Ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelujen laskutyöperusteet, puitesopimus 2015 - 2017, 2. optiovuoden käyttöönotto
Päätös
Kaupunkiympäristön toimialan tekninen johtaja päätti käyttää kiinteistölautakunnan päätöksen 22.1.2015 § 25 (HEL 2014-013104) ja 10.3.2015 päivätyn sopimuksen mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja jatkaa ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelujen hankintaa koskevaa puitesopimusta entisin ehdoin yhden (1) vuoden ajan 1.3.2018 - 28.2.2019 seuraavien yritysten kanssa:
Consortia Finland Oy
Suomen Hormimestarit Oy
Suomen LVIS-Huolto Oy
Euro-Service Oy.
Alkuperäinen sopimus oli voimassa 28.2.2017 asti. Sopimuksessa on optiomahdollisuus, jolla sopimusta voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen kahdella (2) vuodella, yhdellä vuodella kerrallaan. Tilakeskuksen päällikkö käytti kiinteistölautakunnan päätöksen 22.1.2015 § 25 (HEL 2014-013104) mukaista option käyttöönotto-oikeuttaan ja jatkoi 9.12.2016 tekemällään päätöksellä 75 § alkuperäistä sopimusta alkuperäisin sopimusehdoin sopimustoimittajien kanssa yhdellä vuodella ajalle 1.3.2017 - 28.2.2018.
Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.
Tilakeskuksen puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 600 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.
Optiokauden sopimus on ehdoiltaan alkuperäisen sopimuksen mukainen.
Hankintamenettely käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen sen toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toteuttaa työt tilaajan määrittelemässä aikataulussa. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti. Tiedot tarjolla olevasta urakasta toimitetaan valitulle toimittajalle sähköpostitse kattohintatarjouksen tekemistä varten. Toimittajan on vastattava 2 vuorokauden kuluessa sähköpostitse, ottaako urakan tehdäkseen vai ei. Ilmoitus on sitova. Vastauksen puuttuminen tulkitaan kielteiseksi vastaukseksi. Toimittajalla on kattohintatarjouksen antamiseen aikaa 1 viikko omasta ilmoituksestaan lukien. Toimittaja voi ilmoittaa pysyvästä tai määräaikaisesta esteestä töiden vastaanottamiseen.
Tilaajalla on oikeus myös kilpailuttaa yksittäiset toimeksiannot puitesopimustoimittajien kesken ns. minikilpailutuksena.
Poikkeuksena edellä kuvattuun menettelyyn ovat äkilliset ja ennalta arvaamattomat työt (ns. hätätyöt), joista sovitaan tilaajan kanssa tapauskohtaisesti.
Toimeksiannoista tehdään erilliset kirjalliset tilaukset.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus kilpailutti hankintarenkaana Staran kanssa ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelujen laskutyöperusteita koskevan puitejärjestelyn vuodenvaihteessa 2014 - 2015. Hankintarenkaan molemmat osapuolet tekivät hankinnasta omat hankintapäätökset ja sopimuskumppanien kanssa omat sopimukset.
Hankinnan kokonaisarvon arvioitiin olevan 1 000 000 euroa, josta Tilakeskuksen puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan enimmillään olevan arvonlisäverottomana yhteensä 600 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta, 1+1.
Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus on solminut 10.3.2015 päivätyt määräaikaiset ilmanvaihtojärjestelmien puhtauden tarkastuspalvelujen laskutyöperusteita koskevat puitesopimukset Consortia Finland Oy:n, Suomen Hormimestarit Oy:n, Uudenmaan iv-huolto Oy:n (13.8.2015 alkaen Suomen LVIS-Huolto Oy) ja Euro-Service Oy:n kanssa.
Helsingin kaupunki uudisti 1.6.2017 johtamisjärjestelmäänsä sekä organisaatiotaan. Uudistuksessa nykyisestä virastorakenteesta luovuttiin ja virastoja yhdistettiin laajemmiksi toimialoiksi. Tämä puitejärjestely siirtyi kaupunkiympäristön toimialan käyttöön.
Alkuperäinen sopimus oli voimassa 28.2.2017 asti. Alkuperäistä sopimusta on jatkettu yhdellä optiovuodella ja se on voimassa 28.2.2018 saakka. Sopimuksessa on kahden (2) vuoden optiomahdollisuus yhdeksi vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on enintään neljä (4) vuotta, 2+1+1. Tilaajan on sopimuksen mukaan ilmoitettava optio-oikeuden käyttämisestä kaksi (2) kuukautta ennen varsinaisen sopimuksen päättymistä. Puitesopimus on toiminut hyvin, joten on kokonaistaloudellisesti edullisinta jatkaa sopimusta ottamalla 2. optiovuosi käyttöön.
Sopimuksen mukaan sopimustoimittajan ei ole mahdollista esittää tilaajalle sopimushinnan tarkistusehdotusta 2. optiokaudelle, joten sopimuksia jatketaan samoilla kiinteistölautakunnan päätöksen 22.1.2015 § 25 (HEL 2014-013104) ja 10.3.2015 päivätyn sopimuksen mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.
Päätös tullut nähtäväksi 20.12.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43148