Toimivallan siirtäminen kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan hallinnossa hallinnon työsuhteisille työntekijöille hankintojen tekemisessä

HEL 2021-001273
More recent handlings
§ 3

Kulttuurin ja vapaa-ajan hallinnon työsuhteisten henkilöiden oikeus toteuttaa hankintoja viranhaltijan vastuulla

Hallintojohtaja

Päätös

Hallintojohtaja päätti oikeuttaa liitteessä 1 mainitut työsuhteessa olevat henkilöt toteuttamaan toimintaan liittyviä hankintoja viranhaltijan vastuulla 4.2.2021 alkaen. Työsuhteessa olevalla on oikeus tehdä hankintoja johtamansa tai vastuullansa olevan kokonaisuuden osalta sekä palvelunsa tehtäviin liittyviä hankintoja koko toimialan osalta. Hankintoja tehtäessä edellytetään, että

- toimialan talousarviossa (tai projektilla) on asianomaista hankintaa varten käytettävissä määrärahaa,

- toteutettava hankinta on työtehtävien hoidon kannalta tarpeellinen,

- hankinnan arvonlisäveroton arvo ei ylitä liitteessä 1 työntekijän kohdalla mainittua euromäärää ja

- hankinnan toteutuksessa noudatetaan lainsäädäntöä ja muuta annettua ohjeistusta.

Tämä päätös korvaa hallintojohtajan päätöksen 16.6.2017, § 2.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 20 luvun 8 §:n mukaan hankintavaltuuksia ei voida siirtää työsuhteessa olevalle. Mikäli toimialan tai liikelaitoksen toiminnan tarkoituksenmukaisen hoitamisen kannalta on tarpeen antaa työsuhteessa olevalle henkilölle oikeus toteuttaa hankintoja, voi viranhaltija oikeuttaa alaisensa työsuhteessa olevan henkilön toteuttamaan hankintoja viranhaltijan vastuulla.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan toimintasäännön uudistus tuli voimaan 1.1.2021. Toimintasäännön muutoksella uudistettiin toimialan hallinnon rakennetta, minkä seurauksena hallinnon palveluiden ja yksiköiden esimiesten hankintaoikeudet on päivitettävä vastaamaan toimintasääntöä. Aikaisempaan päätökseen verrattuna muutoksia on tehty lähinnä vain työntekijöiden nimikkeisiin.

Hallinnon työntekijöiden hankintaoikeuksien päivittäminen on valmisteltu päätöksenteon tuen -yksikön ja talous- ja suunnittelupalveluiden yhteistyönä.

This decision was published on 03.02.2021

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Close

Ask for more info

Ilona Syvälä, lakimies, puhelin: 09 310 25441

ilona.syvala@hel.fi

Ari Tirri, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 85510

ari.tirri@hel.fi

Decisionmaker

Kirsti Laine-Hendolin
hallintojohtaja

Attachments

1. Liite 1, hallinnon työntekijöiden hankintarajat

The decision documents refer to appendices that are not available online. The City of Helsinki does not publish any appendices that contain confidential information, information that could compromise the protection of privacy or documents that cannot be made available in an electronic format due to technical reasons. (Act on the Openness of Government Activities 621/1999, Information Society Code 917/2014, Data Protection Act 1050/2018, Act on the Processing of Personal Data in Social and Health Care 703/2023,  Act on Public Procurement and Concession Contracts 1397/2016). You can also request decision documents from the City of Helsinki Registrar's Office.