vuoden ajan pahoista sisäilmaongelmista. Tontille hankittiin viipaleparakki keväällä 2017, johon sijoitettiin miehistön sosiaali- ja majoitustilat. Loput toiminnoista jouduttiin jättämään asemalle. Aluehallintoviraston työpaikkatarkastuksen ja Työterveyskeskuksen tarkastuskäyntien perusteella loputkin toiminnot on siirrettävä pois pelastusasemarakennuksesta. Työskentely ja ympärivuorokautinen läsnäolo kosteusvaurioituneissa tiloissa on mahdotonta.

Kaupunkiympäristön toimiala on yhteistyössä pelastuslaitoksen kanssa tehnyt uuden hankesuunnitelman, johon on lisätty rajavartiolaitoksen rakennuksen toisen osan muuttaminen pelastusasemaksi.

Laajennetun hankkeen arvonlisäveroton kokonaiskustannus lisä- ja muutostyövarauksineen on 4,3 miljoonaa euroa kustannustasossa 12/2018 (RI=104,1, THI=186,2). Hanke rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8 02 02 06 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista. Rakennuksen muutostöiden jälkeinen vuokran pääomavuokra on 14,55 euroa/m²/kk eli 550 904 euroa/v. Rakennus jää pelastuslaitoksen ylläpitoon.

Stäng

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 15.05.2018 § 74

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä rajavartiolaitoksen entisen rakennuksen muuttamista pelastuslaitoksen käyttöön koskevan 26.4.2018 päivätyn hankesuunnitelman. Hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 1 700 000 euroa 2/2018 kustannustasossa.

Esittelijä
tekninen johtaja
Jaakko Stauffer
Lisätiedot

Ismo Aalto, diplomi-insinööri, puhelin: 310 40356

ismo.aalto@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 11.02.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Mer information fås av

Ismo Aalto, diplomi-insinööri, puhelin: 09 310 40356

ismo.aalto@hel.fi

Bilagor

2. Kustannusarvio 1
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.