Monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestelyn optiokauden käyttöönotto 2018 - 2019

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-001449
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 71 §

Monivuotisten kasvien taimihankinnan puitejärjestelyn optiokauden käyttöönotto 2018 - 2019

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset- ja yleiset alueet palvelukokonaisuuden jatkamaan monivuotisten kasvien taimihankinnan puitesopimuksia kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin yhden (1) vuoden ajaksi.

Monivuotisten kasvien puitesopimuksia jatketaan osa-alueittain seuraavien yritysten kanssa:

Osa-alue 1: Lehtipuut
Ahosen Taimisto Oy, Harviala Oy, Massbybacka Taimisto, Puutarha Tahvoset Oy, Taimisto Huutokoski Oy, Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 2: Havukasvit
Ahosen Taimisto Oy, Harviala Oy, Massbybacka Taimisto, Puutarha Tahvoset Oy, Taimisto Huutokoski Oy, Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 3: Pensaat ja köynnökset
Ahosen Taimisto Oy, Harviala Oy, Massbybacka Taimisto, Puutarha Tahvoset Oy, Taimisto Huutokoski Oy, Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 4: Perennat
Ahosen Taimisto Oy, Puutarha Tahvoset Oy, Satakunnan Taimitukku Ay, Terolan Taimitarha

Osa-alue 5: Metsäpuut
Massbybacka Taimisto

Alkuperäinen hankintapäätös sisältää optiomahdollisuuden, jolla taimistojen kanssa tehtyjä puitesopimuksia voidaan jatkaa sopimuskauden jälkeen yhdellä (1) + kahdella (2) vuodella. Sopimusten enimmäiskesto on 1 + 1 + 2 vuotta.

Monivuotisten kasvien taimien hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo kaupunkiympäristön taimiosuudelle koko puitejärjestelykaudelle on 1 260 000 euroa (alv. 0 %) optiokaudet mukaan lukien.

Lisäksi rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä puitesopimuksen mukaisten taimien hintojen tarkistuksen Massbybacka Taimiston kanssa.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Helsingin kaupungin rakennusvirasto kilpailutti viime vuonna (2017) monivuotisten kasvien taimien hankinnan hankintarenkaana yhteistyössä Helsingin kaupungin rakentamispalvelun (Stara) kanssa. Hankinnan arvioitu kokonaisarvo optiokaudet mukaan lukien on 1 500 000 euroa, josta rakennusviraston osuus on 1 260 000 euroa (alv. 0 %)

Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta päätti oikeuttaa päätöksellään 16.5.2017 § 13 (HEL 2017-001449) rakennusviraston tekemään taimihankintojen puitesopimukset seuraavien yritysten kanssa

Osa-alue 1: Lehtipuut
Ahosen Taimisto Oy, Harviala Oy, Massbybacka Taimisto, Puutarha Tahvoset Oy, Taimisto Huutokoski Oy, Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 2: Havukasvit
Ahosen Taimisto Oy, Harviala Oy, Massbybacka Taimisto, Puutarha Tahvoset Oy, Taimisto Huutokoski Oy, Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 3: Pensaat ja köynnökset
Ahosen Taimisto Oy, Harviala Oy, Massbybacka Taimisto, Puutarha Tahvoset Oy, Taimisto Huutokoski Oy, Toijalan Taimitarha Oy

Osa-alue 4: Perennat
Ahosen Taimisto Oy, Puutarha Tahvoset Oy, Satakunnan Taimitukku Ay, Terolan Taimitarha

Osa-alue 5: Metsäpuut
Massbybacka Taimisto

Helsingin kaupungin organisaatio ja johtamisjärjestelmä uudistui 1.6.2017 alkaen. Monivuotisten kasvien taimihankintojen puitejärjestely siirtyi kaupunkiympäristön toimialan käyttöön.

Alkuperäisten puitesopimusten voimassaolo:
Ahosen taimisto Oy 7.7.2017 - 6.7.2018
Harviala Oy 28.6.2017 - 27.6.2018
Masbybacka Taimisto 28.6.2017 - 27.6.2018
Puutarha Tahvoset Oy 28.6.2017 - 27.6.2018
Satakunnan Taimitukku Ay 30.6.2017 - 29.6.2018
Terolan Taimitarha 5.7.2017 - 4.7.2018
Taimisto Huutokoski Oy 28.6.2017 - 27.6.2018
Toijalan Taimitarha Oy 27.6.2017 - 26.6.2018

Alkuperäiset puitesopimukset ovat voimassa yhden kalenterivuoden ja niiden enimmäiskesto on neljä (4) vuotta, 1 + 1 + 2 vuotta. Tilaaja on velvollinen ennen sopimuskauden päättymistä tekemään päätöksen option käyttöönotosta.

Hankinnan ennakoitu arvo mahdolliset optiokaudet (1 + 2 vuotta) mukaan lukien on 1 260 000 euroa (alv. 0 %).

Kaupunkiympäristön toimialalla monivuotisten taimien hankintaa kehitetään tilaajahankinnaksi kaupunkipuulinjauksen mukaisesti lähtökohtana taimien hyvä laatu. Tämän vuoksi on perusteltua ottaa puitesopimusjärjestelyn ensimmäinen optio käyttöön ja jatkaa tilaajahankintaan ja puitejärjestelyyn liittyvistä toimintatavoista sopimista ja ohjeistamista. Taimitoimitukset taimistojen kanssa ovat toimineet. Monivuotisten kasvien taimien saannin turvaamiseksi ja kokonaistaloudellisesti tarkasteltuna, on edullisinta jatkaa sopimuksia ottamalla ensimmäinen optiokausi käyttöön.

Puitesopimuksen mukaan sopimustaimistolla on oikeus tehdä hinnanmuutosesitys JYSE 5 kohdan mukaisesti. Sopimushinnan tarkistamisesta on ilmoitettava viimeistään kolme (3) kuukautta ennen sopimuskauden päättymistä. Puitesopimuskumppaneista Massbybacka Taimisto on ilmoittanut sähköpostilla (20.3.2018) hintojensa tarkistamisesta 2 % perusteena uuden TES sopimuksen aiheuttama kustannusnousu. Muut taimistot eivät ole ilmoittaneet hintojensa tarkistamistarpeesta.

Sulje

Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Rakennuttaminen Infrayksikkö 2 Yksikön päällikkö 24.08.2017 § 18

16.05.2017 Esittelijän ehdotuksesta poiketen

09.05.2017 Pöydälle

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 17.05.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

tekninen johtaja
Jaakko Stauffer

Lisätietojen antaja

Ritva Keko, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 38403

ritva.keko@hel.fi