Toteutumattomat sitovat toiminnan tavoitteet vuonna 2021, Helsingin kaupunki
- Helsinki City Council 5/16.03.2022
- Helsinki City Board 9/07.03.2022
- Helsinki City Council 4/02.03.2022
- Culture and Leisure Committee 5/15.02.2022
- Helsinki City Board 7/14.02.2022
- Rescue Committee 2/09.02.2022
- The Social Services and Health Care Committee 2/01.02.2022
- Urban Environment Committee 3/25.01.2022
- Board of Helsinki City Transport 2/25.01.2022
- Kansliapäällikkö 20.01.2022
- Education Committee 1/18.01.2022
- Board of Occupational Health Helsinki 1/12.01.2022
Sitovien tavoitteiden toteutuminen vuonna 2021
Päätös
Johtokunta merkitsi asian tiedoksi ja lähetti tiedossa olevat sitovien tavoitteiden toteumatiedot kansliaan.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Vuoden 2021 talousarviossa ja tulosbudjetissa liikenneliikelaitoksen (HKL) sitovat tavoitteet olivat:
- Tilikauden tulos on vähintään nolla
- Asiakastyytyväisyys (liikennöitsijäarvosana) pysyy vähintään syksyn 2019 tasolla ja saavuttaa seuraavat tavoitetasot: raitioliikenne 4,04 ja metroliikenne 4,08
- Liikennöinnin luotettavuus (ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä) ylittää kolmen edellisen vuoden keskiarvon ja saavuttaa tavoitetasot raitioliikenteessä 99,85 % ja metroliikenteessä 99,85 %
HKL on saavuttamassa kolmesta sitovasta tavoitteesta kaksi. Sitovien tavoitteiden mittareita on kaikkiaan viisi kappaletta, joista neljä on toteutumassa tavoitteen mukaisesti.
Tilikauden tulosta koskeva tavoite
Tavoite: Tilikauden tulos on vähintään nolla.
Toteuma: Tilikauden tulosta koskeva sitova tavoite toteutuu.
Lopullinen tulos selviää, kun HKL:n tilinpäätös valmistuu helmikuussa 2022.
Asiakastyytyväisyyttä koskevat tavoitteet
Asiakastyytyväisyyttä mitataan liikennöitsijäarvosanalla (arvosteluasteikko 1-5). Liikennöitsijäarvosana on liikennöitsijän laatua mittaavien kysymysten keskiarvo Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) tuottamasta kyselytutkimuksesta. Osatekijöinä molemmissa liikennöintimuodoissa on kuljettajan ajotapa ja vaunujen siisteys. Raitioliikenteessä huomioidaan lisäksi kuljettajan palvelu- ja neuvontakyky. Metroliikenteessä huomioidaan lisäksi aikataulussa pysyminen ja opasteiden toimivuus asemilla.
Tavoite: Asiakastyytyväisyys (liikennöitsijäarvosana) pysyy vähintään syksyn 2019 tasolla ja saavuttaa seuraavat tavoitetasot: raitioliikenne 4,04 ja metroliikenne 4,08.
Toteuma: Asiakastyytyväisyyden sitova tavoite ei toteudu.
Raitioliikenteen liikennöitsijäarvosana oli 3,97 eikä siten saavuttanut tavoitetta 4,04. Asiakkaiden tyytyväisyys on pysynyt samalla tasolla kuin vuonna 2020. Koronan vuoksi kuljettajien asiakaspalvelutehtävät ovat olleet keskeytettynä lähes koko vuoden. Lisäksi asiakkaiden siisteyden ja hygieenisyyden odotukset ovat nousseet. Näiden vuoksi palvelun ja neuvonnan arvosanat ovat koronaa edeltäviä vuosia alhaisemmalla tasolla.
Metroliikenteen liikennöitsijäarvosana oli 4,16 ja ylitti tavoitteen 4,08. Asiakkaiden tyytyväisyys on pysynyt vuoden 2020 tasolla.
Liikennöinnin luotettavuutta koskeva tavoite
Tavoite: Liikennöinnin luotettavuus (ajettujen lähtöjen osuus tilatuista lähdöistä) ylittää kolmen edellisen vuoden keskiarvon ja saavuttaa tavoitetasot raitioliikenteessä 99,85 % ja metroliikenteessä 99,85 %.
Toteuma: Liikennöinnin luotettavuuden sitova tavoite toteutuu.
Metroliikenteessä ajettiin 99,90 % ja raitioliikenteessä 99,93 % tilatuista lähdöistä vuonna 2021 eli luotettavuustavoite 99,85 % toteutui molemmissa liikennöintimuodoissa. Tulokseen vaikuttaa koronan vuoksi supistettu liikennetuotanto, joka on mahdollistanut erinomaisen liikennöinnin luotettavuuden.
Työterveysliikelaitoksen johtokunta 12.01.2022 § 6
Päätös
Työterveysliikelaitoksen johtokunta päätti merkitä tiedoksi työterveysliikelaitoksen sitovan toiminnallisen tavoitteen toteutumatta jäämisen.
Esittelijä
Lisätiedot
Lena Meyer, palvelupäällikkö, puhelin: +358931054079
This decision was published on 04.02.2022
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Presenter information
Ask for more info
Sari Valasjärvi, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 310 35711
Ari Päivärinta, taloussuunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 78433