Peltivillaelementit, Vuosaaren tukikohta

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-000359
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 68 §

Peltivillaelementit, Vuosaaren tukikohta

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti korottaa toimitusjohtajan tekemän päätöksen 26.1.2018 § 7 lisä- ja muutostyövarauksen ennakoivaa hintaa 140 000 eurosta 190 000 euroon.

Urakan ennakoiva kokonaishinta on korotetun lisä- ja muutostyövarauksen jälkeen 850 000 euroa.

Aiemmin Staran toimitusjohtaja on päättänyt tehdä sopimuksen peltivillaelementeistä Oulun kuorirakenne Oy:n kanssa 15.3.2017 § 44 kokonaishintaan 660 000 euroa sekä samalla oikeuttanut tilaamaan lisätöitä 99 000 eurolla ennakoivaan kokonaishintaan 759 000 euroa (AVL 8 c §).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Urakoitsijalta on tilattu julkisivuun liittyviä urakkaan kuulumattomia töitä, kuten ikkuna-asennus, kaikki julkisivulistoitukset, räystäsrakenteet. Tilaajan velvollisuuksiin kuuluvat erikoisnostot on ostettu palveluna urakoitsijalta. Työ vaati erikoiskalustoa, mitä ei ole markkinoilla helposti saatavilla. Mikäli edellä mainitut työt ja palvelut olisi tilattu eri urakoitsijalta, olisi tämä aiheuttanut töiden viivästymistä ja kustannusten lisääntymistä. Näin on saatu kokonaistaloudellisesti edullisin lopputulos.

Sulje

Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Toimitusjohtaja 26.01.2018 § 7

Päätös

Toimitusjohtaja päätti korottaa aiemmin tekemänsä päätöksen 15.3.2017 § 44 lisä- ja muutostyövarauksen ennakoivaa hintaa
99 000,00 eurosta 140 000,00 euroon.

Urakan ennakoiva kokonaishinta on korotetun lisä- ja muutostyövarauksen jälkeen 800 000,00 euroa.

Päätöksen perustelut

Urakoitsijalta on tilattu julkisivuun liittyviä urakkaan kuulumattomia töitä, koska on ollut järkevää, että sama urakoitsija tekee julkisivun valmiiksi kerralla. Tilaajan velvollisuuksiin kuuluva erikoisnostokalusto on ostettu urakoitsijalta.

Lisätiedot

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Jukka Tiainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39725

jukka.tiainen@hel.fi

Rakentamispalvelu (Stara) Toimitusjohtaja 15.03.2017 § 44

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tehdä sopimuksen Vuosaaren tukikohdan uudisrakennuksen peltivillaelementeistä tarjouskilpailussa halvimman tarjouksen tehneen Oulun Kuorirakenne Oy:n kanssa. Helsingin kaupunki, Y-tunnus 0201256-6.

Tarjouskilpailun voittaneen urakoitsijan kokonaishinta on 660 000,00 euroa AVL 8 c §. Hankinnan ennakoitu arvo tarjouspyynnössä mainitut lisä-ja muutostöistä koostuvat lisähankintamahdollisuudet mukaan lukien on yhteensä 759 000,00 euroa AVL 8 c §.

Samalla toimitusjohtaja päätti oikeuttaa rakennustekniikan rakennusprojektit toimiston projektipäällikön tekemään hankintapäätökseen perustuvat lisä- ja muutostöiden tilaukset.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan myöhemmin tehtävällä erillisellä tilauksella.

Päätöksen perustelut

Hankintamenettelynä käytetään hankintalain mukaista avointa menettelyä ja hankintailmoitus on julkaistu 2.2.2017 internetosoitteessa "www.hankintailmoitukset.fi" kansallisen kynnysarvon ylittävänä hankintana. Tarjouksen valintaperusteena on halvin hinta.

Tarjouspyyntöasiakirjat urakoitsijat saivat internet-osoitteesta "www.tarjouspalvelu.fi". Tarjouspyynnön mukaisen ja hyväksyttävän tarjouksen jätti määräaikaan mennessä yhteensä kaksi (2) urakoitsijaa.

  • Oulun Kuorirakenne Oy
  • Suopellon Lomarakenne Oy

Rakennustekniikan tekninen tuki on tarkastanut urakoitsijaksi esitettävän yrityksen tilaajavastuulain 1233/2006 5 § tilaajan selvitysvelvollisuuteen kuuluvat tilaajan velvoitteet ja todistukset, sekä todennut niiden olevan hyväksyttäviä.

Lisätiedot

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Jukka Tiainen, projektipäällikkö, puhelin: 310 39725

jukka.tiainen@hel.fi
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 27.04.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Jukka Tiainen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 39725

jukka.tiainen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. lisä- ja muutostöiden ennakoivan hinnan korotus, peltivillaelementit, Vuosaaren tukikohta
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. tj 26.1.2018 § 7, lisä- ja muutostöiden ennakoivan hinnan korotus, peltivillaelementit, Vuosaaren tukikohta
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. tj 15.3. 2017 §44, peltivillaelementit, Vuosaaren tukikohta
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.