Valtuutettu Sirkku Ingervon aloite aamu- ja iltapäivätoiminnan riittävyydestä 1. - 4. -luokkalaisille
Päätös
Kaupunginvaltuusto katsoi kaupunginhallituksen ehdotuksen mukaisesti valtuutettu Sirkku Ingervon aloitteen loppuun käsitellyksi.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Valtuutettu Sirkku Ingervo ja 28 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että niille 1.- 4. -luokkalaisille taataan maksuton aamutoimintapaikka, jos huoltajat joutuvat lähtemään kotoa ennen lapsen kouluun lähtöä. Iltapäivätoimintapaikka taataan 1.- 4. -luokkalaisille tarvetta vastaavasti. Vuorotyössä olevien pienten koululaisten hoitoratkaisuja kehitetään siten, että lapset eivät joudu olemaan iltoja ja öitä yksin.
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuuston käsiteltäväksi aloitteen, jonka on allekirjoittanut vähintään 15 valtuutettua.
Kaupunginhallitus viittaa opetuslautakunnan lausuntoon ja toteaa seuraavaa:
Helsingin kaupungin aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmaan on kirjattu, ettei kaupunki järjestä perusopetuslain mukaista aamutoimintaa. Koulukuljetuksen piiriin kuuluville oppilaille on järjestetty tarpeenmukaisesti aamuparkkitoimintaa ennen oppituntien alkua.
Valtakunnallisesti noin 8 % kunnista tarjoaa maksullisen tai maksuttoman aamutoiminnan mahdollisuuden pääsääntöisesti 1.-2. luokan oppilaille ja koulukuljetuksessa oleville erityisen tuen oppilaille. Lapsikohtainen käyttötarve on yleisesti ollut satunnaista ja suurin tarve ajoittuu 1. luokkalaisten koulunaloitukseen alkusyksystä.
Opetusviraston tekemän kyselyn perusteella kaikista vastaajista (N=1144) 48 %:lla ei ollut tarvetta aamutoiminnalle. Satunnaisesti tarvetta oli 22 %:lla ja päivittäistä tarvetta noin 10 %:lla vastaajista.
Kaupunginvaltuusto myönsi opetusviraston vuoden 2017 budjettiin 0,5 milj. euron lisämäärärahan pienten koululaisten aamutoiminnan järjestämiseen.
Aamutoiminnan järjestämisen kokeilu on käynnistynyt elokuussa 2017. Aamutoimintaa on tällä hetkellä 75 koulussa ja siihen osallistuu 1500 oppilasta. Koulunkäyntiavustaja resurssia lisätään 1 - 2 tuntia/koulupäivä niille kouluille, joissa ilmenee aamutoiminnan tarvetta 1.- 2. luokan ja 1.- 4. luokan erityisen tuen oppilaille.
Lukuvuonna 2016–2017 iltapäivätoimintaan osallistui 63 % 1. luokan oppilaista. Kaikkiaan 42 % 2. luokkalaisista haki toimintaan ja paikka pystyttiin tarjoamaan 26 %:lle 2. luokkalaisista.
Lukuvuoden 2017–2018 avustusmäärärahat iltapäivätoiminnan palveluntuottajille, ovat kaupunginvaltuuston budjettipäätöksellä korottuneet 2 milj. eurolla. Määrärahan korotus mahdollistaa perusopetuksen iltapäivätoimintapaikan tarjoamisen myös tarvitseville 2. luokan oppilaille.
Lukuvuonna 2017–2018 toimintaan osallistuvien määrän arvioidaan kasvavan noin 1 200 oppilaalla vuoden 2016 tasosta.
Opetustoimessa on valmisteltu koulujen, iltapäivätoiminnan palveluntuottajien ja leikkipuistojen kanssa iltapäivätoiminnan palveluverkkoa. Kaupunki tarjoaa perusopetuksen iltapäivätoiminnan lisäksi muuta leikki-, kerho- tai harrastetoimintaa 1. - 4. luokan oppilaille. Alueellisella yhteissuunnittelulla leikkipuistojen, nuorisotoimen ja koulujen kerho- ja harrastetoiminnan kanssa saavutetaan synergiaetuja palveluissa ja vältetään palveluiden epätasainen jakautuminen.
Perusopetuksen iltapäivätoimintaa voidaan tarjota koulupäivisin klo 7.00–17.00 välisenä aikana. On tärkeää selvittää vuorotöissä olevien vanhempien 1. - 2. luokkalaisten koululaisten ilta- ja yöhoitoa koskevat käytänteet ja tarpeet.
Laadukkaasti ja tarvetta vastaavasti järjestetty aamu- ja iltapäivätoiminta tukee lasten tervettä kasvua ja hyvinvointia.
Kaupunginhallitus 11.09.2017 § 818
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo valtuutettu Sirkku Ingervon aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijä
Lisätiedot
Hilkka Tapiolinna, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36185
Opetuslautakunta 28.03.2017 § 43
Lausunto
Opetuslautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:
Aamutoiminnan järjestäminen
Helsingin kaupungin aamu- ja iltapäivätoiminnan toimintasuunnitelmaan on kirjattu, ettei kaupunki järjestä perusopetuslain mukaista aamutoimintaa. Koulukuljetuksen piiriin kuuluville oppilaille on järjestetty tarpeenmukaisesti aamuparkkitoimintaa ennen oppituntien alkua.
Valtakunnallisesti noin 8 % kunnista tarjoaa maksullisen tai maksuttoman aamutoiminnan mahdollisuuden pääsääntöisesti 1.-2. luokan oppilaille ja koulukuljetuksessa oleville erityisen tuen oppilaille. Lapsikohtainen käyttötarve on yleisesti ollut satunnaista ja suurin tarve ajoittuu 1. luokkalaisten koulunaloitukseen alkusyksystä.
Kysely huoltajille
Opetusvirasto keräsi 16.2.–5.3.2017 välisenä aikana palautetta perusopetuksen iltapäivätoiminnan järjestämisestä iltapäivätoiminnassa mukana olevilta 1.-2. luokkalaisten huoltajilta. Asiakaskyselyssä kartoitettiin erityisesti huoltajien tarvetta lyhempään 3 tunnin toiminta-aikaan, kiinnostusta osaviikkoiseen iltapäivätoimintaan sekä tarvetta ennen koulupäivän alkua olevaan aamutoimintaan.
Kaikista vastaajista (N=1144) 48 % ei ollut tarvetta aamutoiminnalle. Satunnaisesti tarvetta oli 22 % ja päivittäistä tarvetta noin 10 % vastaajista.
Aamutoimintaa tarvitsevista 78 % tarve alkaisi kello 7.30 tai 8.00. Lisäksi 72 % toimintaa tarvitsevista olisi valmis maksamaan 10–20 euroa/kuukaudessa asiakasmaksua. Vastaajista 95 % toivoi aamutoiminnan järjestämispaikaksi koulua.
Pilotointi
Kaupunginvaltuusto myönsi opetusviraston vuoden 2017 budjettiin 0,5 milj. euron lisämäärärahan pienten koululaisten aamutoiminnan järjestämiseen.
Aamutoiminnan järjestämisen kokeilu käynnistyy tarvittaessa kaikilla kouluilla elokuussa 2017. Koulunkäyntiavustaja resurssia tullaan lisäämään 1-2 tuntia/koulupäivä niille kouluille, joissa ilmenee aamutoiminnan tarvetta 1.-2. luokan ja 1.-4. luokan erityisen tuen oppilaille. Elokuussa lukujärjestysten vahvistumisen jälkeen, huoltajat voivat Wilman kautta ilmoittaa lapsensa aamutoiminnan käyttäjiksi. Kokeilu käynnistyy maksuttomana palveluna, eikä sen yhteydessä tarjota aamupalaa. Kokeilun kokemuksia kerätään syyslomaan saakka, jonka jälkeen linjataan kehittämisideat ja sovitaan kokeilun jatkamisesta.
Peruskouluilla on aamutoimintaa varten soveltuvat olemassa olevat iltapäivätoiminnan tilat ja välineistö, joita on tarkoituksenmukaista hyödyntää aamutoiminnan järjestämisessä.
Opetuslautakunta pitää tärkeänä, että aamutoiminnan pilotoinnin aikana arvioidaan sen tarpeellisuutta.
Iltapäivätoiminta
Lukuvuonna 2016–2017 toimintaan osallistui 63 % 1. luokan oppilaista. Kaikkiaan 42 % 2. luokkalaisista haki toimintaan ja paikka pystyttiin tarjoamaan 26 % 2. luokkalaisista.
Lukuvuoden 2017–2018 avustusmäärärahat iltapäivätoiminnan palveluntuottajille, ovat kaupunginvaltuuston budjettipäätöksellä korottuneet 2 milj. eurolla. Määrärahan korotus mahdollistaa perusopetuksen iltapäivätoimintapaikan tarjoamisen myös tarvitseville 2. luokan oppilaille.
Lukuvuonna 2017–2018 toimintaan osallistuvien määrän arvioidaan kasvavan noin 1 200 oppilaalla vuoden 2016 tasosta.
Opetusvirasto on valmistellut koulujen, iltapäivätoiminnan palveluntuottajien ja leikkipuistojen kanssa iltapäivätoiminnan palveluverkkoa. Kaupunki tarjoaa perusopetuksen iltapäivätoiminnan lisäksi muuta leikki-, kerho- tai harrastetoimintaa 1.-4. luokan oppilaille. Alueellisella yhteissuunnittelulla leikkipuistojen, nuorisotoimen ja koulujen kerho- ja harrastetoiminnan kanssa saavutetaan synergiaetuja palveluissa ja vältetään palveluiden epätasainen jakautuminen.
Opetuslautakunta ei pidä tarpeellisena laajentaa iltapäivätoimintaa nykyisestään muihin vuosiluokkiin edellä mainituista syistä.
Hoitoratkaisujen kehittäminen
Perusopetuksen iltapäivätoimintaa voidaan tarjota koulupäivisin klo 7.00–17.00 välisenä aikana. Opetusvirasto pitää tärkeänä, että selvitetään vuorotöissä olevien vanhempien 1.-2. luokkalaisten koululaisten ilta- ja yöhoitoa koskevat käytänteet ja tarpeet. Pienten koululaisten ja huoltajien työelämän yhteensovittamisen kannalta on tärkeää luoda kokonaiskuva perheiden käytössä olevista ratkaisuista ja malleista.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala mahdollistaa varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen läheisen yhteistyön ja palveluiden kehittämisen koululaisten erilaisiin hoitoratkaisuihin. Vapaaehtoistoiminnan kehittäminen osaksi pienten koululaisten hoitoratkaisuja voi olla uusi yhteisöllisyyttä lisäävä toimintamalli.
Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi
Laadukkaasti ja tarvetta vastaavasti järjestetty aamu- ja iltapäivätoiminta tukee lasten tervettä kasvua ja hyvinvointia. Jokaisella lapsella on oikeus leikkiin ja vapaa-aikaan kavereiden kanssa sekä taide- ja kulttuurielämään.
Käsittely
Keskustelu.
Jäsen Korkkula teki vastaehdotuksen, että poistetaan lausuntoehdotuksen 17. kappaleesta ("Kasvatuksen ja koulutuksen…") sen jälkimmäinen virke "Vapaaehtoistoiminnan kehittäminen osaksi…".
Lisäksi jäsen Korkkula teki vastaehdotuksen, että lisätään lausuntoehdotuksen 9. kappaleen ("Peruskouluilla on aamutoimintaa…") jälkeen seuraavaa:
"Aamutoiminnan tilojen tulee olla koulujen yhteydessä. Aamutoiminnan tarve liittyy huoltajan työaikoihin ja koulujen lukujärjestykseen. Aamutoimintaa tulisi varautua järjestämään koululla, mikäli oppilaan koulu alkaa myöhemmin kuin klo 8 ja huoltajan työhön menoon perustuen joustavasti."
Jäsen Korkkulan molemmat ehdotukset raukesivat kannattamattomina.
Hyväksyttiin esittelijän ehdotus.
Esittelijä
Lisätiedot
Leena Palve-Kaunisto, erityissuunnittelija, puhelin: 310 86809
Päätös tullut nähtäväksi 12.10.2017
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Hilkka Tapiolinna, vs. kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36185