Vuokraus, tilat kulttuuri- ja vapaa-ajan toimialan käyttöön, Hämeentien 135, Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma

HEL 2020-006154
Ärendet har nyare handläggningar
§ 64
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Toimitilojen vuokraus Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalta kulttuuri ja vapaa-ajan käyttöön osoitteesta Hämeentie 135

Yksikön päällikkö

Päätös

Yksikön päällikkö päätti vuokrata kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan käyttöön Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma:lta osoitteesta Hämeentie 135, 00560 Helsinki, yhteensä 883 m² suuruiset kokoontumistilat arviolta 1.9.2020 lukien. Vuokra-aika on toistaiseksi voimassa oleva kahdentoista (12) kuukauden irtisanomisajoin siten, että vuokrasopimus voidaan irtisanoa päättymään aikaisintaan yhdeksän (9) vuoden kuluttua alkamispäivästä. Maksettava kokonaisvuokra on 17 748,30 euroa/kk (20,10 euroa/m²/kk). Vuokra on sidottu elinkustannusindeksiin. Vuokrauksessa noudatetaan liitteen 1 mukaista vuokrasopimusluonnosta.

Lisäksi yksikön päällikkö päätti edelleen vuokrata 883 m2:n tilat kulttuurin ja vapaa-ajan toimialalle liitteen 1 mukaisin ehdoin, vuokrin ja vuokra-ajoin. Vuokran lisäksi kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala maksaa kaupunkiympäristölle yleiskustannuskorvausta 0,5 euroa/m2/kk (Tilahankkeiden käsittelyohje 2015, kaupunginhallitus 14.12.2015).

Vuokrasopimus voidaan allekirjoittaa, kun kansliapäällikkö on oikeuttanut vuokraamaan tilan ja kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on toimivaltansa puitteissa hyväksynyt vuokrauksen ehtoineen lausunnossaan hankesuunnitelmasta.

Päätöksen perustelut

Arabianrannan kirjasto sijaitsee työeläkevakuutusyhtiö Varman omistamissa tiloissa Hämeentie 135 A. Kirjastolla on käytössä kirjastosali/asiakastila (586 m2) sekä työhuoneita (3 kpl, 56 m2) ja taukotila (77 m2). Kirjaston asiakastila sijaitsee ”katetulla sisäpihalla”, jonka alun perin suunniteltiin kuuluvan kokonaan kirjastolle. Tila jaettiin kustannussyistä ja jaetun tilan toista puoliskoa hallinnoi nyt lounasravintola Arabianranta.

Aloite muutostöihin on tullut kiinteistöä hallitsevalta Varmalta ja perustuu kiinteistön peruskorjaussuunnitelmaan, johon kirjasto voi vaikuttaa hyvin rajallisesti. Peruskorjauksen kirjastoa koskevan vaiheen on kaavailtu alkavan kesäkuussa 2020.

Kiinteistön peruskorjauksen yhteydessä ravintolalle rakennetaan uusi opiskelijaruokailulinja, jota kaavailtiin kirjaston kanssa yhteiselle sisäpihalle. Katettu sisäpiha on huomattavan korkea, yhtenäinen tila, joka on jaettu noin 2 metriä korkealla pleksilevyllä. Tilassa ei voida rajoittaa äänen kulkeutumista tai kaikumista. Opiskelijaruokalan tuominen samaan tilaan kirjaston asiakas- ja työskentelytilojen kanssa tekisi tilasta hälyisän ja rauhattoman ja häiritsisi kirjastopalveluja.

Uuden suunnitelman mukaan opiskelijaruokala rakennetaan kiinteistön b-rapun aulaan, jolloin ruokala tulee mm. kirjaston työhuoneiden ja taukotilan paikalle. Kirjastolle rakennetaan pienempi taukotila (28 m2) b-rapun käytävään ja koko sisäpiha tulee kirjaston asiakastilaksi. Henkilöstön työskentelytilat rakennetaan asiakaspalvelupisteen yhteyteen moduulityyppisellä ratkaisulle. Kirjaston asiakastilat kasvaisivat 259 m2, samalla kun työhuoneet poistuvat ja taukotila pienenee. Kirjaston tila kasvaisi yhteensä 170 m2.

Detta beslut publicerades 18.05.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Liisa Lahti-Nuuttila, asiakaspäällikkö, puhelin: +358931038447

liisa.lahti-nuuttila@hel.fi

Beslutsfattare

Markku Metsäranta
yksikön päällikkö

Bilagor

1. Vuokrasopimusluonnos Arabianrannan kirjasto 04 05 2020

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.