Avustuksen myöntäminen, kulttuuripalvelut, kulttuurin erityisavustus, koronavirus-tilanne

HEL 2020-009561
More recent handlings
Case 8. / 25 §

Skog Studio Oy:n oikaisuvaatimus kulttuuri- ja kirjastojaoston päätökseen 24.11.2020, § 33

Culture and Leisure Committee

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkäsi Skog Studio Oy:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaoston päätöstä 24.11.2020, § 33: Erityisavustus taide- ja kulttuurialan yhteisöille koronapandemiasta palautumiseen vuosille 2020–2021.

Sekä kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta että kulttuuri- ja kirjastojaosto pitävät erittäin tärkeänä avustettavan kentän hyvää tuntemista. Työskentely avustusten ja avustettavien toimijoiden kanssa edellyttää sitä myös. On kuitenkin muistettava, että hakemukset käsitellään ja päätökset niistä tehdään annettujen ja käytettävissä olevien tietojen perusteella. Jälkeenpäin annettu lisäinformaatio ei enää muuta päätöstä.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Close

Skog Studio Oy toivoo 17.12.2020 toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa, että aloitteellisuus ja aktiivisuus kulttuurikentällä huomioitaisiin korona-avustusten keskinäisessä vertailussa paremmin kaupungin brändin ja tavoitteiden mukaisesti. Vaatimusta päätöksen muuttamiseen hakijan osalta ei oikaisuvaatimuksessa ole.

Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.

Helsingin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 13.2.2018, § 28 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla lisätään kaupungin vetovoimaa, asukkaiden elämänlaatua, toimintakykyä ja oman elämän hallintaa. Avustuksin tuetaan toimintaa, joka monipuolistaa kaupungin omaa palvelutarjontaa.

Kulttuurijaosto päätti 20.3.2018, § 10 avustusmäärärahojen jakamisen periaatteista johdetut kulttuuripalvelukokonaisuuden avustushakemusten arviointikriteerit, jotka ovat pohjana avustushakemusten arvioinnille. Avustuspäätökset tehdään esittelymenettelyyn perustuen, ja ne ovat harkinnanvaraisia. Päätöksissä noudatetaan myös kaupungin kulloinkin voimassa olevia avustusohjeita ja säännöksiä.

Erityisavustukseen taide- ja kulttuurialan yhteisöille koronapandemiasta palautumiseen sovellettavat tarkemmat kriteerit ja hakuehdot kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti kokouksessaan 3.9.2020, § 19: Erityisavustus taide- ja kulttuurialan yhteisöille koronapandemiasta palautumiseen (erityisesti liite 1, Erityisavustuksen hakuehdot, kulttuuri- ja kirjastojaosto 3.9.2020).

Erityisavustuksen päätöksen liitteen 1 kohdassa Hakemuksen arviointikriteerit todettiin, että ”avustushakemuksien keskinäisessä vertailussa käytetään kulttuuri- ja kirjastojaoston päättämiä taide- ja kulttuuriavustusten arviointikriteereitä, jotka perustuvat kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan avustuksia koskeviin toimialayhteisiin periaatteisiin. Vertailussa ja arvioinnissa käytetään lisäksi korona-pandemian vuoksi tätä hakukierrosta koskevia täydentäviä arviointikriteereitä. Avustukset ovat harkinnanvaraisia”. Arviointikriteerit on liitteessä mainittu omassa kohdassaan.

Kulttuuri- ja kirjastojaosto päätti erityisavustuksen myöntämisestä kokouksessaan 24.11.2020 (§ 33, Erityisavustus taide- ja kulttuurialan yhteisöille koronapandemiasta palautumiseen vuosille 2020–2021).

Jaoston päätöksessä kielteiset päätökset perusteltiin kolmella eri perusteella. Skog Studio Oy:n kohdalla käytettiin hylkäysperustetta B: Hanke ei keskinäisessä vertailussa noussut avustettavaksi.

Erityisavustusta haki 323 toimijaa ja avustuksia haettiin yhteensä 16 487 027 eurolla. Avustusta myönnettiin 102 hakijalle yhteensä 3 000 000 euroa. Suuren hakijamäärän ja haetun summan vuoksi perusteet avustuksen myöntämiseksi olivat päätöstä tehdessä erittäin tiukat.

Hakukriteereistä erityisesti kolmeen sisältyi myös hakijan toiminnan aloitteellisuuden ja aktiivisuuden arviointia. Kytköstä kaupungin brändeihin tai (strategisiin) tavoitteisiin ei hakijoilta tai hankkeilta kuitenkaan vaadittu.

Nämä kriteerit olivat:

  • Toiminta lisää kaupungin elinvoimaisuutta, sykettä ja vetovoimaisuutta sekä monipuolistaa kaupungin kulttuuripalveluiden omaa palvelutarjontaa.
  • Toiminta on laajasti vaikuttavaa, merkityksellistä ja kehittyvää.
  • Toiminta edistää myös yhtä tai useampaa seuraavista tavoitteista: ammattitaiteilijoiden työllisyyden turvaaminen ja uusien työmahdollisuuksien luominen, digitaalisten ja teknologisten taide- ja kulttuuripalveluiden kehittäminen, jo käynnistettyjen hankkeiden toteuttaminen loppuun (syntyneet lisäkustannukset) ja rajoitusten/turvallisuussuositusten mukaisten uusien toimintamuotojen kehittäminen.
Close

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuuri- ja kirjastojaosto 24.11.2020 § 33

03.09.2020 Esittelijän muutetun ehdotuksen mukaan

Close

This decision was published on 09.03.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Close

Presenter information

kulttuurijohtaja
Mari Männistö

Ask for more info

Petri Rostedt, suunnittelija, puhelin: 09 310 32988

petri.rostedt@hel.fi

Attachments

1. Oikaisuvaatimus 17.12.2020, saate 18.12.2020
2. Oikaisuvaatimus 17.12.2020

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.