Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2016-005460
Asialla on uudempia käsittelyjä
1. / 320 §

Valtuutettu Jape Lovénin toivomusponsi liikenteen sujuvuuden huomioimisesta Hämeentien liikennesuunnitelman toteutuksessa

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti panna asian pöydälle Laura Rissasen ehdotuksesta.

Kaupunginhallitus päättää merkitä tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 27.4.2016 hyväksymän toivomusponnen (Jape Lovén) johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle ja tiedoksi muille valtuutetuille.

Sulje

Sulje

Käsitellessään 27.4.2016 Hämeentien, Haapaniemenkadun ja Viidennen linjan liikennesuunnitelmaa kaupunginvaltuusto hyväksyi samalla seuraavan toivomusponnen:

"Hyväksyessään Hämeentien, Haapaniemenkadun ja Viidennen linjan liikennesuunnitelman edellyttää kaupunginvaltuusto myös, että niiden katujen joihin Hämeentieltä poistuva liikenne siirtyy tai muuten vaikuttaa, erityisesti Itäväylä-Junatie-Teollisuuskatu reitin, liikenteen sujuvuus huomioidaan alueen jatkosuunnittelussa riittävällä tasolla (Jape Lovén)."

Kaupunginvaltuuston työjärjestyksen 24 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava myös muille valtuutetuille.

Hämeentien liikennesuunnitelman (Kvsto 27.4.2016) yhteydessä mallinnettu alue kattoi kantakaupungin itäosat Kruununhaasta Pasilaan rajautuen lännessä päärataan ja idässä Kulosaaren siltaan. Ruuhkatunnin aikana alueella on noin 22 200 autoa. Läpiajoliikenteen rajoittaminen Hämeentiellä muuttaa koko vuorokauden mittaan 5000 - 7500 henkilöauton reittejä nykyisen läpiajon hakeutuessa uusille reiteille. Mallinnusten mukaan autoliikenteen siirtymät ulottuvat kuitenkin vain varsin suppealle lähialueelle. Vaikka osa autoilijoista saattaa vaihtaa myös kulkumuotoa, tarkasteluissa sitä ei ole huomioitu vaan kulkumuotojakauma on oletettu samaksi kuin nykytilanteessa.

Liikennemäärä kasvaa Sörnäisten rantatiellä, mutta muun pääkatuverkon kuormituksissa ei ole nähtävissä merkittäviä muutoksia. Mallinnusten perusteella Kallion ohittava läpiajoliikenne siirtyy Sörnäisten rantatielle eikä Kallion sisäinen katuverkko houkuttele läpiajoliikenteen reittinä. Liikennemäärä Kallion paikallisilla kokoojakaduilla kuitenkin kasvaa, koska nykytilanteessa suuri määrä Kallioon saapuvista ja Kalliosta lähtevistä automatkoista käyttää Hämeentietä ja tämä liikenne jakautuu suunnitelman toteuttamisen jälkeen Kallion muille kaduille.

Hämeentien läpiajo siirtyy reiteille, joilla jo tällä hetkellä on ajoittain kapasiteettipulaa. Autoliikenteen kokonaismatka-ajan ennakoidaan kasvavan iltahuipputunnin aikana noin 5 % nykytilaan verrattuna. Ajankohtaisia suunnitteluhankkeita Hämeentien ympäristössä ovat Kalasataman sekä Merihaan reunan suunnittelu, kävelykeskustan periaatesuunnitelma sekä koko kaupungin kattava autoliikenteen tavoiteverkkotyö. Kaikkiin suunnitelmiin liittyen tehdään tarvittavat simuloinnit ja toimivuustarkastelut, ja niissä varaudutaan Hämeentien muutoksista aiheutuviin liikenteen siirtymiin.

Sörnäisten rantatien, Junatien, Pääskylänkadun ja Lautatarhankadun liittymäalueiden kautta kulkee keskustan pääkatuliikennettä Itäväylän (Junatien), Lahdenväylän (Hermannin rantatien), Pasilan (Teollisuuskadun) ja Tuusulanväylän (Mäkelänkadun) suuntiin. Kalasataman alueen rakentuminen ja Kalasataman keskuksen pysäköintilaitoksen uusi ajoyhteys lisäävät liittymäalueiden kuormittumista. Sekä Pasila - keskusta että Tuusulanväylä - keskusta suunnat on jo nykyään opastettu Sörnäisten rantatien kautta ja nykyiset kaistajärjestelyt on mitoitettu pääkatuliikenteen tarpeisiin.

Kapasiteetin lisäämiseksi on selvitetty mahdollisuuksia muuttaa kuormittuvien liittymäalueiden järjestelyjä, ja Teollisuuskadun ja Vääksyntien risteykseen on jo hyväksytty uudet järjestelyt (Lsp 20.5.2016). Siirtämällä Teollisuuskadun ylittävä suojatie risteyksen länsipuolelle saadaan pidennettyä idästä tulevan liikenteen vihreää valovaihetta, mikä ehkäisee Kalasatamasta länteen menevän liikenteen jonoutumista Teollisuuskadulla ja Junatiellä. Tavoitteena on, että jono ei ulotu tunneliin asti.

Itäväylän ja Sörnäisten rantatien kaista- ja liikennevalomuutoksista valmistellaan liikennesuunnitelmaa, joka on tarkoitus esitellä kaupunkisuunnittelulautakunnalle huhtikuussa 2017. Pidemmän aikavälin toimenpiteenä tutkitaan myös Kalasataman pääkatuliikenteen sujuvuuden parantamista tunneliyhteyden avulla.

Sulje

Kaupunkisuunnittelulautakunta 16.08.2016 § 254

Lausunto

Kaupunkisuunnittelulautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Hämeentien liikennesuunnitelman (Kvsto 27.4.2016) yhteydessä mallinnettu alue kattoi kantakaupungin itäosat Kruununhaasta Pasilaan rajautuen lännessä päärataan ja idässä Kulosaaren siltaan. Ruuhkatunnin aikana alueella on noin 22 200 autoa. Läpiajoliikenteen rajoittaminen Hämeentiellä muuttaa koko vuorokauden mittaan 5000 - 7500 henkilöauton reittejä nykyisen läpiajon hakeutuessa uusille reiteille. Mallinnusten mukaan autoliikenteen siirtymät ulottuvat kuitenkin vain varsin suppealle lähialueelle. Vaikka osa autoilijoista saattaa vaihtaa myös kulkumuotoa, tarkasteluissa sitä ei ole huomioitu vaan kulkumuotojakauma on oletettu samaksi kuin nykytilanteessa.

Liikennemäärä kasvaa Sörnäisten rantatiellä, mutta muun pääkatuverkon kuormituksissa ei ole nähtävissä merkittäviä muutoksia. Mallinnusten perusteella Kallion ohittava läpiajoliikenne siirtyy Sörnäisten rantatielle eikä Kallion sisäinen katuverkko houkuttele läpiajoliikenteen reittinä. Liikennemäärä Kallion paikallisilla kokoojakaduilla kuitenkin kasvaa, koska nykytilanteessa suuri määrä Kallioon saapuvista ja Kalliosta lähtevistä automatkoista käyttää Hämeentietä ja tämä liikenne jakautuu suunnitelman toteuttamisen jälkeen Kallion muille kaduille.

Hämeentien läpiajo siirtyy reiteille, joilla jo tällä hetkellä on ajoittain kapasiteettipulaa. Autoliikenteen kokonaismatka-ajan ennakoidaan kasvavan iltahuipputunnin aikana noin 5 % nykytilaan verrattuna. Ajankohtaisia suunnitteluhankkeita Hämeentien ympäristössä ovat Kalasataman sekä Merihaan reunan suunnittelu, kävelykeskustan periaatesuunnitelma sekä koko kaupungin kattava autoliikenteen tavoiteverkkotyö. Kaikkiin suunnitelmiin liittyen tehdään tarvittavat simuloinnit ja toimivuustarkastelut, ja niissä varaudutaan Hämeentien muutoksista aiheutuviin liikenteen siirtymiin.

Sörnäisten rantatien, Junatien, Pääskylänkadun ja Lautatarhankadun liittymäalueiden kautta kulkee keskustan pääkatuliikennettä Itäväylän (Junatien), Lahdenväylän (Hermannin rantatien), Pasilan (Teollisuuskadun) ja Tuusulanväylän (Mäkelänkadun) suuntiin. Kalasataman alueen rakentuminen ja Kalasataman keskuksen pysäköintilaitoksen uusi ajoyhteys lisäävät liittymäalueiden kuormittumista. Sekä Pasila - keskusta että Tuusulanväylä - keskusta suunnat on jo nykyään opastettu Sörnäisten rantatien kautta ja nykyiset kaistajärjestelyt on mitoitettu pääkatuliikenteen tarpeisiin.

Kapasiteetin lisäämiseksi on selvitetty mahdollisuuksia muuttaa kuormittuvien liittymäalueiden järjestelyjä, ja Teollisuuskadun ja Vääksyntien risteykseen on jo hyväksytty uudet järjestelyt (Lsp 20.5.2016). Siirtämällä Teollisuuskadun ylittävä suojatie risteyksen länsipuolelle saadaan pidennettyä idästä tulevan liikenteen vihreää valovaihetta, mikä ehkäisee Kalasatamasta länteen menevän liikenteen jonoutumista Teollisuuskadulla ja Junatiellä. Tavoitteena on, että jono ei ulotu tunneliin asti.

Itäväylän ja Sörnäisten rantatien kaista- ja liikennevalomuutoksista valmistellaan liikennesuunnitelmaa, joka on tarkoitus esitellä kaupunkisuunnittelulautakunnalle vuoden 2016 aikana. Lisäksi on tutkittu uutta ajoyhteyttä Hämeentieltä pohjoisesta sallimalla kääntyminen sillan jälkeen oikealle ja Junatien kautta Sörnäisten rantatielle. Ratkaisua ei kuitenkaan pidetä järkevänä, koska se tarjoaisi vaihtoehtoisen reitin vain vähäiselle liikennemäärälle, tekisi reitinvalinnan pääkatuverkossa nykyistä epäselvemmäksi ja edellyttäisi varsin mittavia muutoksia Teollisuuskadun, Aleksis Kiven kadun ja Vääksyntien ja risteysalueiden muotoilemiseksi turvallisiksi.

Pidemmän aikavälin toimenpiteenä kaupunkisuunnittelulautakunta on tehnyt päätöksen Kalasataman pääkatuliikenteen sujuvuuden parantamiseksi tunneliyhteyden avulla. Sörnäistentunnelin rakentamisen jälkeen liittymäalueiden kuormittuminen kevenee ja kaistajärjestelyjä voidaan arvioida uudelleen.

Esittelijä
liikennesuunnittelupäällikkö
Reetta Putkonen
Lisätiedot

Leena Silfverberg, toimistopäällikkö, puhelin: 310 37091

leena.silfverberg@hel.fi

Yleisten töiden lautakunta 16.08.2016 § 328

Lausunto

Yleisten töiden lautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Toivomusponnessa edellytetystä liikenteen sujuvuuden huomioimisesta jatkosuunnittelussa vastaa kaupunkisuunnitteluvirasto. Rakennusvirasto varautuu investointiohjelmassaan toteuttamaan liikenteen sujuvuutta lisäävät parannustoimenpiteet.

Esittelijä
osastopäällikkö
Silja Hyvärinen
Lisätiedot

Juha Väätäinen, projektinjohtaja, puhelin: 310 38547

juha.vaatainen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 04.04.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

Sulje

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja
Pekka Sauri

Lisätietojen antaja

Hannu Hyttinen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 31036024

hannu.hyttinen@hel.fi