Innovaatiorahastoasiat vuosille 2019-2020

HEL 2018-012111
More recent handlings
Case 5. / 17 §

Eräiden hankkeiden rahoitus innovaatiorahaston varoilla

Economic Development Sub-committee

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto myönsi innovaatiorahastosta rahoitusta yhteensä 422 108 euroa käytettäväksi vuonna 2019 sekä sitoo yhteensä 306 302 euroa käytettäväksi vuosina 2020 ja 2021 seuraavasti:

 
Hanke
Toteuttaja
Myönnetään vuodelle 2019
Sidotaan vuodelle 2020
Sidotaan vuodelle 2021
YHT (€)
Helsingin älykäs tietomalli 2025
Aalto-yliopisto, Insinööritieteiden korkeakoulu, Rakennetun ympäristön laitos
 
 
 
15 608
 
 
 
122 762
 
 
 
61 540
 
 
 
199 910
Stara eRetrofit
Helsingin kaupunki, Liikelaitos Stara
 
226 750
 
64 750
 
-
 
291 500
 
Forum Virium Helsinki Oy
 
19 750
 
57 250
 
-
 
77 000
Helsinki City Lab (PRR 3599732)
Helsingin kaupunki, Kaupunginkanslia
 
 
 
160 000
 
 
 
-
 
 
 
-
 
 
 
160 000
 
                                        YHT.
 
422 108
 
244 762
 
61 540
 
728 410
 
 

Käsittely

Esteelliset: Santtu von Bruun

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Toukokuun käsittelyssä on kaksi uutta innovaatiorahastolle osoitettua rahoitushakemusta, Helsingin älykäs tietomalli 2025 ja Stara eRetrofit sekä yksi jatkorahoitushakemus, Helsinki City Lab. Hankkeille esitetään rahoitusta, koska ne täyttävät innovaatiorahaston kriteerejä. Innovaatiorahaston valmistelusihteeristön hankekohtaisen arvioinnin tulokset ovat perustelumuistiossa, liite 1.

Innovaatiorahastolle saapuneet rahoitushakemukset ja esitetyt rahoitukset

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto käsittelee innovaatiorahaston hankehakemuksia lähtökohtaisesti neljä kertaa vuodessa. Toukokuun päätöskokouksen käsittelyyn innovaatiorahastolle saapui seitsemän uutta hankehakemusta, joista kaksi hylättiin puutteellisina ja kolme vedettiin hakijoiden toimesta pois käsittelystä. Lisäksi yksi käynnissä oleva hanke haki lisärahoitusta. Hankkeille haettiin rahoitusta vuosille 2019-2021.

Rahoitusta vuodelle 2019 esitetään kahdelle uudelle hankkeelle ja lisärahoitusta esitetään yhdelle käynnissä olevalle hankkeelle. Uusille hankkeille esitetään lisäksi sidottavan rahoitusta vuosille 2020 ja 2021. Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto tekee sidotun rahoituksen käytöstä päätökset hankkeen väliraporttien perusteella.

Aalto-yliopiston hanke ”Helsingin älykäs tietomalli 2025”

Hankkeessa Aalto-yliopiston tutkijat kehittävät uudenlaisia tietomallintamisen hyödyntämistapoja käyttäen pohjatietona Helsingin kaupungin 3D-tietomallia. Hanke toteutetaan kolmen eri living labin kautta, jotka sijoittuvat Helsingin Kalasataman, Kauppatorin ja merellisen Helsingin alueelle. Hankkeen yksi painopiste on entistä tarkempien automaattisten mallinnusmenetelmien kytkentä kaupunkimallinnukseen.

Hankkeen kautta voidaan edistää sitä, että kaupungin tietomalli itsessään tarjoaa lisää työkaluja kehittäjille. Helsingillä on hyvä mahdollisuus vahvan avoimen datan edistämisellä auttaa myös yrityksiä, jotka tietomallien kautta voivat kehittää uusia palveluita. Yrityksille arvo tulee siitä, että malliin saadaan integroitua lisää tietoa ja kyvykkyyksiä, joka mahdollistaa monipuolisemman kehittämistyön.

Hankkeella on potentiaalia luoda elinkeino- ja osaamisperustaa erityisesti kaupungin tietomallia hyödyntäville yrityksille ja hankkeen rahoittaminen vuosina 2019 - 2021 on siksi perusteltua. Hankkeen ohjausryhmää kehotetaan konkretisoimaan hankkeen tavoitteita ja suhteuttamaan ne toteutumisen seurantamittareihin. Lisäksi hankeen toimintaan kehotetaan osallistamaan yrityspuolen edustajia.

Aalto-yliopiston saama tuki ei ole valtion tukea, koska kyseessä on tutkimus- ja kehittämistoiminnan rahoituksesta ja yliopiston tutkimus- ja kehittämistoiminta ei ole toimintaa kilpailluilla markkinoilla.

Liikelaitos Staran ja Forum Virium Helsingin hanke ”Stara eRetrofit”

Hankkeessa selvitetään Staran ajoneuvokaluston sähköistämisen vaikutukset operatiiviselle toiminnalle, todennetaan raskaan ajoneuvon sähköistämisen kokonaiskustannukset elinkaaren aikana ja selvitetään mahdollisuudet nopeuttaa sähköiseen ajoneuvokalustoon siirtymistä. Suunnitelma toteutetaan hyödyntämällä Staran hankkeelle osoittamaa, noin 7 vuotta käytössä ollutta, kuorma-autoa, joka on tavanomaisin työlaittein varusteltu. Ajoneuvon voimalinja vaihdetaan sähköiseksi ja sen ohjausta varten tehdään tarvittava ohjelmointityö. Muunnettu ajoneuvo otetaan normaaliin päivittäiseen käyttöön ja telemetrian avulla seurataan ajoneuvon teknistä suoriutumista työstä.

Hanke pyrkii lisäämään tietoa ja osaamista sekä avoimesti jakamaan näitä sähköisen liikennealan huolto- ja kunnossapito-toimijoiden kesken, näin synnyttäen uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Käytännössä tämä tulee näkymään ehtoina Staran seuraavissa kilpailutuksissa. Hankkeen kaltainen toiminta on edellytys sille, että tilaajalla on parempi ymmärrys mille tasolle vaatimukset voidaan asettaa ja miten esimerkiksi innovatiivinen hankinta voisi instrumenttina tätä tahtotilaa tukea. Hankkeen odotetaan myös tuottavan lisätietoa siitä, millaisia uusia asiantuntijapalveluja sähköinen logistiikka edellyttää ja miten markkinoille saadaan välitettyä viesti tällaisista uusista tarpeista.

Hanke toteuttaa osaltaan Hiilineutraali Helsinki 2035-ohjelmaa ja luo elinkeino- ja osaamisperustaa erityisesti kehittämällä ekosysteemiä sähköisen raskaan liikenteen alalla. Hankeen edistämä uusi yritystoiminta voi liittyä ajoneuvojen konversioihin, sähköisten ajoneuvojen telemetriaan ja reittioptimointiin tai jälkimarkkinointiin, erityisesti huoltoon ja kunnossapitoon. Hankkeen rahoittaminen vuosina 2019 ja 2020 on näistä syistä perusteltua.

Liikelaitos Staran ja Forum Virium Helsinki Oy:n saama tuki ei ole valtion tukea, koska rahoituksen saajat eivät harjoita taloudellista toimintaa kilpailluilla markkinoilla.

Kaupunginkanslian hanke Helsinki City Lab

Vuodesta 2016 innovaatiorahaston rahoituksella toiminut hanke on osaltaan toteuttanut kaupungin strategiaa kehittämällä yhä toimivampaa kaupunkia ja parempaa kaupungin käyttökokemusta designin, digitaalisuuden ja dialogin keinoin. Helsinki City Labissä työskentelevät muotoilijat auttavat kaupungin toimialoja ja keskushallintoa hyödyntämään muotoilua kehittämishankkeissaan. Toiminta on vahvistanut Helsingin toimintakulttuurin uudistumista ja kaupungin profiilia muotoilun suurkaupunkina. Myös yritysyhteistyöhön on viimeisen vuoden aikana panostettu aiempaa vahvemmin.

Helsinki City Labin toimintaa on tarkoitus vakiinnuttaa osaksi kaupungin perustoimintaa. Kevään 2019 aikana tehtyjen arviointien yhteydessä on ilmennyt tarve laajemmalle kehittämistyölle Lab toiminnan vakiinnuttamiseksi, kuin mitä edellisen väliraportin yhteydessä osattiin ennakoida. Jotta toiminta saadaan suunniteltua tarpeeksi laajaksi ja vaikuttavaksi, lisärahoituksen myöntäminen loppuvuodelle 2019 on perusteltua. Vuodesta 2020 lähtien Labin on tarkoitus toimia ilman innovaatiorahaston rahoitusta.

Innovaatiorahaston säännöt ja käytön periaatteet

Kaupunginvaltuusto on 17.5.2017, § 240 päättänyt innovaatiorahaston säännöistä, joiden mukaan rahaston varoja käytetään Helsingin elinkeino- ja osaamisperustaa luovien investointihankkeiden ja projektien rahoitukseen yhteistyössä korkeakoulujen ja elinkeinoelämän kanssa. Rahoitusta voidaan myöntää joko kaupungin yksin tai yhteistyössä muiden osapuolien kanssa toteuttamiin hankkeisiin.

Sääntöjen mukaisesti rahaston hallinnosta vastaa kaupunginhallitus ja rahastoa hoitaa kaupunginkanslia. Rahasto toimii itsenäisenä taseyksikkönä, ja sen tilinpäätös yhdistellään kaupungin tilinpäätökseen. Rahastoa kartutetaan siirtämällä rahastoon vuosittain tilinpäätöksen yhteydessä rahaston tilikauden tulos sekä kaupunginvaltuuston erikseen päättämät varat.

Hallintosäännön 8. luvun 2 §:n 6 kohdan mukaan kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää innovaatiorahaston käytöstä. Jaosto päätti 25.9.2017, § 6 innovaatiorahaston käytön periaatteista ja jatkuvan rahoitushaun avaamisesta.

Innovaatiorahaston käytön periaatteiden mukaisesti rahastosta voidaan myöntää hankkeille kokonaisrahoitusta tai rahoitusta ulkopuolisen rahoituksen vastinrahaksi rahaston tarkoituksen mukaisiin projekteihin ja investointihankkeisiin. Rahaston käytön periaatteiden mukaan varoja voidaan myöntää enintään 12 kuukaudeksi kerrallaan, mutta niitä voidaan sitoa useammalle vuodelle.

Rahoitusta hakevilla kaupunkiorganisaation ulkopuolisilla toimijoilla tulee olla yhteistyökumppani Helsingin kaupungin toimialoilta tai keskushallinnosta. Innovaatiorahaston rahoittaman hankkeen ohjausryhmässä tulee olla vähintään yksi Helsingin kaupungin edustaja.

Hakemusten arviointi

Kaupunginkanslian ja toimialojen edustajista koostuva innovaatiorahaston ohjausryhmä ja kaupunginkanslian edustajista koostuva valmistelusihteeristö ovat arvioineet hakemuksia. Arvioinnissa on kuultu myös hankkeiden aiheisiin liittyviä kaupungin asiantuntijoita. Yhteenveto haetuista ja myönnettäväksi esitetyistä rahoituksista, hakemusten mukainen kuvaus hankkeesta sekä valmistelusihteeristön hankekohtainen arvioinnin tulos ovat perustelumuistiossa, liite 1.

Hankearvioinnissa on rahaston sääntöjen ja käytön periaatteiden mukaisesti kiinnitetty erityistä huomiota hankkeen potentiaaliin luoda tulevaisuuden elinkeino- ja osaamisperustaa sekä siihen, miten hanke edistää Helsingin yritysekosysteemien kehittymistä, kokeilualustojen luomista, innovaatiotoimintaa ja yrittäjyyttä. Hankkeen toteutettavuus (hankesuunnitelman selkeys, kokonaisrahoituksen ja budjetin perusteltavuus, relevanttien yhteistyötahojen mukanaolo) ja hankkeen tuoma hyöty suhteessa haettuun rahoitukseen on myös otettu huomioon. Lisäksi hankkeen tuomat hyödyt kaupungin asukkaiden ja asiakkaiden palvelujen kehittämisessä ja hyvinvoinnin edistämisessä on huomioitu.

Toimeenpano ja rahoitettujen hankkeiden seuranta

Yli 12 kuukautta kestävistä hankkeista toimitetaan väliraportit kerran vuodessa. Raportoinnin perusteella kaupunginhallituksen elinkeinojaosto päättää jatkorahoituksesta ja määrärahojen käyttötarkoituksen muutoksista. Hankkeiden päätyttyä toteuttajan on toimitettava loppuraportti ja taloudellinen loppuselvitys kuuden kuukauden sisällä loppuraportointilomakkeella.

Jos hanke ei ole käynnistynyt kuuden kuukauden kuluessa rahoituspäätöksestä, päätös raukeaa ja mahdolliset innovaatiorahastosta maksetut rahat on palautettava. Hankerahoituksen palauttamista voidaan vaatia tapauksissa, joissa hakija ei ole toteuttanut rahoituspäätöksen mukaista hankesuunnitelmaa tai noudattanut rahoituspäätöksen ehtoja.

Close

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto 11.03.2019 § 6

Päätös

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto myönsi Metropolia Ammattikorkeakoulu Oy:n Helsinki XR Center -hankkeelle rahoitusta 187 294 euroa käytettäväksi vuonna 2019 sekä sitoi 142 524 euroa käytettäväksi vuonna 2020 ja 142 524 euroa käytettäväksi vuonna 2021.

Kaupunginhallituksen elinkeinojaosto ei myöntänyt rahoitusta Yhteismaa ry:n hankkeelle Naapurusto hoivarinki.

Lisäksi kaupunginhallituksen elinkeinojaosto merkitsi tiedoksi liitteessä 2 kootut innovaatiorahastosta rahoitettujen hankkeiden loppuraportit.

28.01.2019 Ehdotuksen mukaan

Esittelijä
elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva
Lisätiedot

Ida Björkbacka, erityissuunnittelija, puhelin: 25281

ida.bjorkbacka@hel.fi
Close

This decision was published on 05.06.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Close

Presenter information

elinkeinojohtaja
Marja-Leena Rinkineva

Ask for more info

Ida Björkbacka, erityissuunnittelija, puhelin: 25281

ida.bjorkbacka@hel.fi

Attachments

2. Helsingin älykas kaupunkitietomalli 2025 -hankehakemus
The attachment will not be published on the internet.
3. Stara eRetrofit -hankehakemus
The attachment will not be published on the internet.
4. Helsinki City Lab -lisärahoitushakemus
The attachment will not be published on the internet.

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.