Ympäristölupa, elektroniikkaromun käsittelytoiminta Sienitie 46, DP Recycling Oy, ESAVI
Ympäristönsuojelulain mukaisen kiellon antaminen ja uhkasakon asettaminen DP Recycling Oy:lle
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti DP Recycling Oy:n harjoittamaan jätteen käsittelytoimintaan liittyen seuraavaa:
Päätökseen velvoitettu
DP Recycling Oy, Sienitie 46, 00760 Helsinki (Y-tunnus 2557313-9)
Asian vireilletulo
Tarkastuksella 24.5.2021 todettiin, että DP Recycling Oy:n toiminta oli laajuudeltaan ympäristölupavelvollista jätteen käsittelytoimintaa eikä jätelain 100 §:n mukaista ammattimaista jätteen keräystoimintaa, mikä olisi ollut sallittua yrityksen jätehuoltorekisterimerkinnän mukaisesti.
Jätehuoltorekisterimerkintä
DP Recycling Oy on tehnyt jätelain 100 §:n mukaisen ilmoituksen jätteen keräystoiminnasta ja se on merkitty jätehuoltorekisteriin vuonna 2014. Kerättäviä jätejakeita koskeva muutos on tehty vuonna 2015. Jätehuoltorekisterimerkinnän mukaan DP Recycling Oy kerää väri- ja muita metalleja sekä akkuja ja paristoja. Näiden jätejakeiden jätetunnukset ja nimikkeet ovat 16 06 01* lyijyakut, 16 06 02* nikkelikadmiumakut, 16 06 05 muut paristot ja akut, 16 08 01 käytetyt katalyytit, jotka sisältävät kultaa, hopeaa, reniumia, rodiumia, palladiumia, iridiumia tai platinaa, lukuun ottamatta nimikettä 16 08 07, 17 04 01 kupari, pronssi, messinki, 17 04 02 alumiini, 17 04 03 lyijy, 17 04 04 sinkki, 17 04 05 rauta ja teräs, 17 04 06 tina, 17 04 07 sekalaiset metallit, 17 04 11 muut kuin nimikkeessä 17 04 10 mainitut kaapelit.
Tarkastus 24.5.2021
DP Recycling Oy:n toimipaikkaan tehtiin ennalta ilmoittamatta tarkastus 24.5.2021. Tarkastuksen yhteydessä ulkoalueet kuvattiin dronella. Myös hallissa ja hallin lipan alla varastoidut jätteet kuvattiin. Tarkastuksen aikana jätteitä otettiin vastaan, lajiteltiin, siirreltiin sekä käsin että koneellisesti ja kuormattiin koneellisesti. Metalliromua sisältäviä pienempiä metallisia säiliöitä nostettiin trukin haarukassa suurempien lavojen yläpuolelle, josta ne kipattiin tyhjälle metallilavalle. Kuormaamisesta aiheutui pitkälle kantautuvaa melua. Pihalla olevalla lavalla oli myös romuauto. DP Recycling Oy:llä ei kuitenkaan ole lupaa kerätä romuajoneuvoja. Tarkastuksen perusteella todettiin toiminnan olevan ympäristöluvanvaraista jätteen käsittelytoimintaa. Tarkastuskertomuksessa 28.7.2021 DP Recycling Oy:tä kehotettiin saattamaan Sienitien toimipaikassa harjoitettava toiminta välittömästi sellaiselle tasolle, ettei siltä edellytetä ympäristölupaa.
Kuuleminen
DP Recycling Oy:tä kuultiin 28.7.2021 ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 § mukaisen kiellon antamisesta ja kiellon tehosteeksi asetettavasta, 200 000 euron suuruisesta uhkasakosta.
Yhtiötä on kuultu mahdollisesta ympäristö- ja lupajaoston päätöksestä, jolla kielletään ympäristöluvanvaraisen toiminnan harjoittaminen ja kiellon tehosteeksi mahdollisesti asetettavasta keskeyttämisuhkasta jo vuonna 2020, jolloin asia ei edennyt kuulemismenettelyä pidemmälle.
Vastine
Vastineessaan DP Recycling Oy piti kiinni näkemyksestään, että sen toiminta ei ole ympäristöluvanvaraista ja katsoi, että se voi jätehuoltorekisterimerkinnän nojalla harjoittaa nykyisenkaltaista toimintaa eikä kieltoa tulisi asettaa. Jos kielto asetetaan, yhtiön tulisi tietää mikä on se toiminta, joka sen tulisi lopettaa. Yhtiö katsoo, että se ei ole saanut vastauksia kysymyksiinsä siitä, mitkä yhtiön käyttämät työkalut merkitsevät toiminnan olevan ympäristöluvanvaraista toimintaa eikä siitä, mitä on se yhtiön tekemä romujen käsittely ja osien irrottaminen, joka tekee yhtiön toiminnasta ympäristöluvanvaraista. Yhtiö mainitsee vastineessaan myös jätteenkeräystoiminnan ja vastustaa 175 § mukaista päätöstä, jolla sen harjoittaminen kiellettäisiin.
Yhtiö vastustaa uhkasakon asettamista samoin perustein ja toteaa uhkasakon määrän olevan liiallinen yhtiön viimeisten vuosien liiketulokseen verrattuna. Yhtiö huomauttaa, että tilikauden 2018 tulos oli poikkeuksellisen hyvä viime vuosien tuloksiin verrattuna.
Lisäselvityspyyntö
DP Recycling Oy:lle annettiin 21.9.2021 sähköpostitse mahdollisuus selventää ja perustella maksukykyä koskevaa osuutta vastineesta. Julkisten tietojen mukaan (Asiakastieto Oy) DP Recycling Oy:n liikevaihto on merkittävä ja ollut kasvussa vuodesta toiseen, yrityksen liiketulos on ollut voitollinen ja yrityksellä on AAA-luottoluokitus.
Lisäselvitys
Yhtiö viittasi vastineessaan 20.8.2021 toteamaansa. Lisäselvityksessä 14.10.2021 todettiin vielä, että liikevoitto vuonna 2019 on ollut 114 000 euroa ja vuonna 2020 71 000 euroa, mikä tarkoittaa, että uhkasakon määrä olisi jopa kolminkertainen edelliseen vahvistettuun liiketulokseen verrattuna. Yhtiön mielestä aiottu uhkasakko on liiallinen velvoitetun maksukykyyn nähden. Lisäselvityksen mukaan maksukykyä arvioitaessa painoarvoa tulisi antaa yhtiön tilikauden tulokselle eikä liikevaihdolle.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston ratkaisu
Päävelvoite
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto kieltää DP Recycling Oy:tä harjoittamasta jätteen ammattimaista käsittelytoimintaa ilman ympäristölupaa Sienitie 46 toimipaikassa. Toiminta saa olla ainoastaan jätehuoltorekisterimerkinnän mukaisten jätejakeiden keräystoimintaa mukaan lukien alustava lajittelu. Toimintaan ei saa sisältyä osien irrottamista tai purkamista. Jätteiden varastointi ei saa olla pitkäaikaista (yli vuoden mittaista) eikä laajamittaista. Vastaanotto, alustava lajittelu ja varastointi tulee tapahtua sisätiloissa. Toimintaan ei saa liittyä ulkona tehtäviä koneellisia kuormauksia. Kerrallaan varastoidun jätteen määrä saa olla enintään 50 tonnia.
Ympäristöluvanvarainen toiminta on lopetettava 30 pv kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Uhkasakon asettaminen
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto asettaa päävelvoitteen noudattamisen tehosteeksi 200 000 euron uhkasakon.
Uhkasakko voidaan tuomita maksettavaksi, mikäli toiminnanharjoittaja jatkaa kiellosta huolimatta ympäristönsuojelulain vastaista toimintaa.
Perustelut päävelvoitteelle
Sovellettava lainsäädäntö
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan valvontaviranomainen voi kieltää sitä, joka rikkoo tätä lakia taikka sen nojalla annettua säännöstä tai määräystä, jatkamasta tai toistamasta säännöksen tai määräyksen vastaista menettelyä taikka määrätä asianomaisen täyttämään muulla tavoin velvollisuutensa.
Jätteiden laitos- ja ammattimainen käsittely on ympäristöluvanvaraista toimintaa ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n 1 momentin ja liitteen 1 taulukon 2 kohdan 13 f mukaan.
Ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n 2 momentin kohdan 3 mukaisesti toiminnalla on oltava ympäristölupa, jos siitä saattaa ympäristössä aiheutua eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.
Ympäristöluvanvaraisuus
DP Recycling Oy haki toiminnalle ympäristölupaa vuonna 2016. Hakemuksesta antamassaan lausunnossa Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalvelut totesi, että voimassa olevan rakennusluvan mukaan kiinteistön pihalla sijaitsee kiinteistön parkkipaikat ja jäteaitaus. Mikäli kiinteistön pihan käyttö ja toiminta olennaisesti ja jatkuvasti poikkeaa tästä ja siitä aiheutuu melua, hajua tms. katsotaan, ettei sitä voida tulkita kaavamääräyksessä esitetyksi ympäristöhäiriötä aiheuttamattomaksi toiminnaksi. DP Recycling Oy:n Sienitien toimipiste sijaitsee 23.7.1985 vahvistetun Helsingin kaupungin asemakaavan 8865 alueella, joka on merkitty ympäristöhäiriötä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueeksi (TY). Tontille ei saa sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöön hajua tai muuta ilman pilaantumista tai josta aiheutuva melutaso ylittää asumiseen varatun korttelialueen puoleisella rajalla 55 dB (A). Tonttia ei saa myöskään käyttää ympäristöä rumentavaan tai häiritsevään varastointiin. Etelä-Suomen aluehallintovirasto hylkäsi DP Recycling Oy:n ympäristölupahakemuksen kaavan vastaisena 27.11.2017 (päätös 231/2017/1).
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto kielsi DP Recycling Oy:tä harjoittamasta ympäristöluvanvaraista toimintaa päätöksessään 27.4.2018 ja asetti kiellon tehosteeksi 100 000 euron uhkasakon. Uhkasakko tuomittiin maksettavaksi 17.8.2018. Tuomitsemispäätös tuli lainvoimaiseksi 9.3.2020. Tästä huolimatta yhtiö jatkoi ympäristöluvanvaraista jätteenkäsittelytoimintaa.
Jätemäärä Sienitien toimipaikassa on ylittänyt ympäristö- ja lupajaoston päätöksessä 27.4.2018 § 87 määritellyn tason tarkastuksella 24.5.2021 ja havaintokäynneillä 28.9.2021 ja 29.10.2021.
Metallijätteen vastaanotosta, lajittelusta ja kuormauksesta sekä lavojen siirroista ja kuljetuksista aiheutuu melua. Sienitie 46 piha-alueella metalliromua heitellään metallisäiliöihin ja kipataan trukilla pienemmistä säiliöistä metallisille lavoille, lavoja siirrellään ja kuljetetaan tontille ja sieltä pois. Alueen asukkaat ja asukasyhdistys ovat valittaneet DP Recycling Oy:n toiminnasta aiheutuvasta meluhaitasta vuodesta 2016 lähtien. Lähimmät asuintalot sijaitsevat Sienitien toisella puolella ylärinteessä, jonne melu kantautuu erityisen hyvin.
Sienitiellä otetaan jätteitä vastaan, niitä lajitellaan ja kuormataan koneellisesti ja osa kuljetetaan muualle varastoitavaksi, kuten yhtiö myös itse toteaa 20.8.2021 antamassaan vastineessa Kytkintie 13 koskien. Varastopaikat Kytkintie 13 ja 15 eivät ole enää yhtiön käytössä, mutta tehtyjen havaintojen perusteella toiminta Sienitiellä jatkuu kuvatun tyyppisenä ja suuret jätemäärät kiertävät Sienitien kautta. Toiminnasta aiheutuvat ympäristöhaitat, esimerkiksi melu ja liikennemäärät, eivät ole mitenkään vähentyneet, vaikka piha-alueella pyritäänkin nyt säilyttämään pienempiä määriä jätettä. Sienitie 46 toimii metallijätteen siirtokuormausasemana. Jos jätteitä lajitellaan koneellisesti tai laajamittaisesti siirrellään koneellisesti, ei toimintaa voida pitää ilmoituksenvaraisena jätteen keräystoimintana.
Jätteen keräystoimintaan sisältyvään alustavaan lajitteluun voi kuulua jätteiden uudelleenkäyttökelpoisuuden tarkistamista ja uudelleenkäyttökelpoisten laitteiden, tuotteiden ja osien erottelua muusta jätteestä sekä jätteen esilajittelua kuljetuksen järjestämistä varten. Jätteiden purkamista osiin eri materiaalien irrottamiseksi tulevaa hyötykäyttöä varten ei voida pitää jätteenkeräystoimintaan kuuluvana alustavana lajitteluna, vaan kyse on jätteen valmistelusta hyödyntämistä varten ja siten ympäristöluvanvaraisesta jätteen käsittelytoiminnasta.
DP Recycling Oy:n jätelain 100 §:n mukaisen ilmoituksen mukaan jätteitä toimitetaan jatkokäsittelyyn 2-3 kertaa kuukaudessa. Todellisuudessa toiminta on laajamittaisempaa ja jätteitä kuljetetaan viranomaisen käsityksen mukaan päivittäin tai lähes päivittäin.
Sijaintipaikkansa vuoksi toiminta voitaisiin pienimuotoisempanakin katsoa ympäristönsuojelulain (527/2014) 27 §:n 2. momentin kohdan 3 mukaisesti ympäristöluvanvaraiseksi, koska siitä saattaa aiheutua ympäristöön eräistä naapuruussuhteista annetun lain (26/1920) 17 §:n 1 momentissa tarkoitettua kohtuutonta rasitusta.
DP Recycling Oy:n on toistuvasti kysynyt, mitkä yhtiön käyttämät työkalut merkitsevät toiminnan olevan ympäristöluvanvaraista toimintaa ja mitä on se yhtiön tekemä romujen käsittely ja osien irrottaminen, joka tekee yhtiön toiminnasta ympäristöluvanvaraista. Tähän kysymykseen ovat ympäristötarkastajat vastanneet tarkastuksilla ja siihen on vastattu kirjallisesti myös 9.4.2019 tarkastuksesta laaditussa tarkastuskertomuksessa 21.5.2019. Kuten yhtiö itsekin toteaa vastineessaan 20.8.2021, toimintaa, sen laajuutta ja luonnetta, arvioidaan kokonaisuutena. Arvio luvanvaraisuudesta ei ole missään vaiheessa perustunut yksittäisen työkalun tai työmenetelmän käyttöön.
DP Recycling Oy viittaa vastineissaan siihen, ettei yhtiölle ole riittävästi kerrottu ja perusteltu sitä, mikä on ympäristöluvanvaraista toimintaa ja mikä ei. Tässä päätöksessä toiminnan ympäristöluvanvaraisuus on rajattu selkeästi. Lisäksi todettakoon, että Helsingin ympäristönsuojeluviranomaisen tietojen mukaan yhtiö on hakenut kolme kertaa ympäristölupaa Helsingin kaupungin alueella harjoittamaansa toimintaa varten. Yhden kerran Sienitie 46 toimipaikaan ja kaksi kertaa Tattarisuolla olevaan toimipaikkaansa. Ympäristölupahakemuksessa tarkastellaan laajasti toiminnan luonnetta eikä hakemuksen laatijana toiminut yhtiön toimitusjohtaja ole voinut olla täysin tietämätön siitä, mitä tarkoittaa ympäristöluvanvarainen jätteenkäsittelytoiminta. Yhtiöllä on siis toisessa yhteydessä ollut riittävästi tietoa ympäristöluvanvaraisuuden rajoista ja yhtiö on katsonut, että sen toimitusjohtajalla on riittävää ammattitaitoa toimia ympäristölupalaitoksen vastaavana hoitajana.
Johtopäätökset
Koska DP Recycling Oy on aluehallintoviraston päätöksestä ja annetuista kehotuksista, kiellosta ja uhkasakosta huolimatta jatkanut jätteen ammattimaista käsittelytoimintaa eikä jätelain 100 §:ssä tarkoitettua jätteen keräystoimintaa, on ympäristö- ja lupajaoston syytä antaa asiassa ympäristönsuojelulain 175 §:n 1 momentin 1 kohdan mukainen kielto.
Jos toimintaa aiotaan jatkossa harjoittaa uudessa toimipaikassa, tulee sillä olla ympäristönsuojelulain 27 §:n mukainen ympäristölupa ennen toiminnan aloittamista.
Perustelut uhkasakon asettamiselle
Ympäristönsuojelulain 184 §:n mukaan viranomaisen on tehostettava, jollei se ole ilmeisen tarpeetonta, antamaansa kieltoa tai määräystä uhkasakolla tai uhalla, että tekemättä jätetty toimenpide teetetään laiminlyöjän kustannuksella tai toiminta keskeytetään. Uhkasakkoa koskevaan asiaan sovelletaan muutoin, mitä uhkasakkolaissa (1113/1990) säädetään. Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.
DP Recycling Oy:lle on kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätöksellä 17.8.2018 § 151 tuomittu maksuun 100 000 euron suuruinen uhkasakko. Koska yritys ei ole uhkasakon tuomitsemisestakaan huolimatta korjannut toimintaansa, on yritykselle asetettava päävelvoitteen tehosteeksi aiempaa suurempi uhkasakko. Uhkasakon suuruutta on harkittu suhteessa päävelvoitteen laatuun ja laajuuteen, tässä tapauksessa siis vuosia jatkuneeseen lainvastaiseen toimintaan, jota ei voida pitää vähäisenä rikkomuksena. Uhkasakon asettamisen tarkoitus on myös varmistaa se, että yrityksellä on riittävä kannustin ennemmin korjata toimintansa kuin jättää se korjaamatta. Kun otetaan huomioon se, että yhtiön liikevaihto on merkittävä (v. 2020 yli 7 000 000 euroa) ja se, että yhtiön tulos on ollut selvästi voitollinen jo vuosien ajan eikä 200 000 euron uhkasakkoa voida pitää maksukyky huomioon ottaen kohtuuttomana.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto katsoo, että uhkasakon asettaminen kiellon tehosteeksi on tarpeen, koska DP Recycling Oy ei ole korjannut lainvastaista menettelyään kehotuksista, aiemmasta kiellosta ja aiemmin tuomitusta 100 000 euron suuruisesta uhkasakosta huolimatta. Uhkasakon asettamista ei voida siten pitää ilmeisen tarpeettomana.
Uhkasakon asettaminen tarkoittaa sitä, että jos valvontaviranomainen uusintatarkastuksella havaitsee, ettei päävelvoitetta ole noudatettu määräaikaan mennessä, se voi tuomita uhkasakon maksettavaksi.
Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa
Jos edellä mainittu kiinteä omaisuus (kiinteistötunnukset 091-041-0164-0024 ja 091-041-0164-0023) tai niitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä mainitusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite.
Valvontaviranomainen ilmoittaa tästä päätöksestä uhkasakkolain 19 §:n edellyttämällä tavalla maanmittauslaitokselle, jotta kiinteistöjä (kiinteistötunnukset 091-041-0164-0024 ja 091-041-0164-0023) koskevasta päävelvoitteesta ja sen tehosteeksi asetettavasta uhasta tehtäisiin merkintä kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.
Päätöksen voimassaoloaika
Päätös on voimassa toistaiseksi.
Päätöksen tiedoksiantotapa
Päätös annetaan toiminnanharjoittajalle tiedoksi haastetiedoksiantona.
Päätöksen täytäntöönpano
Tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta.
Muutoksenhakutuomioistuin voi kieltää päätöksen täytäntöönpanon.
Sovelletut oikeusohjeet
Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 175 §, 184 §, 185 §, 190 § ja 200 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 6 §, 7 §, 8 §, 18 §, 19 §, 22 §, 23 § ja 24 §
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto 17.08.2018 § 151
27.04.2018 Ehdotuksen mukaan
Keskushallinto Pormestari 06.07.2017 § 19
Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Ympäristöpalvelut Ympäristönsuojelu 20.6.2017
Päätös tullut nähtäväksi 30.11.2021
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.
Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite).
Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Leena Terhemaa, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32032