Liikenneviraston ja Helsingin kaupungin välinen sopimus, Teollisuuskadun jatke

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2016-005190
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 30

Liikenneviraston ja Helsingin kaupungin välinen sopimus, Teollisuuskadun jatke

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päättää oikeuttaa liikenne- ja katusuunnittelu –palvelun tilaamaan Veturitiehen liittyvien osien sekä Teollisuuskadun rakentamisen lisä- ja muutostyöt arvoltaan 2 300 000 euroa. Hankkeen olosuhteet ovat muuttuneet oleellisesti johtuen muun muassa muuttuneista viranomaisten määräyksistä sekä tarkentuneista maaperä- ja rakennetiedoista, joita on saatu hankkeen edetessä.

Lisä- ja muutostöiden yhteenlaskettu arvo on urakassa 4 300 000 euroa (Alv 0%).

Päätöksen perustelut

Aikaisemmat päätökset

Yleisten töiden lautakunta päätti 16.8.2016 § 310 merkitä tiedoksi kaupungininsinöörin päätöksen 20.7.2016 § 35 Veturitiehen liittyvien osien sekä Teollisuuskadun rakentaminen urakoitsijan valinta, Graniittirakennus Kallio Oy, 8 613 257,72 euroa arvonlisäverottomasta urakkahinnasta sekä oikeuttaa katu- ja puisto-osaston investointitoimiston käyttämään urakassa mahdollisesti syntyviin muihin lisävelvoitteisiin arvonlisäverottomana enintään 2 000 000 euroa.

Perustelut

Teollisuuskadun urakan suunnitelmat ovat tarkentuneet etenkin detaljien osalta urakan aikana. Esimerkiksi teknisten tilojen kaapelikanaalit ja niihin liittyvät rakenteet suunniteltiin jälkeenpäin. Tällöin määriteltiin teknisten tilojen läpiviennit, tunnelin kuivatus, salaojat ja kaiteet. Soveltuvia yksikköhintoja ei näille rakenteille oltu sovittu.

Rakennustyön aikana havaittiin tarpeita tunneleiden vanhojen rakenteiden suojaamiseksi, jotta rakenteet eivät vaurioidu. Työn aikana havaittiin olosuhteiden muutoksia, mikä johti kallion irti poraamiseen, juuripalkkien ja ankkurointien suunnittelua ja rakentamista vanhoihin rakenteisiin. Lisäksi tunnelin rakennettavien seinien vahvistamiseksi on jouduttu lisäämään tartuntoja.

Suunnitelmia on jouduttu muuttamaan urakan aikana suuri määrä, merkittävin syy tähän on palomääräysten muuttuminen. Palosuojamassan paksuutta on jouduttu kasvattamaan 15 mm:stä 25 mm:iin. Tämän kustannusvaikutus on 375 000 euroa.

Lisäksi suunnitelmamuutoksia on tehty tunnelin vanhojen rakenteiden stabiliteetin takia. Rakenteiden juureen on teetetty irti poraus ennen hulevesilinjojen louhintaa, tunnelianturoita on ankkuroitu sekä juuripalkkeja on rakennettu.

Myös muista olosuhdemuutoksista on aiheutunut hankkeessa lisäkuluja. Suurin olosuhdemuutos oli Tallikadun tukemisen muutossuunnitelma. Maaperä osoittautui niin louhikkoiseksi, ettei suunniteltu pontitusvaihtoehto ollut mahdollinen. Toinen merkittävä olosuhdemuutos oli hulevesialtaan kaivannon kuivana pitoon liittyvät työt. Kallio osoittautui suunniteltua rikkonaisemmaksi ja kaivantoa jouduttiin tiiviistämään injektoimalla sekä ankkuroimalla sen pohjalle kuitubetonilaatta.

Lisäksi urakassa alun perin määritelty työmaa-alue pieneni Veturitien urakan töiden takia, mistä jouduttiin korvaamaan urakoitsijalle aiheutuneita kuluja 134 640 euroa johtuen välivarastoinnista ja kuljetuksista sekä työmaakoppien siirrosta.

Urakan kokonaislaskutus on tällä hetkellä noin 10,5 miljoonaa euroa. Tästä avoimia laskuja on 1 290 200 euroa ja jäljellä olevaa varausta on 61 000 euroa. Tulevia muutos- ja lisätöitä on tulossa tämän lisäksi vielä 1 055 000 euroa. Tästä 800 000 euroa on määrälaskutusta ja lisätöitä 200 000 euroa. Lisäksi Haarakallion risteyssillalle on tulossa määrälaskutusta 55 000 euroa.

Muutoksen tarve johtuu olosuhteista, joita huolellinen hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida eikä muutos vaikuta hankintasopimuksen yleiseen luonteeseen. Edellä mainituista olosuhteiden muutoksista johtuen hankkeen muutostyöt ylittävät alkuperäisen lisävelvoitteisiin varatun summan. Olosuhteiden muutokset ovat tulleet esiin rakennustyön aikana, eikä niitä ole voinut ennakoida suunnittelussa eikä urakkahankinnassa. Olosuhteiden muutoksista aiheutuneet lisätyöt on ollut välttämätöntä aikataulun ja töiden etenemisen vuoksi teettää tällä hankintasopimuksella.

Muuttuneiden olosuhteiden vuoksi tehdään hankintapäätös lisätöitä varten yhteensä 2 300 000 euroa hankintalain 136 §:n 2 momentin 3 –kohdan mukaisesti. Hankkeen olosuhteet ovat muuttuneet oleellisesti johtuen muun muassa muuttuneista viranomaisten määräyksistä sekä tarkentuneista maaperä- ja rakennetiedoista, joita on saatu hankkeen edetessä.

Päätös tullut nähtäväksi 09.10.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Lisätietojen antaja

Harri Verkamo, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37127

harri.verkamo@hel.fi

Päättäjä

Silja Hyvärinen
vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja