Mäkelänkadun liikennesuunnitelma välillä Hämeentie−Kumpulantie
Mäkelänkadun liikennesuunnitelma välillä Hämeentie−Kumpulantie
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä liikennesuunnitelman numero 6844 mukaiset järjestelyt Mäkelänkadun katusuunnitelman suunnitteluperiaatteiksi.
Tiivistelmä
Mäkelänkadulle on suunniteltu pyöräliikenteen tavoiteverkon mukaiset yksisuuntaiset pyörätiet toteutettavaksi kadun peruskorjauksen yhteydessä. Raitioliikennettä nopeutetaan kasvattamalla pysäkkivälejä ja vähentämällä liikennevaloviivytyksiä. Bussipysäkkien yhdistämisellä ja bussikaistojen säilyttämisellä turvataan bussiliikenteen sujuvuus ja selkeytetään pysäkkijärjestelyitä.
Kadun liikenneturvallisuutta parannetaan ja raitioliikennettä sujuvoitetaan rajoittamalla vasemmalle kääntymistä raitiokiskojen yli useissa katuliittymissä ja järjestämällä vasemmalle kääntymiset omalta kaistaltaan valo-ohjattuina. Mäkelänkadun ylittävät suojatieylitykset varustetaan valo-ohjauksella. Uudet liikennejärjestelyt edellyttävät muutoksia autoliikenteen kaistojen määriin ja ajoreitteihin.
Kadun keskellä kulkevan lehmuskujanteen huonokuntoiset jaksot uudistetaan. Uusia puita istutetaan myös kaikille raitiovaunupysäkeille.
Käsittely
Kaupunkiympäristölautakunta päätti käsitellä toimialajohtajan asian nro 11 kokouksen asiana nro 25.
Asian aikana kuultavana oli projektipäällikkö Mika Kaalikoski. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Lähtökohdat ja tavoitteet
Mäkelänkadulle ollaan toteuttamassa peruskorjausta. Remontissa uusitaan kadun rakenteita, kunnallistekniikkaa ja huonokuntoisia katupuita. Peruskorjauksen yhteydessä uusitaan myös kadun liikennejärjestelyitä.
Liikennesuunnitelman lähtökohtina ovat
- Helsingin kaupungin liikkumisen kehittämisohjelma (Kh 12.1.2015)
- Raitioliikenteen kehittämisohjelma (Kh 21.1.2017)
- Pyöräilyn edistämisohjelma (Kh 27.1.2014)
- Pyöräliikenteen tavoiteverkko (Kslk 22.5.2012)
- Liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma (Kh 5.10.2015)
- Autoliikenteen verkkoselvitys (kslk 9.5.2017)
- Citylogistiikan toimenpideohjelma (Kh 23.3.2015) sekä näissä ohjelmissa mainitut liikenneverkon tavoitteet
Suunnittelun tavoitteena on parantaa Mäkelänkadun liikenneturvallisuutta, saavutettavuutta eri kulkumuodoilla sekä joukkoliikenteen sujuvuutta ja palvelutasoa. Autoliikenteen sujuvuudessa priorisoidaan pääsuuntia. Kadun viihtyisyyttä parannetaan liikenteen haittoja vähentämällä ja eheyttämällä kadun keskellä kulkevaa lehmuskujannetta.
Mäkelänkadun suunnittelussa on otettu huomioon Hämeentien suunnitelma, joka rajoittaa henkilöautojen läpiajoa Helsinginkadun ja Hakaniementorin välisellä osuudella. Hämeentien rakentaminen on tarkoitus aloittaa vuonna 2019.
Kantakaupungin pyöräliikenteen tavoiteverkossa Mäkelänkatu on osa pyöräliikenteen pääverkkoa. Tällä hetkellä Mäkelänkadulla Kumpulantiestä etelään ei ole erillisiä pyöräliikenteen järjestelyitä.
Mäkelänkadun bussiliikenne on vilkasta (vilkkaimmillaan 74 vuoroa/h/suunta). Mäkelänkatua kulkevat raitiolinjat 1 ja 7. Raitiovaunu liikennöi ruuhkatunnin aikana 12 kertaa tunnissa suuntaansa.
Mäkelänkatu on katuluokitukseltaan pääkatu. Kadulla on yksi bussi- ja kaksi ajokaistaa suuntaansa. Suunnittelualueella on yli 150 autojen pysäköintipaikkaa, joista yli 80 % on asukaspysäköintikäytössä ja loput maksullisia pysäköintipaikkoja.
Mäkelänkatu on kokonaisuudessaan arvoympäristökohde. Keskellä katua, raitiotien molemmin puolin on kaksirivinen näyttävä vanhojen puiden muodostama lehmuskujanne. Kujanne on Helsingin pisin yhtäjaksoinen puukujanne. Suunnittelun tavoitteena on lehmuskujanteen kaupunkikuvallisen arvon vaaliminen pitkällä tähtäimellä.
Suunnitelma
Yksisuuntaiset pyörätiet lisätään Mäkelänkadulle koko Hämeentien ja Kumpulantien väliselle osuudelle. Tila järjestetään poistamalla yksi ajokaista suuntaansa. Pyörätiejärjestelyt rakennetaan kadunvarsipysäköinnin ja jalkakäytävän väliin. Pysäköinti- ja lastauspaikat säilyvät koko suunnittelualueella.
Joukkoliikenteen pysäkkijärjestelyjä muutetaan. Raitioliikennettä nopeutetaan kasvattamalla pysäkkivälejä. Rautalammintien ja Lautatarhankadun pysäkit poistuvat. Samalla poistuu Rautalammintien pysäkin kohdalla oleva liikennevalo-ohjattu suojatie. Bussipysäkkejä siirretään ja yhdistetään ja niistä tehdään esteettömät.
Rautalammintien, Suvannontien ja Vääksyntien risteyksiin suojateineen lisätään liikennevalo-ohjaus. Ajoneuvoliikenne ei enää ylitä raitiotietä ilman valo-ohjausta eikä Mäkelänkadun yli enää ole liikennevalo-ohjaamattomia suojateitä.
Keskeinen muutos nykytilaan on, että Mäkelänkadulta itään Sturenkadulle vasemmalle kääntyminen kielletään keskustaan suuntaan ajettaessa. Korvaava ajoreitti Sturenkadulle itään järjestetään Suvannontien risteyksen kautta tekemällä liikennevalo-ohjattu u-käännös.
Kääntyminen vasemmalle kielletään lisäksi kuudessa risteyksessä. Kullekin alueelle säilyy kuitenkin muita ajoreittejä. Uudet vasemmalle kääntymiskaistat rakennetaan Rautalammintien, Suvannontien ja Päijänteentien risteyksiin.
Puukujanteen huonokuntoisia osuuksia uusitaan kokonaisuuksina. Poistettavia puita on yhteensä 105 kpl ja istutettavia puita 111 kpl.
Suunnitelman vaikutukset
Jalankulun turvallisuus ja viihtyisyys paranevat. Pyöräliikenteen järjestelyt paranevat yksisuuntaisten pyörätiejärjestelyjen myötä merkittävästi ja turvallisuus paranee, kun pyöräily siirtyy ajoradalta pyöräteille.
Raitioliikennöinnin sujuvuus ja täsmällisyys paranevat nykytilaan verrattuna, kun risteysjärjestelyistä tehdään selkeämmät ja turvallisemmat ja valo-ohjaamattomat autoliikenteen kääntymiset radan yli poistuvat. Kahden nykyisin vähäisessä käytössä olevan pysäkkiparin poisto nopeuttaa raitioliikennettä, mutta pidentää hieman kävelymatkoja pysäkille poistuvien pysäkkien kohdalla. Mäkelänkadun eteläisimmän osan saavutettavuus Pasilan suuntaan hieman heikkenee.
Raitioliikenteen pysäkkijärjestelyt paranevat nykytilaan verrattuna, kun pysäkit levenevät ja niiden esteettömyys ja viihtyisyys paranevat. Bussipysäkkien yhdistäminen parantaa bussiliikenteen sujuvuutta ja pysäkkijärjestelyjen selkeyttä matkustajan kannalta.
Koko suunnittelualueella on yksi ajokaista vähemmän suuntaansa kuin nykytilanteessa. Toimivuustarkastelujen perusteella suunnitelma on liikenteellisesti toimiva. Pääsuuntien liikennettä sujuvoittavien liittymäjärjestelyjen sekä muille kaduille tapahtuvien liikenteen siirtymien johdosta ajoajat suunnittelualueen läpi eivät merkittävästi muutu. Iltaruuhkassa Tuusulanväylän suuntaan ajoajat lyhenevät. Suunnitelmalla ei ole merkittävää vaikutusta laajan liikenneverkon toimivuuteen. Autoliikennettä siirtyy muille reiteille tämän suunnitelman lisäksi myös Hämeentietä ja Pasilan Teollisuuskadun jatketta ja Veturitietä koskeneiden jo tehtyjen päätösten vuoksi.
Risteysten uudet liikennevalot ja vasemmalle kääntymiskaistat parantavat liikenteen turvallisuutta. Valo-ohjaamattomat suojatiet ovat turvallisuusriski etenkin monikaistaisilla pääkaduilla. Kääntymissuuntien väheneminen vähentää konfliktipisteitä ja siten onnettomuusriskiä.
Mäkelänkadulta pohjoisesta Sturenkadulle itään vasemmalle kääntymisen kieltäminen parantaa Mäkelänkadun ja Sturenkadun risteyksen turvallisuutta ja liikenteen sujuvuutta kyseisessä risteyksessä, mikä vaikuttaa sujuvuuteen koko suunnittelualueella. Korvaava kiertoreitti Suvannontien kautta heikentää autoliikenteen reittien selkeyttä ja kyseisen suunnan sujuvuutta.
Paikallinen saavutettavuus henkilöautolla heikkenee jonkin verran, koska kiellettyjä kääntymissuuntia on risteyksissä nykyistä enemmän. Suunnitelmalla ei ole merkittäviä vaikutuksia Helsingin kansainväliseen saavutettavuuteen eli Helsinki-Vantaan lentokentälle. Kehäradan myötä lentokentälle kulkee ruuhka-aikaan Helsingin keskustasta paikallisjuna 10 minuutin välein sekä Tikkurilan että Myyrmäen kautta. Taksiliikenteen osalta tilanne ei muutu nykyisestä, sillä julkiselle liikenteelle on omat kaistat Mäkelänkadulla.
Jakeluliikenteen olosuhteet paranevat nykyisestä. Suunnitelma mahdollistaa lastauspaikkojen lisäämisen ja niiden sijoittamisen uusiin paikkoihin. Autopysäköintipaikkojen kokonaismäärä säilyy nykyisellään.
Ajokaistojen määrän väheneminen ja puukujanteen täydennysistutukset muokkaavat katuympäristöä nykyistä viihtyisämmäksi, mikä luo mahdollisuuksia kadun elävöittämiselle. Nykyistä kapeammat ajokaistat saattavat hillitä ajonopeuksia ja siten parantavat viihtyisyyttä. Pyöräteiden lisääminen tuo kadulle nykyistä enemmän pyörällä liikkuvia asiakkaita. Nämä muutokset parantavat paikallisen yritystoiminnan edellytyksiä.
Kustannukset
Liikennesuunnitelman toteuttamisen kustannusarvio on noin 9 200 000 euroa (alv. 0 %).
Vuorovaikutus
Liikennesuunnitelma on tehty yhteistyössä Helsingin seudun liikenteen (HSL) kanssa.
Ennen suunnittelun käynnistymistä asukkailla ja sidosryhmillä oli mahdollisuus antaa palautetta nykytilanteesta ja tulevaisuuden toiveista Kerro kantasi-kyselyssä 25.10.−12.11.2017.
Vaihtoehtoluonnokset (Ve1 ja Ve2) olivat esillä kaupungin internetsivuilla 5.–26.2.2018. Vaihtoehtoluonnoksia oli mahdollista myös kommentoida Kerro kantasi-palvelussa ja sähköpostitse. Yleisötilaisuus liikennesuunnitelmavaihtoehdoista pidettiin 8.2.2018.
Hankkeen vaihtoehtoluonnoksista keskusteltiin Vallilan kirjastossa 12.2.2018 klo 9-11 paikallisten yrittäjien kanssa yrittäjätilaisuudessa.
Jatkotoimenpiteet
Kaupunkiympäristön toimiala laatii katusuunnitelman. Katusuunnitelmaluonnosta on mahdollisuus kommentoida esilläoloaikana syksyllä 2018. Katusuunnitelmaluonnos esitellään myös asukastilaisuudessa. Katusuunnitelman hyväksyminen käsitellään kaupunkiympäristölautakunnassa keväällä 2019.
Toteutus
Kadun rakentaminen alkaa arviolta vuonna 2021, kun Hämeentien remontti on valmistunut.
Päätös tullut nähtäväksi 19.06.2018
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Mika Kaalikoski, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39495