Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva, Hia-rakennus, Alppikatu 2 H, Helsinki

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2014-015474
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 62
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Poistumisturvallisuuden arviointi / Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva, Hia-rakennus, Alppikatu 2 H, Helsinki

Pelastusjohtaja

Päätös

Poistumisturvallisuusselvitys ja sen perusteella tehty poistumisturvallisuuden arviointi koskevat Helsingin Diakonissalaitoksen Hoivan kohdetta HIA-rakennus osoitteessa Alppikatu 2 H, Helsinki.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus täyttää pelastuslain 18 §:ssä säädetyt vaatimukset.

Ehdot:

Ehtoina riittävälle poistumisturvallisuudelle ja poistumisturvallisuuden ylläpitämiselle ovat päätöksen liitteenä olevat yleiset ehdot sekä seuraavat erityisehdot:

Erityisehto 1: Kaikissa 1. ja 2. kerroksen asukkaiden vuoteissa tulee olla pelastuspatja tai -lakana käyttövalmiina. Henkilökunta tulee olla koulutettu niiden käyttöön.

Suositus:

Pelastusviranomainen suosittelee, että palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden nopeuttamiseksi paloilmoitinjärjestelmään lisätään näyttöpaneeli yöaikana paikalla olevan henkilökunnan päivystystiloihin.

Poistumisturvallisuusselvityksen päivitys:

Poistumisturvallisuusselvitys on päivitettävä kolmen vuoden välein tai toiminnan muuttuessa olennaisesti.

Toiminnan muuttuessa olennaisesti, päivitetty selvitys on toimitettava pelastusviranomaiselle arvioitavaksi. Mikäli toiminnassa ei ole tapahtunut olennaisia muutoksia, poistumisturvallisuusselvityksen päivitys käsitellään määräaikaisen palotarkastuksen yhteydessä.

Päätöksen perustelut

Arviointiperusteina on käytetty seuraavia asiakirjoja ja havaintoja:
- poistumisturvallisuusselvitykset 29.12.2014, 9.10.2018 ja 7.12.2018
- määräaikaisen palotarkastuksen jälkivalvonta ja neuvottelu 20.3.2018
- kohteen pelastussuunnitelma 2.11.2018.

Helsingin Diakonissalaitoksen Alppikatu 2:n korttelissa sijaitsevassa 3-kerroksisessa Hia-rakennuksessa toimii monisairaiden asumispalveluyksikkö Saarnitupa (1.-2. kerros), jossa on yhteensä 15 (viisitoista) asukasta. Rakennuksen kolmannessa kerroksessa on päihdepalveluyksikkö sekä kuntouttava korvaushoito- päivätoimintayksikkö. Päivätoimintayksikkö ei ole pelastuslain 18§ tarkoittama poistumisturvallisuusuusselvitysvelvollinen kohde.

Hia-rakennus on alun perin valmistunut vuonna 1905 ja sen kokonaisala 1025 m2. Rakennuksen palotekninen luokitus on P1. Kerrokset, asunnot sekä porrashuone on osiin jaettu.

1. kerros

Ensimmäisen kerroksen katutasossa sijaitsevissa tiloissa toimii monisairaiden palveluasumisyksikkö, jossa on yhteensä kahdeksan asukasta. Toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan asukkaat tarvitsevat ympärivuorokautista apua sekä huolenpitoa. Asukkaat kykenevät liikkumaan itsenäisesti, mutta osa heistä tarvitsee liikkuessaan apuvälineitä, kuten rollaattoria. Toiminnanharjoittajan arvion mukaan kaikki asukkaat tarvitsevat yhden henkilön apua poistumistilanteessa.

Ensimmäisen kerroksen tilat on varustettu automaattisella paloilmoittimella sekä automaattisella sammutuslaitteistolla. Lisäksi alkusammutusvälineinä ovat käsisammuttimet.

Henkilökunta on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina ja kaikki henkilökunnan jäsenet ovat saaneet paloturvallisuuskoulutusta.

Ensimmäisen kerroksen tiloista pääsee poistumaan kahta toisistaan riippumatonta reittiä ulos. Poistumisreitit sijaitsevat kerroksen vastakkaisissa päissä ja johtavat osastoituun porraskäytävään.

2. kerros

Toisessa kerroksessa toimii alle 65 vuotiaiden monisairaiden palveluasumisyksikkö, jossa on yhteensä seitsemän asukasta. Toiminnanharjoittajan selvityksen mukaan asukkaat asuvat omissa asunnoissaan, mutta alentuneen toimintakykynsä vuoksi he tarvitsevat ympärivuorokautista hoivaa ja huolenpitoa. Osa asukkaista käyttää liikkumisessaan apuvälineitä, mutta kaikki kykenevät liikkumaan itsenäisesti. Asukkaiden päihtymystila voi tilapäisesti huonontaa yksilön kykyä poistua tilasta.

Toisen kerroksen tilat on suojattu automaattisella paloilmoitinlaitteistolla, jonka keskusyksikkö sijaitsee 1. kerroksessa. Alkusammutusvälineinä ovat lisäksi käsisammuttimet. Palohälytyksen tullessa vuorossa oleva hoitaja tarkistaa syttyneen osaston paloilmoittimelta ja ryhtyy vaadittaviin toimenpiteisiin, jotka on kuvattu kohteen pelastussuunnitelmassa.

Henkilökunta on paikalla kaikkina vuorokauden aikoina ja kaikki henkilökunnan jäsenet ovat saaneet paloturvallisuuskoulutusta.

Myös toisen kerroksen tiloista pääsee poistumaan kahta toisistaan riippumatonta reittiä ulos. Poistumisreitit sijaitsevat kerroksen vastakkaisissa päissä ja johtavat osastoituun rappukäytävään.

Pelastusviranomaisen arvion mukaan poistumisturvallisuus on riittävä.

Arvio perustuu:
- asuinhuonekohtaiseen palo-osastointiin
- automaattiseen paloilmoittimeen (mahdollistaa nopean palon paikantamisen ja henkilökunnan suorittamien pelastustoimenpiteiden käynnistymisen)
- automaattiseen sammutuslaitteistoon (vain ensimmäinen kerros). Se sammuttaa palon tai rajoittaa paloa estäen olosuhteiden muuttumisen hengenvaarallisiksi ja antaa lisäaikaa pelastamiseen.
- henkilökunnan ympärivuorokautiseen läsnäoloon ja valmiuteen aloittaa alkusammutus- ja pelastustoimenpiteet

Päätöksen säädösperusteet:

Pelastuslaki 379/2011 18 §, 19 §, 20 §, 21 §, 81 §

Päätös tullut nähtäväksi 28.12.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Sulje

Lisätietojen antaja

Katri Aaltonen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31372

katri.j.aaltonen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Liite 1. Yleiset ehdot

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.