Avustuksen myöntäminen, kulttuuripalvelut, kulttuurin erityisavustus, koronavirus-tilanne

HEL 2020-009561
More recent handlings
Case 5. / 19 §

Erityisavustus taide- ja kulttuurialan yhteisöille koronapandemiasta palautumiseen

Culture and Libraries Sub-comittee of the Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto hyväksyi taide- ja kulttuurialan yhteisöille suunnatun erityisavustuksen koronapandemiasta palautumiseen.

Kulttuuri- ja kirjastojaosto hyväksyi koronaerityisavustuksen hakuehdot, jotka sisältävät hankkeiden arvioinnin ja avustuksen myöntämisen kriteerit sekä hakuprosessin liitteen 1 mukaisesti.

Kulttuurin edistämisen päällikkö valtuutettiin tekemään hakuun ja tulevaan hakuilmoitukseen tarvittaessa pienimuotoisia muutoksia

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat kulttuurisuunnittelija Maaria Kuukorento ja suunnittelija Petri Rostedt.

Esittelijä muutti ehdotustaan siten, että liitteeseen 1 tehdään seuraavat muutokset:

  • Muutos kohtaan johdanto: "enintään 3 miljoonaa" muutetaan muotoon "noin 3 miljoonaa".
  • Lisätään "samaa tarkoitusta varten" kohtaan haun erityinen kohdentaminen: hakijoille, jotka eivät ole saaneet merkittäväksi katsottavaa valtion tai säätiöiden kautta osoitettua korona-ajan avustusta.
  • Muutos kohtaan kelpoiset hakijat (esittävä taide): sana "ammattilaisten" muutetaan sanaksi "ammattimaisia".
  • Lisäys kohtaan hakemusten arviointikriteerit: sana "vähintään" kohtaan omien tulojen osuus on 50 % kokonaistuloista.
  • Lisäys: "samaa tarkoitusta varten" kohtaan: toimintaan ei ole saatu merkittäviä valtion tai säätiöiden koronatukia.
  • Lisäys: "Kustannusten tulee kohdistua toiminnan käynnistämisen valmisteluun (syksy 2020 osalta) sekä toiminnan ylläpitämiseen ja uudelleen muotoiluun."

Kulttuuri- ja kirjastojaosto hyväksyi esittelijän muutetun ehdotuksen yksimielisesti.

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto hyväksyy taide- ja kulttuurialan yhteisöille suunnatun erityisavustuksen koronapandemiasta palautumiseen. Samalla jaosto hyväksyy koronaerityisavustuksen hakuehdot, jotka sisältävät hankkeiden arvioinnin ja avustuksen myöntämisen kriteerit sekä hakuprosessin liitteen 1 mukaisesti. Lisäksi kulttuurin edistämisen päällikkö valtuutetaan tekemään hakuun ja tulevaan hakuilmoitukseen liittyen tarvittaessa pienimuotoisia muutoksia.

Close

Kulttuuriala tarvitsee poikkeuksellisesti lisäavustusta toiminnan käynnistämiseen, ylläpitämiseen ja uudelleen muotoiluun koronasta aiheutuneiden rajoitusten sekä epävarmuuden ja hitaan toipumisen jatkuessa.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on valmistellut helsinkiläisille taide- ja kulttuuriyhteisöille kertaluonteisen avustuskierroksen toteutettavaksi syksyllä 2020. Avustustarve on välitön ja ilmeinen. Avustuksen kohdentamisessa on painotettu tässä kokouksessa esiteltävän toimialan tekemän selvitystyön perusteella kaikkein suurimmissa vaikeuksissa olevia toimijoita.

Tämänhetkinen arvio avustustarpeesta on toimijoiden oma riskinkantokyky huomioiden kolme miljoonaa euroa. Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on valmistellut avustuksen tarvelaskelman perusteluineen yhteistyössä talous- ja suunnitteluosaston kanssa (liite 2). Erityisavustuksen tarkoituksena on riskien jakaminen, toiminnan käynnistäminen, ylläpitäminen ja rajoitusten/turvallisuussuositusten mukaisten uusien toimintamuotojen kehittäminen vuosien 2020–2021 aikana. Avustussumman arvioinnissa otetaan huomioon hakijan arvio menetetyistä tuloista.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala ottaa erityisavustuksen huomioon osana toista ennustettaan koronasta aiheutuvana, ennakoimattomana kustannuksena.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala on valmistellut taide- ja kulttuuriavustuksien arviointikriteerejä täydentävät tätä erityisavustusta koskevat avustuskriteerit kulttuuri- ja kirjastojaoston päätettäväksi. Erityisavustusta koskevien kriteerien valmistelussa on tehty yhteistyötä kaupunginkanslian kanssa. Avustusta myönnetään tarveharkintaisesti hakemusten perusteella. Päätösperusteissa otetaan huomioon valtion koronatuet kulttuurisektorille.

Kulttuuri- ja kirjastojaostolle tehdään päätösvalmistelun yhteydessä valtiontukiarviointi tuensaajakohtaisesti. Lisäksi valmisteluaineistoon liitetään taustamuistio valtion tukimuodoista ja kohteista.

Taide- ja kulttuuritoimijoiden erityistilanne

Koronakriisistä palautumisessa luovat alat määritellään laajasti ja toisiinsa vaikuttavana ekosysteeminä sisältäen taiteen ja kulttuurin lisäksi muun muassa media- ja mainosalalla tai ohjelmisto- ja pelikehityksessä tehtävää työtä. Helsingillä on luovien alojen kansallisena keskuksena erityisasema varjeltavana Suomessa ja kansainvälisesti.

Helsinkiläinen taide ja kulttuuri nähdään laajan luovan kentän alkuvoimana, ytimenä, josta muut ammentavat tietoisesti tai tiedostamatta, ja jolla on toimintansa kautta heijastusvaikutuksia myös muiden alojen kuten tekniikka, turvallisuus, ravintolat ja majoitus menestykseen.

Taide ja kulttuuri on myös Helsingin kansainvälisen brändin ytimessä: Helsingillä on – myös kansainvälisessä mediassa – uskottava positio, joka nojaa vahvasti kiinnostaviin ja tulevaisuuteen katsoviin kulttuuritekoihin.

Helsingissä asuu ja työskentelee arviolta noin 40 % kaikista taideammateista toimivista Suomessa.

Helsingissä sijaitsevat merkittävät kansalliset kulttuuri- ja taide-instituutiot, oppilaitokset ja korkeakoulut tarvitsevat tuekseen elävää, monimuotoista ja laajaa vapaata kenttää, yhteisöjä ja tapahtumia.

Rajoitukset pysäyttivät taide- ja kulttuurialan kysynnän sekä rekrytoinnit. Tulevat rajoitukset ja epävarmuus niistä kasvattavat toiminnan uudelleen aloittamisen ja investointien riskiä. Epävarmuus nakertaa kuluttajien luottamusta ja siten estää tulojen elpymisen.

Alan toimijoilla ei ole riittäviä taloudellisia puskureita tai digitaalisia liiketoimintamalleja. Suurelta osin omarahoitteiset toimijat uhkaavat näivettyä nopeasti epävarmuuden jatkuessa.

Kulttuurin ja taiteen alan tapahtumilla on heijastevaikutukset muihin aloihin esimerkiksi yleisötapahtumien tekniikkaan, turvallisuuteen tai ravintola- ja muihin palveluihin, joiden tulot menetetään.

Olettaen että kysyntä ei nopeasti palaudu, riskinä on että kulttuurin ja taiteen kyky työllistää häviää. Tästä seuraa toimijoiden hakeutuminen muille aloille ja kansallisestikin merkittävän ekosysteemin rakenteellinen näivettyminen. Erityisavustuksella jaetaan kulttuurielämän käynnistämisen riskejä. Tämä erityisavustus keskittyy yhteisöihin, joilla on potentiaalia työllistää - myös nuoren polven - ammattilaisia. Vapaan kentän toiminta perustuu isolta osin freelanceosaamiseen ja projektimaiseen tekemiseen.

Edelleen lisärahoituksella vahvistetaan kulttuuri- ja taidekentän resilienssiä ja osaamista pitkällä aikavälillä. Tämä mahdollistaa myös yhteistyön alan toimijoiden, yritysten ja säätiöiden kanssa. Näin hyödynnetään taide- ja kulttuurivisiota alustana luottamuksen, osallisuuden ja sosiaalisen elpymisen vauhdittamiseen.

Close

This decision was published on 11.09.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Presenter information

kulttuurin edistämisen päällikkö
Veikko Kunnas

Ask for more info

Maaria Kuukorento, kulttuurisuunnittelija, puhelin: 09 310 22472

maaria.kuukorento@hel.fi