Valtuutus vastata sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan puolesta tietolupaviranomaisen tietopyyntöihin
Valtuutus vastata Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan puolesta tietolupaviranomaisen tietopyyntöihin
Päätös
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti valtuuttaa HUS-yhtymän vastaamaan Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan (rekisterinpitäjä) puolesta tietolupaviranomaisen (Findata) tietopyyntöihin, kun HUSin vastaanottama tietopyyntö kohdistuu tietoihin, joita HUS-yhtymä käsittelee rekisterinpitäjän lukuun.
Tällä päätöksellä annettu hyväksyntä on voimassa toistaiseksi allekirjoitushetkestä alkaen. Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala voi peruuttaa tämän hyväksynnän ilmoittamalla siitä Findatalle kirjallisella ilmoituksella.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveysalan tietolupaviranomainen Findata on kansallinen keskitetty lupaviranomainen, joka vastaa useampaa kuin yhtä rekisterinpitäjää koskevien tietolupahakemusten käsittelystä ja luvittamisesta siten, kuin sen toimivallasta on säädetty laissa sosiaali- ja terveystietojen toissijaisesta käytöstä (552/2019). Findatalla on edellä mainitun lain 36 §:ssä säädetty, salassapitovelvoitteista ja muista tietojen käyttöä koskevista rajoituksista riippumaton tiedonsaantioikeus toisiolain
6 §:ssä tarkoitettujen rekisterinpitäjien tietoihin. Tällaisia rekisterinpitäjiä ovat mm. julkiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjät.
Nopeuttaakseen tietoaineistojen keräämistä sekä säästääkseen luvansaajille koituvia kustannuksia Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala valtuuttaa HUS-yhtymän käsittelemään Findatalta vastaanottamansa toisiolain 36 §:n mukaisen tietopyynnön rekisterinpitäjän puolesta, jos tietopyyntö koskee tietoja, joita HUS-yhtymä henkilötietojen käsittelijänä käsittelee rekisterinpitäjän lukuun.
HUS-yhtymä antaa Findatalle kustannusarvion tietojen poiminnasta, poimii tietoluvan mukaiset tiedot sekä toimittaa ne Findatalle ja laskuttaa Findataa poiminnan aiheuttamista kustannuksista.
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus antaa Findatalle lupa asioida tietopoiminnoista suoraan HUS-yhtymän kanssa perustuu sosiaali-, terveys ja pelastuslautakunnan päätöksen 17.1.2023, 12 §, jonka mukaan sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtaja on sosiaalihuollon ja terveydenhuollon sekä pelastustoiminnan henkilötietojen rekisterinpitäjä. Rekisterinpitäjä huolehtii sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen henkilötietojen rekisterinpitäjälle kuuluvista tehtävistä.
Päätös tullut nähtäväksi 28.06.2023
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Leea Kallio, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 64162