Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2016-014271
Asialla on uudempia käsittelyjä
4. / 131 §

Jätkäsaaressa sijaitsevan LPA-tontin varaaminen Jätkäsaaren pysäköinti Oy:lle ja Lidl Suomi Ky:lle (Länsisatama/Jätkäsaari, tontti 20831/1)

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus päätti varata Helsingin kaupungin 20. kaupunginosassa (Länsisatama) sijaitsevan korttelin nro 20831 LPA-tontin nro 1 Jätkäsaaren pysäköinti Oy:lle ja Lidl Suomi Ky:lle perustettavan yhtiön lukuun pysäköintilaitoksen ja päivittäistavarakaupan suunnittelua varten 31.12.2018 saakka ja muutoin seuraavin ehdoin:

1

Lidl Suomi Ky vastaa päivittäistavarakaupan hankkeen suunnittelusta ja toteutuksesta. Jätkäsaaren pysäköinti Oy vastaa tontille osoitettujen asuntohankkeita palvelevien velvoitepysäköintipakkojen suunnittelusta ja toteutuksesta.

Lidl Suomi Ky on velvollinen huolehtimaan siitä, ettei päivittäistavarakauppahankkeen suunnittelu ja rakentaminen hidasta eikä vaaranna tontille Jätkäsaaren pysäköinti Oy:n toimesta rakennettavien velvoiteautopaikkojen toteutusta eikä aiheuta näiden toteuttamiselle tai Jätkäsaaren pysäköinti Oy:lle ylimääräisiä kustannuksia.

Osapuolet ovat velvollisia kustannuksellaan keskenään sopimaan kaikista hankkeiden suunnittelun ja rakentamisen edellyttämistä toimenpiteistä, kustannuksista sekä rasitteista ja yhteisjärjestelyistä. Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään, mikäli osapuolet eivät pääse näistä sopimukseen tai päivittäistavarakauppahankkeen toteuttaminen aiheuttaa muutoin haittaa tai viivästystä tontille sijoitettavien velvoiteautopaikkojen toteuttamiselle.

2

Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan ja/tai olla jatkamatta varausta, mikäli varauksensaaja ei noudata varausehtoja ja kaupungin niiden perusteella mahdollisesti antamia ohjeita.

Tontit suunnitellaan ja toteutetaan varauksensaajan kokonaisvastuuperiaatteella. Kaupunki ei vastaa varauksensaajalle mahdollisesti aiheutuvista vahingoista, haitoista eikä kustannuksista, mikäli varauksensaajan hankkeen toteuttamisen edellyttämä asemakaava tai asemakaavan muutos ei tule voimaan tai tontteja ei muutoin saada rakentamiskelpoiseksi varauksen saajan hankkeen toteuttamisen edellyttämässä aikataulussa.

3

Varauksensaajan tulee noudattaa mahdollisia alueellisia rakennustapaohjeita. Hankkeiden suunnittelun ja toteutuksen tulee tapahtua yhteistyössä kaupungin alueellisten yhteistyö- ja koordinointiryhmien kanssa.

4

Varauksensaaja on velvollinen suunnittelemaan ja toteuttamaan tälle varatut tontit ilman aiheetonta viivytystä ja osaltaan aktiivisesti edistämään tälle varattujen tonttien suunnittelua ja rakentamista. Kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan, mikäli on ilmeistä, ettei tonttien rakentamista aloiteta varausaikana ja hankkeen viivästyminen johtuu varauksensaajasta riippuvasta syystä.

Kaupungilla on kaikissa tilanteissa oikeus seuraamuksitta olla jatkamatta varausta.

Varauksensaaja on velvollinen toiminnassaan noudattamaan verotusta, ympäristön suojelua, työsuojelua, työoloja sekä työehtoja koskevia sekä muita vastaavia lakisääteisiä velvoitteita.

Mikäli varauksensaaja ei noudata edellä tarkoitettuja lakisääteisiä velvoitteitaan tai varauksensaaja taikka varauksensaajana toimivan yhtiön johtohenkilö tai edustus-, päätös- tai valvontavaltaa käyttävä henkilö tuomitaan ns. harmaaseen talouteen liittyvästä rikoksesta (esim. verotus) tai muusta vastavasta yritystoimintaan liittyvästä rikoksesta, kaupungilla on oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan.

Kaupungilla on edelleen oikeus seuraamuksitta määrätä varaus päättymään kesken varausajan, mikäli varauksensaaja asetetaan konkurssiin tai yrityssaneeraukseen tai muutoin käy ilmeiseksi, ettei varauksensaajalla ole taloudellisia tai muita edellytyksiä hankkeen toteuttamiseksi.

5

Varauksensaaja on tietoinen, että suuren päivittäistavarakaupan toteuttaminen saattaa vaatia asemakaavamuutoksen tai poikkeusluvan.

6

Varauksensaajan on noudatettava soveltuvin osin Länsisataman Jätkäsaaren alueella noudatettavia lisäehtoja (liite 4).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Hakemus ja kuvaus hankkeesta

Hakijat, Jätkäsaaren pysäköinti Oy ja Lidl Suomi Ky, pyytävät 7.11.2016 päivätyssä hakemuksessa, että heille varattaisiin tontti Jätkäsaaresta pysäköintitalon ja siihen sijoittuvan päivittäistavarakaupan suunnittelua varten. Hakemus on liitteenä 1.

Jätkäsaaren pysäköinti Oy on kaupungin perustama ja hallinnoima alueellinen pysäköintiyhtiö, jonka tehtävänä on toteuttaa Jätkäsaaren alueen useita kortteleita palvelevat yhteispysäköintilaitokset.

Asemakaava- ja tonttitiedot

Alueella on voimassa asemakaavan muutos nro 12331, joka on tullut voimaan 22.1.2016. Ote asemakaavakartasta on esityksen liitteenä 2.

Hakemuksen kohteena oleva tontti 20831/1 on autopaikkojen korttelialuetta, jolle saa sijoittaa pysäköintitalon. Asemakaavan mukaan ensimmäiseen kerrokseen on toteutettava vähintään 430 k-m² liiketilaa. Tontin pinta-ala on 2212 m².

Sijaintikartta on esityksen liitteenä 3 ja suunnitelma liitteessä 5.

Perustelut

Asemakaavassa on velvoitettu rakentamaan liiketilaa pysäköintitalon ensimmäiseen kerrokseen. Jätkäsaaren pysäköinti Oy tarvitsee kumppaneita, jotta liiketilojen toteuttaminen ei rasittaisi pysäköintilaitoksen ja näin autopaikkojen toteutuskustannuksia. Kumppanin ja toteuttajan ottaminen liiketilojen suunnitteluun jo tässä vaiheessa alentaa myös pysäköintiyhtiön liiketilojen markkinointiin liittyviä riskejä ja mahdollistaa liiketilojen käyttäjälähtöisen suunnittelun. Jätkäsaaressa toimii jo ennestään K-ketjun päivittäistavarakauppa ja S-ketjun kauppa on suunnitteilla. Kilpailutilanteen kannalta on näin perusteltua mahdollistaa Lidl:n ryhtyminen pysäköintiyhtiön kumppaniksi hankkeeseen.

Tontti tullaan liiketilojen osalta luovuttamaan vuokraamalla käypään hintaan ja velvoitepysäköinnin osalta vuokraamalla noudattaen normaalia velvoitepysäköintitonttien hinnoittelua.

Varausehtoihin esitetään sisällytettäväksi ehdot, jotka turvaavat tontille toteutettavien velvoitepysäköintipaikkojen toteuttamisen ajallaan siten, ettei näiden toteuttaminen viivästy liiketilojen toteuttamisen viivästymisen johdosta tai siitä syystä, etteivät osapuolet pääse keskenään sopimukseen suunnittelun ja toteutuksen vaatimista toimenpiteistä ja kustannusten jakamisesta. Liiketilat tulee varausehtojen mukaan suunnitella ja toteuttaa siten, ettei niistä aiheudu ylimääräisiä kustannuksia velvoiteautopaikoille. Lisäksi voitaneen noudattaa ehdotuksesta ilmeneviä tavanomaisia varausehtoja sekä Jätkäsaaren alueen lisäehtoja.

Ehdotus on kiinteistölautakunnan esityksen mukainen. Ehdotus on perusteltu, jotta pysäköintilaitos asemakaavan edellyttämine liiketiloineen päästään suunnittelemaan ja rakentamaan ajallaan.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 02.03.2017

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 91 §

Sulje

Esittelijä

apulaiskaupunginjohtaja
Anni Sinnemäki

Lisätietojen antaja

Timo Härmälä, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36028

timo.harmala@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Hakemus
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Suunnitelma
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.